Урок 27. Погода взимку (зміна температури, хмарність, опади)



Скачати 83.26 Kb.
Дата конвертації26.02.2016
Розмір83.26 Kb.
Урок 27. Погода взимку (зміна температури, хмарність, опади). Ожеледиця, заметіль. Народні прикмети про погоду взимку.

Ключові компетентності:

- вміння вчитися:

навчально-організаційні: своєчасно готується до уроку; співпрацює в групі; переключається з одного виду роботи на інший;

загальномовленнєві: зосереджено слухає вчителя і товаришів, говорить не поспішаючи, чітко, вільно в процесі діалогічного і монологічного мовлення; виконує творчі завдання;

загальнопізнавальні: виконує творчі завдання в контексті навчальних завдань;

  • інформаційно-комунікативна: знаходить у повідомленні інформацію: конкретні відомості; створює висловлювання з опорою на власний досвід та почуту інформацію;

- загальнокультурна: діє згідно з прийнятими правилами поведінки

на уроці;

- громадянська: прагне охороняти природу рідного краю;


  • здоров’язбережувальна: дотримується санітарно-гігієнічних норм під час уроку.


Предметні компетентності

(конкретизовані навчальні цілі, очікувані результати):

Початковий рівень:

- називає зимові явища природи (ожеледиця, заметіль);

- описує (усно) ознаки зими в неживій природі;

- називає правила поведінки на льоду під час катання на ковзанах, санках.



Середній рівень:

- порівнює результат вимірювання довжини тіні від гномо з попереднім.



Достатній рівень:

- відгадує загадки з метою визначення теми уроку;

- спостерігає за погодою взимку (зміна температури, хмарність, опади) в групі та індивідуально., робить відповідні висновки;

- пригадує і обговорює народні прикмети передбачення погоди взимку;

- знаходить необхідну інформацію (за завданням вчителя) про явища природи взимку, обговорює знайдену інформацію;

- визначає довжину тіні від гномона і фіксує результат вимірювання

в таблиці;

- виконує тестове завдання з метою перевірки вивченого.



Високий рівень:

- описує (усно) ознаки зими в неживій природі;

- встановлює відповідність між назвою природного явища і його назвою.

- складає за фотографіями розповідь «Які турботи приносить зима людям у селі і в місті» та презентує виконане творче завдання.


План уроку:


  1. Відгадування учнями загадок з метою визначення теми уроку (Додаток 1). Пригадування назв зимових явищ природи.

  2. Описування (усно) ознак зими в неживій природі.. (Додаток 2).

  3. Проведення практичної роботи із спостереження за утворенням тіні від гномона та вимірювання її довжини. Порівняння результату вимірювання з попереднім.

  4. Самостійне читання учнями статті про природні явища, характерні для зими. Знаходження необхідної інформації (за завданням вчителя) про природу взимку. Обговорення здобутої інформації. Робота в групах (Додаток 3).

  5. Презентація учнями отриманої інформації .

  6. Доповнення вчителем знань учнів. Розповідь про зимові явища в природі. (Додаток 4)

  7. Встановлення відповідності між назвою явища і його зображенням. (Додаток 5).

  8. Виконання тестового завдання з метою перевірки вивченого. (Додаток 6).

9. Обговорення в групах, чи справджуються народні прикмети про погоду взимку. (Додаток 7).

  1. Самостійне читання учнями пам’ятки « Правила поведінки на льоду під час катання на ковзанах, санках» . Робота в парах. Обговорення здобутої інформації. Відтворення напам’ять прочитаних правил.

  2. Складання за фотографіями розповіді «Які турботи приносить зима людям у селі і в місті» . (Додаток 8).

  3. Презентування виконаного творчого завдання.

  4. Висловлення оцінних суджень про власну роботу та роботу, виконану однокласниками .

  5. Підведення підсумків уроку.


Додаток 1.
Відгадайте загадки і скажіть, про що ви сьогодні дізнаєтеся на уроці.
І у місті, і у полі
нагулялася доволі.
Не давала снігу спати,
примусила танцювати. (Завірюха)

Взимку у саду на вітах 


заіскрились білі квіти.
Хто ж цей диво-садівник,
що зробив такий квітник? (Іній)
Вчора ще у річці 
плескалась водичка.
Як з’явився сивий дід,
то зробив з водички … (лід).

Хто узимку до діток


заповзе під кожушок,
пощипає ручки, щічки,
забереться в черевички? (Мороз)


Додаток 2.
Опишіть ознаки зими в неживій природі, вставивши в текст потрібні за змістом слова (усно).

Узимку Сонце в полудень стоїть ще __________, ніж восени. Тінь від предметів від цього стала _________. Температура повітря _______. Лютує _________. Дмуть пронизливі, холодні _________. Небо часто вкривають темні _________. З неба на землю падає вже не дощ, а білий _________. Річки, ставки вкрились ________.



Додаток 3.
1 група
Прочитайте уривок із казки Г. К. Андерсена «Снігова королева».

Навкруги тиша. Трохи потріскує під ногами сніжок. Але ось ніжно задзвеніли замерзлі березові гілочки. Гойднулася волохата ялинова лапа. Вітер, що промайнув над лісом, зірвав з дерев і закрутив одну, іншу, третю сніжинку. В одну мить почалася справжня заметіль. Вона закрутила сніжинки в пустотливому хороводі. І ось вже не видно лісу. Проте і сніжинки, і вітер скоро втомилися. Ніжні сніги опустилися вниз, на гілки ялин, на поляну. Усе завмерло. У лісі знову тихо і спокійно.



Знайдіть в тексті інформацію про те, як називається описане явище природи. Обговоріть знайдену інформацію в групі.

Допишіть речення.

У безвітряну погоду сніжинки падають на землю спокійно. Але варто подути вітру, як над поверхнею землі здіймається __________, залишаючи після себе замети.

Поділіться інформацією з іншими групами.

2 група
Прочитайте текст.

…Учора була відлига, навіть дощ пройшов. Тарас засмутився: невже він так і не побігає на ковзанах? Але зранку знову вдарив мороз. І на ковзанку перетворилася вся вулиця – зима заморозила вночі отой дощ, що упав на землю, і він тепер укривав дорогу та тротуари тоненькою крижаною плівкою. Ноги по ній і без ковзанів їхали.

- Ожеледиця – це здорово! – засміявся Тарасик і помчав по тротуару, як по ковзанці.

( За Е. Давиденко )



Знайдіть в тексті інформацію про те, як називається описане зимове явище природи. Обговоріть знайдену інформацію в групі.

Допишіть речення.

Шар тонкого льоду на поверхні землі , який утворився після дощу на дуже холодній земній поверхні, називається _________.

Поділіться інформацією з іншими групами.
Додаток 4.
Інформація для вчителя

Зимові явища в природі


За календарем зима починається 1 грудня. Астрономічним початком зими вважається 21 або 22 грудня - день зимового сонцестояння. У цей час внаслідок відхилення осі землі від площини орбіти на північну півкулю потрапляє менше сонячної радіації. Приблизно 22 – 23 грудня встановлюється найдовша ніч і найкоротший день. Кінцем зими вважається день весняного рівнодення – 22 березня.

Фенологи вважають, що зима настає із замерзанням водойм і встановленням міцного снігового покриву, а кінець її – з появою таловин. Зиму умовно поділяють на два періоди:

перший період – м’яка зима – характеризується тим, що морози й снігопади чергуються з відлигами ( особливо наприкінці грудня і в першій половині січня);

другий період – холодна зима – починається із середини січня. В цей час помітно збільшуються дні, яскраво світить, але мало гріє сонце, стоять сильні морози.

Найхарактерніша ознака зими – випадання снігу. Сніжинки – шестикутні кристали льоду з променями, які утворилися з водяної пари. Величина й форма сніжинок залежить від вологості й температури повітря, через яке вони проходять. Якщо в нижніх шарах атмосфери повітря тепле, вони підтаюють, злипаються й утворюють пластівці ( лапатий сніг).

За умов високої вологості повітря випадає сніжна крупа. В сильний мороз при ясному небі випадають кристали у вигляді голок.

Досить часто можна спостерігати з дітьми взимку іній і рідше паморозь.

Іній - це твердий білий шар, що утворюється з водяної пари при температурі нижче нуля градусів..

Паморозь – це льодяні кристали, що наростають з навітряного боку предметів: на гілках дерев, проводах. Паморозь осідає з повітря, насиченого вологою, при температурі нижче – 15 градусів . Кристалічна паморозь дуже гарна, але легко осипається. Дивовижні візерунки на склі – це також льодяні кристали, які утворюються з водяної пари.

Часто в сильний мороз ми чуємо, як під ногами рипить сніг. Це ламаються сніжинки. Взимку небо найчастіше вкрити низькими шаруватими хмарами. Ніколи не можна побачити легких купчастих хмарок. Сильні вітри

спричиняють завірюхи, утворюють намети. Тимчасові зниження температури, які спостерігаються в другій половині лютого – на початку березня, призводять до утворення ожеледі, снігової кори або насту.

http://www.ukrreferat.com/index.php?referat=55186
Додаток 5.
Встановіть відповідність між назвами природних явищ і їхніми зображеннями .

А Заметіль

Б Ожеледиця

В Снігові замети

Г Іній



А

Б

В

Г














1. 2.



3. 4.



Додаток 6.

Виконай тестове завдання, обравши три правильних твердження .
А Ожеледиця – небезпечне зимове явище.

Б Ожеледиця з’являється унаслідок тривалих снігопадів.

В У безвітряну погоду здіймається заметіль.

Г Пісок – ворог ожеледиці, не дає ногам на ній ковзатися.

Д Унаслідок тривалих снігопадів з'являються снігові замети.
Додаток 7.
Прочитайте і обговоріть в групі, чи справджуються народні прикмети про погоду взимку.
1 група

• Великий лапатий сніг — на негоду і відлигу.

• Перед потеплінням шибки у вікнах запотівають.

2 група

• Ворони літають і кружляють зграями — на мороз.

• Якщо дерева вкрилися інеєм - буде тепло.
Пригадайте, які ще народні прикмети про погоду взимку ви знаєте, Назвіть їх та прокоментуйте.
Додаток 7.
Прочитайте пам’ятку « Правила поведінки на льоду під час катання на ковзанах, санках».
1. Не можна бити по льоду ногою, перевіряючи його на міцність. Адже

лід може виявитися зовсім тонким і проломитися під ногами.



  1. Не можна з’їжджати на санках із крутого берега на лід: він може провалитися.

  2. Катайся на ковзанах лише в перевірених та обладнаних для цього місцях.

  3. Обходь місця, вкриті товстим шаром снігу: під снігом лід завжди тонший; тонкий лід і там, де розливаються джерела, де швидка течія або струмок впадає в річку.

  4. Якщо лід почав тріщати та з`явилися характерні тріщини, негайно повертайся на берег. Не біжи, відходь повільно, не роби різких рухів. Потрібно акуратно лягти на лід і перекотитися або відповзти в безпечне місце.

Обговоріть інформацію в парах. Назвіть, яких правил поведінки на льоду під час катання на ковзанах і санках ви маєте дотримуватися.

Допишіть висновок.

Катайся на ковзанах лише в _____________ і ____________

для цього місцях.
Додаток 8.


Складіть за фотографіями розповідь «Які турботи приносить зима людям у селі і в місті»


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка