Урок №39. Тема : Постійні магніти. Магнітне поле Землі. Взаємодія магнітів. Мета



Скачати 87.16 Kb.
Дата конвертації03.03.2016
Розмір87.16 Kb.
9 клас фізика

12.03.2013 р.

Вчитель:

Назарчук М.О.
Урок № 39.

Тема: Постійні магніти. Магнітне поле Землі. Взаємодія магнітів.

Мета: Навчальна: Сформувати в учнів уявлення про магнітне поле як

вид існування матерії; познайомити учнів з

властивостями постійних магнітів; сформувати

наукове уявлення про магнітне поле; пояснити

походження та властивості магнітного поля Землі.

Розвивальна: Забезпечити якісне засвоєння учнями властивостей

постійних магнітів та переконати учнів у широкому

діапазоні використання постійних магнітів; розвивати

в учнів довільну увагу, мислення (уміння аналізувати,

порівнювати, проводити аналогії, робити висновки),

пізнавальний інтерес (на основі фізичного

експерименту).

Виховна: виховувати зацікавленість учнів фізикою, викликати

інтерес та кмітливість учнів до вивчення фізики;

формувати науковий світогляд.

Тип уроку: Урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання та наочність: плоскі прямі магніти, банка з металевими

ошурками, скріпки, картон, цвяхи; дугові

магніти; магнітна стрілка; картки з опорним

конспектом; картки для самоконтролю,

підручник.

Очікувані результати:

Учні знають: визначення постійного магніту; називають полюси

магнітів; способи виявлення магнітного поля;

прилади, в яких використовується електромагнітна

взаємодія;



Учні вміють: наводити приклади магнітної взаємодії;

характеризувати основні властивості постійних

магнітів; пояснювати природу магнітного поля;

спостерігати електромагнітні явища, спектри

магнітних полів; визначати напрям руху силових

ліній магнітного поля.



Хід уроку.

І. Організаційний етап

  1. Привітання учнів

  2. Готовність до уроку, організація робочого місця.

ІІ. Вступне слово вчителя

Друзі, ви вже третій рік вивчаєте фізику, кожного уроку, дізнаєтесь все більше про явища природи, намагаючись дати відповіді на питання, що турбувало людство сторіччями. Ми вже познайомилися з вами з механічними, тепловими, світловими й електричними явищами. Сьогодні познайомимось з вами з явищами магнітними.



ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Прочитайте уважно епіграф до нашого уроку:


Я відкрито стверджую

після проведених мною дослідів з магнітом,

що в ньому схована таємниця велика.

Парацельс
Вашим домашнім завданням було опрацювати самостійно матеріал:

  1. Магнетизм;

  2. Вільям Гільберт;

  3. Приклади найпростіших властивостей магнітів.

Доповіді учнів.

  1. Магнетизм, як явище, було відоме людям ще з п’ятого сторіччя до нашої ери. Надзвичайні властивості магнетика (одного із видів залізної руди) використовувати в Древньому Китаї, а потім і в інших країнах, для виготовлення компасів. Магнітам присвоювали магічні властивості, їхньою дією пояснювали незрозумілі явища природи, робили спроби лікувати хворих.

  2. Але вперше властивості магніту були описані в роботі англійського фізика, вченого та лікаря Вільяма Гільберта «Про магніт, магнітні тіла та великий магніт Землі», яка побачила світ в 1600 році.

  3. В роботі він доводить, що для пояснення нахилення магнітної стрілки треба розглядати Землю, як величезний магніт. Наводить приклади найпростіших властивостей магнітних матеріалів. А саме:

  1. магнітне притягання та відштовхування притаманне залізній руді, залізу, сталі та деяким сплавам;

  2. магніт має два полюси: північний та південний;

  3. різнойменні полюси магніту притягуються, а однойменні – відштовхуються.

  4. вільно підвішений магніт орієнтується відповідним чином відносно сторін світу.

Сьогодні ці властивості ми перевіримо з вами на дослідах.

ІV. Вивчення нового матеріалу:

  1. Оголошення теми, мети та завдань уроку

  2. План теми:

  1. Постійні магніти;

  2. Властивості та взаємодія магнітів;

  3. Магнітне поле Землі;

  4. Магнітні полюса Землі.

Розповідь вчителя.

Магніти відомі людям ще з Vст. до н.е. В Давньому Китаї існувала приказка: «Камінь, що любить, притягує залізо, як мати притягує до себе дітей». Різні частини магніту притягують до себе залізні предмети по різному.

Отже, що ж таке магніт? Учні намагаються самостійно дати означення постійного магніту.

Демонстрація різних магнітів (в учнів на партах лежать магніти різних типів і форм).

Бесіда з учнями.


  • Що таке магніт? (Постійний магніт – це тіло, що довго зберігає намагніченість, здатне притягувати до себе металеві тіла).

  • З чого складається магніт? (З двох полюсів: північний N – синій або чорний колір, південний S – червоний колір).

  • Що називається полюсами магніту? (Полюси магніту – ділянки магніту, поблизу яких магнітні властивості виявляються найсильніше).

  • Які форми магнітів ви бачите перед собою? (Форми магнітів: плоскі прямі (штабові), підковоподібні, плоскі, тороідальні).


Вправа «Я дослідник…» (Робота з приладами)

Учні діляться на групи по 4 чоловіка, робота в групах.

  1. Демонстрування притягання до магніту різноманітних тіл.

  2. Демонстрування найсильнішої ділянки магніту і найслабшої.

  3. Демонстрування притягання полюсів магніту.

  4. Поводження вільно підвішеного магніту.

  5. Дослід з магнітною стрілкою.

  6. Силові лінії магнітного поля.




  1. Давайте проведемо дослід (1).

Приблизьте магніт до учнівської гумки, пластмасової ручки, металевих ошурок, скріпок. Що ви спостерігаєте?

Предмети, які містять залізо, сталь притягуються магнітом. Такі речовини називаються феромагнетиками.



  1. Для проведення досліду (2) розмістіть на цвяхах, які у вас лежать на парті, магніт. Що ми спостерігаємо?

Ті ділянки магніту, де магнітна дія найбільша, називають полюсами магніту. Зверніть увагу, а чи багато цвяхів притягнулося в середній частині магніту?

На середині магніту цвяхів майже не має. Така ділянка, де не має магнітної дії називається середньою лінією магніту.



  1. Різнойменні магнітні полюси двох магнітів притягуються, а однойменні

– відштовхуються. Магніти взаємодіють між собою, так як навколо кожного з них існує магнітне поле. Який же вид має магнітне поле?

  1. Давайте проведемо експеримент (4) (фронтально) та з’ясуємо як буде

поводитися вільно підвішений магніт. Що ми бачимо?

Якщо близько не має феромагнетиків, то він завжди займає одне і теж положення в напрямку Північ – Південь. Полюс магніту направлений на північ називають північним (N), а на південь – південний (S). Демонстраційні магніти, як правило, зафарбовують у два кольори: з боку північного полюсу – в синій, а з боку південного – в червоний.



  1. Учитель звертає увагу учнів на дослід (5) (фронтальний).

Підносимо до магнітної стрілки полюс магніту. Північний полюс стрілки відштовхується від північного полюсу магніту, а притягується до південного.

  1. Розмістіть на столі два магніту на одній лінії так, щоб вони дивились

один на одного різними полюсами. Накрийте їх картоном та розсипте на листку металеві опилки. Що ви спостерігаєте?

Опилки розташувались в виді замкнутих ліній, які називаються магнітними лініями.



Зверніть увагу на малюнки 149, 150 та ст. 125 підручника, де показані магнітні спектри різних магнітів. Як направлені магнітні лінії?



З питаннями:

  1. магнітне поле Землі;

  2. магнітні полюса Землі;

  3. магнітні бурі,

учитель пропонує учням ознайомитися самостійно (Див. с.122 пар. 27 підручника Фізика-9, В.Д.Сиротюк. Київ. Зодіак – Еко.2009)
V. Закріплення вивченого матеріалу:

1. Робота з картками (додаток Б)

Індивідуальна робота учнів за вибором.

2. Вправа «Капелюх запитань»:



  1. які тіла притягуються до магніту?

  2. що являють собою природні магніти?

  3. як намагнітити тіло?

  4. що таке магнітні полюси?

  5. як взаємодіють між собою полюси магнітів?

  6. де застосовують магніти?

  7. що являють собою магнітні силові лінії?

3. Учитель пропонує учням з’ясувати основні поняття теми та, працюючи в парах, заповнити картку опорного конспекту. Контролює роботу учнів (§ 27-28).

VІ. Підсумок уроку:

Отже, підводимо підсумок нашого уроку:



  • Які ж таємниці магніту ми сьогодні з вами з’ясували?

  • Чи всі ключові слова ми з вами використали?

  • Що на уроці для вас було найцікавіше?

Вчитель підводить власні висновки, оцінює роботу учнів на уроці.

VІІ. Домашнє завдання:

З питаннями:



  1. магнітне поле Землі;

  2. магнітні полюса Землі;

  3. магнітні бурі,

учитель пропонує учням ознайомитися самостійно (Див. с.122 пар. 27 підручника Фізика-9, В.Д.Сиротюк. Київ. Зодіак – Еко.2009)

Читати та вивчити основні поняття § 27, 28 ст. 120 – 125.

Відповідати усно на контрольні запитання ст.. 123, 125.
Додаток А

Картка опорного конспекту

Постійні магніти. Магнітне поле Землі. Взаємодія магнітів




Магніти це тіла
Види магнітів
електромагніти постійні


Природні магніти.

Приклади:

Штучні магніти.

Приклади:



Форми постійних магнітів

Полюси магнітів

Однойменні полюси магнітів

Різнойменні полюси магнітів

Вільно підвищений магніт

Додаток Б

Картка самоконтролю


  1. Коли до магнітної стрілки піднесли один із полюсів постійного магніту, то південний полюс стрілки відхилився, який полюс піднесли?

  2. На малюнку зображено прямий (штабовий магніт) АВ та його магнітне поле. Який з полюсів північний, а який південний.



  1. Північний полюс Землі розташований біля

географічного полюсу, а південний біля

  1. Однойменними чи різнойменними полюсами утворено магнітний спектр зображений на малюнку.


А


В


  1. Чи можна одержати магніт з одним полюсом?

Відповіді:

  1. Південний

  2. А – S

B – N

  1. Південного

Північного

  1. А – N

B – S

  1. Ні.



База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка