Урок 1 Тема поняття „колір. Хроматичні й ахроматичні кольори (Хто стер фарби?) Мета уроку



Скачати 239.3 Kb.
Дата конвертації19.02.2016
Розмір239.3 Kb.
Урок 1

Тема поняття „колір”. Хроматичні й ахроматичні кольори (Хто стер фарби?)

Мета уроку:

  1. Ознайомити учнів із поняттям „хроматичні й ахроматичні кольори”, навчити їх роботи зображення предметів великих розмірів, порівнювати форми, гармонійно заповнювати площину аркуша.

  2. Розвивати в дітей кольорове відчуття ока, образне мислення, моторику руки, уміння сприймати багатство кольору в навколишньому світі.

  3. Виховувати акуратність при роботі з фарбою, формувати естетичні почуття, смак, активізувати творчу ініціативу учнів.

Тип уроку:

Оснащення уроку:



Матеріали: гуаш, пензлі, альбом, баночка з водою, ганчірка, клейонка.

Зоровий ряд: чорно-білі та кольорові ілюстрації одного і того ж пейзажу (на вибір учителя), навчальний посібник (стор.8–9). демонстрація слайдів на мультимедійній дошці
Словник термінів.

Ахроматичні кольори – білі, сірі, чорні.

Хроматичні кольори – спектральні кольори, тобто всі, крім білого, сірого і чорного.

ХІД УРОКУ


  1. Організація уваги учнів на проголошення теми уроку.

  2. Актуалізація опорних знань.

–Діти, пригадайте, що ми робили на попередньому уроці.

  • Які бувають пензлі?

  • Які правила роботи пензлем ви знаєте?

  • Як можуть малювати наші пензлики?

  1. Мотивація навчальної діяльності:

  • Діти, на цьому уроці ми з вами продовжимо роботу пензлями та познайомимося з двома фарбами –білою та чорною. Художники їх називають ахроматичними фарбами (ахроматичними кольорами). „Хромос” означає колір, частинка „а” – заперечення, отже, фарби безбарвні (вчитель на дошці записує або вішає таблицю з назвами –термінів або демонструє слайди). Але чарівна сила цих фарб саме в тому, що вони безбарвні.

  1. Викладання нового навчального матеріалу вчителем.

Перед практичною роботою вчитель може запропонувати дітям таку казку: В одному царстві жили-були щасливі люди. А були вони щасливі тому, що вміли помічати красу природи: блакитне небо, різнокольорові луки, багаті травами і квітами, сині озера.

Але одного разу трапилася біда. Злий чарівник, пролітаючи над щасливим царством, вирішив відняти у людей уміння бачити різнокольорову красу навколишнього світу. Огорнув своїм чарівним плащем небо і тримав його доти, поки всі фарби не стали блякнути і сіріти. Але і цього видалося йому замало. Він мусив усіх людей забути, що світ колись був яскравим і різнокольоровим. Злий чарівник радів: нарешті нудьга і злість посядуть на троні у цьому царстві.

Йому вдалося досягти свого. Безбарвність панувала скрізь. Ніщо не звеселяло око. Люди нудьгували. Але як не старався злий чарівник стерти спогади про барвистий світ, дитячі ніжні душі відразу відчули, що вони позбулися чогось прекрасного.

І ось один найкмітливіший хлопчик вирушив у дорогу. Він обійшов усе царство, розпитуючи, чи не знає ніхто, чому все стало сірим і безрадісним. Але люди тільки знизували плечима у відповідь.

Стомлений, знесилений хлопчик зайшов до бідної хатини старого художника.


  • Я розповім тобі, що трапилося, – сказав маляр, – гадаю, що цій біді можна зарадити.

Він дістав велику красиву коробку з різнокольоровими тюбиками-фарбами. Хлопчик не міг відірвати від них погляду. Він згадав, як уперше, ще будучи зовсім маленьким, побачив у небі райдугу.

  • Червоний, оранжевий, жовтий, зелений...– вигукував хлопчик, називаючи усі кольори. Щаслива усмішка сяяла на його обличчі, по щоках текли сльози радості.

  • Я знав, – по-замовницьки підморгнув художник, що тобі сподобаються ці фарби. Візьми їх собі, і вони допоможуть тобі повернути людям радість.

Хлопчик взяв фарби і війшов на вулицю. Глянув на сонце – і серце стиснулося від жалю. Воно було якогось невиразного кольору. Хлопчик бризнув на нього жовтої фарби – і воно усміхнулось у відповідь і подарувало своє тепло. У ріку він крапнув синьої фарби – і вона ніби ожила. На дерева – зеленої: зашелестіли їх смарагдові листочки.

Усе навколо у царстві знову стало різнокольоровим і дуже красивим, звідусіль лунав сміх.



  1. Актуалізація набутого навчального матеріалу.

– Діти, подивіться на свій альбомний аркуш. Якщо ми з вами зараз намалюємо олівцем будинок з казкового міста, як ви гадаєте, яким він буде? Правильно, зачарованим. Усі кольори в зачарованому місті називаються ахроматичними. Це білий, сірий і чорний.

  • А якщо ми розфарбуємо цей будинок, тоді яким він стане? Правильно, ми знімемо з нього чари. Запам’ятайте, що всі кольори, які нас оточують (крім білого, сірого і чорного), називаються хроматичними.

  1. Самостійна практична діяльність учнів.

Учитель пропонує дітям намалювати казкове місто (один із будинків) і розфарбувати його, як це зробив хлопчик з казкової країни.

Для запобігання помилок у роботах учнів, учитель показує на дошці правильне розташування зображення на аркуші паперу.

Спочатку діти заповнюють лист малюнком (олівцем), учитель нагадує, що це зображення зачарованого міста (ахроматичні кольори). Після цього учні приступають до розфарбування казкового міста, використовуючи хроматичні кольори. У роботі мають переважати яскраві чисті кольори.

Можливий варіант виконання колективної роботи. Спершу кожен учень працює самостійно (зображує казковий будиночок), по закінченні усі малюнки зкладаються в одне казкове місто.



  1. Завершення уроку:

а) підведення підсумків (загальна оцінка уроку, перегляд дитячих малюнків, демонстрація кращих робіт);

б) визначення завдання для підготовки до наступного уроку (переглянути чорно-білі й кольорові ілюстрації в книгах і журналах; дати відповідь на запитання: яка між ними різниця, у робочому зошиті допомогти Буратіно розфарбувати будиночок з казкового міста хроматичними кольорами у робочому зошиті.

в) проголошення уроку завершеним.

Додаток 1


Урок №2

Тема: Основні кольори. (три чарівних королівства)

Мета уроку:

  1. Ознайомити учнів з поняттям „основні кольори”, розвивати уміння відтворювати на папері велике зображення предметів, гармонійно компонувати зображення на площині аркуша.

  2. Розвивати почуття кольору, уяву та творче мислення, уміння дивитися і бачити красу навколо себе.

  3. Виховувати дружні стосунки в класному колективі, повагу оди до одного, акуратність при роботі з фарбами формувати естетичні почуття, смак, активізувати творчість учнів.

Тип уроку: комбінований.

Оснащення уроку.

Матеріали: пензлі, гуаш, баночка з водою, клейонка, ганчірочка.

Зоровий ряд: наочні посібники, виконані педагогом (три королівства або три принцеси: жовта, червона, синя), жовті, сині та червоні квіти (живі або зображення квітів), навчальний посібник. демонстрація слайдів на мультимедійній дошці

Музичний ряд: П.Чайковський „Вальс квітів” з балету „Спляча красуня”.

Словник термінів:

Основні кольори (головні) – ті, які не можуть бути складені з інших кольорів. Це – червоний, синій, жовтий.
ХІД УРОКУ

  1. Організація уваги учнів та проголошення теми уроку.

  2. Актуалізація опорних знань.

  • Діти, з якими кольорами ми ознайомилися на минулому уроці?

  • Чому вони мають таку назву?

  • Якими кольорами ви повинні були розфарбувати картинку в своєму робочому зошиті? (Демонстрація виконаних домашніх робіт).

  1. Мотивація навчальної діяльності:

  • Сьогодні ми відправимося в дивну, казкову країну. Побуваємо в трьох королівствах. А в яких – ми дізнаємося з казки.

  1. Виклад нового навчального матеріалу вчителем.

  • Це було дуже давно. Так давно, що багато хто цього вже і не пам’ятає. В одній чарівній країні, яка називалася Малювання, по сусідству жили три казкові принцеси. Вони жили в прекрасних палацах, з вікон яких могли бачити одна одну. Однак принцеси не товаришували і не ходили одна до одної в гості. А знаєте чому? Всі вони були напрочуд вродливі, і кожна вважала себе найкращою.

Вони й справді були надзвичайно красиві.

Одна була як сонечко, як золотава кульбаба.

У її королівстві було найяскравіше, найжовтіше сонечко! І лимони, і кульбаби у неї були найжовтішими. Але ось біда: і трава, і листя, і всі птахи в її лісі, і навіть вода в ставку були також жовтого кольору. Уявляєте, як не цікаво, коли все навколо жовте.

А у іншої казкової принцеси росли в садочку найчервоніші яблука, чарівні червоні троянди, щоправда, червоними були і небо, і море, і навіть кішки, до речі, теж червоні, гуляли червоними доріжками.

У третьої принцеси все було синє: небо над королівством, вода в річці, волошки і... сині кульбаби, і троянди, і навіть огірки й помідори на грядках були теж синього кольору.

Ось так і жили наші чарівні принцеси в своїх замках.

Але одного разу... О! Сталося таке!

Але не все відразу. Про те, що трапилося з нашими принцесами далі, ми дізнаємося наступного разу. А поки... я відкрию вам маленьку таємницю. Знаєте, чому принцеси були такими задаваками і не хотіли між собою товаришувати? Тому що кольори їхніх королівств (червоний, синій і жовтий) –це найголовніші кольори в країні Малювання. Вони називаються основними. Тому кожна принцеса вважала, що її колір найголовніший.



  1. Актуалізація набутого навчального матеріалу.

А тепер подивіться на квіти, які прикрашають наш клас! Їх прислали до нас на урок казкові принцеси. Уважно розгляньте квіти і скажіть, як з них прислала до нас яка принцеса.

Як ви думаєте: червоні троянди і гвоздики прибули до нас з якого королівства? А жовта хризантема?

А тепер, щоб зробити приємне кожній принцесі, намалюйте на своїх аркушах красиву галявинку.

Уявіть, що ви летите на килимі-літаку над красивою казковою галявиною, а на ній ростуть різні квіти з королівств наших трьох принцес.

Можливо, коли вони побачать ваші роботи, врешті-решт зрозуміють, що їм треба дружити, і тоді їхні королівства стануть ще красивішими.


  1. Інструктаж.

Перед практичною роботою вчитель пояснює, що при виконанні завдання гуашшю пензель не треба опускати в баночку з фарбою, кількість фарби на пензлі має бути помірною. Так само і води на пензлі не повинно бути багато або мало. Фарбу наносять на аркуш дуже акуратно, щільним шаром, а мазок має бути приблизно консистенції сметани. Бажано, щоб діти працювали відразу пензлем (без попереднього малюнка олівцем).

  1. самостійна практична діяльність учнів.

Учні зображують квіти або іншу композицію на вибір учителя (наприклад, королівство) з великими і малими формами трьома основними кольорами (казкова поляна, килим квітів – вигляд зверху).

Бажано, щоб у класі був наочний матеріал – зображення королівств (трьох основних кольорів).

Квіти зображають килимом, поляною, наче вони летять на килимі–літаку і дивляться на них зверху. Ні стола, ні вази малювати не треба.


  1. Завершення уроку:

А) підведення підсумків (загальна оцінка уроку, перегляд дитячих малюнків, демонстрація кращих робіт);

Б) визначення завдання для підготовки до наступного урок (знайти у навколишній дійсності основні кольори – предмети, забарвлені в основні кольори: у робочому зошиті розфарбувати королівство одним з основних кольорів);

В) проголошення уроку завершеним.

Перегляд дитячих малюнків. Виправлення помилок. Демонстрація кращих робіт.додаток 2


Урок №3

Тема: Похідні кольори (складові) (Веселка)

Мета уроку:

  1. Ознайомити учнів з поняттям „похідні або складові кольори”, вчити дітей виконувати вправи на отримання нових кольорів шляхом змішування фарб, вдосконалити навички роботи з фарбами, продовжувати вчити дітей заповнювати всю площину аркуша паперу.

  2. Розвивати образне мислення, зорову і емоційну чутливість.

  3. Активізувати творчу ініціативу учнів, виховувати дбайливе ставлення до фарб. Формувати смак, дружні стосунки в класному колективі., повагу один до одного.є

Тип уроку: комбінований.

Оснащення уроку:

Матеріали: пензель, гуаш, альбом, баночка з водою, ганчірочка, клейонка.

Зоровий ряд: репродукція картини А. Пластова „Сінокос”, наочні посібники, виконані педагогом (це можуть бути ті ж три королівства, які використовувалися на попередньому уроці), навчальний посібник. демонстрація слайдів на мультимедійній дошці


Словник термінів:

Похідні або складові кольори – це ті, які складаються з основних: оранжевий, фіолетовий і зелений, причому кожен із них може наближатися до того кольору, якого в суміші більше. Наприклад, зелений може бути теплішим або холоднішим залежно від того, якої фарби в суміші більше – синьої чи жовтої.



ХІД УРОКУ

  1. Організація уваги учнів та проголошення теми уроку.

  2. Актуалізація опорних знань.

  • Пригадайте, про що ми говорили на минулому уроці?

  • Якого кольору були казкові королівства?

  • Як називаються кольори, в які були забарвлені королівства?

  • Чому ці кольори називаються основними? (демонстрація виконаних домашніх робіт).

  • Чи є у вас удома предмети червоного кольору? А жовтого? Синього?

  • Які фрукти або овочі, що мають барви основних кольорів, ви знаєте?

  1. Мотивація навчальної діяльності.

  • На цьому уроці ми з вами дізнаємося, що ж сталося далі з нашими принцесами, які не хотіли товаришувати.

4. Виклад нового навчального матеріалу вчителем.

(Цей урок продовжує тему попереднього заняття).



  • А далі буде ось що!

Пішов дощ! Не просто дощ, а справжня злива! Принцеси наказали міцно-преміцно закрити віконниці на вікнах палаців, а самі забилися в найвіддаленіші кутки своїх улюблених кімнат і довго чекали, коли ж нарешті закінчиться ця страшна буря!

Але ніхто не знав, що цей дощ був не простий, а чарівний. Він розмив фарби всіх трьох королівств і змінив усе навколо!

Коли дощ закінчився, принцеси виглянули у віконце. І що ж вони побачили? Навколишній світ став різнобарвним.

Небо було синім у всіх трьох королівствах і...

„Різнокольорове коромисло над рікою повисло”.

(Підбір подібних загадок)

Ким такий високий, гарний

Міст збудований різнобарвний?

Що за майстер будував –

Берег з берегом з’єднав?

Неабиякий мав хвіст,

Щоб розкрасити цей міст.

Фарб він взяв на диво всім –

Не одну, не дві, а сім.

Міг би ти цей міст назвати

Звичайно ж веселка Та в альбом намалювати? Діти що це таке різноокольорова веселка об’єднала всі три королівства. Принцеси, дивлячись на таку красу, не могли всидіти вдома і побігли на луг. І... О, диво! Трава була зеленою, дзвоники – бузковими, а ромашки – білими. Принцеси бігали по луках, весело стрибали і раділи різнобарвному чарівному світу!



  • Але на цьому наша подорож у казку не закінчується, тому що на цей прекрасний, різнокольоровий луг прийшов художник і намалював картину (Демонстрація репродукції картини А.Пластова „Сінокіс”).

  • А вам хотілося б намалювати цю красу?

  • Але що нам робити? Адже на нашому столі стоїть тільки три фарби?! Правильно! Їх треба змішати так само, як змішав фарби чарівний дощ.

Поміркуймо разом (при правильній відповіді учнів учитель демонструє відповідний колір):

На аркуші Жовта з Червоною зустрілась,

І фарба у тебе з’явилась?

(М. Білий)

(Оранжевий)

На аркуші з Жовтою Синя зустрілась,

І фарба яка у тебе з’явилась?

(М. Білий)

(Зелена)

На аркуші з Червоною Синя зустрілась,

І фарба яка у тебе з’явилась?

(М. Білий)

(Фіолетова)


  • Ці кольори, які ми з вами отримали, змішуючи основні кольори, називаються складовими (з трьох основних ми склали нові кольори),

  • А тепер, коли ми знаємо, як правильно змішувати фарби, щоб отримати нові кольори, спробуємо намалювати красиву різнокольорову веселку, яка об’єднала три королівства.

5. Інструктаж:

Перед виконанням практичної роботи можна з дітьми спробувати змішувати основні кольори на окремому аркуші паперу. Необхідно нагадати про розміщення кольорів у веселці: зверху – донизу, від червоного до фіолетового. Варто повторити правила користування пензлями, фарбами і палітрою, акцентувати увагу на тому, що потрібно спершу промивати пензлик у воді, а вже потім торкатися ним іншої фарби.



6. Самостійна практична діяльність учнів.

Учні зображають веселку, використовуючи тільки три основні кольори.



7. Завершення уроку:

  • підведення підсумків (загальна оцінка уроку, перегляд дитячих малюнків, демонстрація кращих робіт);

  • визначення завдання для підготовки до наступного уроку (знайти у навколишній дійсності складні кольори, звернути увагу на колірні поєднання; у робочому зошиті розфарбувати веселку, користуючись тільки трьома фарбами – синього, червоною, жовтою);

  • проголошення уроку завершеним.додаток 3

Урок №4

Тема: Розбіл кольору.

(Складання фарб для букета квітів)

Мета уроку:

  1. Ознайомити учнів з поняттям „розбіл кольору” (різні кольори + білий), навчити порівнювати кольори за світлотою, розвивати уміння в передачі великого зображення, продовжувати вчити дітей заповнювати всю площину аркуша паперу, виявляти акуратність при роботі з фарбами (особливо з білою).

  2. Розвивати образне мислення, почуття кольору, творчу уяву.

  3. Виховувати дбайливе ставлення до фарб, активізувати творчу ініціативу учнів, формувати естетичні почуття, смак.

Тип уроку: комбінований.

Оснащення уроку:

Матеріали: набір гуашевих фарб, біла гуаш (обов’язково), пензель, альбом, баночка для води, палітра, клейонка, ганчірочка.

Зоровий ряд: демонстрація репродукцій робіт художників, виконаних у світлій гамі (на вибір учителя): Фердинанд фон Врігт „Натюрморт на швейному столику” (1868), Аймо Канерва „Волошки” (1974), П.Кончаловський „Бузок в кошику”, „Польові квіти” (1950), А Петрицький „Квіти” (1957), Н.Глущенко „Квіти на фоні моря” (1974), І.Хруцький „Квіти і плоди” (1838), таблиці або картки з чистим та змішаним кольором, навчальний посібник демонстрація. слайдів на мультимедійній дошці
Словник термінів:

Змішування кольорів – спосіб отримання нового кольору на основі інших.

ХІД УРОКУ

  1. Організація уваги учнів та проголошення теми уроку:

  2. Актуалізація опорних знань.

  • Які кольори ми з вами вже вивчили?

  • Чому ці кольори називають основними?

  • Чому ці кольори називають складовими?

  • Які правила роботи пензлями ви знаєте?

  1. Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель, демонструючи репродукції картин художників, звертає увагу дітей на те, що картини написані не яскравими насиченими кольорами, а світлими і ніжними. Як художники змогли отримати такі кольори.

  1. Виклад нового навчального матеріалу вчителем.

  • Розібратися в питанні, яке постало перед нами, допоможе казка, її розповість гість сьогоднішнього уроку – Арлекін.

Послухаймо його:

  • Я хочу розповісти вам історію, що трапилася з хлопчиком Петриком та його котом Барсиком у бабусі в селі під час канікул.

Петрик дуже любив малювати. У подарунок мамі він вирішив намалювати букет квітів. Усі квіти йому вдалися, а найбільшу – красиву, рожеву півонію Петрик намалювати не міг, тому що у нього в наборі гуашевих фарб не було рожевого кольору. Що ж робити? Допоміг випадок.

Хлопчик почув якийсь шум на кухні.

–Ой! Це напевно, Барсик за мишкою! – подумав хлопчик і вирішив перевірити.

Переступив поріг кухні і завмер від подиву. Вся підлога була залита бабусиним варенням, сметана капала зі стола, і там, де малинове варення змішалося зі сметаною, виднілася рожева пляма! Саме такий колір був потрібен хлопчикові.

Петрик зрозумів, що якщо змішати білу фарбу з червоною, можна отримати рожевий колір і намалювати півонію для мами.


  1. Актуалізація набутого навчального матеріалу.

  • Діти, які ще кольори можна отримати, якщо інші фарби змішувати з білою? Наприклад: якщо змішати синій та білий кольори, фіолетовий та білий ( демонстрація таблиці або карток- слайдів з чистим та змішаним кольором).

  1. Інструктаж.

  • Ви вже помітили, що біла фарба досить ніжна, з нею необхідно поводитися дуже обережно. Доторкатися до неї треба лише чистим пензлем. Якщо на ньому виявиться хоча б небагато іншої фарби, вона одразу ж забруднить білу.

  1. Самостійна практична діяльність учнів.

Учитель пропонує намалювати букет квітів для свої мами, застосовуючи змішування спектральних кольорів з білим кольором. Малюнок треба зробити на весь аркуш. Учитель наочно демонструє. Як змішувати фарби перед початком роботи.

  1. Завершення уроку:

а) підведення підсумків (загальна оцінка уроку, перегляд дитячих малюнків, демонстрація кращих робіт);

б) визначення завдання для підготовки до наступного уроку (відшукати ніжний розбілений колір у навколишньому середовищі; у робочому зошиті розфарбувати картинку, застосовуючи змішування кольорів з білим кольором);

в) проголошення уроку завершеним.додаток 4

Урок №5

Тема: Удосконалення палітри змішуванням спектральних кольорів. (Допоможи метелику стати красивим)

Мета уроку:

    1. Навчити дітей правилам ускладнення колірної палітри шляхом змішування спектральних кольорів, розвивати уміння правильно підбирати кольори для роботи, заповнювати зображенням усю площину аркуша паперу, познайомити учнів з технікою монотипії.

    2. Розвивати емоційну чутливість, уміння бачити багатство кольору в навколишньому середовищі, образне мислення.

    3. виховувати акуратність при роботі з фарбою, активізувати творчу ініціативу учнів, формувати естетичні почуття, смак.

Тип уроку: комбінований.

Оснащення уроку:

Матеріали: набір гуаші, альбом, пензель, баночка з водою, клейонка, ганчірочка.

Зоровий ряд: зображення різних видів метеликів (різної форми і забарвлення), навчальний посібник. демонстрація. слайдів на мультимедійній дошці

Словник термінів.

Монотипія – відбиток від скла або паперу за допомогою акварельних чи гуашевих фарб.
ХІД УРОКУ


  1. Організація уваги учнів та проголошення теми уроку.

  2. Актуалізація опорних знань.

– Діти, пригадаймо, як правильно змішувати кольори? (Перегляд виконаних домашніх робіт)

  1. Мотивація навчальної діяльності.

У природі існує багато різновидів метеликів. Усі вони красиві різнокольорві. Сьогодні на уроці кожен з вас намалює свого гарного метелика.

4. Виклад нового навчального матеріалу вчителем.

Для більшої зацікавленості дітей учитель може розповісти казку:

Жив-був на світі метелик. Він ніяк не міг зрозуміти, чому його не любили люди. Коли він летів, діти кричали: „Він негарний, білий, треба його прогнати!” І починали ганятися за ним, а метелик поспішав піднятися в блакитне небо. Але його там підстерігали пташки.

Одного разу, дощового весняного дня метелик сидів під великим, красивим листом і гірко плакав. Раптом він почув тоненький голосок:



  • Чому ти плачеш? Тебе хтось образив?

Метелик озирнувся, повів вусиками і побачив маленького чоловічка з добрими очима, який, усміхаючись, дивився на нього. Він був одягнутий у чорний фрак, білу сорочку, а в руках тримав тоненьку паличку.

  • Хочеш, я для тебе зіграю?

Він змахнув паличкою – почулася ніжна музика. Метелик перестав плакати і сказав:

  • Я білий, негарний, мене ніхто не любить і звідусіль женуть. Як би я хотів мати різнокольорові крильця, як у метелика Павичеве око або Адміральські стрічки!

Маленький чарівник засміявся:

  • І це все? Немає нічого простішого!

Він торкнувся до крильця метелика своєю паличкою – і крильце засяяло різними барвами. Але раптом майнула швидка тінь. Це була пташка. Вона схопила маленького чоловічка і злетіла високо в небо.

  • Не бійся, метелику, я обіцяв їй допомогти, я скоро повернуся,–крикнув чарівник через хмару.

Метелик розгубився: одне крильце було яскраве, красиве, а інше ще залишалося білим і негарним.

Настав вечір, а маленького чоловічка все не було. Це і не дивно: він весело витанцьовував на дні народженні у пташки.

Стомившись чекати, метелик задрімав під листом бузини, склав докупи свої крильця.

А коли настав ранок, почувся знайомий, веселий голосок:

– Метелику, час уставати!
Маленький чоловічок, усміхаючись, дивився на нього.


  • То це був не сон? – запитав метелик.

Він обережно розкрив свої крильця. І...о, диво! На білому крильці віддрукувався малюнок, який учора зробив маленький чоловічок.

Крильцята виблискували, переливалися на сонці. Метелик змахнув ними і легко закружляв у повітрі. Діти, що гуляли в саду, із захопленням розглядали чарівного метелика і вигукували:



  • Дивіться, який красивий метелик!

  • Отож, дітки, допоможімо метелику стати яскравим і красивим.

5. Інструктаж.

Учитель має звернути увагу дітей на те, що змішувати одночасно багато фарб не варто. Це може призвести до „забруднення” кольору.



6. Самостійна практична діяльність учнів.

Зображення метелика.

Діти згинають аркуш паперу навпіл. На одній половині вздовж лінії згину без попереднього малюнка олівцем наносять фарбами яскраві кольорові плями у вигляді крила метелика. Після цього, поки фарба ще не висохла, аркуш знов складають. Розгинають. Як результат – симетричні крила метелика з красивими і неповторними візерунками.

7. Завершення уроку:

а) підведення підсумків (загальна оцінка уроку, перегляд дитячих малюнків, демонстрація кращих робіт);

б) визначення завдання для підготовки до наступного уроку (звернути увагу на красу колірних поєднань у природі; у робочому зошиті прикрасити метелика, звертаючи увагу на симетричне розташування колірних плям);

в) проголошення уроку завершеним.додаток 5



УРОК № 6

Тема: Теплі кольори. (Спекотний день)

Мета уроку:

1. Ознайомити учнів з поняттям „теплі кольори”, розширювати поняття (на рівні сприйняття) гармонії кольорів, розвивати уміння правильно підбирати їх для роботи, заповнювати зображенням усю площину аркуша (виконання великого зображення), вчити розміщувати предмети



2. Розвивати кольорововідчуття ока; уміння бачити багатство кольору і навколишньому середовищі, образне мислення, зорову і емоційну чутливість.

3. Виховувати акуратність при роботі з фарбою, формувати естетичні почуття, активізувати творчу ініціативу учнів, виховувати дбайливе ставлення до матеріалів та інструментів, любов до рідної природи, інтерес до народних і літературних казок.

Тип уроку: комбінований.

Оснащення уроку.

Матеріали: гуаш, пензель, баночка з водою, папір, клейонка, ганчірочка.

Зоровий ряд: таблиці з кольорознавства, виконані педагогом у теплій кольоровій гамі, або предмети теплих кольорів (лимон, яблуко, квіти тощо), репродукції картин П.Левченка „Краєвид Харківщини. Над річкою”, „Куточок вулички. Єсентуки”, навчальний посібник.

Літературний ряд: А.Барто „Жара”. демонстрація. слайдів на мультимедійній дошці

Словник термінів:

Теплі кольори – кольори, що спричинять відчуття тепла (жовтий, червоний, оранжевий, їх поєднання і відтінки).

ХІД УРОКУ


  1. Організація уваги учнів та проголошення теми уроку.

  2. Актуалізація опорних знань.

  • Пригадаймо матеріали й інструменти, якими користуються художники.

  • Які кольори ми з вами вже вивчили?

  1. Мотивація навчальної діяльності.

  • Діти, сьогодні на уроці ми з вами вивчатимемо дуже цікаву тему. Подивіться, будь ласка, на малюнку у своєму робочому зошиті. Іван-царевич намалював для нас... Правильно, Жар-птицю.

  1. Викладач нового навчального матеріалу вчителем.

  • Але хіба Жар-птиця може бути білою? А якою?

  • Які б ви взяли фарби, щоб розфарбувати Жар-птицю?

  • Які фарби нам знадобляться, щоб намалювати вогняну квітку?

  • Пригадаймо найспекотніші дні нашого літа. Як ви гадаєте, якого кольору сонечко? А якого кольору спека?

  • Звичайно, жовтого, червоного, оранжевого. Саме ці кольори називаються теплими. Адже коли ми говоримо про сонечко, відчуваємо тепло.

  • А якщо, крім сонечка, викликає у нас відчуття тепла? Безперечно, і багаття, і вогонь, і казкова Жар-птиця.

Ось такі вони чарівні, ці теплі кольори.

Вчитель пояснює учням, що теплі кольори сприймаються як сонячні, радісні, щасливі й веселі.



  • Послухайте, як Л.Куліш-Зінків описує спекотний день:

Сонце гріє аж пече,

З сома сьомий піт тече.

Радить сому сонний кит:


  • Покупатись, соме, слід.

Спробуємо самостійно намалювати спекотний день, використовуючи лише теплі кольори.

  1. Самостійна практична діяльність учнів.

Зображення пейзажу в теплій гамі за власною уявою.

Вчитель демонструє змішування фарб, розповідає про те, що дерева, які знаходяться ближче, розміщують унизу аркуша, а ті, які далі, – вище і, звичайно ж, вони мають бути менших розмірів. Кілька дерев можна „сховати” так, щоб вони лише частково виглядали з-за дерев переднього плану.

Крім того, вчитель може запропонувати намалювати „Жар-птицю” теплими кольорами.


  1. Завершення уроку:

а) підведення підсумків (загальна оцінка уроку, перегляд дитячих малюнків, демонстрація кращих робіт);

б) визначення завдання для підготовки до наступного уроку (знайти в природі теплі кольори; розфарбувати в робочому зошиті „Жар-птицю”; Прочитати або пригадати казку Г.Андерсена „Снігова Королева”);

в) проголошення уроку завершеним.додаток 6
Урок №7

Тема: Холодні кольори. (Снігова королева)

Мета уроку:

1. Поглибити набуті знання з основ кольорознавства, ознайомити учнів з поняттям „холодні кольори”, розвивати в дітей уміння правильно підбирати для роботи кольори, заповнювати зображенням усю площину аркуша паперу (виконання великого зображення), розміщувати предмети на аркуші з урахуванням взаєморозташування, зображати лінію зламу (земля–небо).

2. Розвивати кольоровідчуття ока, образне мислення, зорову і емоційну чутливість.

3. Формувати естетичні почуття, смак, виховувати акуратність при роботі з фарбою, активізувати творчу ініціативу учнів, виховувати дбайливе ставлення до матеріалів та інструментів.



Тип уроку:

Матеріали: пензлик, гуаш, баночка з водою, альбом, палітра, клейонка, ганчірочка.

Зоровий ряд: ілюстрації різних художників до казки Г.–Х.Андерсена „Снігова королева”, наочні посібники, виконані педагогом, репродукції картин О.Іванова „Понтійські болота”, О.Саврасова „Зимовий пейзаж”, М.Реріха „Еверест” (1931), „Королівський монастир” (1936), навчальний посібник (стор.22-23). демонстрація. слайдів на мультимедійній дошці

Музичний ряд: Г.Свиридов „Завірюха” або П.Чайковський „Пори року”.

Словник термінів:

Холодні кольори – кольори, що спричиняють відчуття прохолоди та навіть холоду (фіолетовий, синій, блакитний, холодний зелений та їхні відтінки).



ХІД УРОКУ

1.Організація уваги учнів та проголошення теми уроку.

Актуалізація опорних знань.

  • Які кольори ми вивчили на минулому уроці? (Перевірка виконаних домашніх робіт).

  • Чому ці кольори називають теплими?

3. Мотивація навчальної діяльності.

- Сьогодні ми познайомимося з іншими кольорами.

Чудо-сані прилетіли,

Скакуни в тих санях білі.

В санях тих сидить цариця–

Білокоса, білолиця.

Рукавом махає–

Сріблом все вкриває.

Що це за цариця?

(Зима)


  • Про що ця загадка?

  • Які казки про зиму ви знаєте?

  • Хто з вас читав твори Г.-Х.Андерсена?

  • Які казки Г.–Х. Андерсена ви знаєте?

  • Сьогодні ми з вами пригадаємо одну з його цікавих казок – „Снігова королева”.

  • Хто відповість, де жила Снігова королева?

  • А яким був її замок?

4. Виклад нового навчального матеріалу вчителем.

– А тепер послухаймо оповідь самого Г.-Х.Андерсена (демонстрація репродукцій під супровід музики):

„Снігова королева жила серед вічних снігів і нетанучих крижин. Завірюхи звели стіни її чертогів, буйні вітри пробили в них вікна і двері.

Величезні білосніжні зали тягнулися одна за одною на сотні миль-просторі, високі, до самого неба. Їх освітлювало різнокольоровими вогнями північне сяйво. Завірюхи розстелили тут пухнасті килими, щоб блищали сріблом. Але холодно і пустинно було в цих сліпучо-білих залах. Ніколи не заглядали сюди веселощі.

Посеред найбільшої пустинної снігової зали було кругле крижане озеро. Книга, що скувала його, розтріскалася на тисячі шматочків. І всі вони були абсолютно однакової величини, кожен точнісінько як інші, навіть важко повірити цьому. А посередині крижаного озера стояв крижаний трон „Снігової королеви”.

5. Актуалізація набутого навчального матеріалу.

– Ну то як, діти, ви ще змерзли?



  • Анумо пригадаймо, якого кольору був замок Снігової королеви?

  • А все, що знаходилося всередині замку?

  • Коли ми дивимося на ці кольори, то відчуваємо прохолоду, так?

Усі ці кольори (синій, фіолетовий, холодний зелений та їх відтінки) називають холодними, тому що від них віє прохолодою і навіть холодом.

А тепер візьміть ті фарби, які ми з вами назвали, і спробуйте намалювати палац Снігової королеви.



6. Самостійна практична діяльність учнів.

Зображення замку Снігової королеви.

Необхідно нагадати дітям, що замок Снігової королеви, як і її трон, має загострені контури.

В якості наочності можна використати ілюстрації до казки „Снігова королева” Г.-Х.Андерсена (бажано провести порівняльний аналіз ілюстрацій різних художників до даної казки демонстрація. слайдів на мультимедійній дошці ). Окрім того, вчитель може використати таку наочність:

а) композиційне поєднання холодних кольорів;

б) внутрішнє оздоблення замку Снігової королеви або зображення самої королеви. Дітям треба пофантазувати і зобразити її замок.



7. Завершення уроку:

а) підведення підсумків (загальна оцінка уроку, перегляд дитячих малюнків, демонстрація кращих робіт);



б) визначення завдання для підготовки до наступного уроку (дати відповідь на запитання: в яку пору року переважають холодні кольори, підібрати репродукції картин, виконані у холодній гамі; у робочому зошиті допомогти Герді розфарбувати замок Снігової королеви);

в) проголошення уроку завершеним.додаток 7


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка