Урок №55 Тема. Вимова наголошених і ненаголошених голосних. Орфоепічна помилка (практично). Мета



Скачати 42.98 Kb.
Дата конвертації21.02.2016
Розмір42.98 Kb.
Урок №55

Тема. Вимова наголошених і ненаголошених голосних. Орфоепічна помилка (практично).



Мета:

навчальна: формувати вміння та навички учнів правильно вимовляти наголошені й ненаголошені голосні; вдосконалювати навички роботи з орфоепічним словником та словником наголосів;

розвивальна: розвивати вміння школярів працювати колективно та самостійно; логічне мислення, творчу уяву; мовленнєві навички; удосконалювати навички читання вголос; вміння складати діалоги;

виховна: виховувати любов до краси природи.



Внутрішньопредметні зв'язки: фонетика, орфоепія, орфографія, синтаксис.

Міжпредметні зв'язки: мова, література, біологія.

Тип уроку: урок закріплення знань.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

II. МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ



III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

Комунікативний практикум

► Складіть діалог відповідно до вказаної ситуації.



Ситуація. Ваш товариш був відсутній минулого уроку, поясніть йому виучувану тему.

IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Орфоепічна робота

► Поставте наголос у вказаних словах.

Вимога, олень, дочка, помилки, читання, предмет, одинадцять, кілометр, завдання, черговий.

► Перевірте правильність виконаної роботи за словником.



Робота з текстом

► Відпрацюйте читання слів у рамці. Виразно прочитайте текст вголос.



окраса

милують


виникла

невідомості



КВІТИ — ОКРАСА НАШОГО ЖИТТЯ

Вони вражають нас найтоншими пахощами, милують наше око довершеністю форми, гармонією кольорів.

На світі є багато рослин, і кожна з них має свою назву, а кожна назва — свою історію. Деякі з них відомі, а більшість оповита пеленою невідомості. Не знаючи, як виникла та чи інша назва, люди придумували своє пояснення, забарвлене поетичною фантазією.

Ось скромна, ніжна і граціозна конвалія. Її повна назва означає: «лілія, яка цвіте в долині у травні» (З календаря).

► Запишіть транскрипцією виділені слова.

► Дайте відповіді на запитання: Яка інформація з тексту для вас була новою? Які квіти подобаються вам?

► Випишіть з першого та другого абзаців слова із ненаголошеними голосними. Запишіть транскрипцію кожного слова. Прочитайте, дотримуючи правильної вимови.

Творче конструювання

► Поставте наголос у словах. З двома з них складіть словосполучення, а потім — речення.

Сімдесят, кропива, корисний, разом, ім’я, чотирнадцять, кулінарія, здійснити, предмет, середина.

Редагування

► Відредагуйте запропонований звуковий запис слів відповідно до правил вимови. Як називаються помилки, які ви виправляєте?

[деревйаний], [зерно], [довгеин’кий], [диеветс,а], [гостреин’кий], [леишайу].

V. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ,

УМІНЬ І НАВИЧОК

Гра «Третє зайве»

► Знайдіть слово, що відрізняється наголосом: а) партер, центнер, агент; б) дефіс, шофер, приязнь; в) косий, тісний, чужий.



Коментоване письмо

► Спишіть текст, уставляючи пропущені букви.

Сонце давно вже зайшло. Але його проміння освітлювало ще з-за гор..зонту верхи хмар. В..личні бл..скавиці ночі палахкотіли. І все це одб..валося в воді. Здавалося, що ми стояли не на з..млі. Природа була ніби в змові з подіями і поп..р..джала нас своїми грізними знаками (О. Довженко).

► Прочитайте текст виразно, правильно вимовляючи ненаголошені голосні.

► Зробіть синтаксичний розбір останнього речення.

Орфографічна робота

► Запишіть слова, вставивши відповідні ненаголошені голосні, та доберіть до них перевірні.

Ст..лити, в..шнєвий, ч..р..шня, б..р..за, з..мля, в..сна, величезний, дал..чінь.

Робота з текстом

► Виразно прочитайте вірш. Випишіть із першої строфи слова з ненаголошеними голосними.

Раптовий сніг упав на землю,

завис нечутно на гілках,

і забіліла сосен зелень

у неполоханих гайках.
Вже влаштувавсь ведмідь на зиму

в барлозі темній і зручній,

лежить і згадує ожину —

і усміхається у сні.

А змерзлі клени та берези

ховають ноги в теплий сніг

і затихають обережно

аж до далекої весни.



А. Костецький

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

Самостійна робота

► Підкресліть слова з ненаголошеними голосними [е, и, о] в коренях слів. У кожному реченні визначте граматичну основу.

1. Один по одному минають зимові дні. 2. Пізня весна не обдурить. 3. До першого грому земля не розмерзнеться.

Усна робота

► Продовжте діалог.

— Ти знаєш, що таке склад?

— Звичайно, це частина слова, що вимовляється одним поштовхом видихуваного повітря.

— А які є склади?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (ЗА ВИБОРОМ)

► Виконайте вправу з підручника.



► Складіть лінгвістичну казку про ненаголошені голосні.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка