Урок №19 Зв’язне мовлення Загальне уявлення про стилі мовлення, сфери вживання кожного з них



Скачати 41.16 Kb.
Дата конвертації26.03.2016
Розмір41.16 Kb.
Урок № 19

Зв’язне мовлення


Загальне уявлення про стилі мовлення, сфери вживання кожного з них

Мета: дати уявлення про стилі мовлення, пояснити головну функцію та сферу вживання кожного стилю, дати уявлення про основні жанри кожного зі стилів; розвивати спостережливість, уміння виділяти головне, пам’ять, увагу, мислення й мовлення, уточнювати й збагачувати словниковий запас учнів.

Обладнання: підручник, таблиця.

Хід уроку


І. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.
ІІ. Вивчення нового матеріалу (засвоєння мовленнєвознавчих понять).
* Робота з підручником.

Виконання вправ 104, 105 (усно).


*Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу (стор.42).
* Опрацювання таблиці.

СТИЛІ МОВЛЕННЯ




Назви стилів

Де використовуються


Основні жанри висловлювань

Розмовний

У побуті

Розмови на побутові теми


Науковий

У науці, техніці, освіті

Наукова доповідь, лекція, стаття, підручник, науковий журнал

Художній

У текстах художньої літератури

Оповідання, повість, роман, вірш, поема, п’єса


Публіцистичний

У суспільно-політичному житті

Промова, виступ на зборах, мітингу, листівка, радіо- та телепередача

Офіційно-діловий


У службових стосунках

Закон, наказ, постанова, заява, протокол, угода


Конфесійний (церковний)

У церковному житті

Проповідь, молитва, богослужебні книги



ІІІ. Виконання вправ на закріплення.
* Прочитати (прослухати) висловлювання. Визначити cферу вживання й можливого адресата (адресатів) кожного з них.

1. Конфесійний (церковний) стиль.
Молитва дитини за матір

Господи Ісусе Христе, що привертав малих дітей до свого серця, я знаю, що Ти радісно вислухаєш, Спасителю, молитву кожної людини, тому вислухаєш і мою щиру молитву. Я не молю Тебе, Христе любий, ні про що більше, тільки про свою рідну неньку. Пошли їй, Предобрий Господи, здоров'я та силу, щоб вона могла так далі працювати для мене і опікуватися мною, як зараз. І дай мені, Ісусе Дорогий, аби я виріс (виросла) моїй дорогій матері на втіху. Це буде моїм найбільшим щастям. А я буду славити Тебе вічно. Амінь.

З молитовника.
2. Художній стиль.

Хата моя, біла хата,

Рідна моя сторона.

Пахне любисток і м’ята,

Мальви цвітут край вікна.

В хаті спокійно й затишно,

Вечір заходить в сім’ю.

Мати задумливо й ніжно

Гладить голівку мою.

В’ється дорога далека

В хату крізь синю парчу.

Мамо, до вас, як лелека

В горі і щасті лечу.

Д.Луценко.


3. Офіційно-діловий стиль.

Стаття 51.

… Батьки зобов’язані утримувати дітей до їх повноліття. Повнолітні діти зобов’язані піклуватися про своїх непрацездатних батьків.

Сім’я, дитинство, материнство і батьківство охороняються державою.

Конституція України.


4. Науковий стиль.

Сімейно-побутові стосунки тісно пов’язані з соціальними та матеріальними умовами життя. Матеріальна незабезпеченість, соціальна незахищеність, безробіття, нестабільність суспільного життя – ці та інші соціальні явища деформують людські стосунки, роблять людей дратівливими та заздрісними. Психологічний дискомфорт зганяється на дітях і передається наступним поколінням.

Із словника етики.
Cловник.

Соціальний – суспільний; такий, що стосується відносин у суспільстві. Деформувати – спотворити. Дискомфорт – брак належних умов, потрібних для спокою, врівноваженості; відчуття незручності.
* Робота біля дошки.

Записати речення, з’ясувати стильову приналежність кожного. Свою думку довести.


1. З піснею, з казкою, з словом, з молитвою муза явилась моя. (Г.Чупринка.) 2. Походження слова “музей” пов’язане із словом “муза”. У Давній Греції музеєм називали місце, що було присвячене науці, дослідженням. Слово “музика” походить також від слова “муза”. (З підручн.) 3. Громадянам гарантується свобода літературної, художньої, наукової й технічної творчості. (З Конституції України.)
Словник.

Муза – у давньогрецькій міфології одна з дев’яти покровительок мистецтв і наук; перен. - джерело поетичного натхнення. Гарантувати – забезпечувати.
* Прочитати. Вказати стилістичні помилки. Відредагувати речення (усно).
На листі зелених насаджень сяяла роса. Мій олівець припинив функціонування. Учителька прорекламувала батьківські збори. У магазині прокупцеві забули вручити решту.
* Робота з підручником. Виконання вправи 109.

ІV. Підбиття підсумків уроку.

V. Домашнє завдання. Вправа 110.
Дата:______________




База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка