Урок 1 Здоровий спосіб життя. Принципи здорового способу життя. Практична робота Моделювання поведінки в разі погіршення самопочуття



Сторінка1/14
Дата конвертації26.02.2016
Розмір2.93 Mb.
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   14

Урок 1

Здоровий спосіб життя. Принципи здорового способу життя.

Практична робота

Моделювання поведінки в разі погіршення самопочуття. Відпрацювання навичок вимірювання температури тіла.

Мета: Сформувати в учнів поняття про здоровий спосіб життя; наголосити на необхідності дотримання принципів здорового способу життя; навчити , що потрібно робити в разі погіршення самопочуття; виховувати прагнення берегти своє здоров’я, зважаючи на його цінність і значимість для людини.

Обладнання: Фотографії і плакати, що дозволяють ілюструвати здоровий спосіб життя; інструкції, підручник, робочий зошит, різні види термометрів для вимірювання температури тіла, пам’ятка « Правила вимірювання температури тіла».

Хід уроку

I.Організаційний момент.

II.Актуалізація опорних знань учнів і мотивація навчальної діяльності.

У 5-му класі ми продовжимо вивчати предмет «Основи здоров’я». Адже здоров'я - це наш скарб, найбільше багатство і його треба берегти. Якщо немає здоров'я, то немає щастя, немає настрою. «Бережи одяг, доки новий, а здоров’я, доки молодий», — каже народна мудрість. А ви як розумієте це прислів’я? Дуже важливо вести здоровий спосіб життя, адже дотримання правил здорового способу життя зміцнює здоров'я, виховує волю, характер людини. Прослухайте вірш Надії Красоткіної « Здоров’я» і скажіть, чи згідні ви з тим, про що у ньому йдеться.



Здоров’я — розкіш для людини,
Найбільша цінність у житті.
Як є здоров’я день при днині,
Можливість є йти до мети.
Тоді є радість, щастя, диво,
Краса у крапельці роси.
Тоді людина йде щасливо
Серед безмежної краси
Й чарівність світу відчуває.
Для неї в хмурість — дні ясні.
Вона всі труднощі долає
Й співає радісні пісні.
Вона — здорова! Це чудово,
Бо їй нічого не болить.
Вона добро творить готова.
І це прекрасно! Можна жить!

III. Оголошення теми і мети уроку.

За літо ви змужніли, підросли, набралися сил і отримали багато нових вражень. Тому потрібно з новими силами приступити до навчання і звичайно піклуватися про своє здоров’я, щоб успішно навчатися, займатися спортом і улюбленими справами.

На сьогоднішньому уроці ми повинні вияснити, що таке принципи здорового способу життя, дізнатися, якою є формула здорового способу життя. Також ми поміркуємо, які життєві навички потрібні кожному для збереження і зміцнення здоров’я; навчимося як діяти у разі погіршення самопочуття.

Запишіть тему нашого уроку.



IV.Вивчення нового матеріалу

  1. Здоров’я і життя.« Квітка здоров’я».

Діти, а що ви чули про здоров’я та його складові в молодших класах? Давайте продовжимо речення:

  • Щоб здоров’ я добре мати слід про нього змалку ….( дбати).

  •  Кожний ранок обливатись і зарядкою… (займаюсь).

  • У дворі щодня гуляти, повноцінно їсти й… (спати).

  • Добре мити всі продукти,досхочу вживати… ( фрукти).

  • За зубами доглядати, дірочки всі… (залатати).

  • Будете це все робити – перестанете… (хворіти).

Молодці! Отже, здоров’я – це те, без чого людині дуже складно активно і щасливо жити. Сучасна наука налічує близько 300 визначень цього поняття.

Вчитель проектує на екран різні визначення здоров’я.
Здоров’я — це стан повного фізичного, душевного та соціального благополуччя, а не тільки відсутність захворювань та фізичних вад (ВООЗ).

Здоров’я — правильна, нормальна діяльність організму ( С.І. Ожегов ).

Учні записують визначення в зошит.



  1. Що впливає на здоров’я. Робота з підручником.

Розгляньте на стор.7 що впливає на здоров’я. Ви бачите, що 50 відсотків - це спосіб життя, по 20 відсотків припадає на умови навколишнього середовища і спадковість, і 10 - медичне обслуговування.

Давайте прочитаємо, яких принципів треба дотримуватися для здорового способу життя ( учні читають текст на стор.7).

Учитель ділить дітей на 4 груп, кожна з яких радиться і обговорює, що означає духовна, фізична,соціальна і психічна складова здоров’я ( див. стор.5 підручника).

Розгляньте мал.2 на стор.8. Що зображено на малюнку? Скільки у « квітки здоров’я» пелюсток і що вони означають?

Учитель ділить дітей на 5 груп, кожна з яких радиться і обговорює, що означає духовне, фізичне,соціальне, інтелектуальне і емоційне благополуччя людини.

Підбиття підсумків.

- Що таке духовне здоров’я? Це стосунки з навколишнім світом, як ви ставитесь до тварин і пташок, до квітки і до своїх ровесників, до навколишнього світу і до всіх людей. Коли людина життєрадісна, працьовита, старанна, весела, добра, то вона здорова, у неї менше негативних емоцій, вона дивиться на світ з оптимізмом. Це і є духовне здоров’я, до якого нам треба прагнути.

- Що таке фізичне здоров’я? Фізичне здоров’я – це природний стан організму, зумовлений нормальним функціонуванням усіх його органів і систем. Якщо добре працюють усі органи і системи, то і весь організм людини правильно розвивається. А це залежить від того, як ви рухаєтесь, харчуєтесь, відпочиваєте і доглядаєте за своїм тілом.

Соціальне здоров’я - це характер взаємодії особистості з соціумом, її поведінка, моральні  якості, виховання.   Що ж впливає на розвиток соціального здоров’я дитини? ( Вчитель вішає на дошці сонце без промінців. Роздає промінчики учням). На промінчиках запишіть відповідь на це питання (сім'я, школа, навколишнє середовище, спосіб життя, побутові умови, національні традиції, учитель, дитячий колектив, суспільно-економічні умови, телебачення, Інтернет).  А тепер вийдіть, прокоментуйте і прикріпіть промінці навколо сонечка.

- Як ви розумієте , що таке інтелектуальне здоров’я? Інтелектуальна складова здоров’я – це здатність сприймати інформацію, аналізувати її, запам’ятовувати; це допитливість, кмітливість , творчість.

Емоційна складова здоров’я – це насиченість життя людини почуттями, як вона долає стреси і невдачі. Ви бачите, що здоров’я людини – це її благополуччя. Найчастіше людина починає замислюватися про свій спосіб життя і здоров'я, коли у неї виникає якась проблема, з'являється хвороба чи нездужання. Турбота про своє здоров'я не має бути проблемою, турбота про своє здоров'я повинна бути способом життя. Здоровим способом життя.

Психічна складова здоров’я – це коли людина позитивно оцінює себе та інших людей; уміє долати невдачі; поводиться як господар власного життя.



3. Формула здорового способу життя.

Давайте постараємось зрозуміти, якою є формула здорового способу життя. « Зберігати, розвивати, відновлювати» - ось такою є ця формула, закон для кожного, хто хоче щодня мати добре самопочуття і досягати успіху в житті.



Зберігати здоров’я - означає поводитись так, щоб не шкодити своєму здоров’ю. Адже наше здоров’я – це як ресурс, своєрідний золотий запас. Дехто витрачає його, не задумуючись. Наприклад, недосипає, неправильно харчується, вживає алкоголь чи наркотики, палить. І лише тоді, коли здоров’я погіршується, може почати дбати про своє здоров’я і прислухатися до порад лікарів.
Розвивати здоров’я – означає працювати над своїм розвитком . Недостатньо тільки зберігати здоров’я і не мати шкідливих звичок .Здоров’я треба підтримувати, працювати над розвитком своїх здібностей і можливостей. Наприклад, коли систематично тренуватися, то можна навчитися швидше бігати, вище стрибати, довше плавати. Для кожного з нас дуже важливо мати міцне здоров’я. Тільки здорова людина може повноцінно працювати, здобувати освіту, приносити користь державі. Тільки здорова людина здатна керувати своєю долею,

Відновлювати здоров’я – це правильно поводитися тоді, коли ти захворів або отримав травму. На жаль, ми живемо у такому світі, де неможливо захиститися від усіх загроз, хвороб і негараздів. Як би не намагалася людина дотримуватись здорового способу життя, все ж її можуть спіткати хвороби, травми та неприємності. Тому вміти відновлювати здоров’я є однією з важливих складових здорового способу життя.

4. Життєві навички, сприятливі для здоров’я. Гра « Яка дорога краща»?

Зараз ми з вами запишемо формулу здорового способу життя:


Зберігати + розвивати + відновлювати = здоровий спосіб життя
А тепер Давайте пограємо у гру «Яка дорога краща?». Уявіть, що ви заблукали в непрохідному лісі. Раптом перед вами з’явились три дороги. Кожна з них може вивести з лісу за певних умов, а саме:

  1. Праворуч підеш – велике багатство знайдеш, а здоров’я занапастиш.

  2. Ліворуч підеш – половину багатства знайдеш і половину здоров’я занапастиш.

3)Прямо підеш – нічого не знайдеш, але здоров’я збережеш.

Учні у групах обирають одну із доріг, обговорюють свій варіант та розповідають свою точку зору.

З Ваших міркувань можна зробити висновок, що здоров’я – одне з основних джерел радості і щасливого життя. Давайте розглянемо, які уміння і життєві навички будуть сприятливим для нашого здоров’я, що потрібно робити, якщо виникають якісь проблеми.

5. Робота з підручником.

Розгляньте мал.3 на стор.9 підручника і зачитайте життєві навички, сприятливі для здоров’я. «Життєвими» їх називають тому, що вони необхідні кожному, незалежно хто він і чим займається.

- Які ще життєві навички ви могли б назвати?

- Чи потрібні ці уміння для підтримання і збереження принципів здорового способу життя?



5.Відгадування ребуса.

http://pavlocros.z83.ru/r122.gif ЗД , http://www.lenagold.ru/fon/clipart/k/kow/korova25.jpg ’Я

(Спорт) ( Здоров’я)



6. Чому піднімається температура тіла?

А як дізнатися, чи здорова людина, чи хвора? Це можна зробити за її зовнішнім виглядом. Здорова людина струнка, допитлива, швидка. А хвора навпаки: повільна, понура… Давайте доберемо ще слова, які б характеризували стан здорової і стан хворої людини.



Здоровий Хворий

Веселий Сумний, кволий

Нічого не болить відчуває біль

Є апетит безсоння

Міцний сон пригнічений

Нормальна вага і зріст блідий і тд.

Як часто буває, що людина, яка зовсім недавно відмінно себе почувала, раптом скаржиться на здоров’я? Дуже часто! Що ж робити, якщо прокинувшись уранці, ви відчули слабкість, важкість у руках і ногах, головний біль, біль у горлі? Давайте розберемось з цим питанням за допомогою блок-схеми на стор. 10 підручника.

Найчастіше у людини, яка захворіла, піднімається температура тіла. Так ваш організм сигналізує , що він почав боротися з хворобою, що він відреагував на проникнення в організм вірусів, бактерій або виникнення якогось запального процесу, опіку чи травми. Нормальна температура тіла людини становить 36,6 градусів. Якщо температура вища за 37 С, це означає, що ви захворіли.

Напевне, ви всі знаєте, як і за допомогою чого вимірюють температуру тіла. Для вимірювання температури тіла використовують градусники або термометри, які бувають трьох видів: ртутні, інфрачервоні та електронні. В Україні донедавна найпоширенішими термометрами були ртутні.


Мал.2 Ртутний термометр.
Це – медичний ртутний термометр. З правилами і технікою вимірювання тіла за допомогою медичного термометра ви ознайомитесь у зошиті для практичних робіт. Як ви думаєте, чи безпечний він? Чому з ним потрібно поводитись дуже обережно? Якщо в приміщенні або квартирі розбився ртутний градусник, то ртуть після удару розбивається на безліч дрібних крапель і поширюється по всьому приміщенню. При цьому ртуть може легко проникнути в ворс килимів, в тріщини підлог, у щілини між плінтусом і підлогою. Потім ртуть, активно випаровуючись, забруднює і отруює повітря в приміщенні. Якщо людина дихає цим повітрям постійно, з часом ртуть починає накопичуватися в організмі, що у свою чергу призводить до хронічної ртутної інтоксикації, яка може виявлятися металевим смаком у роті, головним болем, діареєю, ураженням нирок, стоматитом, анемією, дерматитом, тремором кінцівок. http://uastudent.com/wp-content/uploads/2011/10/%d1%82%d0%b5%d1%80%d0%bc%d0%be%d0%bc.png

Мал.3 Електронний термометр
Це – електронний термометр. Вимірювання ним проходять швидко і точно. Термометри можна розміщувати як під пахвою , так і в роті. Головна їх перевага в тому, що температуру дитини ним можна виміряти, приклавши його до чола чи у вушко. Вони нешкідливі. Для немовлят розроблені спеціальні термометри-соски. Результат вимірювання висвітлюється через 5 секунд. Як ви думаєте, це зручно для батьків? чому підвищується температура тіла


Мал.4 Інфрачервоний термометр
Інфрачервоним термометром можна швидко і легко виміряти температуру тіла або навколишнього середовища. Його прикладають до тіла, і вже через секунду на дисплеї висвітиться точна температура. Коли температура нормальна, дисплей буде зеленого кольору, а коли висока – дисплей стає червоного кольору і повідомляє про це звуковим сигналом. Цей термометр абсолютно безпечний, не має ртуті і скла. сучасний інфрачервоний термометр medisana fto - infrakrasnyi termometr medisana fto

7.Що робити, якщо у вас розбився градусник?

Про те, що ртуть отруйна, знають усі. Знають, але часто недооцінюють її небезпеку. Сама по собі металева ртуть не так небезпечна, як її випари. А випаровується вона досить швидко. У легенях вони перетворюються на дуже шкідливі речовини, які призводять до порушень в організмі і ,насамперед , до порушень центральної нервової системи.

Якщо термометр розбився, пролиту ртуть треба зібрати дуже ретельно. Ні в якому разі не можна використовувати порохотяг! Він тільки рівномірно розподілить випари по всьому будинку, і вони осядуть на стінах і меблях , сам пристрій доведеться викинути. Починати збирати треба з самих великих крапель, щоб вони не розбилися на маленькі. Для прибирання можна використати мідну фольгу, щільний листок паперу,скручений у формі совка. Зібрані кульки треба помістити в скляну банку , щільно закрити і здати в спеціальну службу при СЕС (санітарно-епідеміологічної станції) або Службі порятунку. Ті місця, де ртуть могла затриматися, заливають міцним розчином марганцівки або хлорного вапна. Протягом декількох тижнів треба провітрювати приміщення, де була пролита ртуть.

9. Робота з підручником малюнками.

Вчитель показує на малюнках різні життєві ситуації.

На мал.4 стор.11 підручника зображені різні життєві ситуації, коли у вас чи у когось на ваших очах раптово погіршилося самопочуття. Давайте визначимо, як треба правильно діяти.

А)Дівчинка вранці проснулася і відчула, що у неї болить горло, вона занедужала.

Б) Школярка занедужала у школі, у неї болить живіт.

В) Молодій дівчині стало недобре на вулиці, у неї запаморочилося в голові.

Г) Чоловік відчув різкий біль у грудях, а ви були поруч, ваші дії.









V. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Робота в зошиті для практичних робіт.

2. Моделювання поведінки в разі погіршення самопочуття. Відпрацювання навичок вимірювання температури тіла.

Учні виконують завдання у зошитах для практичних робіт до уроку 1. Якщо немає таких зошитів, то виконують запропоновані завдання.

1.Ознайомлення з роботою медичного термометра.

2. Послідовність дій під час вимірювання температури тіла хворого.

3.Моделювання поведінки у разі погіршення самопочуття.

4. Що робити, якщо у вас розбився градусник?



VI. Підсумок уроку.

  • Чого ви навчилися на уроці?

  • Чому так важливо знати, як правильно діяти в разі погіршення самопочуття?

  • Які бувають види термометрів для вимірювання температури тіла?

Домашнє завдання. Вивчити $1. Відпрацювати навички вимірювання температури тіла дома з батьками .

Урок №2

Безпека і небезпека. Принципи безпечної життєдіяльності.

Практична робота.

Відпрацювання алгоритму дій при потраплянні у небезпечну ситуацію

Мета: сформувати в учнів поняття про безпеку і різні види небезпек; дати уявлення про принципи безпечної життєдіяльності; навчити, як треба діяти при потраплянні у небезпечну ситуацію; розвивати логічне мислення.

Обладнання: фотографії і плакати, що ілюструють різні види небезпек; зошит для практичних робіт, підручник.

"Ми відповідальні не тільки за те, що робимо, але і за те, чого не робимо".

Ж.- Б. Мольєр

Хід уроку

I. Організаційний момент.

II.Актуалізація опорних знань учнів і мотивація навчальної діяльності.

Перевірка домашнього завдання

1.Що означає бути здоровим?

2.Що треба робити для того, щоб мати добре здоров’я?

3.Які ви знаєте складові здоров’я?

4.Назвіть життєві навички, сприятливі для здоров’я.

Обговорення проблемної ситуації.

Оленка поспішала до своєї подруги на день народження. Вона почала прасувати красиве плаття, але раптом задзвенів телефон. Вона побігла знімати слухавку і за розмовою забула про праску.



  • Як ви думаєте, що може статися в такій ситуації?

III. Оголошення теми і мети уроку.

Сьогодні на уроці ми поговоримо про те, що таке безпека і які можуть виникнути небезпеки. Пригадаємо, що таке безпека життєдіяльності, навчимося, як правильно діяти при потраплянні у небезпечну ситуацію. Всі ці знання вам потрібна для того, щоб попередити власну необачність, уникати небезпек, передбачати можливі наслідки своїх дій.



IV.Вивчення нового матеріалу.

1.Безпека і небезпека.

- Як ви думаєте, що таке безпека?

Напевне, кожен з вас почувається безпечно, коли навколо вас все добре, є люблячі рідні, хороші друзі, немає хвороби і тд. Давайте продовжимо думку: «Я думаю, що безпека – це…». Отже , безпека - це коли нічого не загрожує життю і здоров'ю.

На жаль, ми живемо в дуже складному світі, який приховує в собі небезпеки для життя і здоров’я людини. Тому краще знати, які можуть виникнути небезпеки, і знати, як їх уникнути.

Небезпека – це ситуація, коли щось або хтось може тобі зашкодити. Небезпека – це явища, процеси, об’єкти, які здатні за певних умов завдати шкоди здоров’ю людини як відразу, так і в майбутньому, тобто викликати небажані наслідки. Довгий час люди ставилися до небезпек, як до чогось неминучого, але потім почали розуміти, що багатьох з них можна уникнути. Сучасна людина повинна володіти культурою безпечної життєдіяльності.


  • Пригадайте , що таке безпека життєдіяльності?

Щоб зберегти здоров'я та життя, потрібно вивчати небезпеки, умови і причини їх виникнення, а також як від них захищатися, тобто знати способи захисту. Прагнення уникнути небезпек не означає, що слід боятися всього й усіх. У вас буде можливість переконатися, що такі якості, як упевненість у собі, сміливість, обачність, дають змогу уникати різних небезпек.

Запам’ятайте! Щоб подолати небезпеку, треба знати, чим вона загрожує та як її подолати.

2.Складання словника небезпек.

Вчитель роздає чисті аркуші паперу і просить написати на них,які небезпечні ситуації можуть виникнути навколо, які небезпеки викликають страх, безвихідь. Потім учитель збирає аркуші і прикріплює їх на дошку. Найбільш вживані записує у стовпчик і приступає до їх обговорення. Небезпечні ситуації можуть виникнути:

А) в побуті ( електробезпека, пожежна безпека, газова безпека, хімічні речовини і тд);

Б) удома, надворі, у школі, у транспорті, на дорозі, на природі, у кінотеатрі і тд;

В) природні небезпеки ( землетруси, урагани, повені, град і тд);

Г) техногенні небезпеки ( аварії та катастрофи на підприємствах, транспорті, пожежі та вибухи);

Д) соціальні небезпеки ( злочинність, епідемії інфекційних захворювань, наркоманія, алкоголізм, ВІЛ, виробничий травматизм і тд);

Е) політичні ( тероризм, війни, озброєні конфлікти і інші);

Отже, численні небезпеки навколишнього світу поділяють на три групи: природні, техногенні і соціальні.

- Які природні небезпеки найчастіше трапляються у нашій місцевості?

- Чи може людина передбачити природні небезпеки?

- Які наслідки можуть бути від природних небезпек?



3. Робота в групах. Обговорення.

Небезпечну ситуацію нерідко спричиняє власна необачність. Обговоріть, які наслідки матимуть дії, зображені на мал.7 стор. 14 зображені на малюнках зі стор. 13 підручника. Як можна було вчинити?

- На дошці записаний епіграф до нашого уроку. Як ви розумієте слова Мольєра? Чи підходять вони до теми нашого уроку?

4. Вихід із небезпечної ситуації.

Я хочу розповісти вам притчу про двох жаб, що потрапили в глек з сметаною.Углека було вузьке горло, і вибратися з нього було не так-то просто. Одна жаба, оцінивши ситуацію і вирішивши, що вона безнадійна, склала лапки і пішла на дно. Друга жаба, навіть уже ні на що не сподіваючись, усе ж продовжувала спроба врятуватися. І через певний час вона відчула, що стоїть на чомусь твердому: зі сметани збилося масло. Відштовхнувшись від грудки масла, жаба виплигнула на волю.

Висновок. Життя дуже непередбачуване, здатне робити несподівані повороти. І тільки той може « залишатися на плаву», хто не втрачає надію і все робить для щасливого життя. Кажуть, що тоне не той, хто занурився під воду, а той, хто не робить спроб випливти. Отже, з будь-якої ситуації треба шукати вихід, не втрачати надію, старатись заспокоїтися, не хвилюватися, оцінити ситуацію.

Ситуація 1. Часто восени Юрко і Олег люблять підпалювати сухе листя, а потім затоптувати його ногами. Влітку теж саме роблять з тополиним пухом. Такі заняття можуть призвести до сумного результату. Що ви можете порадити хлопцям? ( Цього робити не можна, може виникнути пожежа, навіть загорітися одяг).

- Що потрібно зробити, якщо на людині загорівся одяг?

1. Не давати людині бігати - полум'я розгорається миттєво і може перекинутися на інші предмети.


2. Перекинути потерпілого на землю.
3. Погасити одяг, використовуючи щільну тканину, воду, землю, пісок і т.п., але залишивши голову відкритою.

4. Неприпустимі: видалення з поверхні шкіри залишків одягу, бруду; обробка опіку спиртом, йодом, жиром, мазями, порошками; накладення тугих пов'язок.


Необхідно пам'ятати телефон пожежної охорони - 101 - і обов'язково повідомляти про спалахи.

- Які причини виникнення пожеж ви знаєте? ( Необережне поводження з вогнем; недотримання правил експлуатації обладнання та електричних пристроїв; грозові розряди; підпали;   неправильне користування газовою плитою; сонячний промінь, який діє через різні оптичні системи і інші).

Ситуація 2. Одного разу два друга Степан і Володя помітили, що біля їхнього під’їзду стоїть незнайома людина і чекає, поки відкриються двері. Степан сказав: « Ходімо додому». А Володя відповів: « Давай почекаємо ,поки він піде». Хлопці посперечалися, і коли все-таки незнайомець пішов, пішли додому.


  • Як потрібно було поступити в цій ситуації? Що могло трапитись?

Запам’ятайте! Не можна заходити в під'їзд, якщо за тобою йде незнайомий чоловік. Зроби вигляд, що ти щось забув, і затримайся на вулиці. Якщо дивна людина стоїть біля під'їзду, краще перечекайте або попроси знайомих, сусідів, щоб проводили.
Якщо те, що відбувається навколо вас представляє загрозу вашому життю, ви неодмінно повинні звернутися за допомогою до міліціі за телефоном -102-

Найчастіше, вийшовши у двір погуляти, ми стикаємося з різними ситуаціями і, не знаючи як вчинити, керуємося не розумом, а емоціями. Так, наприклад, зустрівши сусідку з великою собачкою, намагаємося її погладити або простягнути руку. А песик без повідка і намордника не зрозуміє жесту ввічливості. Був випадок, коли на велосипедиста кинулася собака і боляче вкусила за ногу. Їй не сподобалося, що він проїжджав повз на велосипеді. Тварині можуть не сподобатися якісь ваші дії, які вам здаються нешкідливими.



Запам’ятайте!

 • не наближайтесь до собаки, навіть якщо вона знаходиться на прив’язі, не торкайтеся її під час сну чи їжі;

  • не грайте з хазяїном собаки, роблячи різкі рухи, які можуть бути сприйняті твариною, як агресивні;

 • якщо уникнути нападу собаки не вдалося, то постарайтеся захистити горло і обличчя та нанести удар по носі, очам чи паху собаки;

  • у випадку, якщо собака вас укусила, постарайтеся зупинити кровотечу, промийте місце укусу і зверніться до лікаря. Пам’ятайте, що собака насамперед тварина. Тому належним чином підходьте до спілкування з нею.

Ми сьогодні не можемо розглянути всі ситуації, які можуть виникнути і бути небезпечними. Тому розгляньте ситуації, які можуть виникнути удома, порадьтеся з батьками, як правильно поступити, і розкажете про це на наступному уроці.



5.Гра « Розшифруй слово».

♥ А У Т С И Я Ц І ( ситуація)

♥ П О Ч У Т Т Я С А М О ( самопочуття)

♥ З Д А Т Н І С Т Ь П Р А Ц Е ( працездатність)

♥ К І С Т Ь Ш В И Д ( швидкість)

♥ К І Й О С П ( спокій)

♥ В А У Г А ( увага )

♥ П Е З Е Б К А НЕ ( небезпека )

♥ В А Л І С Т Ь В И Т Р И ( витривалість )
6. Принципи безпечної життєдіяльності.

Відомий мандрівник і фахівець з виживання людини Яцек Паокевіч (Італія) сформулював цю методику таким чином: передбачати небезпеку, по можливості уникати її, при необхідності - діяти. Життя, яким би складним воно не було , чудове. Недарма ми всі так дорожимо ним. Однак існує чимало небезпек, які не тільки псують, але й віднімають життя. Кожен по безглуздій випадковості може опинитися в ситуації, коли хвилини вирішують, бути нещасного випадку (трагедії) або не бути. Висновок один: навчитися передбачати небезпеки, знати правила поведінки в критичній ситуації та способи виходу з неї.

«Уникати, запобігати, діяти» – це закон для кожного,хто хоче навчитися безпечної життєдіяльності.

Уникати – це вміти розпізнавати небезпечні ситуації, оцінювати ризик і діяти так, щоб не потрапляти у них.

Запобігати – це передбачати наслідки своїх дій, щоб самому не створити небезпечну ситуацію.

Діяти – не розгубитися, знати, що і як робити в таких випадках.

На стор. 16 підручника прочитайте, які є служби екстреного виклику.



7. Прийоми для самозаспокоєння при потраплянні у небезпечну ситуацію.

У цьому випадку людині потрібно заспокоїтися, не панікувати, оцінити рівень небезпеки і діяти. Дуже часто людина під час стресу не може вимовити ані слова, у неї підвищується серцебиття, « підкошуються» ноги. Для швидкого ефекту при знятті стресу добре працюють прості дихальні вправи, різні для різних проявів стресу - збудження або загальмованості.


Коли людина відчуває, що вона схвильована, збуджена, її лихоманить, то застосовується заспокійлива методика дихання.

1)Розмірене спокійне дихання з однаковою довжиною вдиху і видиху.


2) Дихання на рахунок десять. Чотири рахунки – вдих, шість – видих.

Потрібно дихати ритмічно, рівно,глибоко, поки не відчуєте себе краще. Також можна пригадати і вимовити уголос кілька номерів телефонів, вірш, заспівати пісню. Це заспокоює.



V. Практична робота. Відпрацювання алгоритму дій при потраплянні у небезпечну ситуацію.

Мета: навчитися , як діяти при потраплянні у небезпечну ситуацію; вивчити телефони рятувальних служб; розібратися, до кого звертатися в разі погіршення самопочуття; ознайомитись з прийомами для самозаспокоєння.

Учні виконують завдання у зошитах для практичних робіт до уроку 2. Якщо немає таких зошитів, то виконують запропоновані завдання.



  • Поясніть, для чого потрібно знати телефони рятувальних служб?

  • Скажіть, які можуть виникнути небезпечні ситуації :

1)удома ( на кухні, у ванній ); 2)надворі; 3)у школі; 4)у транспорті; 5)на дорозі; 6)на природі;7) у місцях великого скупчення людей (у кінотеатрі, на демонстрації).

- Розгляньте мал.7 Розгляньте малюнки на стор.14 у підручнику. Які наслідки матимуть дії, зображені на малюнку?

Робота у зошиті для практичних робіт.

VI. Підсумок уроку.

Правила безпеки — це прості правила, дотримуючись яких, ви ніколи не потрапите в біду, а якщо й потрапите — то будете знати, як вийти з небезпечної ситуації. Для кожної небезпеки вони свої, але є спільні правила, які будуть корисні за будь-якої ситуації. Ось вони:



  • - діяти спокійно й не панікувати (більшість нещасних випадків під час аварій — результат необдуманих дій);

  • - щонайшвидше зменшити дію небезпечних чинників;

  • - вибрати найбільш безпечний шлях виходу з небезпечної ситуації, діяти чітко й швидко .

Небезпечні ситуації можуть виникнути скрізь, але якщо ви до них готові, то вони не завдадуть вам шкоди.

Домашнє завдання. Вивчити $ 2. Намалюйте види небезпек. Подумайте, чому дітям не можна користуватись піротехнічними виробами?

Урок 3
Безпека пішохода. Види пішохідних переходів.

Дорожня розмітка. Перехід багато смугової дороги.

Практична робота. Відпрацювання навичок аналізу дорожньої ситуації, у тому числі в умовах обмеженої оглядовості.

Прийняття рішення щодо переходу дороги.

Мета. Повторити з учнями правила дорожнього руху; розширити знання про безпеку пішохода; ознайомити з дорожньою розміткою, її значенням; дати поняття багато смугової дороги; навчити аналізувати дорожні ситуації; виховувати відповідальність за свої вчинки.

Обладнання. Таблиці з правил дорожнього руху, малюнки, зошити для практичних робіт, комп’ютер, мультимедійний проектор, презентація.

Хід уроку

I. Організаційний момент.

II. Повторення вивченого матеріалу.

На минулому уроці ми говорили про небезпечні ситуації, про поведінку в небезпечній ситуації. Давайте пригадаємо, які можливі небезпеки можуть вам загрожувати?

- Чи може власна необачність спричинити небезпечну ситуацію?

- Чому дітям не можна користуватись піротехнічними виробами? (Хлопавки, ракети і маса інших виробів продаються з лотків всім бажаючим, у тому числі і дітям. Виготовлені в кустарних умовах, без будь-яких інструкцій, вони часто стають причиною опіків, травм і каліцтв. Стати жертвою можна і не маючи цих «іграшок». Дітям не можна користуватися піротехнічними виробами, стояти близько до місця їх використання, не можна піднімати з землі, намагатися привести їх в дію ) . Щоб в біду не потрапляти,треба правила вам знати! Що повинні ви робити, щоб нещастям запобігти? Так, ми повинні уникати небезпек, запобігати їм, і діяти правильно у різних ситуаціях.



III. Оголошення теми і мети уроку.

Ми з вами щодня перебуваємо в ролі учасника дорожнього руху. Переходимо дорогу – ми пішоходи, рухаємось транспортом – пасажири. Для виконання цих ролей ми повинні знати правила дорожнього руху та засоби його регулювання.

Метою нашого уроку буде вивчення обов’язків та прав пішоходів,також ми розглянемо види дорожньої розмітки та її призначення. Ви навчитесь аналізувати дорожні ситуації.

IV. Вивчення нового матеріалу.

1.Безпека пішохода.

Кожного року ви повторюєте правила дорожнього руху, вивчаєте нові, але дорожньо-транспортних пригод не меншає. Статистика вітчизняної ДАІ жахає: 2012 року внаслідок ДТП в Україні загинуло більше чотирьох тисяч людей і понад 27 тисяч травмовано. Машини зіштовхуються кожні 20 хвилин. За добу від ДТП страждає понад 100 осіб, 14 із яких гинуть на місці чи у «швидкій». Трагедії у нас відбуваються через перевищення швидкості, кермування напідпитку, недотримання правил проїзду, особливо — перехресть. З кожним роком зростає інтенсивність автомобільного руху на дорогах країни. Тому великого значення набувають знання правил дорожнього руху та їх дотримання.

Знай правила дорожні, вивчай їх « на зубок».

Бо це в твоє майбутнє щасливий, твердий крок.

Чи будеш пасажиром, чи водієм колись,

Не поспішай ніколи, ти правил цих навчись!

І пішохідний завжди шукай ти перехід

Безпечної дороги вам й життя аж до ста літ!

Тож давайте розберемося, хто такі пішоходи? Пішохід – людина, яка бере участь у дорожньому русі поза транспортними засобами і не виконує на дорозі будь-які роботи. До пішоходів відносяться також особи, які рухаються в інвалідних колясках без двигуна, ведуть велосипед, візок, дитячу коляску.

Отже, коли ви йдете по вулиці пішки, це означає, що ви - пішоходи. Ходити по вулиці пішоходам дозволяється тільки по тротуарах, дотримуючись правого боку, щоб не заважати руху зустрічних пішоходів. Якщо тротуару немає, ідіть назустріч руху по узбіччю або краю  дороги. Тоді не тільки водії бачать вас здалека, але і ви бачите машину, яка наближається. Рух пішоходів по швидкісних дорогах заборонено.



Відгадайте загадки

Лежить Гася — простяглася, а як встане — то й неба дістане. (Дорога)

Стоїть верба серед села, розпустила гілля на кожне подвір’я. (Дорога)

- То що таке дорога? Дорога - це смуга землі, по якій їздять транспортні засоби і ходять люди; штучно створений засіб для пересування, сполучення. Це будь-яка вулиця, провулок, проспект, шосе, сюди включають тротуари, узбіччя, роздільні смуги. Дороги бувають головні і другорядні. Кожна дорога складається з проїжджої частини, по якій рухаються тільки транспортні засоби, і тротуару (узбіччя), по якому ходять пішоходи. На дорозі можуть бути розміщені певні дорожні знаки, дорожнє обладнання (огородження, напрямні стовпчики, шумові смуги), світлофори, дорожня розмітка. Все це дозволяє регулювати рух автомашин на дорогах. Дороги є скрізь: у місті, в селі, у лісі та полі. Дорога може бути шосейною ( мати тверде покриття) і грунтовою.

У давні часи вулиці і дороги були єдиними і для тих, хто їхав, і для тих,хто йшов. Це часто призводило до нещасних випадків. Минав час, та кількість їх не зменшувалася. Тоді вирішили розділити потоки їздових і пішоходів. Почали мостити дороги для їздових і будувати спеціальні доріжки для пішоходів. Їх назвали французьким словом – тротуар ( дорога для пішоходів). Тротуар може прилягати безпосередньо до проїжджої частини, а може відділятися газоном від неї. Тротуари, як правило, є у населених пунктах, тобто у містах і в селах.

Цікаве з історії ( комп’ютерна презентація)


  • Щоб машини вправно їздили по дорозі, люди придумали правила дорожнього руху. В січні 1683 року Петро І видав наказ про введення правил дорожнього руху, та справжні правила почали діяти лише через 125 років. Ці правила вказували, де можна було їздити, де зупинятися кінним екіпажем. Було введено правосторонній рух.

  • Правила з часом змінювалися, доповнювалися. В 1891 році в нашій країні з'явився перший автомобіль. Він мав право їхати зі швидкістю 26 км/год.

  • 3 приходом на дороги великої кількості автомобілів правила дорожнього руху ще більше змінювалися. Для перевезення людей з'явилися трамваї, автобуси, тролейбуси.

3.Види пішохідних переходів.

Для того, щоб перейти на іншу сторону дороги, є певні місця і називаються вони пішохідними переходами. Вони позначені дорожніми знаками «Пішохідний перехід» та білими лініями розмітки «зебра». Якщо немає визначеного пішохідного переходу, ви можете переходити дорогу на перехрестях по лініях тротуарів або узбіч.

Переходити проїжджу частину поза пішохідним переходом за наявності роздільної смуги на дорозі забороняється.

дорожні знаки. інформаційно-вказівні дорожні знаки. дорожній знак 5.35.2 пішохідний перехід 1. дорожні знаки. інформаційно-вказівні дорожні знаки. дорожній знак 5.36.1 підземний пішохідний перехід 2.дорожні знаки. інформаційно-вказівні дорожні знаки. дорожній знак 5.37.1 надземний пішохідний перехід 3.

Мал.2 Інформаційно-вказівні знаки: 1.Пішохідний перехід; 2.Підземний пішохідний перехід; 3.Наздемний пішохідний перехід.

Крім звичайних переходів є ще наземні і підземні пішохідні переходи.


  • Чи на будь- якій дорозі потрібні такі переходи?

  • Де в нашому місті є такі переходи?

  • Чому такі переходи безпечніші, ніж наземні?

Перш ніж перейти дорогу, переконайтеся в повній безпеці. Спиніться біля краю проїзної частини, прислухайтесь, подивіться ліворуч і, якщо немає машин, дійшовши до середини проїжджої частини, ще раз подивіться направо. При відсутності транспорту закінчуйте перехід. Дорогу потрібно переходити під прямим кутом і в місцях, де дорога добре проглядається в обидві сторони.

Чим треба керуватися у місцях, де є світлофор? Де рух регулюється світлофорами, пішоходи повинні керуватися його сигналами. Він регулює рух транспорту, і в потрібний момент транспорт зупиняється — тоді для нього горить червоне світло, яке забороняє рух. У цей самий час для пішоходів горить зелене світло, що дозволяє їм переходити дорогу. Як тільки загорілося зелене світло, не треба зразу виходити з тротуару на дорогу. Машина не може зупинитися миттєво, навіть якщо водій натисне на гальмо. Вона ще декілька метрів буде швидко рухатися по  дорозі. Набагато безпечніше, якщо ви і водій бачите один одного здалеку. Тоді і він встигне загальмувати заздалегідь, і ви зможеш вчасно зупинитися.



Запам’ятайте! Переходьте, а не перебігайте! Щоб не опинитися  на   дорозі  в аварійній ситуації, ви повинні розуміти, коли автомобіль стає небезпечним./files/images/post-3-13053048085856.jpg
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   14


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка