Урок 22. Птахи восени. Перелітні та осілі птахи Ключові компетентності



Скачати 82.21 Kb.
Дата конвертації26.02.2016
Розмір82.21 Kb.
Урок 22. Птахи восени. Перелітні та осілі птахи

Ключові компетентності:

  • вміння вчитися:

  • знає і дотримується режиму навчальної діяльності;

  • починає виконувати самостійну роботу після її обдумування;

  • реалізує плани у самостійній діяльності та діяльності, підтримуваній учителем;

інформаційно- комунікативна:

  • знаходить у повідомленні інформацію, конкретні відомості, фрази;

  • бере участь у діалозі;

загальнокультурна компетентність:

  • дотримується правил поведінки на уроці;

здоров’язбережувальна:

  • розпізнає правильне і неправильне сидіння за партою;

соціальна:

  • співпрацює в команді;

Предметні компетентності

( конкретизовані навчальні цілі, очікувані результати):

Початковий рівень:

  • пригадує групи птахів за способом живлення;

  • називає групи птахів за переміщенням відповідно до пір року;

Середній рівень:

  • наводить приклади перелітних та осілих птахів нашої місцевості;

  • розрізняє ознаки перелітних та осілих птахів;

  • розпізнає перелітних та осілих птахів у довкіллі тварин, виконуючи умови гри;



  • відповідає на запитання за змістом прочитаної статті;

Достатній рівень:

  • відтворює в інших видах діяльності природознавчі знання про птахів восени;

Високий рівень:

  • встановлює відповідність між назвами птахів та їхньою поживою;

  • встановлює відповідність між назвами птахів та їх приналежністю до групи за переміщенням відповідно до пір року;

  • пояснює залежність відльоту птахів від чинників природи , користуючись поданою схемою;

  • складає та інсценізує діалог осілого птаха з перелітним про переваги свого життя;

  • обговорює в групі власні спостереження за поведінкою птахів восени

План уроку

  1. Зачитування вчителем «Легенди про вирій» з метою визначення теми уроку. (Додаток 1)

  2. Пригадування учнями груп птахів за способом живлення. (Додаток 2)

  3. Встановлення учнями відповідності між назвами птахів та їхньою поживою. (Додаток 3)

  4. Самостійне читання учнями статті про сезонні зміни в поведінці птахів восени. Виконання тестових завдань з метою перевірки змісту прочитаного. (Додаток 4)

  5. Доповнення вчителем знань учнів: розповідь з елементами бесіди.

  6. Наведення учнями прикладів перелітних та осілих птахів нашої місцевості.

  7. Встановлення учнями відповідності між назвами птахів та їх групою за переміщенням відносно пір року. (Додаток 5)

  8. Розпізнавання учнями перелітних та осілих птахів у довкіллі тварин. Гра «Який це птах?» (Додаток 6)

  9. Розгадування кросворда про птахів восени. Пояснення значення ключового слова. (Додаток 7)

  10. Пояснення учнями залежності відльоту птахів у теплі краї від чинників живої і неживої природи за поданою схемою (Додаток 8)

  11. Складання та інсценізація діалогу осілого птаха з перелітним про переваги свого життя (робота в парах).

  12. Презентація діалогів (за бажанням).

  13. Обговорення учнями в групах власних спостережень за поведінкою птахів восени. Оформлення результатів обговорення у вигляді коротких тез, «кадрів діафільму» (на вибір) на аркуші чистого паперу.

  14. Презентація та оцінювання робіт.

  15. Підведення підсумків уроку.

Додаток 1

Легенда про вирій

Колись давно, коли птахи ще вміли говорити, трапилася ця історія.

Одного разу. коли в ліс прийшов Холод і став лякати мешканців, що заморозить їх, зібрались птахи на раду. Сіли вони на кремезному дубі, що ріс над берегом, і заговорили. В озері плавали Лебеді. А вода була така холодна, що вони аж похворіли. Стали птахи скаржитись на Холод, що весь час дошкуляє їм, і на Голод, який сказав, що поморить їх незабаром.


  • Що його робити?- запитав Соловейко. – Я боюся, що помру.

  • Я вже хриплю. горло в мене болить, - підтримав його жайворонок, - а без пісні я жити не можу.

Сумно стало птахам, страшно. Лебідь аж заплакав:

  • Ой, мені теж страшно!

  • Треба вміти жити. Вчіться в мене. Я за себе не боюсь, - мовили Сорока. – Головне - ближче до людей перебратися. А там уже не пропаду: десь вкраду кусок хліба. Десь біля курей пшеницею поласую. Не біда!

Подивились на Сороку здивовані пташки.

  • Як це «вкрасти»? Як це «ближче до людей»? Ми любимо ліс і житимемо тільки тут.

Та ось підлетіла до них Зозуля і сміливо заявила:

  • Я чула, що є така країна пташина-Вирій. Там тепло. Тож, хто хоче, летимо! Ми. Зозулі, летимо першими.

Страшно пташкам залишати рідні місця, та робити нічого. Стали вони збиратись зграйками і готуватись до подорожі. Але не всі птахи повірили Зозулі. Вони придбали собі теплі шубки і полетіли за Сорокою.

Відтоді кожної осені птахи відлітають у Вирій. А найсміливіші залишаються зимувати в наших краях.



Додаток 2

Оберіть рядок, у якому правильно вказано групи птахів за способом живлення:

А перелітні та осілі

Б рослиноїдні, хижі, всеїдні

В рослиноїдні, комахоїдні



Додаток 3

Встановіть відповідність між назвами птахів та та їхньою поживою:

А сова 1. жаба

Б снігур 2. миша

В лелека 3. насіння

Г голуб 4. горобина


А

Б

В

Г















Додаток 4

Прочитайте статтю:

З наближенням осені змінюється поведінка птахів. Холод змушує комах ховатись у шпаринки, під кору дерев, зариватись у землю. Ховаються жаби, плазуни. Навіть мишу знайти стає все важче. З кожним днем годі відшукати й насіння різних рослин.

Тому більшість птахів збираються у зграї і відлітають у теплі краї. Першими вирушають птахи, які живляться комахами: ластівки, стрижі, солов’ї, зозулі, а пізніше- ті, що живуть на водоймах: дикі качки, гуси.

Птахів, які восени відлітають, а навесні знову повертаються до свого краю, називають перелітними.

Птахів, які на зиму не відлітають, називають осілими.

Коли настають холоди, осілі птахи – сороки, синиці, ворони, галки залишають ліси, поля і наближаються до людських осель, фермерських господарств, де можна знайти собі поживу.



Виконайте тестові завдання:

1. Оберіть рядок, в якому правильно вказано групи птахів за переміщенням відносно пір року:

А дикі і свійські

Б рослиноїдні, хижі, всеїдні

В перелітні та осілі

2. Оберіть правильну відповідь:

Перелітні птахи – це..

А птахи, які збираються у великі зграї і відлітають у теплі краї

Б птахи, які збираються у невеликі зграї і перелітають з місця на місце у пошуках їжі
3. Оберіть правильну відповідь:

Осілі птахи – це…

А птахи, які знаходять корм узимку і не відлітають у теплі краї

Б птахи, які перелітають з лісу на водойми


4. Оберіть рядок, у якому вірно вказані причини відльоту птахів у вирій:

А тому, що бояться снігу

Б тому, що рятуються від голоду і холоду

В тому, що їх приваблює краса теплих країв



Додаток 5

Встановіть відповідність між назвами птахів і назвами груп за переміщенням відносно пір року. Запишіть у стовпчики відповідні номери:

  1. Ластівка 2) зозуля 3) дятел 4) сорока 5) соловей 6) чапля 7) синиця 8) лелека 9) сойка 10) ворона

перелітні


осілі
































Додаток 6

Розпізнайте перелітних та осілих птахів у довкіллі тварин. Я називатиму тварин. Якщо це перелітний птах, ви встаєте і махаєте руками. Якщо осілий – сідаєте за парти. А якщо це не птах – присідаєте.

Зозуля, горобець, муха, жайворонок, бджола, снігур, ворона, лелека, дятел, шпак, метелик, синиця,соловей, сорока.



Додаток 7

Розгадайте кросворд. У виділеному стовпчику прочитайте ключове слово. Поясніть, що воно означає:




1

























2

























3



















4

























5



















1.Головною причиною відльоту птахів є відсутність …(поживи)

2. Синонім до слова осілі - … (перелітні).

3. Перед відльотом перелітні птахи збираються у великі …(зграї) .

4. Одними із перших у вирій відлітають … ( зозулі).

5. Пташка, яка ховає про запас поживу, проте швидко забуває про схованку - … ( сойка).

Додаток 8

Користуючись поданою схемою, поясніть залежність відльоту птахів від чинників неживої і живої природи:

Зміни в неживій природі





Зменшення кількості їжі та її відсутність




Відліт у вирій




База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка