Урок №17. Подорож із піснею, танцем, маршем мета



Сторінка1/5
Дата конвертації26.02.2016
Розмір0.73 Mb.
  1   2   3   4   5
II семестр

Розділ 3. ОСНОВНІ МУЗИЧНІ ЖАНРИ (9 год)

Урок № 17. ПОДОРОЖ ІЗ ПІСНЕЮ, ТАНЦЕМ, МАРШЕМ

Мета:

навчальна: навчати учнів визначати зміст і характер музики, звертаючи увагу на засоби виразності; повторити поняття музичних жанрів; засвоїти поняття «пісня», «танець», «марш»;

розвивальна: розвивати музичний слух учнів, уміння відчувати емоційно-образний зміст музики, передавати його у виконанні;

виховна: виховувати зацікавленість авторською музикою та фольклорною творчістю.

Музичний матеріал: П.Чайковський «Вапьс снігових пластівців» марш з бапету «Лускунчик»; колядка «Ой коляда-колядниця»; щедрівка «Ой там за горою»; поспівка «Коляд, коляд, колядниця»; А. Мігай «Зимонька-зима».

Наочні посібники: нотна хрестоматія; портрети А. Мігай,

П. Чайковського.



Обладнання: ТЗН; дитячі музичні інструменти; фонохрестоматія.

Тип уроку: комбінований урок.

Хід уроку

Учні входять до класу під музичний супровід (марш з балету «Лускунчик» П. Чайковського).


  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Перевірка готовності класу до уроку. Музичне вітання

  1. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Бесіда

♦ 3 якими музичними «китами» ми знайомилися на попередніх уроках?

♦ Які українські танці вам відомі?

Чим різняться пісня, танець та марш?

3. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель. Як же називають наших друзів-«китів» у музичному світі? Якщо ви будете уважними на уроці, то сьогодні вдома зможете розповісти про це своїм батькам.

4. ОСНОВНА ЧАСТИНА

Робота з поняттями

Пісня, танець і марш — це жанри музики.



Слухання музики

Учитель. Сьогодні ці музичні жанри запросили нас до відомої казки про Лускунчика.

Ви знаєте, що події цієї казки розгортаються під час новорічного свята, коли здійснюються бажання, мрії та відбуваються чарівні події. Годинник у вітальні пробив дев’ять разів. Стрепенулася велика сова на годиннику і заплескала крилами.

Здається, усе готово. Можна розпочинати свято.

— Заходьте, діти! — Пан радник відчинив навстіж двері. Галасливою зграйкою увірвалися дітлахи в кімнату і... застигли на порозі від подиву і захвату.

Посеред кімнати сяяла вогнями красуня ялинка. На її гілках росли горіхи, солодкі яблука і строкаті цукерки, світилися золоті та срібні кулі, сотні маленьких свічок, як зірочки, виблискували в густій зелені, чудові гусари на білосніжних конях були готові будь-якої миті кинутися в атаку, а ошатні ляльки стежили за ними захопленими поглядами.

Але ось грянув марш, і господар будинку почав роздавати подарунки. Який тут здійнявся галас! Та ще цей завзятий марш: не помітиш, як ноги самі починають відбивати ритм. І ось вже Марі, Фриц та їхні гості марширують навколо ялинки, притискаючи до грудей дорогоцінні подарунки.

Послухайте музику до цього фрагмента казки та дайте відповідь на запитання.

♦ До якого музичного жанру належить ця музика?
Слухання маршу

з балету «Лускунчик» П. Чайковського

♦ Яким є характер цього маршу?

І тут сталося диво — Лускунчик розплющив очі. Проте це був уже не Лускунчик, потворна дерев’яна лялька. Це був Принц-красень, який простягав руки до своєї рятівниці.

Марі довірливо сперлася на руку Принца, готова йти за ним куди завгодно.



Слухання «Вальсу снігових пластівців» з балету «Лускунчик» П. Чайковського

♦ Яку музику почули Марі та Принц, милуючись кружлянням снігових пластівців?

♦ Чим різняться марш та вальс до балету «Лускунчик»? —

Цю музику створив російський композитор Петро Чайковський. У його творах ми відчуваємо святковий настрій, як, наприклад, сьогодні у марші та вальсі до балету «Лускунчик». Але є ще один жанр, без якого не обходиться жодне свято. Що це за жанр? Так, це пісня.

♦ Які пісні виконують на новорічні свята?

Послухайте колядку «Ой коляда-колядниця» та щедрівку «Ой там за горою» та дайте відповідь на запитання.

♦ Яким є характер цих пісень?

Слухання колядки «Ой коляда-колядниця» та щедрівки «Ой там за горою»

Вокально-хорова робота

Вивчення та виконання поспівки «Коляд, коляд, колядниця»

Продовження роботи над піснею А. Мігай «Зимонька-зима»

5. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Бесіда

Учитель. Отже, у нашій подорожі країною Музика нас супроводжувала основні жанри музики.

♦ Про які музичні жанри ви дізналися?

♦ Чим різняться ці три жанри?

Учні виходять із класу під музичний супровід (марш з балету «Лускунчик» П. Чайковського).

Урок № 18. У МІСТІ ОПЕР

Мета:

навчальна: дати визначення поняттям «соліст», «хор», «голос»;

розвивальна: розвивати емоційну сферу та уяву учнів, навички уважного слухача й виконавця, здібності тонко відчувати й розуміти зміст і характер музичних творів; підтримувати весняні настрої учнів засобами музики;

виховна: виховувати в учнів музичну культуру.



Музичний матеріал: М. Коваль. Тема Кози, хор козенят «Цілий день співаєм, граєм», тема Вовка з опери «Вовк та семеро козенят»; поспівка «Коляд, коляд, колядниця».

Наочні посібники: нотна хрестоматія; портрет М. Коваля; зображення палаців, оркестру, фрагмента оперної вистави.

Обладнання: ТЗН; дитячі музичні інструменти; фонохрестоматія.

Тип уроку: комбінований урок.

Хід уроку

Учні входять до класу під музичний супровід («Зимонька-зима» А. Мігай).


  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Перевірка готовності класу до уроку. Музичне вітання

2. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель, Наші подорожі країною Музика були дуже різноманітними: разом із Музикою ми відвідали Норвегію, Німеччину, Росію; дізналися про музику, яку склав народ та яку створили композитори, ознайомились із трьома «китами», тобто жанрами музики,— піснею, танцем та маршем. А сьогодні на нас чекає подорож до красивого палацу, де можна не тільки почути, але й побачити різні цікаві історії, що розповідатимуть нам мовою музики. У цьому палаці на нас очікує зустріч ще з одним музичним жанром. Чи здогадалися ви, куди саме ми сьогодні помандруємо?

3. ОСНОВНА ЧАСТИНА

Учитель (під час розповіді вчителя учні розглядають ілюстрації). Які чудові палаци — урочисті, красиві! Це незвичайні будинки — це будівлі театрів, де панує музика. Якщо ми зайдемо до театру, то спочатку потрапимо у фойє — просторе приміщення, де можна зняти верхній одяг та трохи відпочити. Потім ми пройдемо до великої зали зі зручними кріслами, великою сценою та оркестровою ямою перед нею, де розміщуються музиканти. Отже, займаємо свої місця! Повільно гаснуть люстри, і тільки з оркестрової ями ллється таємниче світло. Музиканти, тримаюючи різні музичні інструменти, завмерли в очікуванні. Велика завіса, що закриває сцену, здається нерухомою. Ще мить — і почнеться казка!

Ось між музикантами йде людина — це диригент. Але зараз він перетвориться на справжнього чарівника: підніме свою чарівну паличку — і зазвучить музика! Ще один помах паличкою — відкривається завіса і починається казка! Але це незвичайна казка: у ній усі герої спілкуються співаючи. Коли співає один артист — його звуть солістом, а коли на сцені багато дійових осіб співають разом — ми знаємо, що це співає хор.

Чи здогадалися ви, як називають цю музичну виставу? Так, це — опера, музична вистава, у якій усі герої співають, і тому театр, де відбувається опера, називають оперним.

Пишуть опери композитори. Вони справжні казкарі, і, мабуть, тому вони часто звертаються до казки.

Слухання музики

Учитель (демонструє ілюстрацію до казки «Вовк та семеро козенят»). Розгляньте малюнок.

♦ Яку казку він вам нагадує? («Вовк та семеро козенят»)

♦ Хто є персонажами цієї опери? (Коза, козенята і Вовк)

Композитор Маріан Коваль за сюжетом цієї казки створив оперу.

♦ Послухайте кілька фрагментів опери та спробуйте впізнати персонажів.



Слухання фрагментів опери «Вовк та семеро козенят» М. Коваля (тема Кози, хор козенят, тема Вовка)

♦ Чи можете ви здогадатися, хто зараз співає?

Якими є голоси Кози, козенят та Вовка? (Високі, низькі, грубі, ніжні) Найдавніший і надзвичайний інструмент — це людський голос. У кожного з нас він має неповторний тембр.

Вокально-хорова робота

Виконання поспівки «Коляд, коляд, колядниця»

Учитель. Домалюйте ритмічний рисунок поспівки «Коляд, коляд, колядниця».



П п п п

п п п п

Ко_ляд, ко ляд, ко_ляд_ни_ця,

доб ра з ме дом па_ля_ни_ця.

А без ме ду не та_ка,

дай_те, тіт ко, п’я_та_ка.

Розучування хору козенят

«Цілий день співаєм, граєм»

з опери «Вовк та семеро козенят» М. Коваля

4. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ




Бесіда



  1   2   3   4   5


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка