Урок 5 Тема. "Про одне і те ж по-різному"



Скачати 43.23 Kb.
Дата конвертації21.02.2016
Розмір43.23 Kb.
Урок 5
Тема. "Про одне і те ж по-різному". Складання(усно і письмово) художніх та науково-популярних описів за поданими зразками з урахуванням ситуації мовлення.

Мета. Формувати в учнів уміння складати науково-популярні та художні описи. Удосконалювати спостережливість, формувати уяву, здатність дітей до аналізу та синтезу. Виховувати бережливе ставлення до природи.

Обладнання і матеріали: малюнок соняшника, їжачка, підсніжника.
Хід уроку.
I. Організація класу до уроку.
ІІ.Повідомлення теми та мети уроку.

- Сьогодні ми з вами знову працюватимемо з текстами. Будемо їх порівнювати , а також складатимемо тексти.


ІII. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Спостереження за текстами.

- Зверніть увагу на тексти.



Слайд 1.

а) Соняшник - однорічна рослина. Стебло високе, струнке, міцне. Листки овально-серцеподібні великі. Суцвіття має жовті пелюстки. Ця рослина росте на полях, городах.

б) Ось стоїть, як вартовий, високий соняшник. Міцне стебло і великі листки надають йому особливого вигляду. А яскраві жовті квітки з золотими пелюстками схожі на сонце. Яка гарна рослина!

- Що спільного в цих текстах?

(Описується соняшник).
2.Читання вголос першого тексту.

3. Словникова робота з використанням малюнка соняшника.

- Пояснення значення слова суцвіття.


4. Аналіз текстів.

- Чи однаково описаний соняшник у цих текстах?

- Який з цих текстів-описів можна прочитати в довіднику про рослини?

-А який у художньому оповіданні чи почути від товариша?

-У якому описі названі ознаки соняшника, за допомогою яких можна відрізнити його від інших рослин?

- У якому тексті автор ділиться своїми враженнями та захопленнями цією рослиною?

- Які слова з другого тексту свідчать, що соняшник сподобався авторові?


  • Чим відрізняються ці тексти?

  • Як бачите, одну й ту ж квітку, з огляду на умови спілкування, можна описати по-різному: передати її ознаки по-науковому або художньо.


IV.Робота над вивченням нового матеріалу

1. Спостереження за науково-популярним описом.

- А зараз послухайте загадку.



Слайд 2.

(На екрані спроектовані малюнки рослин, у тому числі й підсніжника).

«Це багаторічна трав'яниста рослина. Висота її від 10 до 15см. Листки довгі вузькі. Стебло пряме, тонке. Квітки білі, осередок обрамлений жовто-зеленим вінцем».



  • Де ми можемо прочитати такий опис: у художній книзі чи в довіднику?

  • Чому ви так думаєте?

(Діти співставляють опис з малюнком).
2. Складання художнього опису.

Мовленнєва ситуація:

- Уявіть собі, що маленький Промінчик сонця, що щойно з'явився на світ, побачив на прогалинці у лісі чарівну квіточку підсніжника. Вона йому надзвичайно сподобалася. І Промінчикові захотілося розповісти своєму батькові - Сонцю про цю красу.

Як ви вважаєте, чи зміг би Промінчик передати своє захоплення підсніжником словами попереднього тексту.



  • То ж давайте допоможемо сонячному Промінчикові описати підсніжник.

  • Яке стебло? Які листочки? На що схожа квіточка? Чим вона особливо приваблює?

  • Яким реченням, на вашу думку, краще почати опис підсніжника? бачив у лісі на галявині чудову квіточку.)

  • Про що писатимемо далі?

З чим можна порівняти квіточку підсніжника?

(З ніжною зірочкою, білим метеликом, балериною, срібним дзвіночком...)

- Що скажете про листочки?

- Якою повинна бути кінцівка тексту, щоб показати своє ставлення до квітки?

Колективне складання опису підсніжника. Самостійний запис.




  1. Зачитування текстів учнями.

  2. Фізкультхвилинка.

Йшов по лісі їжачок, (Ходьба на місці)

В нього шубка з голочок, (нахиляння тулуба в

ніс багато грушечок, сторону)

Аж болів йому бочок

Раз, два, три, чотири, п'ять (стрибки)

Зупинився спочивать

Піклувався їжачок

Про маленьких діточок, (вправи для кистей рук)

Чарівних, непосидючих,

Дуже милих і колючих.

Десять, дев'ять, вісім, сім! (стрибки)

Грушечки ці ніс він їм.


5. Складання науково-популярного опису.

- Уявімо, що ми отримали завдання написати для довідника про тварин про цю тваринку.

-А про кого відгадайте:

В мене шубка з голочок,

В мене сіра спинка.

Ніс,як чорний п'ятачок.

Очі – намистинки.

(Їжак)


Слайд 3. ( Зображення їжака )

  • Яка це тваринка?

  • Який їжачок за розміром?

  • Чим покрите його тіло?

  • Якого він кольору?

  • Які у звірка лапки?

  • Подивіться на мордочку. Чим цікавий носик?

  • Які очі?

  • Отже, ми описуємо їжака для довідника. Зверніть увагу на план, що записаний на кубі.

План

1. Який їжак?

2. Яке в нього тіло?

3. Яка мордочка?



  1. Які очі?

  2. Які лапки у цієї тваринки?

  3. Чим він живиться?

  • Подумайте, як краще почати опис? (Їжак - це дика тварина).




  1. Колективне складання та запис опису.

  2. Зачитування описів, редагування текстів

  • Чи зможуть читачі за такими описами впізнати їжачка?

  • Порівняйте як сказано про їжачка в загадці, а як у складеному описі. Чим різняться ці описи?

Висновок:

У загадці змальовано їжачка образно, живописно, а в нашому описі називаються точні ознаки цієї тварини.


V. Підсумок уроку.

- Отже, як бачите, про одне і те ж можна сказати по - різному.



Вправа "Продовж речення"

Художні описи зустрічаються…



Наукові описи можна прочитати…
VІ. Д/з. Скласти міні - описи рослин, тварин чи іншого предмета або явища, не називаючи його.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка