Урок №23 Тема: М. Стельмах «Гуси-лебеді летять»



Скачати 79.88 Kb.
Дата конвертації19.02.2016
Розмір79.88 Kb.
Урок № 23

Тема: М. Стельмах «Гуси-лебеді летять». Єдність світу природи і світу дитячої душі. Звичаї, традиції українців. Символ образу гусей-лебедів.



Т.Л.: символ

Мета: продовжити знайомити школярів із змістом твору, зокрема його ІІІ, ІV розділами; дослідити, як у творі поєднується світ природи зі світом головного героя твору у його вчинках, поведінці, роздумах, переживаннях; розвивати культуру зв’язного мовлення, логічне мислення, увагу, спостережливість, уміння грамотно висловлювати власні думки, почуття, спостереження, бажання навчатися та пізнавати нове, цікаве, захоплююче, життєво необхідне; виховувати почуття пошани, поваги, любові до рідної літератури, її митців; пунктуальність, інтерес до наслідків власної праці; домогтися розуміння того, що людина — мудрий друг і охоронець природи.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, портрет М. Стельмаха, малюнки учнів до твору; мультимедійна презентація

Хід уроку

І. Організаційний момент

І. Мотиваційний етап .

1. Актуалізація суб’єктного й досвіду й опорних знань.

Вчитель. Дмитро Павличко: «Дитинство – це земля, з якої виростають дерева людських талантів і характерів. Якими високими і широкими ці дерева не були, там, у дитинстві, сховане коріння, що живить і тримає їх».

Як ви розумієте ці слова? (Відповіді учнів).



2. Забезпечення емоційної готовності до роботи.

- Пригадайте, будь ласка, якусь приємну мить зі свого дитинства і зобразіть її в зошиті схематично.(Учні виконують завдання).



- Можливо, хтось хоче показати своє зображення і поділитись приємними спогадами із свого дитинства? (Відповіді учнів).

- Я сподіваюся, що схематичні зображення створили вам позитивний настрій і налаштували на активну роботу на уроці.

А тепер пригадаймо, творчість якого письменника ми вивчаємо, і яке відношення має слово «дитинство» до нашого уроку?

(Відповіді учнів).


ІІ. Перевірка домашнього завдання

Огляд малюнків учнів до твору М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять» на тему «Чаруюча краса природи очима Михайлика».

Учні демонструють свої малюнки з відповідним коментарем.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

1. Розгадування кросворду «Сторінками життя та творчості М. Стельмаха»





По горизонталі: 1. Про кого М. Стельмах писав: «В її устах і душі насіння було святим словом» (Мати) 2. Михайлик повсякчас мріяв про те, щоб у нього були... (Чоботи) 3. Ім’я діда , якого дуже любив письменник ( Дем'ян)4. Книга, якою ще малим захоплювався письменник. («Кобзар») 5. Опис природи. (Пейзаж) 6. Найулюбленіший письменник Михайлика. (Гоголь) 7. Область, де народився М. Стельмах. (Вінницька) 8. В чому Михайлик ходив до школи…

2. Вікторина на краще знання героїв твору.

  • «Треба десь зробити січкарню, драча, крупорушку чи керата,— співаючи зробить, дайте тільки заліза, дерева і ввечері добру чарку монопольки. А хочете вітряка, то й вітряка вибудує під самі хмари...» (Дід Дем’ян)

  • «...Коли треба щось робити, охоче допомагаю дідусеві, пасу нашу вредюгу коняку, рубаю дрова, залюбки гострю сапи, люблю з мамою щось садити або розстеляти по весняній воді і зіллю полотно, без охоти, а все-таки потроху цюкаю сапкою на городі і не вважаю себе ледащом». (Михайлик)

  • «В її устах і душі «насіння» було святим словом. І хоч не раз вона нарікала на свою мужицьку долю з її вічними супутниками-нестатками й злиднями, проте нічого так не любила, як землю». (Мати Михайлика)

  • «З двору наполохано виходить у рам’ї, у розтоптаному взутті глибокоока, ще молода жінка, її погляд шукає землі, а розгонисті брови летять угору. ...Жінка зупиняється... потрісканими пальцями поправляє хустинку, а в її чорних очах закипають темні сльози...» (Жебрачка)

  • «Біля самого вориння з козубом у руці стояла чорнява худенька дівчинка років восьми, очі в неї карі, з краплинами роси, рум’янці темні, а губи відстовбурчились рожевим потрісканим вузликом і чогось радіють собі». (Люба)

  • За яку книжечку « я віддав безсовісному крамареві аж п’ять крашанок…» (« Три торби реготу»)


ІV. Оголошення теми, мети уроку. « …Гуси-гуси, лебедята , візьміть мене на крилята, віднесіть мене до матінки, піднесіть мене до батенька…» З якої це казки слова? («Івасик-Телесик»).
Мотивація навчальної діяльності школярів Справжній талант для кожної людини — це вміння зберегти у своєму серці острівок дитинства, зворушливі спогади про щасливі безтурботні дні, теплоту й турботу, батьківську любов. Українські письменники, як талановиті знавці людського життя та майстри художнього слова, часто звертаються до власних спогадів, що надає їх творам яскравості, образам — реалістичності та самобутності. Саме таким твором є повість Михайла Стельмаха «Гуси-лебеді летять» А ось наші загальні цілі:

Ми дізнаємось більше про внутрішній світ головного героя, про його зв’язок з природою, про вміння бачити і відчувати прекрасне, про тонкощі його дитячої душі і спробуємо зазирнути у власну душу, з’ясуємо значення образу-символа «гуси-лебеді», будемо продовжувати вчитися висловлювати власне ставлення до прочитаного, розвивати наше мовлення…



V. Основний зміст уроку

Повість М. Стельмаха вся виросла на глибокій народній основі,



самий її характер пов’язаний з рідною природою, з піснею і казкою.

Юрій Лукін (критик)

Самий смисл буття чи не в тому, щоб жити у мудрій злагоді



з природою, знати насолоду праці і поезію людських взаємин.

І щоб навчитися цим дорожити, треба відчути потребу це берегти.

О. Гончар

1.Зупинка «Єдність світу природи і світу дитячої душі»

1.1. Вступне слово вчителя.

Серед мальовничої природи Прибужжя минали дитячі та юнацькі роки письменника. Тут відкрилася йому поетична краса природи, таємниця людського життя.

У творі дуже виразно звучить мотив шанування природи. Людина — її добрий і мудрий господар, який повинен любити й оберігати її красу.

1.2. Бесіда за питаннями.



  • Як Михайлик був зачарований весняною красою, зокрема летом гусей? Про що це свідчить? ( зачитати)

  • Чому він «розумів» природу?

  • Хто і яким чином допомагає Михайлику сприйняти довкілля?

Чому для хлопчика природа — це казка? 1. Кольорове відтворення внутрішнього світу хлопчика.

- Ми багато дізнались про головного героя, про його внутрішній світ, оточення. А тепер спробуйте за допомогою кольорових олівців намалювати душу Михайлика такою, якою ви її уявляєте. На виконання завдання відводимо 30с. (Всі учні демонструють зображення, 2-3 дітей коментують)



Вчитель. Малюнки у вас переважно різнобарвні, як і наша природа,вони виражають добро і щирість .Я бажаю, щоб у вас у душі завжди було тепло і яскраво, щоб ви вміли бачити красу, що оточує вас ,цінували і оберігали її.

  • Зачитати виразно уривки з описами природи і уявленнями малого героя про навколишній світ. ( в оціночних таблицях учні, які зачитували і аналізували уривки додають собі 1 бал)

  • Чим саме лебеді захопили Михайлика?

2 Зупинка « Символ»Проблемне питання:Чому на вашу думку М.Стельмах символом своєї повісті обрав саме лебедів?

  • Які ще символи ви знаєте?

Т,Л.: Символ – художній засіб, який підкреслює й виразно виокремлює щось дуже важливе, концентруючи в собі глибокий зміст і високу емоційність

Прочитайте перше й останнє речення повісті. Який зв’язок між назвою твору та його змістом? ( Йдеться про гусей лебедів, які символізують мрію, казку.)





  • 1.3. Цитатний матеріал.

  • «Прямо над нашою хатою пролітають лебеді. Вони летять нижче розпатланих, обвислих хмар і струщують на землю бентежні звуки далеких дзвонів... Я придивляюсь до їхнього маяння, прислухаюсь до їхнього співу, і мені теж хочеться полетіти за лебедями, тому й підіймаю руки, наче крила...».

  • «І цей світ тріпоче-міниться в моїх очах... Сказав би таке таємниче слово! Я замислююсь над ним, а навколо мене починає кружляти видіння казки, її нерозгадані дороги, дрімучі праліси і ті гуси-лебедята...»

  • «Переді мною, наче брама, розчиняється діброва, до мене живовидячки наближаються далекі тихі води і прихилені до них зорі...».

  • «І так мені хочеться піти в лісову далечінь, побачити з якогось незнайомого берега отих, наче зі срібла вилитих, лебедів, подивитись на їхні співучі крила, що в теплому вирії захопили весну й принесли нам».

  • «...Входимо в ліс. По ньому зараз у верховітті, низом гуляють шуми. Це, видать, очікуючи весну, гомонить душа лісу. ...Я дуже люблю ліс. І люблю, коли березовий сік накрапає із жолобка, він так гарно вистукує, і присядеш навпочіпки. Також люблю напасти на лісове джерело і дивитись, як воно коловертнем викручується з глибини, і люблю, коли гриби, обнявшись, мов брати, збирають на свої шапки росу, і люблю восени по коліна ходити в листі, коли так гарно червоніє калина і пахнуть опеньки».

  • «Враз я нахиляюсь до кружечка ніздрястого снігу, що зеленуватим ковніром охопив молоденького бересклета. Щось, наче пальцем, пробило сніг, я розгортаю його і бачу ніжну, ще зачохлену голівку підсніжника. Це він відхукав дірочку в снігу і потягнувся до сонця. Виходить, уже не мертвий ліс, бо лебеді принесли на своїх крилах весну і життя!»

  • Що символізують лебеді в повісті? ( Міні-дискусія) ( учасники дискусії оцінюються 1 балом)

3 Зупинка « Звичаї, традиції українців у творі»

1. Народознавство у творі

Убога хатина Михайлових батьків, прикрашена вишитими рушниками й кетягами калини, три хлібини й грудка солі на столі, свячені страви у мальованих полумисках.

Є щось язичницьке і в тому, як селяни з книг М. Стельмаха ставляться до землі, оранки, сівби, до насіння й дерев, з якими вони розмовляють, як із живими. Письменник не промине нагоди, щоб показати, як жінки тіпають коноплі, прядуть, тчуть, вибілюють полотна; як урочисто проводжають плугатарів у поле на оранку; як майстровито роблять свою справу гончар чи стельмах. Призабута тепер естетика праці селянина завжди відтворюється М. Стельмахом з великою любов’ю і поезією. Він — пристрасний оборонець ладу сільського життя, всього доброго і красивого, що відтворено досвідом українського селянина протягом віків.

2. Зв’язок повісті з УНТ

У творі багато прислів’їв і приказок («Сто друзів — це мало, один ворог — це багато», «Над шкурою дрижати — людиною не жити», «Де не посій, то вродиться», «Справді, добре сміється той, хто сміється останнім», «Зверху сміється, а всередині сичить»), влучних народнорозмовних висловів («Птиця також боса ходить і не журиться», «В книжці злеліяне слово має бути справжнім святом душі й мислі», «Мужицька музика — ціп і коса», «Чи знайдеться чоловік, якому не треба було б більше, ніж він має»), фразеологізми («Раки пекти»). М. Стельмах — великий майстер художньої деталі при змалюванні портрета, пейзажу.



VІ. Закріплення вивченого матеріалу

VІІ. Підсумок уроку

Вчитель. Приліт лебедів символізує щасливе дитинство, відродження, життя…

Ліна Костенко писала :

Душа летить в дитинство,

Як у вирій,

Бо їй на світі тепло тільки там…

Тож нехай у ваших душах залишаються тільки гарні спогади про дитинство, а гуси-лебеді приносять на своїх крилах щастя…



VІІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності школярів на уроці

ІХ. Домашнє завдання



Обов'язкове загальне: знайти у творі цитати, в яких зображено звичаї та традиції українців. Виписати прислів’я, приказки, фразеологізми, використані у творі

Обов'язкове на вибір: скласти кросворд до твору або написати лист-подяку автору.

За бажанням: намалювати ілюстрацію.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка