Урок 15 Тема. Взаємозв'язок музики І мистецтва слова



Дата конвертації03.03.2016
Розмір58.4 Kb.
Музика 5 клас

УРОК 15
Тема. Взаємозв'язок музики і мистецтва слова (узагальнення)


Мета. Узагальнити матеріал теми семестру «Музика і мистецтво слова».

Перевірити знання учнями тематичного матеріалу. Розвивати аналітичні, творчі, виконавські навички учнів. Виховувати інтерес до музики, мистецтва, почуття краси та інші моральні якості учнів.



Музичний матеріал: Муз. О. Антонюка, сл. А.Орел «Ода пісні», Р.Глієр Концерт для голосу з оркестром, Р.Савицький. Варіації «Їхав козак за Дунай», кантата Карла Орфа «О! фортуно!», відіофрагмент фільму «Запорожець за Дунаєм», «Веселкова пісня» муз. Ясакової.

Обладнання: музичні інструменти, DVD), портрети композиторів, письменників, ілюстрації до окремих музичних, літературних творів, тематичні схеми.

Тип уроку: урок узагальнення теми.
ХІД УРОКУ
1. Організаційний етап уроку.

Музичне вітання.

— Який у вас настрій? (Хороший).


  • А в мене? Послухайте, з яким характером інтонації прозвучить моє вітання? (Вітаюся).

Дзень-Дзелень!

Заклика дзвінок у клас.

Дзень-Дзелень!

Урок музики у нас!

Характер інтонації: веселий, життєрадісний, бадьорий, енергійний, прозвучав дзвінко.

— Отже, спробуйте передати свій хороший настрій відповідним характером інтонації. (виконання разом з учнями)

2. Актуалізація опорних знань.

Учитель. Сьогодні у нас незвичайний урок. Це урок підсумку та

узагальнення за темою семестру «Музика і мистецтво слова». Хід уроку та його результат залежать від наших спільних зусиль, активності, творчості й зацікавленості. Отож, вирушаймо в подорож. А розпочнемо нашу подорож з пісні!

Іде життя – незвідане чи звичне, -

Ніхто його не втримає в руках,

Лише душа живе у пісні вічно,

А пісня до душі знаходить шлях. (Виконання пісні. Муз. О. Антонюка, сл. А.Орел «Ода пісні»)



3. Перевірка тематичного матеріалу.

Учитель. Перед вами висить дерево «Мудрості», а на партах лежать листочки з різними словами - термінами. Вам потрібно правильно відповісти на мої запитання і наше дерево зазеленіє.

  • Музичний твір для виконання голосом без слів у супроводі музичного інструменту (вокаліз)

  • одноголосний вокальний твір із інструментальним супроводом. Цей жанр виник в Іспанії (романс)

  • видозмінення музичного твору шляхом використання різноманітних засобів музичної виразності (обробка)

  • великий музичний твір, що складається з кількох частин і створений для виконання хором, солістами, та симфонічним оркестром (кантата)

  • літературний текст опери чи балету (лібрето)

  • оркестровий вступ до театральної музичної вистави, опери, балету (увертюра)

  • музично-драматичний твір сценічної дії, зміст якого передається за допомогою хореографії (балет)

  • музичний твір для чотирьох виконавців, або - група виконавців із чотирьох осіб (квартет)

  • музичний твір, в якому тема звучить декілька разів зі змінами характеру мелодії або супроводу (варіації)

  • вистава, в якій поєднані література, музика, драматична дія та образотворче мистецтво (опера).

  • Молодці! Я бачу ви «підковані» в музиці, знаєте багато різних термінів.

4. Слухання музики. Р.Глієр Концерт для голосу з оркестром

Учитель. А зараз до вас питання:

  • Чи можна сказати, що слова в пісні важні?

  • А що важливіше: слова чи мелодія?

  • Чи можна співати без слів?

  • Як називається такий музичний твір? (Вокаліз)

  • Вокаліз якого композитора ви вже слухали? (С. Рахманінова)

  • Голос – найдивовижніший музичний інструмент. Для нього пишуть різну вокальну музику: пісні, гімни, романси, серенади, вокалізи і навіть концерти з оркестром. Я пропоную вам послухати Концерт для голосу з оркестром Рейнгольда Глієра. Концерт означає «змагання». Змагається солірующий інструмент та оркестр. В цьому творі інструмент – це голос! (слухання)

  • Охарактеризуйте мелодію (лірична, трепетна, зворушлива, співуча). Композитор написав цей концерт у 1942 році, під час війни с фашизмом. Такою ліричною музикою хотів сказати, що у страшний і кривавий час людям ще більше потрібні любов, вірність, ніжність та краса.

5. Фізкультхвилинка . Фонопедична вправа «У кого що в середині»


6. Р.Савицький. Варіації. «Їхав козак за Дунай» сл. і муз. С. Климовського.

Слухання «Варіації на тему пісні «Їхав козак за Дунай».



  • Чи знайома мелодія інструментального твору, який щойно прозвучав? (мелодія пісні-романсу «Їхав козак за Дунай»)

  • Як називається цей твір? (Варіації на тему пісні «Їхав козак за Дунай»)

  • Дайте визначення . (Музичний твір, в якому тема звучить декілька разів зі змінами характеру мелодії або супроводу)

  • Скільки варіацій прозвучало?

  • Скласти схему варіацій.

  • Як варіації пов’язані з літературою? (Варіації – не літературний твір – їх не читають, і не вокальний - не виконуються голосом, але створені на основі пісень – нерозривного поєднання музики і літератури?

  • А пісню ви знаєте? Вона композиторська чи народна?

  • Це просто пісня чи можна назвати другий жанр? (Це пісня-романс)

  • На відміну від пісні, в романсі існує тісніший зв'язок між музикою і словом.

  • Я пропоную провести конкурс дуетів і заспівати пісню «Їхав козак за Дунай». А переможців визначимо вашими оплесками!

  1. Кантата. Перегляд відіофрагменту.

Зверніть увагу на наше дерево. Є один знайомий вам термін. І мені дуже хотілося, щоби ви його ще раз назвали. Цей музичний жанр з’явився ще в ХVІІ столітті. Але тоді це був твір для співу з інструментальним супроводом. А нині – це великий музичний твір, що складається з кількох частин і створений для виконання хором, солістами, та симфонічним оркестром. Що це за жанр? (кантата)

  • Поетична основа кантати і музика поєднані між собою. Багато композиторів зверталися до цього жанру. Ви вже слухали кантату Миколи Лисенка «Радуйся, ниво неполитая» на вірші Тараса Шевченка. Ще будете знайомитися з кантатою Георгія Свиридова «Поема пам’яті Сергія Єсеніна». А сьогодні я хочу показати вам масштабність цього твору. Ми подивімось відео фрагмент кантати зарубіжного композитора Карла Орфа

«О! фортуно!» — У чому полягає взаємозв'язок між музикою та літературою.

(перегляд відіофрагменту)



  1. Поетична хвилинка.

Після такої бурхливої музики – відпочинемо. На уроках ви багато говорили і про музику і про літературу. Які літературні жанри ви знаєте? (Оповідання, казка,

байка, вірш). Хто може розповісти вірш або казку, пов’язану з музикою? (діти розповідають, 3-4 учня). Молодці! Можливо саме ваші вірші ми почуємо колись у пісні.

9. Балет. Опера. Кіно. Відіофрагменти

— а які казки звучать у такому театрально-музичному жанрі як балет? («Попелюшка» С.Прокоф’єв, «Лебедине озеро», «Спляча красуня» «Лускунчик» П. Чайковського).



  • Що необхідно для створення опери? балету? (сценарій - лібрето)

  • Що звучить на початку опери? (увертюра)

  • Чим відрізняється балет від опери?

  • Які опери ви знаєте? (С. Гулак-Артемовський «Запорожець за Дунаєм»)

  • Це перша українська опера. Семен Гулак-Артемовський – славетний український актор, співак, композитор позаминулого століття. На сюжет цієї опери був поставлений однойменний фільм. Режисером був Іван Кавалерідзе. Він зняв ще один фільм на сюжет опери М. Лисенка «Наталка-Полтавка». (відіофрагмент фільму «Запорожець за Дунаєм»)

  • Чим відрізняється театральна опера від кіно-опери?

10. Пісні з мультфільмів.

Вам було домашнім завданням: знайти пісні із мультфільмів. Назвіть мультфільм і пісню. Я хочу представити вам Гузенко Надію, яка заспіває для вас пісню з мультфільму «Маша і ведмідь»! Зустрічайте!

11. Підсумок уроку.

Учитель.

Упродовж семестру під час уроків ви познайомилися з такими видами



мистецтва, як музика, література, кіно, слухали й виконували твори, які належать до них. Вони відкривали для вас чарівний світ краси, веселковий небокрай. Я пропоную на завершення нашого уроку всім заспівати «Веселкову пісню»

Висновок. Музика й мистецтво слова взаємопов'язані між собою. Без літературної основи не було б пісень, романсів, кантат, опер, балетів, кінофільмів тощо. У свою чергу музика збагачує літературу, дає друге життя літературним творам, поглиблює особливості характерів героїв творів, подій.

До побачення! До нових зустрічей!


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка