Урок 17. Розмноження рослин. Поширення плодів і насіння у природі



Скачати 109.94 Kb.
Дата конвертації26.02.2016
Розмір109.94 Kb.
Урок 17. Розмноження рослин. Поширення плодів і насіння у природі.

Дослідницький практикум. Як зберігати в домашніх умовах плоди та насіння.
Ключові компетентності:

вміння вчитися:

навчально-організаційні:

- своєчасно готується до уроку;

- співпрацює в групі;

загальномовленнєві:

- зосереджено слухає вчителя і товаришів, говорить не поспішаючи, чітко, вільно в процесі діалогічного і монологічного мовлення;



загально пізнавальні:

- виконує творчі завдання в контексті навчальних завдань;

інформаційно-комунікативна:

- знаходить у повідомленні конкретні відомості;

- створює висловлювання з опорою на власний досвід та почуту інформацію;

загальнокультурна:

- діє згідно з прийнятими правилами поведінки на уроці;



громадянська:

- прагне охороняти рослини і тварини рідного краю;



здоров’язбережувальна:

- дотримується санітарно-гігієнічних норм під час уроку.
Предметні компетентності

(конкретизовані навчальні цілі, очікувані результати):
Початковий рівень:

- знає назви рослин своєї місцевості;

- пригадує будову рослини та назви її органів;

Середній рівень:

- розпізнає найпоширеніші плоди і насіння рослин своєї місцевості ;

- пояснює значення плодів у розповсюдженні насіння в природі на основі прочитаного тексту;

- пояснює зміст почутого прислів’я про рослини восени


Достатній рівень:

- знаходить необхідну інформацію (за завданням вчителя) про

значення плодів і насіння і їх збереження в домашніх умовах ,

бере участь в обговоренні здобутої інформації;

- виконує тестове завдання з метою перевірки вивченого про поширення плодів і насіння у природі

- повідомляє і обговорює результати власних досліджень «Як зберігати в домашніх умовах плоди і насіння» (відповідно до завдань, отриманих учнями заздалегідь).


Високий рівень:

- обговорює в групі власні спостереження за природою восени;

- висловлює власну думку про найважливіший орган рослини на основі прослуханої природознавчої казки;.

- складає розповідь про допомогу дітей дорослим у збиранні врожаю і презентує виконане творче завдання;

- описує усно особливості рослин своєї місцевості восени.

- встановлює відповідність між зображеними рослинами і тим, в який спосіб поширюються їхні плоди і насіння;



- робить висновок за результатами власних досліджень «Як зберігати в домашніх умовах плоди і насіння».
План уроку:


  1. Cлухання учнями вірша про осінь з метою визначення теми уроку. (Додаток 1).




  1. Пригадування будови рослини та назв її органів. (Додаток 2).




  1. Слухання природознавчої казки «Хто найголовніший?». Висловлювання учнями власної думки про найважливіший орган рослини. (Додаток 3).




  1. Опис учнями особливостей рослин своєї місцевості восени (усно). (Додаток 4).




  1. Розпізнавання найпоширеніших плодів і насіння рослин своєї місцевості. (Додаток 5).




  1. Самостійне читання учнями тексту «Чи можуть рослини мандрувати?» Пояснення значення плодів у розповсюдженні насіння. (Додаток 6).




  1. Презентація учнями отриманої інформації.




  1. Встановлення відповідності між зображеними рослинами і тим, в який спосіб поширюються їхні плоди і насіння. (Додаток 7)




  1. Пояснення змісту прислів’я про рослини восени. (Додаток 8).




  1. Виконання тестового завдання з метою перевірки вивченого про поширення плодів і насіння у природі. (Додаток 9).




  1. Самостійне читання тексту про збереження в домашніх умовах плодів і насіння. Знаходження необхідної інформації (за завданням вчителя) про збереження плодів і насіння. Обговорення здобутої інформації. Робота в групах . (Додаток 10).




  1. Повідомлення і обговорення результатів власних досліджень «Як зберігати в домашніх умовах плоди і насіння» (відповідно до завдань, отриманих учнями заздалегідь). (Додаток 11).




  1. Складання розповіді про допомогу дітей дорослим у збиранні врожаю. (Додаток 12).




  1. Презентування виконаного творчого завдання.




  1. Висловлення оцінних суджень про власну роботу та роботу, виконану однокласниками .




  1. Підведення підсумків уроку.





Додаток 1.
Послухайте вірш і дізнайтеся, яка тема сьогоднішнього уроку.
Золота осінь 
Ще недавно в небі синім 
Пролітали журавлі. 
А сьогодні в безгомінні 
Ходить осінь по землі. 

Ніби сонцем вщерть налиті 
На гілках висять плоди, 
У багрянім жовтім листі 
Мріють веснами сади. 

І від краю і до краю, 
Від двора і до двора 
Золотого урожаю 
Знов до нас прийшла пора. 
Додаток 2.

Пригадайте і назвіть відповідні органи рослин.





Додаток 3.

Прослухайте природознавчу казку «Хто найголовніший?». Висловіть на основі почутого власну думку про те, який орган рослини найважливіший
ХТО НАЙГОЛОВНІШИЙ?

Ось засперечалися якось частини рослини: хто з них найголовніший?



Корінь. - Я тут найголовніший! Я укріплюю рослину в ґрунті, я напуваю її водою і годую мінеральними солями. Та що рослини — я і лю­дей, і тварин годую! Та ще й лікую іноді. Буває, майстри з мене таку кра­су роблять, що і на міжнародні виставки потрапляю! Тільки те, що я пер­шим із насіння з'являюся, говорить про мою важливість!


Листок. - Подумаєш! Ти, корене, живеш у темряві, та ще й за мій рахунок. Це я готую рослині поживні речовини, уміло використовуючи сонячну енергію. Це я підказую людям, коли рослину треба полити, підгодувати, укрити. Можу я годувати, лікувати і тварин, і людей. Та й дихається поряд зі мною легко. А тебе, корене, я можу виростити і так.

Стебло.- Ой, які ж ви важливі! А що б ви без мене робили? Ні корінню без мене не жити, ні листю. Це ж мої тоненькі трубоч­ки-волокна пересилають поживні речовини і воду по усій рослині. Одні волокна живлення кореню передають, а інші — листочку. З ранньої весни до самої зими працюю, не покладаючи рук. Трохи перепочину взимку, а з настанням тепла знов беруся до роботи. Піднімаю вгору гілля з листям та розташовую так, щоб усі сонечко побачили.

Квітка (здивовано). - Які ви наївні, сперечаєтеся, хто з вас найго­ловніший... Усе, що ви робите,— це все для мене! З мене утвориться плід. У плоді визріє насіння. Отже, не буде мене,— не буде й насіння, а не буде насіння — не буде й рослини! Усе, що ви здобули з ґрунту, повітря, води, світла,— все це піклування про мене. Буде квіт­ка — буде насіння, а отже, буде рослина.

Насіння. - Ваші сперечання пусті. Я — найголовніше! Усе, що ви взяли з ґрунту, повітря, води,— все це для мене, щоб я дозріло, дало життя новій рослині.

Із мене розвинеться і корінь, і стебло, і листя, і квіти, і плоди, і нове насіння!

Додаток 4 .
Розгляньте фотографію і опишіть особливості зображених рослин своєї місцевості восени. Продовжіть речення.


З приходом осені настає пора дозрівання _______ і _______.





Додаток 5.
Назвіть зображені рослини. З’єднайте за допомогою стрілочок плоди з їхнім насінням .
А 1.


Б 2.



В 3.


Г 4.


Ґ 5.



Додаток 6
Прочитайте текст. Поясніть значення плодів у розповсюдженні насіння в природі.
Чи можуть рослини мандрувати?
Можуть. Правда, мандрує не сама рослина, а насінина, плід, частина

кореневища.



Восени квітів стає менше, зате кількість плодів зростає. У кожному плоді знаходиться насіння. Кількість насіння в плодах буває різною.

Головними розповсюджувачами насіння є дрібні тварини і птахи. Насіння багатьох рослин переноситься з місця на місце вітром (сосна, береза, вільха, тополя, кульбаба). Кульбаба має на плодах «парашути» — летючі пухнасті парасольки, які дозволяють їм переміщатись у сухому повітрі, клен – крильця.

Насіння реп’яха, будяка, череди за допомогою шипів, колючок чіпляється до шерсті тварин чи одягу людини і так мандрує. А потім десь відчепиться, упаде на землю.

Нехитро розселитися й тим, хто виріс біля швидкої річки, вода понесе насіння.

Багато рослин розселяється птахами. Дрозди з’їдають насіння і плоди більше як 30 рослин. Перелітаючи з одного місця на інше, разом з послідом птахи розкидають насіння майбутніх дерев. Сойка дуже любить жолуді. Вона

відносить їх далі від дуба й там розкльовує. А якщо злякає хто-небудь птаха,

він і викидає жолудя. Потім тут виростає дуб.

Каштан, горох, квасоля можуть поширюватися самостійно. Коли плоди у них висихають, то розтріскуються, а насіння розлітається на всі боки.

Рослина аїр (лепеха) поширилася в Русі-Україні після нашестя татар. Вони вважали, що ця рослина очищає воду. Татари кидали кореневище у річки і воно швидко приживлялося. Цю рослину ще називають татарським зіллям.
Продовжіть речення.
Призначення плодів — захист і розповсюдження _________ .
Обговоріть в групі власні спостереження за розповсюдженням насіння рослин в природі.

Додаток 7.
Встановіть відповідність між зображеними рослинами і тим, в який спосіб поширюються їхні плоди і насіння. Запишіть їх назви у таблицю.


Поширюється за допомогою вітру




Поширюється за допомогою води




Поширюється за допомогою птахів




Поширюється за допомогою тварин




Поширюється за допомогою людини




Поширюється самостійно




1. Реп’ях 2. Кульбаба

3. Глечики 4. Каштан



5. Дуб 6. Аїр







Додаток 8.
Поясніть, як ви розумієте народне прислів’я.

Вересень пахне яблуками, а жовтень - капустою.

Додаток 9.
Знайдіть і зазначте чотири правильних твердження.
А Головними розповсюджувачами насіння є дрібні тварини і птахи.

Б Весна - пора дозрівання плодів і насіння.

В Призначення плодів — захист і розповсюдження насіння.

Г Якби рослини не розмножувалися, то вони би зникли .

Ґ Для поширення насіння рослини мають різні пристосування:



Д Вітром поширюється насіння дуба.


Додаток 10.

Прочитайте текст. Знайдіть інформацію про збереження в домашніх умовах плодів і насіння.
Підготовлені і просушені насіння і плоди слід зберігати в сухому, опалюваному, але прохолодному місці, що добре провітрюється. В жодному разі не кладіть їх в кухні чи ванній кімнаті. Найкраще зберігати насіння в шафі або шухляді письмового столу.


Зберігати слід в бавовняних мішечках, на які наклеїти етикетки з назвою культури і датою збору насіння. Можна для цих цілей використовувати невеликі паперові конверти, картонні коробки, банки.

Автор:http://ehow.com.ua/oselya/yak-zberigati-nasinnya-roslin.html


Розкажіть, розглянувши фотографії, як зберігаються плоди і насіння.






Обговоріть в групі здобуту інформацію. Допишіть речення.
Насіння і плоди слід зберігати в__________ , _________, але __________місці, що добре _________ , в мішечках з ________ або паперових _________ .



Додаток 11.
Повідомлення і обговорення результатів власних досліджень «Як зберігати в домашніх умовах плоди і насіння» (відповідно до завдань, отриманих учнями заздалегідь)
Завдання для власних досліджень: «Як зберігати в домашніх умовах плоди та насіння».
Дослід 1.

Покладіть бульби картоплі в картонну коробку і закрийте її. Поставте на поличку шафи.



Покладіть бульби картоплі в картонну коробку і не накривайте її. Поставте на підвіконня.
Спостерігайте, яка картопля зберігається краще. Зробіть висновки.

Дослід 2.

Покладіть в один паперовий конверт висушене насіння гарбуза.



Покладіть в другий паперовий конверт сире насіння гарбуза.
Покладіть конверти на поличку шафи. Спостерігайте, яке насіння гарбуза зберігається краще. Зробіть висновки.
Дослід 3.

Покладіть в тканинний мішечок плоди каштана.
Покладіть в поліетиленовий пакет плоди каштана.
Покладіть мішечки на поличку шафи. Спостерігайте, які плоди збережуться краще. Зробіть висновки.

Результатами власних досліджень поділіться на відповідному уроці.

Додаток 12.
Складіть розповідь про те, як діти допомагали дорослим збирати урожай.






База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка