Урок 20. Тема. Нащадок великого Езопа. І. А. Крилов. Байка «Вовк і Ягня». Роль сміху в засудженні людських вад у байках Крилова



Скачати 67.48 Kb.
Дата конвертації20.02.2016
Розмір67.48 Kb.
Урок 20.

Тема. Нащадок великого Езопа. І. А. Крилов. Байка « Вовк і Ягня». Роль

сміху в засудженні людських вад у байках Крилова.

Мета: ознайомити учнів з творчістю видатного російського байкаря

І.А. Крилова; удосконалювати навички аналізу байки; засвоїти поняття «уособлення», розкрити роль сатири в засудженні людських вад; формувати негативне ставлення до них; прищеплювати любов до художнього слова.



Обладнання: портрет І.А. Крилова, виставка його книг; байка «Вовк і Ягня» у перекладі М.Терещенка.
ХІД УРОКУ

Я їх вдруге народив.

І духом рідним збагатив.

Микита Годованець


І. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ

Портрет І.Крилова на дошці.

- Ми з вами продовжуємо знайомитися з байками в світовій літературі, і сьогодні ми познайомимося з байкою "Вовк і Ягня" Івана Андрійовича Крилова.

- А спочатку давайте перевіримо попередній матеріал.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ


  1. Літературний «пінг-понг»

- Хто вважається основоположником жанру байки? (Езоп.)

- Дайте визначення байки. ( Літературознавчий словничок)

- Давайте перевіримо чи правильно відповів….(Слайд6)

- Назвіть її складові частини.( Оповідка і мораль)

- Які джерела виникнення байки? ( Фольклорні: приказки, прислів’я, казки тощо.)


  1. Розподіл учнів на групи:

- Сьогодні на уроці у нас будуть працювати 4 групи:

Літературознавці (5)

Дослідники (5)

Актори (5)

Художники (3)

Кожна з груп на уроці буде виконувати своє завдання.

ІІІ. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ


  1. Біографічна довідка І.Крилова. Виступи «Літературознавців».

- Група «Літературознавців» одержала домашнє завдання, виконання якого ми зараз і перевіримо. Це біографічна довідка.(Слайд1)

1) Іван Андрійович Крилов відомий російський поет кінця XVIIIст., був редактором сатиричного журналу «Почта духов».

2) Він чудово грав на скрипці, але професіоналом так і не став. Славу принесли Крилову байки, в яких він справді досяг рівня високого мистецтва. Він став нащадком великого Езопа. (Слайд2)

3) В Петербурзі в Літньому саду стоїть бронзовий пам'ятник великому російському байкарю Івану Андрійовичу Крилову. (Слайд3)

4) Російський письменник Микола Васильович Гоголь писав про нього так:

- поет і байкар злилися в ньому воєдино.

Він став автором багатьох книг для дітей. (Слайд4)

5) Крилов виступає мудрим учителем, сміючись, викриває людські вади, намагаючись тим самим просвітити людей. (Слайд5)

2. Виразне читання байки «Вовк і Ягня» та її інсценування. Виступи «Акторів».

1) Український варіант байки у перекладі М.Терещенка(інсценування)

- Зараз ми з вами познайомимося з українським варіантом байки Івана Андрійовича Крилова «Вовк і Ягня» у перекладі М.Терещенка.

- Наші «Актори» продемонструють свої здібності, вони на сьогодні готували інсценізацію байки:

- Автор (

- Вовк (


- Ягня (

2) Байка Езопа.

- Давайте пригадаємо байку Езопа «Вовк і Ягня». (Читає учень в костюмі давнього грека.)

- А тепер давайте послухаємо байку «Вовк і Ягня» мовою оригіналу. (Один учень читає російський варіант байки.) (Слайд7)

3. Бесіда з елементами аналізу твору. Працює весь клас.

- Давайте, діти, попрацюємо всі разом.

- Як ви розумієте зміст епіграфа? Про кого говорять ці рядки?

- Яка тема байки «Вовк і Ягня»? (Зображення беззахисної, бідної людини на образі Ягня перед силою та безкарністю багатої людини на образі Вовка.)(Запис у зошиті)

- Назвіть головних персонажів.

- Визначте складові частини байки. Де стоїть мораль, а де оповідна частина?

- Зачитайте мораль байки.

- Де і коли відбувається подія, описана в байці?

- Зверніть увагу, як себе поводять герої. Хто намагається довести свою правоту?

- Знайдіть у тексті слова, що підтверджують безневинність Ягняти. Доведіть, що вони дійсно справедливі.

- Зачитайте звинувачення Вовка, що можна сказати про них. Чи правдиві вони?

4. Дослідницька робота. Створення «асоціативних кущів».

- Наші дослідники займуться дослідницькою роботою.

- Подумайте, носіями яких людських рис є персонажі байки? Запишіть відповідні риси Вовка і Ягня.

ВОВК ЯГНЯ

/ \ / \


5. Художня майстерня.

- А наші художники займуться ілюструванням бійки. А в кінці уроку подивимось результати.

6. Попередній висновок учителя.

- Секрет поведінки обох персонажів криється у нерівності сил: усемогутності Вовка і безсилості Ягняти. Кожний з них розуміє своє місце в житті.

7. Евристична бесіда.

- Які почуття викликає байка у читача? (Постійно відчуваєш себе учасником події, з одного боку – надія, а з іншого – відчуття трагічного фіналу події, який підказується життєвим досвідом.)

- Подумайте, у чому полягає алегорія байки? (В образах тварин ми бачимо людей та їхні вчинки.)

- Як називається такий прийом? (Уособлення) – (Слайд8.)

- Наведіть приклади з байки.

8. Перевірка робіт.

- Перевіримо «дослідників». Які «асоціативні кущі» в них вийшли.

Вовк – людина сильна, нахабна, могутня

Ягня – людина, що має відчуття власної гідності, але через різні причини не здатна себе захистити (беззахисна), слабка

9. Аналіз твору.

- Визначте ідею твору.(Засудження несправедливостей людського життя, неправедної сили влади.)(Запис у зошиті).

- Який прийом допомагає авторові розкрити ідею твору? (Сатира).

- А що ж таке сатира? (Літературознавці).(Слайд9)

Сатира - різновид комічного, що викликає сміх, але сміх нищівний, що викриває вади людського суспільства.

10. Коментар учителя.

- Зображуючи всю складність стосунків персонажів, байка показує, яким заплутаним є наше життя і змушує читача замислитися, як уникати ганебних вчинків. Отже, засобами комічного можна не тільки насмішити, а й розкрити аморальність людських законів, нелюдську суть деспотизму і беззаконня.

- А які художні засоби використовує автор? ( Епітети, багатство синтаксичних конструкцій, що посилюють емоційність байки, розширені діалоги.)

11. Виставка малюнків.

- Давайте тепер подивимось на роботу наших художників. (Вивішуються роботи художників.)

- Давайте всі подивимось, якими рядками з тексту можна підписати ці роботи.

Фізхвилинка.

Щось не хочеться сидіти -

Трохи треба відпочити.

Руки вгору, руки вниз,

На сусіда подивись.

Руки вгору, руки в боки

І зроби 4 кроки.

Крок вперед, і крок назад.

Час до праці нам сідати.

12. Дослідницька робота.

- Ми з вами вже знаємо, що байка Крилова була написана за сюжетом байки Езопа. І сьогодні на уроці ми вже пригадували цю байку. А давайте спробуємо порівняти: що в цих творах спільного, а чим вони відрізняються.

13. Складання таблиці. (Зошит)

- Всі в зошиті складають таку табличку, а "Дослідники" допоможуть нам її заповнити.

Езоп Крилов

Спільне (письмово)

1. Місце дії.

2. Ворожнеча між персонажами.

3. Діалоги.

4. Трагічна кінцівка.

5. Мораль.

Відмінне (усно)

1. Мова

прозова віршована



2. Діалог

лаконічний розширений

3. Художні засоби

замалі широке використання

4. Мораль

в кінці байки на початку байки

ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Рефлексія.



  • Чому вчать байки? (Слайд10)

  • Що вони висміюють? (Слайд11)

Письмове анкетування.

- У кожного з вас на столі є такі анкети, де ви повинні написати своє прізвище, і дати відповіді на 2 запитання дуже коротко. Питання на дошці. (Учитель озвучує.)

- Що нового ви дізналися сьогодні на уроці?

- Що найбільше вам сподобалося?

- Ці анкети збирає один в групі. І за цими анкетами, і за всю роботу на уроці ви і отримаєте оцінки.

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ



- Ви всі сьогодні дуже прекрасно попрацювали на уроці, і додому вам залишається тільки дописати табличку в зошиті і вивчити напам'ять байку "Вовк і Ягня" у перекладі Терещенка.

- Всім дякую за урок і до побачення.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка