Урок 1 тема. Звертання непоширені й поширені. Розділові знаки Вибіркове письмо



Скачати 47.94 Kb.
Дата конвертації07.03.2016
Розмір47.94 Kb.
- 1 -

Урок 1

ТЕМА. Звертання непоширені й поширені. Розділові знаки

  1. Вибіркове письмо

Виразно прочитати уривок з вірша. Виписати речення зі звертан-

нями та схарактеризувати їх.



Мати, мова, Батьківщина –

От і вся моя родина.

Батьківщина, мати, мова –

Три джерельно вічні слова.

Батьківщина, мова, мати –

Нас повік не роз’єднати.

М. Сингаївський

2. Творче конструювання

Скласти 5 – 6 речень зі звертаннями до однокласників, до батьків, до знайомих і незнайомих людей на тему: «Ваше ставлення до знань рідної мови».



Урок 2

ТЕМА. Розділові знаки в реченнях зі звертаннями

  1. Лінгвістичне дослідження

Переписати речення, розставляючи пропущені розділові знаки. Визначити в реченнях звертання поширені й непоширені.

Тримайсь козаче поки є ми порівну на наші плечі поклади свій біль. Не забудь мій сину жнивне поле. Здраствуй сонце і здраствуй вітре Здрастуй свіжосте нив.

  1. Дослідження-трансформація

Перебудувати речення так, щоб іменник у називному відмінку (підмети) стали звертаннями. Записати трансформовані речення. Пояснити розділові знаки. Зробити синтаксичний розбір другого речення.

Нехай живе поезія мій друг. Не шуми ти луг і не гасніть далі! Ти припав мій син до лиця мудрої кринички польової.

3. Творче конструювання

Скласти речення зі звертаннями, використовуючи фразеологізм



Іти по гарячих слідах.
- 2 -

Урок 3

ТЕМА. Вставні слова і словосполучення, їх види за значенням

  1. Лінгвістичне дослідження

Прочитати речення й виділити в них слова, що виражають ставле-

ння мовця до висловленої думки. Які відтінки думок та почуттів вони виражають? Записати, зробити синтаксичний розбір одного речення. Дібрати кілька прислів’їв і приказок зі вставними словами або словосполученнями. Визначити їх роль у реченні.



А дещо, мабуть, призабулось, на голос мій не відгукнулось. А, власне, що я винна і кому? Якщо й жалів чогось, то це, їй-Богу, коли, бувало, марно згаю час.

  1. Творче конструювання

Скласти пару речень, щоб в одному слово може було вставним, а в іншому це саме слово виступало в ролі члена речення.

  1. Зробити синтаксичний розбір речення, поставивши

розділові знаки

Ти повинен отже можеш.


Урок 4

ТЕМА. Розділові знаки в реченнях зі вставними словами

  1. Лінгвістичне дослідження

Переписати речення, поставити потрібні розділові знаки. Виділити вставні слова, визначити, на яке значення вони вказують. Зробити синтаксичний розбір одного речення.

Мав він виявляється вдачу веселу бешкетну. Може то птахи приносять на своїх крилах весну? Звісна річ усім тяжка розлука з тим що називається життя.

  1. Дослідження-відновлення

Відновити речення, уставляючи пропущені слова з довідки. Які з них є вставними, а які – членами речення? Пояснити. Записати, роз-

ставляючи потрібні розділові знаки. Аргументувати свій вибір.



Здалеку … плесо річки. Будинок тут … недавно збудовано.

ДОВІДКА: видно.


- 3 -


Урок 5
ТЕМА. Вставні речення. Розділові знаки при них


  1. Лінгвістичне дослідження

Поставити розділові знаки, прочитати речення, правильно інтону-

ючи їх. Записати, пояснити вживання розділових знаків.



Не відаю вже як та з чого се діялось давно колись сусіди наші завелись. Розбились дзиґарі проклята стрілка стала а пані дивлячись не їла і не спала пани ж все роблять по часах. В вітрякові ж чуть було не гуло вже а ревло.
2. Творча робота

У речення введіть вставні слова, спишіть, ставлячи розділові знаки.

Прочитайте дотримуючись правильної інтонації.

Поїзд … прибув вчасно. Треба … володіти високою культурою праці та … дотримуватись трудової дисципліни. … по дорозі нам трапилася машина.
3. Розвиток діалогічного мовлення

Розпитати свого товариша по парті про те, які речі він вважає не-

обхідними в його житті, без яких сьогодні не комфортно та дуже ва-

жко розвиватись і творити. Скласти діалог. У репліках використати вставні слова, словосполучення.


4. Тестове завдання

Установіть відповідність між реченням і словом ( словосполу- ченням), яким воно ускладнене



1) Звертання; А. Воно мені мабуть так мало бути;

2)Вставне слово; Б. Боявся єси Тарасе що вмреш на чужині

між чужими людьми;

3) Вставне словосполучення; В.Стежина неначе лоза виноградна пнеться

на білій стіні гори;

Г. Була то правду кажучи звичайна крамар-

ська буда яких безліч в Італії.


1

2

3










- 4 -

Урок 6

ТЕМА. Речення зі звертаннями, вставними словами.

Узагальнення й систематизація вивченого.



  1. Лінгвістичне дослідження-відновлення

Записати речення, розставляючи потрібні розділові знаки. Виправи- ти орфографічні помилки. Аргументувати свою думку.

Мати Божа ти рятуй матусю нашу в небезпеці і потребі. Подаруй мені мамочка пісню. Благословенна будь українська мати всюди і завжди. Мамо тобі низесенько вклонюсь.

  1. Творче конструювання (робота за варіантами)

Записати речення, розставивши потрібні розділові знаки. Перебу-

дувати їх так, щоб вони містили звертання (варіант 1); вставні слова (варіант 2). Зробити синтаксичний розбір перебудованих речень.

ВАРІАНТ 1

Бажаю вам щастя й добра матері і весен квітучих багато. Люди бережіть матерів.

ВАРІАНТ 2



Мама перший учитель і друг. Найближчий і вірний порадник мама.


  1. Тестове завдання

Установіть відповідність між реченням і вставною конструкцією в ньому (розділові знаки пропущено)

1) Звертання; А. Кажуть тільки мама може так любити;

2) Вставне слово; Б. Ненечко моя як я люблю тебе, тільки

серце знає;

3) Вставне словосполучення; В. Час летів немов на крилах і мов сон

життя минало;

Г. Так що мати каже уже косо розписуєшся.


1

2

3











База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка