Урок №16-17 безсполучникове складне речення: смислові



Скачати 76.41 Kb.
Дата конвертації23.02.2016
Розмір76.41 Kb.
УРОК № 16-17

БЕЗСПОЛУЧНИКОВЕ СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ: СМИСЛОВІ ВІДНОШЕННЯ МІЖ ЙОГО ЧАСТИНАМИ. РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ У БСР (КРАПКА З КОМОЮ, ДВОКРАПКА, ТИРЕ)

Сповнюєшся високістю простору,


що облягає тебе, і відчуваєш,
що ти не в силі не любити
цей рідний куточок землі.
Є. Гуцало

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:

  1. Опрацювати теоретичний матеріал уроку. Зробити ОК. Порівняти матеріал з підручником.

2.  Дати  відповіді на запитання:

1. Які ознаки характерні безсполучниковим складним реченням?

2. Які смислові відношення можуть виражати безсполучникові складні речення?

3. Сформулювати правила постановки коми, крапки з комою в безсполучниковому складному реченні. Навести приклади.

4. Сформулювати правила вживання двокрапки в безсполучниковому складному реченні. Навести приклади.

5. Сформулювати правила постановки тире в безсполучниковому складному реченні. Навести приклади.

6. Назвати види інтонації в безсполучниковому складному реченні.

7. Чи є взаємозалежність між інтонацією і розділовими знаками в безсполучниковому складному реченні?

8. Яка стилістична функція безсполучникових складних речень?

3. Виконати вправи у зошит.

4. Виконати Тестове завдання по темі «БСР» в кінці уроку. Відповіді надати вчителю.

Матеріали до ОК (опорний конспект)

 

Основним засобом зв’язку в безсполучниковому складному реченні є інтонація, яка не тільки об’єднує частини речення, а й виражає смислові відношення.



Розглянути схему. Яка інформація про безсполучникове складне речення є для вас новою? Зробити висновок, що спільного в безсполучникового складного речення зі складносурядним і відмінного зі складнопідрядним.

 

Сформулювати повне визначення безсполучникового складного речення.

 

Смислові відношення
між частинами безсполучникового складного речення


 

Опрацювання теоретичного матеріалу



Двокрапка в безсполучниковому складному реченні ставиться тоді, коли друга частина його

вказує на причину того, про що йдеться в першій частині

розкриває, пояснює або доповнює зміст першої частини в цілому чи одного з її членів

Позбавивши себе лісових блукань з рушницею за плечима, він би, мабуть, не прожив і року: в цих блуканнях був його порятунок (О. Гончар)

Із синім небом уже щось діється: воно то зблідне, наче від жаху, то спалахне сяйвом, немов од радощів (М. Коцюбинський)

[ ]: [причина].

[ ]: [пояснення].

[ ]: [доповнення].



У безсполучникових складних реченнях уживається тире, якщо:



Крапка з комою вживається тоді, коли частини безсполучникового складного речення віддалені за змістом або ускладнені однорідними чи відокремленими членами й мають свої розділові знаки.

Наприклад: Проміння перестало стрибати, дробитись, а рівненько і гладенько тяглося впродовж озера; чисте плесо, мов розтоплене озеро, палало-горіло; стоптана стежка, багна, оситняг, явір — усе те покрилося мов золотим серпанком (Панас Мирний).

 Схема характеристики


безсполучникового складного речення



Творче спостереження з елементами зіставлення

Прочитати пари складних речень. З’ясувати, чи можна вважати їх граматичними синонімами. Визначити смислові відношення між частинами складних сполучникових речень, скориставшись таблицею.

1. Мені здається, що пейзажі в нас на Україні якоїсь приголомшливої краси й величі (Ю. Яновський).— Мені здається: пейзажі в нас на Україні якоїсь приголомшливої краси й величі.

2. Біжить за вітром пшениця, немов табун лисиць, і блищать на сонці хвилясті хребти (М. Коцюбинський).— Біжить за вітром пшениця, немов табун лисиць, блищать на сонці хвилясті хребти.

 

Дослідити, чи однакові смислові відношення властиві синонімічним конструкціям.



Зробити висновок: які смислові відношення характерні безсполучниковим складним реченням.

Творче конструювання

Скласти безсполучникові складні речення за поданими схемами-моделями. Виділити в них граматичні основи.

 

Творче спостереження з елементами зіставлення



Прочитати пари складних речень. З’ясувати, чи можна вважати їх граматичними синонімами. Визначити смислові відношення між частинами складних сполучникових речень, скориставшись таблицею.

1. Мені здається, що пейзажі в нас на Україні якоїсь приголомшливої краси й величі (Ю. Яновський).— Мені здається: пейзажі в нас на Україні якоїсь приголомшливої краси й величі.

2. Біжить за вітром пшениця, немов табун лисиць, і блищать на сонці хвилясті хребти (М. Коцюбинський).— Біжить за вітром пшениця, немов табун лисиць, блищать на сонці хвилясті хребти.

 

Дослідити, чи однакові смислові відношення властиві синонімічним конструкціям.



Зробити висновок: які смислові відношення характерні безсполучниковим

 

Пояснювальний диктант



Прочитати прислів’я та приказки. Визначити, які смислові відношення виражають частини безсполучникових складних речень. Списати речення, накреслити їхні схеми.

1. Обізвався грибом — лізь у кіш.

2. Робиш добро — кайся, робиш зло — зла сподівайся.

3. Кішки гризуться — мишам привілля.

4. Люди як люди: були б ми добрі.

5. Усе минається, одна правда лишається.

6. Книгу прочитав — на крилах політав.

7. Учись змолоду: пригодиться на старість.

8. Зайця ноги носять, вовка зуби годують.

9. Життя прожити — не навколо хати обійти.

10. Бережи час: його й за гроші не купиш (Нар. творчість).

Сформулювати повне визначення безсполучникового складного речення.

 

Творче спостереження з елементами зіставлення



Прочитати пари складних речень. З’ясувати, чи можна вважати їх граматичними синонімами. Визначити смислові відношення між частинами складних сполучникових речень, скориставшись таблицею.

1. Мені здається, що пейзажі в нас на Україні якоїсь приголомшливої краси й величі (Ю. Яновський).— Мені здається: пейзажі в нас на Україні якоїсь приголомшливої краси й величі.

2. Біжить за вітром пшениця, немов табун лисиць, і блищать на сонці хвилясті хребти (М. Коцюбинський).— Біжить за вітром пшениця, немов табун лисиць, блищать на сонці хвилясті хребти.

 

Дослідити, чи однакові смислові відношення властиві синонімічним конструкціям.



Зробити висновок: які смислові відношення характерні безсполучниковим складним реченням.

V. Підсумок уроку

Виконання тестових завдань

до теми «БСР»

1. У безсполучниковому складному реченні Сон ніжний землю обійма за плечі я чую неньки колискову (Г. Радеька) між його частинами вживається.


А Кома. Б Крапка з комою. В Двокрапка. Г Тире.

2. У безсполучниковому складному реченні Придивіться у рідному краї наша мова вкраїнська страждає (Л. Таран-Пономаренко) між його частинами вживається.


А Кома.
Б Крапка з комою.
В Двокрапка.
Г Тире.

3. Правильну схему речення Ми цінуємо барвінок за його «лікарську допомогу» з нього виготовляють ліки від дуже важких хвороб (розділові знаки вилучено) зазначено.


А [ ], [ ]. одночасність
Б [ ]: [висновок].
В [умова] — [ ].
Г [ ]: [причина].

4. Уживається двокрапка між частинами безсполучникового складного речення.


А Надворі вже стемніло десь далеко на небі засяяла перша зірка (М. Коцюбинський).
Б Не посадив жодного дерева за своє життя плати за чисте повітря (Нар. творчість).
В Упаде мороз на яблуневий цвіт тоді залишимося без врожаю (Нар. творчість).
Г Вкотре переконуєшся скільки таємниць приховує в собі мова (І. Вихованець).

5. Установити відповідність між безсполучниковими складними реченнями та схемами-моделями їх (розділові знаки випущено).



1 А Сталось диво тоді камінець засіяв і промінням ясним всіх людей здивував. В. Самійленко

Б Мову зневажили корінь всиха. Л. Гнатюк

В Буде сонце в зеніті квітнуть Буде небо, як цвіт, голубіть. Г. Шепітько

Г Тебе ніколи, рідне слово, Не забував я ти мені Звучало, щире і чудове, В мої ясні і в чорні дні… В. Тарноградський

Д І мріється з маленького дитяти З літами виросте палкий співець. С. Черкасенко

Е Не полишай хоч ти мене ніколи Без тебе, рідне слово, пропаду. О. Завгородній

 


 1 [умова] — [ ].

2 [ ]: [причина].

3 [ ]: [пояснення].

4 [ ], [ ].


одночасність

5 [ ]; [ ].


одночасність

 

 



 

6. Установити відповідність між безсполучниковими складними реченнями та схемами-моделями їх (розділові знаки випущено).



А Звичайно, все за рік не відновити Пошкоджено чимало поколінь. Є. Ссааві

Б Збирай, як діамант, ті слова Твого народу в них душа жива. С. Черкасенко

В Літає радість щастя світе Дзвенять пташки в садах рясних Сміються знову трави, квіти… Олександр Олесь

Г Минули навіки дні чорних негод
Живе Україна! Олександр Олесь


Д Усе збагнуть нічого не збагнуть

В тобі, велика українська мово. В. Галата

Е Ти у степах, наче воля, складалась В казці, в житті, у легенді і пісні, Скрізь ти, велика, дзвеніла, кохалась… І. Цитович 

1 [ ], [ ], [ ].
одночасність

2 [ ] — [наслідок].

3 [ ]: [пояснення].

4 [ ] — [ ].


з іставлення

5 [ ]: [причина].

6 [ ]; [ ].
одночасність

 


 

 


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка