Урок 30. Тварини взимку. Птахи і звірі взимку. Турбота людей про тварин узимку



Скачати 100.76 Kb.
Дата конвертації03.03.2016
Розмір100.76 Kb.
Урок 30. Тварини взимку. Птахи і звірі взимку. Турбота людей про тварин узимку.
Ключові компетентності:

вміння вчитися:

навчально-організаційні: своєчасно готується до уроку;

співпрацює в групі;



загальномовленнєві: зосереджено слухає вчителя і товаришів, говорить не поспішаючи, чітко, вільно в процесі діалогічного і монологічного мовлення;

загальнопізнавальні: виконує творчі завдання в контексті навчальних завдань;

інформаційно-комунікативна: знаходить у повідомленні інформацію: конкретні відомості; висловлює свою думку щодо певної проблеми; створює висловлювання з опорою на власний досвід та почуту інформацію;

загальнокультурна: діє згідно з прийнятими правилами поведінки на уроці;

громадянська: прагне охороняти природу рідного краю;

здоров’язбережувальна: дотримується санітарно-гігієнічних норм під час уроку.
Предметні компетентності

(конкретизовані навчальні цілі, очікувані результати):
Початковий рівень:

- знає назви деяких представників тваринного світу.


Середній рівень:

- спостерігає за погодою свого краю взимку;

- розпізнає зимуючих птахів своєї місцевості.
Достатній рівень:

- знаходить необхідну інформацію (за завданням вчителя) у

підручнику або інших джерелах (енциклопедіях, довідниках,

науково - популярних виданнях) про поведінку тварин

взимку, обговорює знайдену інформацію;

- виконує тестове завдання з метою перевірки вивченого.


Високий рівень:

- описує ознаки зими в неживій природі і їх вплив на життя

тварин взимку;

- обговорює в групі , як можна допомогти тваринам взимку;

- пояснює залежність поведінки тварин взимку від чинників природи;

- встановлює відповідність:

а) між назвами тварин і місцем їхньої зимівлі;

б) між зображеною твариною і способом її поведінки взимку;

- складає розповідь і презентує творче завдання.

План уроку:


  1. Слухання учнями вірша з метою визначення теми уроку (Додаток 1).




  1. Опис учнями за малюнком змін в неживій природі і їх впливу на життя тварин взимку. (Додаток 2).

  2. Самостійне читання учнями статті про поведінку тварин взимку. Обговорення в групах здобутої інформації. Робота в групах(Додаток 3).

  3. Презентація учнями отриманої інформації.

  4. Доповнення вчителем знань учнів. Розповідь про поведінку тварин взимку .(Додаток 4).

  5. Виконання завдання з метою перевірки розуміння змісту прочитаного. Робота в групах. (Додаток 5).

  6. Пояснення залежності поведінки тварин взимку від чинників природи. ( Додаток 6).

  7. Встановлення відповідності між назвами тварин і місцем їхньої зимівлі. Виконання завдання «Хто де зимує?» ( Додаток 7).

  8. Виконання тестового завдання з метою перевірки вивченого (Додаток 8).

  9. Розпізнавання зимуючих птахів своєї місцевості. Відгадування загадок . (Додаток 9).

  10. Слухання листа-прохання пташок до дітей. (Додаток 10).

  11. Обговорення в групі, як можна допомогти взимку тваринам.

  12. Складання листа-відповіді пташкам .

  13. Презентування виконаного творчого завдання ( за бажанням).

  14. Висловлення оцінних суджень про власну роботу та роботу, виконану однокласниками.

  15. Підведення підсумків уроку

Додаток 1.

Послухайте вірш і скажіть, про що ви сьогодні дізнаєтесь на уроці.

Зима

Одяглися люди в шуби,

Натопили добре груби.

Білки гріються в дуплі,

Миші – в норах у землі.

Сплять ведмеді в теплих лігвах,

Сосни в інею застигли,

І під кригою на дні

Сплять у річці окуні.

Додаток 2

Опишіть за малюнком типові ознаки зими в неживій природі. Як вони вплинули на життя тварин взимку?



Додаток 3.

1 група

Прочитайте текст.

Усю зиму в затишних місцях сплять бурі ведмеді, борсуки, їжаки, кажани. Вночі виходять на полювання вовки. У полі, на лісових галявинках нишпорять у пошуках корму лисиці, У лісі бродять олені, лосі, об'їдаючи тоненькі гілочки дерев та кущів. Білки перечікують сильні морози та завірюху у теплих гніздах.



Знайдіть в тексті інформацію про життя і поведінку звірів взимку. Обговоріть здобуту інформацію.

Поділіться інформацією з іншими групами.

2 група .

Прочитайте текст.

Комарі поховалися у різні щілини, у старі дупла дерев. Вони й біля нас зимують. Позлітаються у підвали, багато їх там у кутку назбирається. Причепляться комарі своїми ніжками до стелі, до стін та й сплять цілу зиму.



Знайдіть в тексті інформацію про те, як зимують комахи. Обговоріть здобуту інформацію.

Поділіться інформацією з іншими групами.

3 група

Прочитайте текст.

 Зимою, як тільки стає лід, рибу можна знайти практично на будь-якій глибині, але все ж риба прагне триматися в найглибших місцях, де вода тепліша.. З настанням зими великі соми улаштувалися у найглибшій ямці. А дрібненькі риби полягали шарами на них. Вода холодна, риб майже не видно. Чекають, поки пригріє сонечко.

Знайдіть в тексті інформацію про те, як зимують риби. Обговоріть здобуту інформацію.

Поділіться інформацією з іншими групами.

4 група Прочитайте текст.

Птахи, рятуючись від голоду, гніздяться поблизу людського житла. У холодну пору вони шукають корм протягом усього дня. У мороз і заметіль птахи замовкають, ховаються в затишні місця і настовбурчують пір'я. Від цього їм стає тепліше. Часто взимку птахи гинуть від голоду. Тому їх треба підгодовувати насінням соняшника, гарбуза, дині, кавуна, конопель, бур'янів. Знайдіть в тексті інформацію про те, як зимують птахи. Обговоріть здобуту інформацію. Поділіться інформацією з іншими групами.

Додаток 4. Інформація для вчителя

  Ось і дочекались ми з вами  першого снігу. Взимку ще бувають завірюхи, хуги, заметілі. Зима – нелегка пора для всіх, а особливо для лісових мешканців. Мороз, вітер…Як же непросто звірятам знаходити собі їжу під товстим шаром снігу, а дрібним тваринкам взагалі важко пересуватися поміж снігових заметів.

Та винахідливі звірі пристосувалися до зими, кожен по-своєму. Наприклад їжак міцно спить з листопада до квітня і зовсім нічого не їсть. За літо і осінь він добре наїдається, а під час зимового сну лише дуже повільно худне. 

Ведмідь всю зиму спить у барлозі. Тут же народжуються  і ведмежата. Перші місяці свого життя вони сплять разом з мамою у теплому затишному барлозі і, звичайно ж, ростуть.



Білки перечікують сильні морози та завірюху у теплих гніздах. Кубельце тваринка облаштовує у дуплі або ж будує сама з гілок і хмизу – кругле, як м’ячик. Звірятко спить, загорнувшись клубочком, а пухнастим хвостом вкривається, наче ковдрою. За погожої днини білочки виходять шукати свої запаси, зроблені влітку і восени. Жолуді, горіхи, зернята білки ховають у дуплах дерев, у щілинах кори або закопують, гриби та ягоди сушать, наштрикуючи на гілочки. Таких маленьких комірчин роблять дуже багато. Як же всіх запам’ятати? Руді пустунки просто шукають запаси всюди – не лише свої, а й заготовлені іншими білками.

Строкатій сойці зима не страшна – всю осінь вона ховала під корінням дерев жолуді і ягоди. У таких коморах буває по декілька кілограмів жолудів! Часто сойка забуває, де що сховала, а потім на місці комори виростають маленькі дубки.

Зайчик міняє свою сіру шубку на білу, щоб стати непомітним на білому снігу. Багато тварин і птахів теж надягають зимові шубки. Наприклад,горностай і ласка. У лисиць і білок шубка стає густішою і теплішою. З таким хутром жодні морози не страшні.
http://nbu4kids.wordpress.com.2012

Додаток 5.

Назвіть зображених на фотографіях тварин і встановіть відповідність між зображеною твариною і способом її поведінки взимку.

А Міняють свою шубку на білу .

Б Міцно сплять в очікуванні весни.

В Виходять на полювання.

Г Перечікує зиму в теплому гнізді.

Ґ Гніздяться поблизу людського житла.

Д На дні водойм, в найглибших місцях живуть.

Е Поховались у різні щілини .




А

Б

В

Г

Ґ

Д

Е






















1. 2. 3.



4. 5. 6.

  7. 8. 9. 9 9.




10.


Додаток 6.

Користуючись поданою схемою, поясніть залежність поведінки тварин взимку від чинників природи.

Відсутність впадають у сплячку

корму



Морози теплі шуби




Сніг змінюють колір хутра
Додаток 7.

Встановіть відповідність між назвою тварини і місцем її зимівлі.

А Заєць 1 у дуплі

Б Білка 2 під кущем

В Ведмідь 3 у лігві

Г Вовк 4 у барлозі

Ґ Мурашки 5 під корінням пенька

Д Жаби 6 у мурашнику

Е Їжак 7 на дні ставка, у мулі

Є Змія 8 під купою листя

Ж Кажани 9 у печерах і будівлях



А

Б

В

Г

Ґ

Д

Е

Є

Ж




























Додаток 8.

Виконайте тестове завдання. Яке з тверджень НЕПРАВИЛЬНЕ?
А Зимуючі птахи, рятуючись від голоду, гніздяться поблизу людського житла.

Б Усю зиму в затишних місцях сплять бурі меді, борсуки, зайці, вовки, їжаки, кажани.

В Комахи зимують в корі дерев, лізуть у глиб ґрунту, під пеньки й каміння, в опале листя .

Г Риби сплять в глибоких зимувальних ямах на дні водойм.



Додаток 9.

Відгадайте загадки і розпізнайте на фотографіях зимуючих птахів своєї місцевості.





До нас завітала дивна птиця.
Світла денного боїться,
Дзьоб гачком, великі очі,
І не спиться їй щоночі.
- Ху -ху -ху! - кричить, співа.
Відгадали, хто? ... (Сова.)
Ростом він маленький, сірий, чепурненький. Справжній молодець. Хто він? (Горобець)
На колір сірувата, на вроду хитрувата.

«Кар-р-р!» - гукає, курчат лякає. (Ворона)


Дзьоб міцний і довгий маю,

Шкідників ним добуваю. (Дятел)


Біла латка, чорна латка,

По деревах скаче. (Сорока)

Птах цей червоногрудий, не злякається застуди.
Як сніги впадуть , умить із Сибіру прилетить. (снігур)

Жовтогруді щебетушки купили чорні капелюшки.


А ще мають білі щічки, називають їх....(синички)

Додаток 10.

Скажіть, з яким проханням птахи звертаються до дітей?

Лист-прохання до дітей

Цір-цір. Цір-цір,

Вийди, Івасю, надвір!

Час-час, час-час,

Вийди, Марусю, до нас!

Цинь-цинь, цинь-цинь,

Хлопчику, зернятко кинь!

Ціть-ціть, ціть-ціть,

Нас рятувати спішіть!

Дбайте, діти, про нас!

На сніданок для пташки

Киньте зерен, киньте кашки.

Ми ж все літо працювали .

Сад від черви обчищали.

Ще й на втіху вам співали,


Світ навколо звеселяли.

Ваші друзі - ПТАХИ



З яким проханням птахи звертаються до дітей?

Завдання.

1. Обговоріть у групі, як можна допомогти взимку тваринам.

  1. Складіть усно лист-відповідь пташкам .

  2. Презентуйте виконане творче завдання ( за бажанням).


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка