Урок 3 Повітря та його властивості



Скачати 80.94 Kb.
Дата конвертації20.02.2016
Розмір80.94 Kb.
М.Барна, Н.Щур

Урок 34. Повітря та його властивості.

Демонстрації та досліди (повітря існує, займає частину простору, розширюється за нагрівання).

Вітер як рух повітря.
Ключові компетентності:

вміння вчитися:

навчально-організаційні: своєчасно готується до уроку; співпрацює в групі; переключається з одного виду роботи на інший;

загальномовленнєві: зосереджено слухає вчителя і товаришів, говорить не поспішаючи, чітко, вільно в процесі діалогічного і монологічного мовлення; виконує творчі завдання;

загальнопізнавальні: виконує творчі завдання в контексті навчальних завдань;

інформаційно-комунікативна: фіксує результати проведених спостережень і дослідів;

загальнокультурна: діє згідно з прийнятими правилами поведінки на уроці;

громадянська: прагне охороняти природу рідного краю;

здоров’язбережувальна: дотримується санітарно-гігієнічних норм під час уроку.
Предметні компетентності

(конкретизовані навчальні цілі, очікувані результати):

Початковий рівень:

  • пригадує вивчене про природу, об’єкти живої та неживої природи;

  • пригадує та називає властивості повітря.

Середній рівень:

  • пояснює за схемою причину виникнення вітру.

Достатній рівень:

  • відгадує загадку з метою визначення теми уроку;

  • спостерігає та виконує деякі досліди, що демонструють властивості повітря;

  • знаходить необхідну інформацію (за завданням вчителя) у підручнику або інших джерелах про повітря, обговорює знайдену інформацію;

  • виконує тестове завдання з метою перевірки вивченого.

Високий рівень:

  • характеризує властивості повітря;

- групує об’єкти живої та неживої природи за суттєвими ознаками;

- складає за ілюстраціями розповідь про користь і шкоду вітру й презентує виконане творче завдання.


План уроку


  1. Пригадування вивченого про природу, об’єкти живої та неживої природи.(Додаток 1).




  1. Групування об’єктів живої та неживої природи за суттєвими ознаками.(Додаток 2).




  1. Відгадування учнями вірша-загадки з метою визначення теми уроку. (Додаток 3).




  1. Пригадування й характеризування властивостей повітря. (Додаток 4).




  1. Проведення вчителем інструктажу з правил безпеки життєдіяльності перед початком виконання дослідів.




  1. Проведення дослідів з повітрям. Фіксування результатів дослідів.

( Додаток 5).


  1. Знаходження в текстах необхідної інформації про властивості повітря . Обговорення здобутої інформації. Робота в групах. (Додаток 6).




  1. Презентація учнями отриманої інформації.




  1. Пояснення з допомогою схеми, як над земною поверхнею утворюється вітер. (Додаток 7).




  1. Бесіда-розповідь учителя про причину виникнення вітру. (Додаток 8).




  1. Виконання тестового завдання з метою перевірки вивченого.

(Додаток 9).


  1. Складання за ілюстраціями розповіді про користь і шкоду вітру. (Додаток 10).




  1. Презентування виконаного творчого завдання.




  1. Висловлення оцінних суджень про власну роботу та роботу, виконану однокласниками .




  1. Підведення підсумків уроку.


Додаток 1.

Пригадайте, що ви знаєте про природу. Закінчіть (усно) речення.
Природа – це все, ____________________, окрім ___________________ .

Природа буває ___________ і _____________ .

До об’єктів живої природи відносяться _____________, ____________ і ____________.

Ознаками живих організмів є те, що вони ____________, ___________,___________, _________, ___________, ____________.


Додаток 2.
Згрупуйте об’єкти живої та неживої природи за суттєвими ознаками.





Додаток 3.
Відгадайте загадку, щоб дізнатися, що будете сьогодні вивчати. Підказкою вам може послужити ребус.
Де не ступиш – всюди маєш,

Хоч не бачиш, а вживаєш.

(Повітря)



Додаток 4.

Пригадайте й охарактеризуйте властивості повітря.


Додаток 5.


Дослід 1. «Повітря існує»

Спробуй стиснути з боків щільно закриту пластмасову порожню пляшку так, щоб її боки доторкнулися. Чи вдалося тобі це зробити? Якщо ні, то чому?

Спробуй зробити те саме з відкритою пляшкою і поясни, що відбулося.

Запишіть результат спостереження:
закриту пляшку не вдалося стиснути, бо вона наповнена ___________ , яке заважає стисненню.

Дослід 2.   «Повітря займає частину простору».

    Опустіть порожню склянку догори дном у посудину з водою. Чи заповнює вода склянку? Чому? Повільно нахиляйте склянку. Що відбувається?

    Запишіть результат спостереження:

Вода не заповнює склянку, бо її простір зайнятий __________. Якщо склянку повільно нахиляти, то можна побачити як зі склянки виходять бульбашки ________, а в неї заходить вода.

        

Дослід 3.   «Що відбувається з повітрям при нагріванні?» (Дослід проводить вчитель)

 

На банку одягнемо не надуту повітряну кульку. Поставимо банку у гарячу воду. Що відбувається?



Опустимо банку у холодну воду. Що відбувається з кулькою?

 

Запишіть результат спостереження:



При нагріванні повітря _________ й піднімається вгору, тому кулька _________ ,

а при охолодженні –__________ й опускається вниз, внаслідок чого кулька ________.
Дослід 4. «Рух повітря»

Візьміть у руки зошит і помахайте ним перед обличчям. Що ви відчули?

Покладіть на долоньку клаптики паперу. А тепер змахніть зошитом над долоньками. Що сталося?


Запишіть результат спостереження:
Ми зошитом сколихнули __________. Воно, в свою чергу, папірці, й ті злетіли з долоньки додолу. Рух повітря – це вітер.
Додаток 6.

Прочитайте текст.

Повітря товстим шаром огортає нашу Землю. Вдень воно захищає її від палючого сонячного проміння, а вночі – від переохолодження. Кожна щілина, будь – який простір, не зайнятий нічим іншим, заповнені повітрям.

Повітря рухається над землею. Воно прозоре, невидиме, і помітити його ми можемо лише тоді, коли воно рухається. Курява здіймається над дорогою, вітер зриває з дерев листя, куйовдить волосся – це рух повітря.

Повітря пружне, розширюючись від нагрівання, воно стає легшим, піднімається вгору, а на його місце надходить холодніше і важче повітря. Земля нерівномірно нагрівається сонячними променями, а від неї і повітря нагрівається також нерівномірно. Отже, вітер - це рух повітря відносно земної поверхні.



Знайдіть в тексті інформацію про властивості повітря. Обговоріть здобуту інформацію.

Допишіть речення.

Повітря товстим шаром огортає нашу Землю. Будь – який простір, не зайнятий нічим іншим, заповнений ________. Повітря ___________ над землею. Воно, розширюючись від нагрівання, стає________ і піднімається _______. Вітер - це _____________ відносно земної поверхні.

Додаток 7.


Поясніть з допомогою схеми, як над земною поверхнею утворюється вітер.



Додаток 8.
Інформація для вчителя

Відомо, що наша планета оточена океаном повітря, яке має вагу  

і тисне на Землю. Десь повітря більше, тобто тиск дужчий, а десь трохи менше. Так-от: повітряна течія під назвою вітер завжди виникає там, де більший атмосферний тиск, а тече туди, де він менший, наче згори в низину. А від цього залежить виникнення чи відсутність вітру.

Вітер – це невидима річка або струмок, де замість води -  повітря.

Вітри бувають різними. Крім добрих вітрів, існують і злі. От, наприклад, шквал –раптовий, нетривалий, але страшний вітер. Він виникає перед грозою. Бора – дуже холодний вітер, що дме взимку із суші на море. Торнадо – вітровий вихор, що найчастіше виникає на півдні Америки.

Урагани – вітри надзвичайної сили, втричі сильніші за шквали. Саме вони викликають жахливі морські шторми. Морські вітри – мусони -  двічі на рік змінюють напрямок: дмуть то з моря на сушу, то навпаки. Мешканець пустель та степів – вітер - «афганець». Він ніби спалює все навколо своїм сухим гарячим диханням.
Додаток 9.

Виконай тестове завдання. Обери чотири правильних твердження.


  1. Повітря належить до об’єктів живої природи.

  2. Повітря – газоподібне тіло.

  3. Повітря існує навколо нас і заповнює всі порожнини.

  4. Повітря завжди знаходиться в русі.

  5. Повітря товстим шаром огортає нашу Землю .

  6. Повітря при нагріванні стискається та опускається вниз.


Додаток 10.

Прочитайте казку про те, як Вітерець приніс радість хлопчикові.


Складіть за фотографіями розповідь про те, яку користь і яку шкоду приносить людям вітер.

Вітрильник (1), вітряк (2), вітрова електростанція (3).







Використані джерела інформації:
Л. М. Картель. Методика викладання природознавства в 4 класі: Посібник для вчителів. – К.: Рад. шк.., 1976. – С. 75

http://issuu.com/portfel-ua/docs/_2_p_g_2012_u?e=7546698/4367972



http://portfel.at.ua/load/2_klas/prirodoznavstvo/gilberg/198-1-0-254

http://dorobok.edu.vn.ua/article/view/203

http://svitppt.com.ua/prirodoznavstvo/povitrya-yogo-vlastivosti. html

http://nbu4kids.wordpress.com/2012/07/18/6971/


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка