Урок 57. Узагальнення систематичних спостережень за Сонцем



Скачати 90.51 Kb.
Дата конвертації05.03.2016
Розмір90.51 Kb.
Урок 57. Узагальнення систематичних спостережень за Сонцем

Ключові компетентності:

вміння вчитися:

навчально-організаційні вміння і навички:



  • розподіляє час на виконання роботи залежно від її мети;

загально мовленнєві вміння і навички:

  • міркує взаємопов’язаними судженнями;

контрольно-оцінні вміння:

інформаційно-комунікативна:

  • планує створення власної інформації;

загальнокультурна:

  • прагне бути культурним у спілкуванні із вчителем та однокласниками;

здоров’язбережувальна:

  • дотримується гігієнічних норм під час уроку;

соціальна: планує взаємодію з учасниками сумісної діяльності.

Предметні компетентності

( конкретизовані навчальні цілі, очікувані результати)

Початковий рівень:

- пригадує, які спостереження за Сонцем проводив самостійно, перераховує їх;

  • пригадує відомості про залежність ступеня нагрівання земної поверхні від положення Сонця над небосхилом;

Середній рівень:

  • пояснює положення Сонця на небі в різні пори року;

  • порівнює результати власних вимірювань довжини тіні від гномона в різні пори року;

Достатній рівень:

  • добирає слова – асоціації до слова «Сонце»;

  • виконує завдання для перевірки засвоєння усвідомленого

Високий рівень:

- аналізує за схемою взаємозв’язки між висотою Сонця та змінами в природі відповідно до пір року;

- робить висновки про значення сонячного світла і тепла для природи;

- робить висновки про взаємозалежність довжини тіні від гномона, пір року та висоти Сонця над горизонтом.



План уроку

    1. Зачитування вчителем уривка із казки В. Сухомлинського «Бо Сонце єдине» з метою визначення теми уроку. (Додаток 1)

    2. Добір учнями слів – асоціацій до слова «Сонце».(Додаток 2)

3. Перераховування тих спостережень за Сонцем, які проводив самостійно.

4. Пригадування відомостей про залежність ступеня нагрівання земної поверхні від положення Сонця над небосхилом.

5. Пояснення учнями за малюнком положення Сонця на небі в різні пори року. (Додаток 3)

6. Аналіз учнями за схемою взаємозв’язків між висотою Сонця та змінами в живій і неживій природі. Робота в групах. (Додаток 4)

Група 1: навесні

Група 2: влітку

Група 3: восени

Група 4: взимку

7. Формулювання та запис учнями висновків про значення сонячного світла і тепла для природи

8. Підведення підсумків регулярних спостережень за видимим рухом Сонця на небі (Додаток 5):

а) порівняння результатів власного вимірювання довжини тіні від гномона в різні пори року;

б) формулювання та запис висновків про взаємозалежність довжини тіні від гномона, пір року та висоти Сонця над небосхилом.

9. Виконання учнями завдань для самоперевірки вивченого. Гра «Хрестики – нулики». (Додаток 6)


  1. Підведення підсумків уроку

Додаток 1

- Уважно послухайте уривок із казки Василя Сухомлинського «Бо Сонце єдине» та визначте тему сьогоднішнього уроку:

Заходить Сонце. Небо на заході червоніє. Воно схоже на велике-велике макове поле. Безліч макових квіток розквітли там і всі одного кольору – рожевого. От якби дійти до того макового поля – намилувався б красою.

Сонце торкнулося обрію. Сонце! Велике, багряне, … . З чим його порівняти?

Довго думав школяр. Ні з чим сонце порівняти. Бо воно – єдине. Бо тільки воно – Сонце.

Дайте відповіді на запитання:

- Над яким завданням міркував школяр?

- Чому він не зміг ні з чим порівняти Сонце?

Додаток 2

-
зоря


Подумайте і запишіть, з якими словами асоціюється слово «сонце»:


тепло




радість






усмішка




світло
Сонце




життя

краса


мир


Додаток 3

- Користуючись малюнком, поясніть положення Сонця на небі в різні пори року:







Літо








Осінь







Зима





Весна


Додаток 4

  1. Проаналізуйте за схемою взаємозв’язки між висотою Сонця та змінами в живій та неживій природі відповідно до запропонованої вам пори року:

Зміна висоти

Сонця на небосхилі



Зміна Зміна тривалості

температури повітря світлового дня




Зміна Зміна

температури ґрунту температури води





Зміна в житті

рослин і тварин


  1. Зробіть і запишіть висновок про значення сонячного світла і тепла:

Для неживої природи:_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________Для живої

природи:_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Додаток 5

  • Зафіксуйте поточний результат вимірювання довжини тіні від гномона у таблиці (вимірювання і запис проводились двічі на місяць, в кінці кожного сезону було зроблено висновок ):


Назва місяця

Дата

Довжина тіні

від гномона



Вересень














Жовтень














Листопад














Грудень














Січень













Лютий













Березень













Квітень














Травень















  • Порівняйте результати вимірювання довжини тіні від гномона в різні пори року. Зробіть і запишіть висновок про взаємозалежність довжини тіні від гномона, пір року та висоти Сонця над небосхилом.

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Додаток 6

Виконайте завдання для самоперевірки вивченого. Якщо твердження, на вашу думку, правильне - поставте у квадратику «+», якщо ні , то поставте «0» Гра «Хрестики-нулики»

□ Вранці і ввечері сонце знаходиться низько над землею і дає мало тепла.

□ Сонце завжди гріє однаково.

□ Хмари затримують тепло сонячних променів.

□ Без тепла проростає насіння, квітують рослини, достигають плоди.

У полудень сонце піднімається високо і дає більше тепла.

□ Сонце потрібно всьому живому.

• Дайте відповіді на запитання.

1. Коли доба коротша — взимку чи улітку?____________________________

2. Якщо небо закрито хмарами, чи є за ними сонце?_____________________

3. Якщо небо закрито хмарами, чи світить сонце?________________________

4. Що дає Землі світло і тепло?_______________________________________

5. Коли сонце дужче гріє — опівдні, вранці чи ввечері?________________

Інформація для вчителя

Сонце

( Цей текст можна використати для релаксації: вчитель пропонує дітям послухати текст із заплющеними очима, а потім просить їх описати власні відчуття)
Я – Сонце. Велике, недосяжне, завжди гаряче Сонце. Ви щодня бачите мене над небокраєм і не здогадуєтесь, що насправді я зірка, а Сонце – це моє ім'я.

Я дихаю теплом, і кожна рослинка на вашій планеті посміхається до мене з вдячністю. Мої промені дарують життя усім звіряткам, пташкам, комашкам. Навіть риби не можуть жити без мене.

І людей я теж дуже люблю. Адже людина цікавиться мною, вивчає мене. Але, будь ласка, не дивіться на мене незахищеними очима, мої промені можуть бути суворими — ваші очі не витримають їхньої сили.

І хоча я таке сильне, я привітне до всіх. Я дарую радість і влітку, і взимку. Я можу бути яскравим та спекотним, а можу — ніжним та лагідним.


Пам'ятайте, що я вас люблю . Я — ваше Сонечко...

Що «вміють» сонячні промені

Чому небо блакитне?

Звідки беруться чудові кольори і відтінки ясного неба?
Виявляється, це сонячний промінь забарвлює повітря високо над нашою головою! Сонце посилає на Землю свої промені, але їм доводиться пробиватися через товстий шар повітря, що огортає Землю. А сонячний промінь багатобарвний, він складається з червоного, помаранчевого, жовтого, зеленого, блакитного, синього та фіолетового кольору. І ось, коли цей багатоколірний промінь проходить через товстий шар повітря, частинки повітря розсіюють, розбризкують всі кольори сонячного спектру, але більше за все саме його блакитну частину, і тому небо набуває блакитного кольору.
Отже, колір неба - це блакитні бризки різнобарвного сонячного променя.

Чому буває веселка?


До чого ж весело влітку шльопати по калюжах під час теплого дощу! Як під душем, тільки краще! Тому, що пахне дощем, мокрою землею, травою, а повітря чисте, свіже. Добре!
Але ось дощ вщухає. Вже де-не-де з'явилися на небі блакитні просвіти, в них відразу ж прослизає сонячний промінь, а великі краплі дощу ще падають і падають ... І раптом хтось радісно кричить:
Веселка! Дивіться - веселка!
І справді, через усе небо перекинулася різнобарвна дуга, наче величезні ворота в небі. Звідки вони взялися? Хто їх побудував так швидко і так гарно?
Промінь сонця і дощові краплі.
Адже веселка - це і є сонячний промінь. Він проходить через дощові краплі, як крізь призми, заломлюється і відбивається на протилежній стороні неба у вигляді величезної, різнобарвної дуги.
Ось чому можна сказати, що побудували веселку сонячні промені і дощові краплі.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка