Урок 28. Замерзання води, лід. Дослідження замерзання води, властивості льоду



Скачати 62.31 Kb.
Дата конвертації07.03.2016
Розмір62.31 Kb.
Урок 28. Замерзання води, лід. Дослідження замерзання води, властивості льоду (розширення води при замерзанні, плавання льоду у воді).

Практична робота. Спостереження за формою сніжинок за допомогою лупи.

Ключові компетентності:

- вміння вчитися:

навчально-організаційні: переключається з одного виду роботи на інший;

загальномовленнєві: зосереджено слухає вчителя й товаришів, говорить не поспішаючи, чітко, вільно в процесі діалогічного і монологічного мовлення;

загальнопізнавальні: помічає в спостережуваних об’єктах зміни, виділяє в предметах ознаки та якості, розрізняючи їх за значущістю;

контрольно-оцінні: перевіряє результати праці, своєї і товаришів, за

орієнтирами , поданими вчителем;



  • інформаційно-комунікативна: фіксує результати проведених спостережень і дослідів;

  • загальнокультурна: поводиться згідно з прийнятими у суспільстві правилами поведінки у природі;

  • громадянська: прагне бути культурним у спілкуванні, поводженні з однокласниками та іншими людьми;

  • здоров’язбережувальна: дбає про збереження свого здоров’я та безпеку під час дослідів і спостережень;

  • соціальна: співпрацює в команді;


Предметні компетентності

(конкретизовані навчальні цілі, очікувані результати):

Початковий рівень:

- пригадує, у яких станах може перебувати вода ;


Середній рівень:

  • розпізнає об’єкти неживої природи;

  • використовує просте лабораторне обладнання (лупу);


Достатній рівень:

- відгадує загадку з метою визначення теми уроку;



- спостерігає за формою сніжинок,

- дотримується інструкцій і правил безпеки життєдіяльності під час спостережень;

- знаходить необхідну інформацію (за завданням вчителя) про замерзання води, бере участь в обговоренні здобутої інформації;

- досліджує властивості льоду за допомогою безпечних дослідів;

- виконує тестове завдання з метою перевірки вивченого.
Високий рівень:

- характеризує особливості замерзання води; властивості льоду;

зміну стану води при замерзанні;

- складає розповідь і презентує виконане творче завдання.



План уроку:



    1. Слухання учнями вірша-загадки про воду з метою визначення теми уроку. (Додаток 1).

    2. Пригадування учнями вивченого про три стани води. (Додаток 2).

    3. Самостійне читання учнями статті про утворення льоду. Виконання завдань з метою перевірки змісту прочитаного. (Додаток 3).

    4. Доповнення вчителем знань учнів. Розповідь про замерзання води і утворення льоду. (Додаток 4).

    5. Виконання перевірної роботи. (Додаток 5).

    6. Проведення дослідів з льодом. Фіксування результатів дослідів. ( Додаток 6).

    7. Проведення інструктажу з правил безпеки життєдіяльності перед початком спостережень.

    8. Постановка завдання для виконання спостереження за сніжинками (Додаток 8).

    9. Виконання учнями поставленого завдання.

    10. Складання розповіді «Про що мені розповіла сніжинка?»

    11. Презентування розповідей ( за бажанням).

    12. Висловлення оцінних суджень про власну роботу та роботу, виконану однокласниками.

    13. Підведення підсумків уроку.

 

Додаток 1 .

Відгадайте загадку.

Де вдень ховається туман ранковий?

Чом дощ і град, що випали раптово,

Миттєво зникли, наче й не було їх?

Чому летить із неба сніг стіною?

Невже це все пов’язано з … ( водою) ?



Додаток 2.

Розгляньте фотографії. Пригадайте і назвіть три стани , в яких може перебувати вода в природі.
1. 2. 3.




Додаток 3.

Прочитайте текст .

Холодними осінніми ночами на поверхні озера або річки з’являється тоненька крижана плівка-лід. Вона поступово потовщується, захищаючи нижні шари води від швидкого охолодження. Якщо озеро глибоке, вода не промерзає до дна цілу зиму. Надворі мороз, а всьому живому під крижаною «шубою» тепло.

Лід, що утворився з води, не тоне в ній . Завдяки цій особливості льоду крига у водоймах з’являється лише на поверхні . Якби лід тонув у воді, на поверхні утворювалися б усе нові й нові його шари . Вони, в свою чергу, опускалися б униз, і водойма промерзла б до самого дна. Внаслідок цього водяні рослини на дні були б сковані кригою, а всьому живому у воді загрожувала б неминуча загибель.

Знайдіть в тексті і допишіть речення:

На поверхні води при її замерзанні з’являється _________.

Лід, що утворився, у воді ____________. Льодова шуба захищає все живе

від ________________.

Додаток 4.

Інформація для вчителя

Як вода перетворюється в лід?

Якщо ти спостерігав, як на ставку, озері або річці утворюється лід, ти міг помітити, що спочатку лід заявляється на поверхні води.

А тобі не здається, що, якби ставки, озера й ріки замерзали б із дна, а не навпаки, то багато що в нашому житті виглядало б інакше? Змінився б не тільки клімат Землі, а й зовсім зникли б деякі істоти, що живуть у воді!

Подивіться, як вода в ставку перетворюється на лід. Коли повітря над ставком охолоджується, воно охолоджує й верхній шар води. Верхні холодні шари води стають важчі, ніж теплі нижні шари, і вони опускаються вниз. Цей процес триває доти, поки вся вода ставка знизиться до температури  +4°С.

Але температура повітря знижується! Коли верхні шари води охолоджуються до температури нижче +4° С, вони залишаються на поверхні. Справа в тому, що вода, охолоджена до температури нижче 4°С, стає легшою!

Отже, верхні шари води готові до замерзання. Коли температура залишається на рівні точки замерзання 0° С або опускається нижче, починають утворюватися дрібні кристалики.

Кожний такий кристал має шість променів. З'єднуючись, вони утворять лід, і незабаром на поверхні води утворюється скоринка льоду.

Іноді лід прозорий, іноді – ні. Чому?

Справа в тому, що при замерзанні капель води виділяються маленькі пухирці повітря. Вони прилипають до променів кристалів льоду. Чим більше утвориться кристаликів льоду, тим більше пухирців повітря – от вам і непрозорий лід.

Якщо вода під льодом рухається, повітряні пухирці збираються разом, і утвориться прозорий лід.

Вода, як і деякі інші речовини, не зменшує свого об’єму при переході з рідкого у твердий стан. Вода при замерзанні розширюється на одну дев'яту свого об’єму, тобто при замерзанні дев'яти літрів води виходить десять літрів твердого льоду!

Коли взимку розриваються автомобільні радіатори й водопроводи, це відбувається тому, що вода замерзає й збільшується в об’ємі.



http://znajko.ru/uk/kategoria11/530-st90k11.html#ixzz2VRGm6NXc

Додаток 5.

Перевірте себе, обравши правильну відповідь:

1. Лід утворюється при

А нагріванні води

Б замерзанні води

2. Вода при замерзанні

А розширюється

Б стискається

3. Лід у воді

А плаває


Б тоне

Додаток 6.

Дослід 1 Як замерзає вода?
Візьміть невеличку коробочку з пластмаси, налийте в неї холодну воду і поставте у морозильну камеру.

Через деякий час подивіться, що сталося з водою?

Висновок запишіть:

Вода в морозилці (що зробила?)_________________ і перетворилася на ______________.
Дослід 2. Розширення води при замерзанні.
Заповніть половину пробірки водою і закоркуйте. Позначте на склі рівень води. Поставте пробірку вертикально у морозильну камеру. Коли вся вода у пробірці замерзне, вийміть посудину і позначте об’єм льоду. Порівняйте з попередньою позначкою.

Що відбулося з водою при замерзанні? Висновок запишіть:

Рівень води ______________, бо вода при замерзанні ____________.
Дослід 3. Чому лід не тоне?
Наповніть глибоку тарілку водою. Обережно покладіть кубик з льоду на воду в тарілку. Що відбувається з льодом? Чому?

Висновок запишіть:
Лід у воді _________________. Це відбувається тому, що він _________.

Додаток 7.
Вийди на вулицю. Спіймай на рукавичку сніжинку. Розглянь її за допомогою лупи.

На що схожі сніжинки ? Яку геометричну форму вони мають ?

Запиши свої спостереження:

Сніжинки схожі на ____________________________.

Вони мають форму __________________________________.

Намалюй побачені сніжинки.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка