Урок 26. Використання енергії Сонця, вітру та рухомої води людиною Ключові компетентності вміння вчитися



Скачати 135.03 Kb.
Дата конвертації24.02.2016
Розмір135.03 Kb.
Урок 26. Використання енергії Сонця, вітру та рухомої води людиною
Ключові компетентності
вміння вчитися:

навчально-організаційні вміння і навички:

- під керівництвом учителя визначає мету роботи і план її виконання;



загально мовленнєві вміння і навички:

- міркує взаємопов’язаними судженнями;



загально пізнавальні вміння:

- робить висновок – узагальнення за допомогою вчителя;

контрольно-оцінні вміння:

- висловлює оцінні судження щодо якості своєї роботи та інших завдань;



інформаційно-комунікативна:

- знаходить у тексті конкретні відомості;



загальнокультурна:

- дотримується правил поведінки на уроці;



здоров’язбережувальна:

- розпізнає правильне і неправильне сидіння за партою;



соціальна:

- співпрацює в команді.



Предметні компетентності

(конкретизовані навчальні цілі, очікувані результати)

Початковий рівень:

- називає зображені на ілюстрації джерела енергії.



Середній рівень:

- розпізнає відновлювальні та невідновлювальні джерела енергії;

- наводить приклади використання енергії Сонця, вітру та рухомої

води людиною;

- пояснює за ілюстраціями використання енергії Сонця, вітру та рухомої

води людиною.


Достатній рівень:

- знаходить необхідну інформацію (за завданням вчителя) у підручнику або інших джерелах про використання енергії корисних копалин, Сонця, вітру та рухомої води людиною;

- відтворює в інших видах діяльності природознавчі знання про використання енергії Сонця, вітру та рухомої води людиною, переваги та недоліки джерел енергії;

- виконує завдання з метою перевірки вивченого.



Високий рівень:

- визначає переваги та недоліки джерел енергії;

- встановлює відповідності між назвою електростанції та її зображенням;

- складає розповідь про використання енергії Сонця, вітру та рухомої води людиною;

- презентує власну розповідь;

- висловлює оцінні судження про свою роботу та роботу однокласників на уроці.



План уроку

  1. Називання за ілюстрацією джерел енергії, що знаходяться під землею та на її поверхні.  (Додаток 1).

  2. Відгадування загадок з метою визначення теми уроку. (Додаток 2).

  3. Розпізнавання відновлювальних та невідновлювальних джерел енергії. (Додаток 3).

  4. Читання тексту. Обговорення прочитаного. Знаходження в тексті інформації про використання енергії корисних копалин, Сонця, вітру та рухомої води людиною. Визначення переваг та недоліків джерел енергії. Заповнення таблиці. Робота в групах. (Додаток 4).

  5. Презентування та обговорення результатів виконаної роботи.

  6. Доповнення вчителем знань учнів про використання енергії Сонця, вітру та рухомої води людиною. (Додаток 5).

  7. Встановлення відповідності між назвою електростанції та її зображенням. (Додаток 6).

  8. Пояснення за ілюстраціями використання енергії Сонця, вітру та рухомої води людиною. Наведення власних прикладів використання енергії людиною. (Додаток 7).

  9. Виконання перевірного завдання. (Додаток 8).

  10. Читання казки «Нерозлучні друзі». Складання розповіді про використання енергії Сонця, вітру та рухомої води людиною. (Додаток 9).

  11. Презентування виконаного творчого завдання.

  12. Висловлення оцінних суджень про власну роботу та роботу, виконану однокласниками

  13. Підведення підсумків уроку.



Додаток 1
Назвіть за ілюстрацією джерела енергії, що знаходяться під землею та на її поверхні. 


Додаток 2
Відгадайте загадки про джерела енергії .

Вдень у небі гуляє, а ввечері за обрій сідає. 



(Сонце)
Є в природі дивина: пісна, без смаку вона,
Запаху не має теж, її в руки не візьмеш.
Коли чиста, то прозора, за що її люблять зорі.
Ще вона пливе і ллється, часом – на камінь дереться,
Як немає – все всихає, звір і птаха помирає. 

(Вода)
Що літає, крил не має, але крила підіймає.
Сильним часом він буває, не будує, а руйнує.
Та буває і тихенький, помічник для нас гарненький.

(Вітер)

З-під землі їх дістають

І корисними всі звуть.

Ну , а користі багато: буде тепла у вас хата,

Зготувати можна їсти, в транспорт покататись сісти.

– Що ж таке там дістають, що «корисними» всі звуть?



(Корисні копалини)
Додаток 3
Розподіліть слова –відгадки, що є назвами джерел енергії, на дві групи

Відновлювальні джерела енергії

Невідновлювальні джерела енергії








Додаток 4

1 група

Прочитайте текст

Сьогодні в світі основними джерелами енергії виступають корисні копалини: вугілля, нафта і природний газ. Їх використовують для обігріву житла та інших будівель, для руху транспортних засобів: автомобілів, тракторів, суден, тепловозів, літаків, отримують енергію. 
Енергія корисних копалин є невідновлювальним джерелом енергії. Тобто на Землі обмежена кількість всіх цих видів палива. І спалювати їх лише для одержання енергії економічно не вигідно, бо з них ще виготовляють тисячі цінних речовин і матеріалів, зокрема гуму, пластмаси, пральні порошки, лінолеум, штучну шкіру. З цієї причини учені працюють постійно над пошуком інших джерел енергії, кількість яких може відновлюватися.
Джерела енергії, що мають властивість відновлюватися, є більш чистими, вони не чинять на оточуюче середовище такого згубного впливу, як викопне паливо. До альтернативних джерел енергії відносять: сонячну енергію, енергію води та вітер.

Обговоріть прочитане в групі. Знайдіть інформацію про використання людиною енергії корисних копалин, її переваги та недоліки. Заповніть таблицю.

Представте виконану роботу.

Де використовується енергія

Переваги енергії

Недоліки енергії











2 група

Прочитайте текст




Сонце є найпотужнішим джерелом енергії. Її широкому споживанню перешкоджають необхідність у великих територіях, де треба розмістити сонячні колектори, та значні коливання кількості сонячного світла. В основному існують два способи використання цього джерела електроенергії. Перший — побудувати сонячні котельні. Вода в них кип’ятиться та потім випаровується за допомогою сонячної енергії, що спрямовується дзеркалами, а пара приводить у дію турбіни. Сонячні котельні потребують великих площ, наприклад, одна електростанція складається з 852 котелень, кожна з яких має діаметр 100 м.

Другий спосіб полягає у використанні панелей з елементами, що перетворюють сонячну енергію одразу на електричну. Ці панелі не забруднюють довкілля, але являють собою серйозну екологічну проблему, коли стають відходами. Сонячні панелі можна пристосувати до індивідуальних потреб, що робить їх надзвичайно придатними для використання у господарстві. За допомогою сонячних батарей можна накопичувати сонячне тепло і використовувати його для обігріву житлових будинків та інших будівель. Сонячну енергію можна використовувати всюди: у калькуляторах і автомобілях, водонагрівачах, фонтанах, будівлях, на електростанціях і супутниках. Від Сонця залежать усі джерела енергії: енергія вітру, води, вугілля, нафти і природного газу. Саме тому в багатьох країнах світу, і в Україні також, споруджують сонячні електростанції.


Обговоріть прочитане в групі. Знайдіть інформацію про використання людиною сонячної енергії, її переваги та недоліки. Заповніть таблицю. Представте виконану роботу.

Де використовується енергія

Переваги енергії

Недоліки енергії











3 група

Прочитайте текст
Енергія вітру використовується з давніх часів у вітряках та на кораблях. Так,у Давньому Єгипті вітрові двигуни застосовували для підйому води і розмелювання зерна. Вітряки з крилами - вітрилами з тканини першими почали споруджувати давні перси. Пройшло більш як п’ятдесят століть, але вітряні млини майже не змінили свого вигляду. Споконвіку в Україні на них мололи зерно.

Там, де дмуть постійно вітри, встановлюють споруди, що нагадують зовні вітряні млини. Їх дуже багато в країнах Західної Європи і використовують частіше в невеликих господарствах, підприємствах. Вітрові електростанції не забруднюють повітря хімікатами, але вони дуже шумні. Але у вітру є істотні недоліки. Вітер непередбачуваний, бо часто змінює напрямок. Іноді затихає навіть у найбільш вітряних районах земної кулі, а іноді досягає такої сили, що ламає вітряки.

Вітрові генератори доцільно розміщувати в місцях, де постійно дмуть вітри: на узбережжях морів, великих озер і водосховищ, в степах, передгір’ях та у гірських районах. В Україні перспективними для вітрової енергетики районами є Карпатські та Кримські гори.  

Енергія вітру вічно поновлювана й невичерпна поки гріє Сонце, бо вітер утворюється на Землі в результаті нерівномірного нагрівання її поверхні Сонцем.

Обговоріть прочитане в групі. Знайдіть інформацію про використання людиною енергії вітру, її переваги та недоліки. Заповніть таблицю. Представте виконану роботу.

Де використовується енергія

Переваги енергії

Недоліки енергії












4 група

Прочитайте текст

Здавна також використовували енергію падаючої води. Такі ж самі млини приводили в рух силою води. Якщо лити воду на лопаті колеса, воно обертатиметься і набуватиме енергії руху. Її можна використовувати для отримання електрики. Енергія води, що падає, обертаючи водяне колесо, служила для розмелювання зерна, розпилювання деревини і виробництва тканин. У Єгипті, Китаї, Індії водяні колеса піднімали воду на поля.

За таким принципом працюють турбіни греблі на гідроелектростанції (ГЕС) У перекладі з грецької гідро – вода. Вода, що падає з висоти штучної загати - греблі - змушує рухатися механізми, які на гідроелектростанціях виробляють електричну енергію. Гідроелектростанції споруджують на повноводних річках, проте їх в Україні не так багато.

Таке джерело енергії не забруднює повітря, а от природі завдає шкоди. Це тому, що невід'ємною частиною гідроелектростанції є штучна водойма - водосховище, будівництво якого потребує затоплення великих територій. Унаслідок цього під водою опиняються родючі ґрунти. Механізми таких станцій частково знищують мешканців водойм, а гребля перекриває шлях рибі до нерестилищ.

Першу в Україні гідроелектростанцію - Дніпрогес - збудовано на Дніпрі в районі Запоріжжя. Нині води Дніпра віддають людям свою енергію ще на 5 гідроелектростанціях. Є гідроелектростанції й на інших річках.



Обговоріть прочитане в групі. Знайдіть інформацію про використання людиною енергії води, її переваги та недоліки. Заповніть таблицю. Представте виконану роботу.

Де використовується енергія

Переваги енергії

Недоліки енергії












Додаток 5
Інформація для вчителя
Найпотужніше джерело енергії , головний генератор життя – Сонце. Виникнення , існування та розвиток інших форм життя на Землі цілком залежить від енергетичних джерел, дарованих Сонцем і накопичених у надрах нашої планети. За 8 хв. 15 с, подолавши 149 млн. км, сонячні промені досягають Землі. Без Сонця життя на Землі припиниться. Величезна кількість сонячної енергії постійно надходить на Землю. Так, усього за 15 хв., Сонце посилає нам стільки енергії , скільки вистачає людству на весь рік. Приблизно третина цієї енергії відбивається атмосферою Землі, 0,02% використовується рослинами для фотосинтезу, а решта йде на підтримання багатьох природних процесів: зігрівання земної поверхні, океанів і атмосфери, переміщення повітряних мас, хвиль, океанічних течій, випаровування і кругообіг води. Про те ця енергія , що надходить на Землю, не призводить до загального потепління, бо, пройшовши через природні ресурси, вона знову випромінюється у космічні простори. Протягом мільйонів років природа пристосувалася до цих величезних потоків енергії і досягла загальної теплової рівноваги. Енергія, що поглинається Землею, у 200 тисяч разів перевищує енергоспоживання людства. То, можливо, основне завдання людей – навчитися використовувати енергію Сонця.

Ще за 3500 років до нашої ери мореплавці використовували силу вітру, щоб йти під вітрилами. Вітрильні човни ходили по Нілу в Давньому Єгипті. Звичайні вітряні млини використовувалися в Китаї 2200 років тому. На Середньому Сході, у Персії, близько 200 років до нашої ери почали застосовувати вітряні млини з вертикальною віссю для перемелювання зерна, Їх виготовляли з в’язанок очерету, прикріплених до дерев’яної рамки, що оберталася коли дув вітер., Стіна , що оточувала вітряк, спрямовувала потік вітру проти лопастей . В 11 столітті в Європі почали поширюватися вітряні млин, завезені мандрівними купцями і ветеранами хрестових походів. Ці перші млини поступово вдосконалювалися спочатку голландцями, а згодом англійцями, і, зрештою, у їхній конструкції з’явилася горизонтальна вісь. Мешканці Голландії з’ясували, що за допомогою вітру дуже зручно відкачувати воду з метою осушування землі. Найактивніше в допромисловій Європі вітряні млини використовували у 18 столітті. Тоді лише в Нідерландах їх було понад 100 тисяч. З їхньою допомогою мололи зерно, качали воду, пиляли дерево. Згодом більшість вітряних млинів, нездатних конкурувати з дешевим і надійним викопним паливом, замінили парові двигуни.

З давніх - давен енергію вітру використовували і в Україні. В 1917 році тут налічувалося близько 30 000 вітряків.. З початком колективізації число вітряків значно зменшилося , а пристрасть до гігантизму в радянський час практично витіснила їх з ужитку. В середині 20 століття у сільському господарстві країни експлуатувалося кілька сотень вітроенергетичних установок середньою потужністю близько 4 кіловат. Їх використовували для водопостачання , вироблення постійного струму, перемелювання зерна. До 1987 року їхня кількість скоротилася до 15 одиниць . Перший етап розвитку вітроенергетики для виробництва електричної енергії в Україні почався ще в 30 – х роках минулого століття. Під керівництвом винахідника Юрія Кондратюка у Балаклаві був розроблений і запроваджений експериментальний вітроагрегат потужністю 100 кіловат. У 1935 році Кондратюк розпочав проектувати вітряк на 1000 кіловат. Згодом був спроектований двоповерховий вітроагрегат потужністю 10 000 кіловат. Проекти так і залишилися нереалізованими, хоча фундамент для вітряка все-таки був споруджений на горі Ай – Петрі в Криму. Він існує донині.

old.eremurus.org/docs/

Додаток 6
Встановіть відповідність між назвою електростанції та її зображенням.
1. 2.



3. 4.





Гідроелектростанція

Вітрова електростанція

Сонячна електростанція

Теплова електростанція














Додаток 7
Поясніть за ілюстраціями використання енергії Сонця, вітру та рухомої води людиною. Наведіть власні приклади використання енергії людиною.


А Використання енергії вітру



Б Використання енергії Сонця







В Використання енергії води


Додаток 8


Виконайте перевірне завдання, обравши п’ять правильних тверджень.
А Енергія вітру вічно поновлювана й невичерпна поки гріє Сонце.

Б Гідроелектростанції споруджують на повноводних річках.

В Вітрові електростанції не забруднюють повітря хімікатами, але вони дуже шумні.

Г Сонце є найпотужнішим джерелом енергії.

Ґ У сонячних батареях і на сонячних станціях енергія Сонця перетворюється на світлову.

Д Енергія води не забруднює повітря, проте може завдати шкоди довкіллю.

Додаток 9
Прочитайте казку

Нерозлучні друзі
Жили-були друзі: Сонце, Вода, Камінь і Вітер. Одного разу вони посперечалися, хто з них наймогутніший.

Сонце промовило:

– Я даю Землі тепло і світло, можу обігріти або спалити! Без мене немає життя.



Вода зауважила:

– А от і ні, це без мене жодна істота не може жити! Я перетворюю камінь на пісок, з легкістю обертаю велетенські електричні турбіни, і саме я даю людям енергію!



Камінь спинив напір Води і твердо вимовив:

– А я можу перегородити річку і створити повінь або її спинити.

– Налетів Вітер і просвистів:

– От хвальки! Та я на всіх вас знайду управу: зруйную кам’яні гори, нажену хмари і закрию Сонце, підніму хвилі на морі, здійму шторм.

Так вихвалялися природні сили один перед одним, доки не зустріли у пустелі Людину, яку мучила спрага. І попросили, щоб вона їх розсудила. Вислухавши їх, Людина відповіла:

– Дякую тобі, Сонечко, що випарувало Воду з моря. Дякую тобі, Вітре, що приніс хмаринки. Дякую тобі, Каменю, що на тобі сконденсувалася водяна пара. Саме завдяки вам я вгамував спрагу. Всі ви могутні та важливі, кожен по-своєму.

З того часу Сонце, Вода, Камінь та Вітер стали нерозлучними друзями, а

Людина навчилась використовувати, а , коли треба, то й приборкувати сили природи.


- Про що сперечалися Сонце, Камінь, Вода і Вітер? Що відповіла їм Людина?
Складіть розповідь про використання енергії Сонця, вітру та рухомої води людиною. Презентуйте її.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка