Урок 1 Тема. Сонце та його значення для життя на Землі Мета: формувати в учнів уявлення про Сонце



Сторінка1/8
Дата конвертації21.02.2016
Розмір1.66 Mb.
  1   2   3   4   5   6   7   8
Розробки уроків

з природознавства

1клас

Світ живої і неживої природи’




Новоселиця 2013р.
СВІТ НЕЖИВОЇ ПРИРОДИ

Урок 1

Тема. Сонце та його значення для життя на Землі

Мета: формувати в учнів уявлення про Сонце;

розкрити значення сонячного світла і тепла в житті людини, рослин, тварин;

учити спостерігати за висотою Сонця і встановлювати найпростіші зв'язки між висотою Сонця і кількістю тепла, яке Сонце посилає на землю;

сприяти формуванню в учнів потреби до пізнання світу;

розвивати уяву, світогляд, спостережливість, кмітливість;

виховувати доброзичливість, почуття взаємоповаги й підтримки у спілкуванні між учнями.



Обладнання: малюнки: картинки із сонцем; різні пори року ; день і ніч; рослини і тварини влітку і взимку; річка влітку і взимку.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

I . Організація класу

Хвилинка емоційного настрою

— Я всміхаюсь сонечку:

— Здрастуй, золоте!

Я всміхаюсь квіточці —

Хай вона росте!

Я всміхаюсь дощику:

— Лийся, мов з відра!

Друзям усміхаюся —

Зичу вам добра!



ІІ. Актуалізація опорних знань

Хвилинка спостережень



Вправа ‘Погода’

__ Яка зараз пора року?

— Який сьогодні день?

— Яке число і місяць?

— Який стан неба?

— Чи був вітер, коли ви йшли до школи?

— А опади?

—З яким настроєм ви прийшли в школу?

ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку

— Діти, сьогодні я розповім вам про Сонце та його значення для життя на Землі. Як сонечко впливає на живу і неживу природу, від чого залежить тепло і холод, світло і темрява. Будемо розвивати спостережливість.

— Сонце — джерело життя на нашій планеті. Життя на Землі неможливе без енергії сонячних променів.

— Пригадайте, до якої природи належить сонце?



IV . Мотивація навчальної діяльності учнів.

— Послухайте загадку і відгадайте. Що це?

Робота над загадками


  • Вдень у небі гуляє,

А ввечері на землю сідає. (Сонце)

  • Постійного місця не має,

День і ніч бродить,

Весь світ обходить. (Сонце)



  • Гарне, добре, на всіх дивиться,
    А людям на себе дивитися не дозволяє. (Сонце)

— Правильно, ці загадки про сонце.

  • Мовна гра ‘Дари Сонця’

— Що ми бачимо на дошці? Правильно, це сонечко.

— А що сонечко дарує землі? (тепло, світло, енергію, життя. красу)

— Подаруймо сонечку промінці. (Усе назване дітьми записане на промінцях, діти прикріплюють промінці.)

V. Сприймання та засвоєння навчального матеріалу.

Розповідь учителя



1) Сонце і тварини.

Для жителів планети Земля велике значення мають сонячне світло і тепло. Сонце зігріває й освітлює Землю. Завдяки цьому тварини бачать навколишній світ.

— Чи всім тваринам потрібне сонячне освітлення?

— А тим тваринам, у яких немає очей?

— Чи всім тваринам потрібне сонячне тепло?

— Сонячні промені допомагають виробляти в тілі тваринних організмів дуже корисні речовини — вітаміни.

Щойно прогріється земля, витягує борсучиха усіх своїх дитинчат на сонечко.

Борсучата на галявинці деякий час вовтузяться і засинають, пригріті сонцем. Тільки потягне свіжий вітерець, починають незадоволено повискувати. Мати— борсучиха затягує всіх в нору. Вітер стихне, знову у борсучихи робота: борсучат по одному за комір витягувати на галявинку.

Люблять сонячне тепло і комахи, і змії, і ящірки. Від нього вони стають рухливими, швидкими’.

Коли ви йдете по лісовому узліссю або вздовж канави уважно оглядайте кожен великий камінь. Камені так нагріваються на яскравому сонці, що руці гаряче. Дивитеся: на камені лежить ящірка. Тіло розпластала, лапки широко розставила, очі замружила. Вона нещодавно опритомніла від зимівлі в земляній норці. Опритомніла і вибралася погрітися на сонечко. Зігріється ящірка, зробиться швидкою і рухливою, і візьметься за полювання.



2) Сонце і рослини.

— Сонячне світло і тепло потрібні не лише тваринам, але й рослинам.

Вони ростуть, цвітуть, дають плоди і насіння в теплу погоду. Узимку рослини сплять.

Спекотного літнього дня, коли Сонце нещадно палить, тварини можуть сховатися в тіні. А рослинам нікуди втекти і сховатися. Ось і покривають вони свої листочки товстим шаром воску або білими волосками. Віск і волоски захищають листя від опіків.

Якщо тварини можуть жити без сонячного світла в печерах і під землею, то рослини жити без сонячного світла не можуть. Сонце допомагає рослині живитися.

— Послухайте про це казку.

Живуть у листі рослин маленькі чарівники — хлорофілові зернятка. Вони такі малі, що розглянути їх можна тільки під мікроскопом. Колір їх яскраво— зелений. І листя рослин зелене через те, що хлорофілових зерняток у них багато. Рано— вранці, щойно Сонце протягне свої промені, прокидаються чарівники — хлорофілові зернятка. Відразу беруться до роботи.

Корінцям наказують: ‘Корінці, корінці, беріть воду із землі’. Стеблинці віддають команду: ‘Стеблинко, стеблинко, подавай воду від корінців до листочків’. Листочку наказують: ‘Листочок, листочок, відкривай стоми, подавай нам повітря’. (Стоми — це такі віконця в шкірці листа, в які входить і виходить повітря та пари води.) Потім зелені чарівники беруть сонячні проміннячка. Проміннячками змішують воду і вуглекислий газ, який узяли з повітря. І ось диво! З води і вуглекислого газу утворюється цукор та кисень.

Цукром годуються і корінець, і стеблинка, і листочки, і плоди,і насіння. Вони їдять цукор і ростуть. Кисень, який усім потрібний для дихання, хлорофілові зернятка віддають у повітря. З повітрям їм теж розрахуватися потрібно.

Увесь день зелені чарівники перемішують сонячними проміннячками воду і вуглекислий газ, годуючи рослини і вдосконалюючи повітря. Сонечко спати лягає, і хлорофіловим зерняткам настає час відпочити. Ми повинні їм подякувати за те, що вони повітря вдосконалюють і рослини годують.

А ви подумайте, перш ніж зірвати або пошкодити лист рослини, скільки чарівних зерняток можете згубити!

— Діти, вам сподобалася казка?

• ‘Ланцюжок думок’

— Навіщо рослинам сонячні промені?



Висновок. У природі все починається з Сонця, що послало на вологу землю свої золоті теплі промені й пробудило до життя всі травички, билинки, кущики і дерева. Під цими ласкавим теплом і світлом на чистому повітрі вони виросли і дали їжу всім рослиноїдним тваринам. Ті, у свою чергу, дали їжу для дрібних хижаків, якими живляться великі за розмірами хижі звірі й птахи.

• ‘Логічний ланцюжок’

— Сьогодні ми багато говорили про те, що і рослинам, і тваринам потрібні сонячні світло і тепло.

— Чи потрібні сонячні світло і тепло людині?

— Навіщо? (Розповіді дітей.)

— Чи можливе життя на Землі без їжі?

— Що, окрім сонячного світла, тепла і ґрунту, потрібно рослинам для росту і розвитку?

Фізкультхвилинка

Встаньте, діти, посміхніться,

Землі нашій поклоніться

За щасливий день вчорашній.

Ви до сонця потягніться,

веретеном обкрутіться.

Раз присядьте, два присядьте

І за парти тихо сядьте.

Хвилинка — цікавинка

— Кого ще називають сонечком? (жучка)

— До якої природи належить жучок — сонечко? ( до живої)

У жучка — сонечка сім чорних цяток — крапочок на червоних крильцях. Але народжуються вони без крапочок. Новонароджене сонечко сидить нерухомо на місці. Поступово, одна за одним проступають плями — крапочки. Якщо такого жучка змусити рухатися — він повзе. І крапочок у нього на спині буде лише стільки, скільки встигло з’явитися до того, як його потривожили. Тому ми можемо зустріти сонечко з 2, 3 крапочками.

VІ. Осмислення учнями знань

Робота з підручником ( С. 36, 37)

(Читання казки вчителем)

— Що робить природа коли оживає сонечко?

— Як поводяться птахи?

— Як радіють сонечку рослини?

— Що таке сонце?

— Якої форми сонце?

— Поміркуйте, чому нам здається, що Сонце менше за Землю?

— Сонце знаходиться на великій віддалі від Землі. Якщо б ви вирішили доїхати до сонця на автомобілі із швидкістю 80 кілометрів за годину, то довелося б їхати 200 років.



VІІ. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів

Бесіда за малюнками



Метод вирішення проблеми

На дошці — малюнки, на яких зображено Сонце у різні пори доби.

— Що трапилося б, якби раптом зникло Сонце?

— А що трапилося б із живою природою?

— У яку пору доби Сонце гріє найтепліше?

— Чому вранці та ввечері воно дає мало тепла?

— Чи видно Сонце, коли небо затягнуте хмарами?

— Чому хмарного дня прохолодніше?

— Яка пора доби зображена на кожному з малюнків? Чому ви так вважаєте?

— Як високо перебуває сонце над землею протягом дня?

— Чому влітку вранці та ввечері прохолодніше, а в полудень — спекотно?

VІІІ. Творче застосування набутих знань.

Гра ‘Хрестики— нулики’

— Зараз ми пограємо в гру. Я вам зачитаю твердження, якщо твердження буде правильним, ви піднімете значок ‘х’, а якщо ні — ‘о’.

О Уранці та ввечері Сонце стоїть низько над землею і дає мало тепла.

О Сонце завжди гріє однаково.

О Хмари затримують тепло сонячних променів.

О Без тепла проростає насіння, квітують рослини, достигають плоди.

О У полудень сонце піднімається високо і дає більше тепла.

О Сонце потрібно всьому живому.

Вікторина

• Коли доба коротша — взимку чи улітку?

• Якщо небо закрито хмарами, чи є за ними сонце?

• Якщо небо закрито хмарами, чи світить воно?

• Що дає Землі світло і тепло?

• Коли сонце дужче гріє: опівдні, вранці чи ввечері?

Робота над загадками

• В небі я труджуся,

Знає мене кожен.

Я на всіх дивлюся,

На мене ж — не можна.


• Всі його люблять,

Всі на нього чекають,

А хто подивиться —

Кожен скривиться.


• Гріє, гріє, припікає,

Всіх у воду заганяє. (Сонце)

Висновок. Життя на Землі без Сонця неможливе: якщо перестане світити Сонце, то зелені рослини загинуть, адже вони не можуть жити без тепла і світла; тваринам і людям нічим буде харчуватися. Усе живе замерзне від нестерпної холоднечі.

— Проте, цього не станеться, тому що Сонце — зірка, яка випромінює у простір силу— силенну тепла і світла. На небі Сонце здається маленьким сліпуче— яскравим кружечком лише тому, що нас від Сонця відділяють 150 млн км. Температура сонячної поверхні — 6000 градусів, а біля центру — 15 млн градусів. Учені підрахували, що Сонце світитиме ще мільярди років.

Хвилинка уяви

— А зараз заплющіть очі й уявіть собі картину природи, про яку я вам прочитаю.

Сонце довше залишається на небі й гріє з кожним днем помітно дужче. Небо стає синішим, а повітря — тепліше. Дерева прокидаються від зимового сну, і розігріті сонечком, повняться соками.

ІX. Підсумок уроку. Рефлексія.

— Що таке Сонце?

— Далеко чи близько воно від нас?

— Що Сонце дає людині?

— Кому, крім людей, ще потрібне Сонце?

— Чи потрібне Сонце рослинам?

— Що Сонце дає тваринам?

— Чи однаково світить і гріє Сонце у різні частини доби? у різні пори року?

— Які загадки про Сонце ви запам'ятали?


Урок 2

Тема. Вода та її властивості. Демонстрація властивостей води (безбарвна, прозора, набуває форми посудини, тече) .

Мета: дати учням уявлення про основні властивості води: прозора, рідка, без кольору, без запаху, розчиняє деякі речовини;

формувати в них уявлення про значення води на Землі;

розповісти про рух води у природі;

розвивати активне пізнавальне ставлення до природи, дослідницький підхід до пізнання властивостей води;

розвивати зв’язне мовлення, уяву, пам’ять, спостережливість;

сприяти створенню теоретичної бази для інтелектуального розвитку молодших школярів;

виховувати бережливе ставлення до природи, її естетичне і емоційне сприйняття.

Обладнання: таблиця ‘Подорож краплинки’; плакат ‘Охорона води’, лабораторне обладнання для проведення дослідів (прозорі посудини, дві склянки, молоко, вода, камінь, пісок, цукор), глобус, ілюстрації з зображенням води.

Тип уроку: комбінований

ХІД УРОКУ

I . Організаційний момент.

Емоційна та психологічна настанова.

Дзвонить дзвіночок:’Дзелень, дзелень!’

Сміється сонце, збудився день.

Кличе дзвіночок: ‘Бім — бам! Бім — бам!’

Урок розпочати час школярам.

Фенологічні спостереження

— Яка зараз пора року?

— Який місяць?

— Яке число?

— День тижня?

— Надамо слово гідрометеорологу.

Рольова гра ‘Гідрометеорологічний центр’

— Сьогодні день.............

— Температура повітря.....

— Стан неба..................

— Опади.................

— Як змінилася погода за цей тиждень?

— Астрологи радять у цей день старанно працювати. А зірки кажуть, що він надзвичайно сприятливий для набуття учнями першого класу нових знань.



ІІ. Повідомлення теми і мети уроку

— На сьогоднішньому уроці ми будемо досліджувати які властивості має вода. Як рухається вода. Яке значення має вода на Землі. Будемо вчитися берегти краплинки води.



ІІІ. Актуалізація опорних знань

Інтерактивна вправа ‘Мозковий штурм’

— Я впевнена, що ви вже багато знаєте. А чи відомо вам що таке природа? (Природа — це сонце. зорі, повітря, пісок, вода, каміння.)

— На які дві великі групи поділяють все, що є у природі? (Жива і нежива природа.)

— Чим відрізняється жива природа від неживої? (Предмети живої природи можуть рухатися, рости, дихати, харчуватися, розмножуватися, помирати.)

— Чи може жива природа обійтися без неживої? (Ні. Для живої природи необхідні повітря, вода, сонце.)

— Давайте пограємо з вами в гру ‘Жива — нежива природа’

Гра ‘Жива — нежива природа’

— Кожному з вас я роздала сигнальні картки з літерами ‘Ж’ і ‘Н’. Я буду називати предмети живої і неживої природи, а ви підніматимете відповідні картки: ‘Ж’ — якщо предмет належить до живої природи, ‘Н’ — якщо до неживої природи.

Камінь, пісок, собака, бджола, трава, кінь, вода, земля, кішка.

Робота в групах за сюжетними малюнками

Кожній групі пропонується серії сюжетних малюнків. Завдання учнів — вибрати ті малюнки, які будуть відповідати на запитання ‘Кому потрібна вода’

Висновок: вода потрібна усьому живому.

Робота над загадкою

Буває хмаркою вона,

Пушинкою буває,

Бува, як скло,

Крихка й тверда —

Звичайна, підкажіть... (вода).

— Сьогодні ми дослідимо властивості води.

ІV . Вивчення нового матеріалу

Учитель показує глобус.

— Глобус — зменшене зображення Землі, на якій ми з вами живемо. Скажіть якого кольору на глобусі найбільше? (Блакитного.) Правильно. Блакитним кольором позначені океани, моря, ріки, озера. Вода займає частину Землі.

Фізкультхвилинка

— Люди з давніх — давен дуже цінують і люблять воду, поети оспівують її у своїх віршах

Учитель читає вірш, показуючи рухи, діти повторюють за ним.

— Водичко, водичко,

Умий своє личко,

Щоб і очка ясніли,

Щоб і брівки чорніли,

Щоб сіявся роток,

Щоб кусався зубок.

Практична робота



Демонстрація властивостей води

Дослід 1. Учитель показує воду у склянці.

— Проведемо дослід. Візьміть склянку з водою. Насипте сіль і розмішайте її. Що відбувається з кристалами солі? (Вони зменшуються і незабаром зовсім зникнуть.)

— Але чи зникла сіль? (Ні, вона розчинилася.)

— Проведемо аналогічний дослід із цукром. Що сталося? (Цукор теж розчинився у воді.)



Дослід 2.

— Наступний дослід проведемо з річковим піском. Візьмемо склянку з водою і додамо річковий пісок. Що сталося? (Піщинки падають на дно склянки і лежать там, не змінюючись.)



Висновок. Цукровий пісок розчиняється у воді. Сіль розчиняється у воді. Річковий пісок не розчиняється у воді.

— Скуштуйте воду. (Вона не має смаку.) Увага! Якщо ви сумніваєтеся у чистоті джерела, пити з нього воду заборонено!

— Як очистити воду від нерозчинних речовин? (За допомогою фільтру)

— Що таке фільтрування? (Очищення води від нерозчинних домішок.)

— Чому джерельна вода чиста? (Вона проходить крізь товстий шар піску, очищується.)

— Чим вода відрізняється від шматка дерева або каменя? Їх можна взяти до рук, кинути на підлогу? (Вода рідка, її не можна взяти до рук.)

— Що станеться, якщо ви візьмете воду до рук? (Вона витікатиме.)

— Чи має вода певну форму? (Не має)

— Чи можна її покласти на стіл? Що станеться?

— Наллємо воду в склянку. Якої форми вона набула? (Форми склянки)

— Наллємо воду в глек. Якої форми вона набула? (Форми глека)

— Що таке вода? (Рідина)



Висновок. Вода — рідина, не має своєї форми, а набуває форми посудини, у якій міститься. Рідина легко змінює свою форму, розтікається.

— Які рідини вам відомі? (Вода, молоко, сік, бензин)

— Чим рідина відрізняється від твердих тіл? (Не має форми, розтікається.)

— Погляньте на акваріум із рибками. Що можна сказати про воду? Що ви там бачите?

— Як довести, що вода прозора? Проведемо дослід. На столі — дві склянки. В одну наливаємо воду, в іншу — молоко. В обидві опускаємо ложки. Що ви бачите? Що можна сказати про воду і про молоко? (Молоко — біле, а вода — прозора.)

— Ви були на річці або озері? Спостерігали за мешканцями водойм? Чи завжди видно дно водойми? (У багатьох річках або озерах вода така чиста і прозора, що ясного літнього дня ми можемо спостерігати риб, які плавають на глибині. У каламутній воді під час весняної повені риб не видно. Каламутна вода не прозора.)

— Отже, якого кольору вода? (Прозора)

— Погляньте на наші склянки з водою і молоком. Якого кольору рідина в склянках? (Молоко — біле, а вода — безбарвна)

— Як визначити запах рідини? (Понюхати)

— Як правильно визначити запах? (На відстані 20— 30 см від обличчя тримати посудину з рідиною. Потім рухами руки спрямувати потік повітря у свій бік.)

— Чому необхідно робити саме так, а заборонено наближати ніс

до ємностей, щоб понюхати? (Можна різким запахом обпалити носову порожнину.)

— Дізнаймося, чи має вода запах. (Вода без запаху.)

— Який смак у води? (Не має смаку.)

— Чому говорять, що вода ‘солодка’? (Коли дуже хочеться пити.)

— За допомогою дослідів ми з вами побачили, які властивості має вода.

Фізкультхвилинка

Звучить аудіозапис — шум морського прибою.

— Наберіть у груди якнайбільше повітря й відчуйте солоний запах моря. Морське повітря свіже і трохи вологе. Ви чуєте, як кричать чайки, дозволяючи вітру уносити себе високо у небо. Ви почуваєтеся зараз цілком спокійно й безтурботно і насолоджуєтеся спокоєм і тишею моря.



V. Застосування набутих знань в змінених умовах.

Робота в групах



Завдання для І групи.

Якого кольору вода:

а) блакитна;

б) Сіра;


в) безбарвна?

Завдання для ІІ групи.

Речовини, розчинні у воді6

а) пісок;



б) цукор.

Робота з плакатами ‘Охорона води’.



Учитель розповідає про охорону води, ілюструючи розповідь малюнками.

— Вода — це життя. Вода не лише мандрівниця, вона — трудівниця. взимку гарячу воду наливають у труби і зігрівають будинки. По воді плаває водний транспорт. На річках працюють електростанції, виробляючи з енергії падаючої води електроенергію.

Вода має чудодійні властивості — вона може лікувати різні хвороби. (Учитель показує пляшки з питною мінеральною водою: ‘Миргородською’, ‘Боржомі’...) Скрізь вона сильна, жива, цілюща. Треба нам, діти, берегти цей безцінний дар природи.

— Інколи вода забруднюється отруйними речовинами. Їх викидають у навколишнє середовище деякі заводи, фабрики. Відстійники рятують воду від забруднення. Власники заводів, фабрик повинні будувати очисні споруди.



VІ. Підсумок уроку

Інтерактивна вправа ‘Інтерв’ю’.

— Про які дивні властивості води ви дізналися? (Вода — рідина: без кольору, без смаку, без запаху, тече, прозора, не має форми, випаровується. Вода розчиняє сіль і цукор, але не розчиняє річковий пісок.)

— Які властивості води ви знаєте?

• Є розчинником солі й цукру;

• не розчиняє річковий пісок;

• не має смаку;

• тече;

• набуває форми посудини;

• не має запаху;

• прозора;

• безбарвна;

• випаровується.

— Чому джерельна вода чиста? (Вона проходить крізь товстий шар піску й очищується.)

— Чи замерзає джерело взимку? (Ні, оскільки вода постійно рухається.)

Поетична хвилинка

Вона прозора, як сльоза,

І кольором, мов бірюза,

На все вона спроможна,

Без неї жить не можна...( Вода)


Урок 3

Тема. Вода в природі та в житті людини. Куди зникає вода з калюжі?

Мета: ознайомити учнів з властивостями води, із значення води в природі;

розповісти про зміни станів води (твердий, рідкий, газоподібний);

сприяти створенню теоретичної бази для інтелектуального розвитку молодших школярів;

виховувати бережливе ставлення до природи, її естетичне і емоційне сприйняття, пізнавальний інтерес

дослідити, куди зникає вода з калюжі;

розповісти учням про економне використання води; дати уявлення про те, який шлях долає вода, перш ніж потрапляє в наші будинки; формувати пізнавальний інтерес до природи;

виховувати екологічну свідомість.

Обладнання: шматочок льоду, спиртівка, блюдце; ілюстрація ‘Космос’; ілюстрація ‘Хвиля’. картки для гри ‘Стан води’.

Тип уроку: дослідження

Хід уроку

I . Організаційний момент

Емоційна та психологічна настанова.

Усміхніться всім навколо:

небу, сонцю, людям, квітам.

І тоді обов’язково

День тобі веселим буде!

Фенологічні спостереження

— Яка зараз пора року?

— Який місяць?

— Яке число?

— День тижня?

— Надамо слово гідрометеорологу.

Рольова гра ‘Гідрометеорологічний центр’

— Сьогодні день.............

— Температура повітря.....

— Стан неба..................

— Опади.................

— Як змінилася погода за цей тиждень?

II . Повідомлення теми і мети уроку

— — У нас сьогодні незвичайний урок, бо ми з вами вирушаємо в подорож у світ природи і дізнаємося про те, як змінюється стан води в природі. Поміркуємо, як впливає сонечко на воду. Спробуємо пояснити, чому потрібно економно використовувати воду.

Робота над загадкою

Буває хмаркою вона,

Пушинкою буває,

Бува, як скло,

Крихка й тверда —

Звичайна, підкажіть,... (вода).

— Отже,сьогодні ми дізнаємося, як вода перетворюється на туман, або може стати шматочком льоду, яке значення має вода в природі.

III . Вивчення нового матеріалу

1. СТАН ВОДИ

Хвилинка — цікавинка

— — Чи може бути вода твердою? Відповісти на запитання нам допоможуть загадки.

Росте вона вниз головою.

Не літом росте, а зимою.

А сонце її припече,

Заплаче вона, потече. (Бурулька.)
Прозорий, як скло,

Та ее вставиш у вікно (Лід.)


Білий, а не цукор.

немає ніг, а йде. (Сніг.)

— Де у вас , у кожному домі, ховається вода у твердому стані? (У холодильнику.)

— На що перетворяться сніг і лід, коли їх нагріти. (На воду.)

— Що виходить з носика чайника, коли в ньому кипить вода? (Пара.) Пара — це та сама вода, але вода легка, тому що перебуває в газоподібному стані.

Гра ‘Стан води’

Дитина бере зі столу картку, читає слово — назву або розглядає малюнок і підходить до таблички, на якій зображено той стан води, що відповідає її слову — назві.

Вода — роса, краплина, озеро, море.

Сніг — сніжинка, сніговий замет.

Лід — град, бурулька,крига.

— За допомогою дослідів і спостережень ми прослідкували перехід води з одного стану в інший. Цей перехід відбувається у природі постійно. Тому воду називають мандрівницею. По— науковому, подорож води називається кругообігом.

Інтерактивна вправа ‘Мозковий штурм’

— Яка вода у склянці?

— Яка вода падає з хмар на землю влітку? взимку?

— Яка вода випаровується з носика чайника, що стоїть на вогні?

— Якою буває вода?

— Складіть речення, про стани води. Поміркуймо, чому взимку йде сніг? Доведіть, що сніг і лід — це замерзла вода. Що відбувається з бурульками теплої сонячної днини. Чому заборонено смоктати бурульки і сніг.

Дослідницький практикум. Куди зникає вода з калюжі?

— Після дощу вулиці та дахи будинків мокрі, скрізь калюжі.

Але з'явиться сонце — і усе висихає. Куди зникає вода? (Вона випаровується, перетворюється на невидиму пару, що розчиняється в повітрі.)

— Що відбувається з водою в річках, озерах, морях? (Вона теж випаровується.)

— Поставимо тарілку з водою і склянку з водою. Де швидше випарується вода? (З тарілки вода швидше випаровується, ніж зі склянки. Чим більше поверхня води, тим швидше відбувається випаровування.)

— Що відбувається з водою в холодну погоду? (Вона теж випаровується, але не так швидко, як у теплу.)

— Улітку на вулицю вивішують мокру випрану білизну. Що відбувається з білизною? (Вона через деякий час стає сухою.)

— Куди зникає вода? (Вона перетворилася на водяну пару, випарувалася.)

2. ВОДИ НА ЗЕМЛІ БАГАТО

1) Робота над загадкою.

Що таке: пливе і ллється,

Часом на камінь дереться,

Як немає — все всихає,

Звірі й птахи помирають? (Вода)

2) Робота за ілюстрацією.

— Якщо поглянути на нашу планету з Космосу (ілюстрація), то побачимо, що вона блакитна, адже поверхня Землі на 3/4 вкрита водою.



3) ‘Ланцюжок думок’

Де саме на Землі ми можемо знайти воду?

— Відгадайте загадки.

• Узимку спить, а влітку шумить (взимку по ній ходять, улітку їздять). (Річка)

• Посеред поля лежить дзеркало, скло блакитне, рама зелена. (Озеро)

• Ключем вода б'є. (Джерело, струмок)

— Де ще ми бачимо воду? (Море, океан, льодовик)

• Ніг немає, а йде, очей немає, а плаче. (Хмара)

— Води на Землі багато. Вона в морях і річках, вона застигла в льодовиках і на гілках дерев, вона парує в повітрі. (Іній)

— Але це ще не усе!

Учитель здавлює пальцями листок рослини — між пальцями з'являється вода.

— Де ще можна знайти воду на землі? (У рослинах)

— Дійсно, у листях, стеблах, плодах рослин теж міститься вода (наприклад, помідор на 95 % складається з води, огірок — з 98 % води).

У тілі тварин і людини теж є вода — 65 %. Вода є в кожній живій істоті.

Візьміть будь— який камінь із дороги — і в ньому, в його найдрібніших щілинах, міститься вода. Там, де є вода, завжди є життя. У тих місцях, де немає або замало води, люди риють колодязі, канали, створюють штучні моря і водосховища.

— Діти, ми втрачаємо цю воду щодня. Як саме? (Ходимо до туалету, пітніємо, видихаємо з повітрям)

— На добу людина таким чином утрачає до 4 літрів води. Як зарадити собі? (Потрібно пити воду.)



3. ЗНАЧЕННЯ ВОДИ ДЛЯ ТВАРИН І РОСЛИН

— Що сталося б, якби в природі зникла вода? (Де немає води, там немає життя.)

— Рослинам потрібна вода? Вони п'ють? (Звісно, так.)

— Що станеться, якщо не поливати кімнатні рослини? (Вони засохнуть.)

— Чи можуть рослини, тварини і людина жити без води? (Ні.

Людина може прожити без води 3 доби.)

— Чи потрібна вода тваринам?

— Для чого тварини використовують воду?

На дошці — ілюстрації: кит, риби, бобер, боброва хата.

— Багато тварин мешкають у воді. Бобер споруджує собі будинок посеред водойми з підводним входом — це захист від хижаків.

Кит на повітрі був би роздавлений власною масою. Тільки у воді

може він знайти потрібну кількість їжі.

Жаби народжуються у воді та мешкають біля неї та в ній.

Висновок. Вода необхідна всім живим істотам. Рослини, тварини і люди п'ють воду для того, щоб постійно оновлювати її запаси в організмі. Без води живий організм гине. Для деяких тварин (наприклад, риб), вода, крім усього, є єдиним місцем життя. Без води не можуть жити рослини.



4. ВИКОРИСТАННЯ ВОДИ ЛЮДИНОЮ

— З давніх часів люди використовують річкові та морські шляхи для плавання і перевезення вантажів. Силу води люди вже давно змусили служити собі. Спочатку це були водяні млини і машини. Тепер побудовані потужні гідроелектростанції.

На дошці — ілюстрація ‘Хвиля’.

— Скільки сили у хвилі! На висоту багатоповерхового будинку здіймаються хвилі й з ревом падають униз. Чи використовує людина цю величезну силу води? (Людина будує ГЕС і виробляє електроенергію.)

— Потрібна вода в промисловості (наприклад, в паперовій). На виробництво одного підручника витрачають 16 л (півтора відра) води. А скільки цих підручників у нашому класі, школі?

Людина повинна поливати поля, інакше загинуть овочі та злаки. Учені придумали, як зменшити кількість шкідливих газових викидів, що утворюються у двигуні автомобіля. Це можна зробити, якщо використовувати водневий двигун.

Кількість чистої води на Землі зменшується. Люди все більше використовують воду для потреб промисловості, сільського господарства і забруднюють її відходами виробництва. Учені придумали різні способи очищення води.

— Сьогодні вранці ви всі використовували воду?

— Яку властивість води ви використовуєте, коли миєте руки, посуд? (Вода потрібна не лише для пиття і приготування їжі, але й для підтримання чистоти нашого тіла, посуду, одягу, житла.)

— Пам'ятайте: воду потрібно берегти! На земній кулі вже є території, де воду продають, оскільки її бракує.

Висновок. Вода дуже потрібна і людині, і рослинам, і тваринам. Отже, потрібно охороняти, берегти її, не забруднювати, використовувати дбайливо.

Фізкультхвилинка

Хмарка сонечко закрила,

Слізки срібні зронила.

Ми ті слізки пошукаємо,

У травичці позбираємо.

Пострибаємо, як зайчата.

Політаємо, як пташенята.

потанцюємо ще трішки,

Щоб спочили ручки, ніжки.

Вправа ‘Клубок думок’

— Чи можна уявити собі життя без води? Чому?

— Як людина використовує воду?

— Яку воду ви використовуєте для купання, прання, миття посуду? (Гарячу)

— Як ви вважаєте, чи багато енергії потрібно для очищення і нагрівання води?

— Дійсно, щоб очистити і нагріти воду, витрачають величезну кількість енергії.

Хвилинка - цікавинка.

— Виявляється, ми витрачаємо води найбільше у світі. Щодня вдома на 1 людину використовуємо:

• на миття рук (не закриваючи кран) — 6— 8 л;

• чищення зубів — 6— 8 л;

• обполіскування унітазів — 15 літрів (за одне змивання);

• душ — 15— 20 л на хвилину;

• прання — 130— 150 л (за 1 прання);

• прийняття ванни — 150 л.

Води витрачаємо багато. Тому люди намагаються придумати, як заощадити воду.

Вода тече з крану швидше, ніж ви встигаєте її використовувати повністю. За хвилину з відкритого крану витікає 12— 20 л безцінної прісної води! Адже економія води — це всього лише справа звички: закривайте кран, поки ви чистите зуби або користуйтеся склянкою для полоскання рота. Мийте посуд не під поточним струменем води, а в раковині, закривши отвір пробкою. А головне — не забувайте закривати воду!

Три простих правила — і за рік ви можете заощадити ціле озеро діаметром 200 м і завглибшки 2 м. Окрім цього, ви також економите хімікати, що використовують для очищення води, та енергію, що використовують для її нагрівання і перекачування.

Складання та вивчення правил економії води

— Дітки,складемо і запам’ятаємо правила, коли і як потрібно економити воду?

• Під час полоскання рота — закривати кран, поки чистиш зуби,і користуватися склянкою.

• Замінити прийом ванни душем.

• Приймаючи душ, намагатися, щоб вона не витрачалася марно.

• Мити посуд не під поточним струменем, а в раковині, закривши зливний отвір пробкою.

• Прати білизну при повному завантаженні машини.

• За допомогою батьків полагодити всі крани, що підтікають.

— Отже, воду треба економити, берегти, очищати, не смітити, тоді ми зможемо користуватися однією і тією ж водою багато разів.

Поетична хвилинка

Пам’ятаймо, люди, назавжди,

Неможливо жити без води.

Це життя колиска, це — дощі,

Це роса і квіти на межі,

Це тумани, ріки і моря,

Джерело у спеку, це — життя.

IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів


  • Ланцюжок думок

— У якому стані може перебувати вода? (Рідкому, газоподібному, твердому)

— Що станеться з водою у блюдці, якщо ми поставимо її біля гарячої батареї? (Вона випарується.)

— Що станеться з водою у блюдці в морозильній камері? (Вона замерзне.)

— Що станеться з водою, якщо ми витягнемо блюдце з морозильної камери? (Вона знову стане рідкою.)

Визначення речовини за її властивостями

• Непрозорий, білий, рихлий, позбавлений смаку, швидко тане в теплі. (Сніг)

• Непрозорий, білий, твердий, солодкий, швидко тане у воді. (Цукор)

• Прозорий, безбарвний, твердий, слизький, крихкий, в теплі тане повільно. (Лід)

• Прозоре, безбарвне, тверде, слизьке, крихке, не тане. (Скло)

V. Репродуктивне застосування набутих знань.

Робота над загадками

• Яку воду можна носити у решеті? (Сніг)

• Сидить дід за подушками і стріляє галушками. (Град)

• ‘Що це? Що це? — всі кричать, —
Білі мухи он летять!’ (Сніг)

• Скатертина біла весь світ накрила. (Сніг)

• Узимку горою, а літом водою. (Сніг)

• Текло, текло, та і лягло під скло. (Вода і лід)

• І в огні не горить, і в воді не тоне. (Лід)

• Під яким кущем ховається заєць, коли йде дощ? (Під мокрим)

• Без чого не буває криниці? (Без дна)

• У який горщик не можна налити воду? (У повний)

• Синя, соковита, на дереві росте,

А ‘с’ на ‘з’ змінити —

Великий дощ впаде. (Слива — злива)

• Якщо із ‘з’ візьмеш це слово,

Великий дощ впаде раптово.

Як тільки ‘з’ на ‘с’ заміниш,

Між фруктами мене зустрінеш. (Злива — слива)

Гра ‘Встав потрібні слова’

• Вода буває у... станах.

• Коли холодно, вода...

• Коли кипить чайник, з його носика виходить...

• Вода... сіль і цукор.

• Вода... пісок, камінчик, цвях.

• Вода потрібна...



VІ. ПІДСУМОК УРОКУ

— Де зустрічається вода в природі?

— Чи можуть жити без води рослини, тварини?

У яких трьох станах може перебувати вода?

— Які властивості води ви знаєте?

— Які загадки запам'ятав?



Урок 4

  1   2   3   4   5   6   7   8


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка