Урок №6 на тему Тема. Розбір числівника як частини мови. Узагальнення та



Скачати 81.92 Kb.
Дата конвертації19.02.2016
Розмір81.92 Kb.
Урок №6

на тему


Тема. Розбір числівника як частини мови. Узагальнення та

систематизація вивченого про числівник

Мета: повторити, узагальнити й систематизувати вивчене про числівник;

навчити виконувати морфологічний розбір числівника; на практиці закріпити знання; розвивати логічне мислення та уважність учнів на уроці; виховувати любов до рідного краю, вміння бачити прекрасне навколо себе.



Тип уроку: урок узагальнення та систематизації вивченого.

Форма проведення уроку: урок-гра.

Обладнання: кросворд, ігрове поле із завданнями
І колишеться м’ята,

І тремтить долина,

І доріг є багато.

А Вітчизна одна.

А.Малишко
Хід уроку
І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Перевірка домашньої письмової роботи (учні зачитують діалоги)

2. Виділення числівників із тексту
ВОВКИ

  • Чого, брате, так збілів?

  • Ах, за мною через став аж сто вовків гналось?

  • Бог з тобою! Сто вовків! Та село б почуло …

  • Та воно так і не сто, а п’ятдесят було.

  • Та й п’ятдесят диво в нас … Де б їх стільки взялось?

  • Ну, Іванцю! Нехай так, але десять гналось.

  • Так і десять не було! Знать, один усього?

  • Як один? Аби і вовк! Страшно і одного…

  • А може, то і не вовк!

  • А що ж то ходило?

  • Таке сиве та мале, а хвостик, як шило (С.Руданський)


ІІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку, мотивація навчальної

діяльності.

Отже, учні, на попередніх уроках ми з вами вже засвоїли основні особливості числівника як частини мови, вивчили роль цієї частини мови в реченні й тексті. Тому метою нашого уроку є узагальнити й систематизувати знання із теми «Числівник», а також навчитися роботи його морфологічний розбір.

Запишіть число, класна робота та тему уроку.

Зверніть увагу на епіграф нашого уроку. Давайте прочитаємо його.

Учень виразно читає епіграф.

А чи є у цьому тексті числівники? (Багато, одна)


ІІІ. Узагальнення й систематизація знань.

  1. Знайти в тексті числівники, записати їх словами.

Пояснити орфограму

Протягом століть люди навчалися спостерігати, запам’ятовувати і

лишати на повсякдень лише ті зразки, які найточніше відповідали дійсності. Нині вже наукою доведено, що понад 400 природних явищ можуть безпомилково завбачити природні зміни.

Є навіть такі рослини-барометри, котрі чітко фіксують, коли буде дощ

чи сонячна днина. Скажімо, латаття, що росте на болотах та заплавах, розпускає свої пелюстки лише о 7 ранку, а згортає близько 8 вечера…

(За В.Скуратівським).



  1. Розбір даних числівників морфологічно (біля дошки)

Сто – числ., п. ф. сто, прост, кіль кіс., ціл., Н.в.

П’ятдесят, Десять, один.

Одного – числ., п. ф. один., прост., порядк., Д. в., ч. р., однина, додаток.


  1. Впишіть у горизонтальні ряди східців числівники на-дцять

Розібрати морфологічно один числівник (на вибір), склавши з ним

речення.














ц































ц





































ц








































ц













  1. Гра.

Учитель читає подані нижче складені числівники та числівники з

іменниками, пропонуючи виразити кожне словосполучення одним складним прикметником або порядковим числівником і швидко придумати до нього відповідний іменник. Наприклад: 30 днів – тридцятиденна подорож.

30 днів, 40 діб, 10 хвилин, 3000 місць, 25 років, 300 кілометрів, 10 метрів, 770 кілометрів, 50 тонн, 100 кілометрів, 5 тисяч, 7 мільйонів, 70 мільярдів.


  1. Кросворд

  1. Число, яке означає дві сотні. 2. Число, яке становить двічі по два.

  2. Порядковий номер, який відповідає числу 6. 4. Один десяток.

5. Три сотні.


1

2

3

4

5















































































  1. Зробити синтаксичний розбір речень

Дві берези біля двору поклонилися до ніг.

Тепер вона знала, яких людей десятою дорогою обминати.




  1. Гра «Диво-поле»

Учитель пропонує учням за допомогою кубика обрати номер сектора, з

якого буде виконуватись запитання. За правильне виконання завдання учні отримують бали. У кінці гри підбивають підсумки, визначають переможця. (Ігорове поле на дошці)





Сектор І «Запитання - відповідь»

Сектор ІІ «Театр «зайвого актора»

Сектор ІІІ «Знавці народної творчості»

Сектор IV «Заміни словом»

Сектор V «Швидкомовці»

Сектор VІ «Усі виконують письмово»
Завдання до гри

Сектор І «Запитання - відповідь»


  • Яка частина мови означає число, кількість і порядок при лічбі?

  • На які групи діляться числівники за значенням?

  • На які групи діляться числівники за кількістю слів?

  • Числівник «три» простий чи складний?

  • Які числівники належать до кількісних?

  • Чи пишеться «ь» у числівниках 50, 60, 70, 80?

  • Поставте числівник 400 у родовому відмінку.


Сектор ІІ «Театр «зайвого актора»

Знайдіть «зайвий» числівник.



  • Десять, два, сорок, дванадцять, шестеро, сім.

  • Кілька, багато, три, декілька, кількадесят, небагато.

  • Семеро, чотири, двоє, шестеро, десятеро, обидва.

  • Шість десятих, нуль цілих і п’ять десятих, вісім цілих чотирнадцять сотих, троє.



Сектор ІІІ «Знавці народної творчості»

Прочитайте загадки, розгадайте їх, визначте числівники, поясність правопис.



  • Шість ніг і два роги, у садок не питає дороги.

  • Один говорить, двоє дивляться, двоє слухають.

  • Два братики - вусатики, в обох жовтенькі сорочки, стоять у кутку, повисували язички.

  • Один ллє, другий п’є, третій росте.

  • У кожного в домі така дивина: братів аж чотири, а шапка – одна.


Сектор IV «Заміни словом»

Замініть одним словом кожне з поданих сполучень слів.



  1. Порядковий номер, який відповідає числу 1000. (Тисячний)

  2. Число, яке становить двічі по два. (Чотири)

  3. Порядковий номер, який відповідає числу 6. (Шостий)

  4. Число, що становить тисячу тисяч. (Мільйон)

  5. Число, яке містить три сотні. (Триста)

  6. Збірне число, яке означає п’ять осіб. (П’ятеро)

  7. Сім десятків. (Сімдесят)

  8. Чотири сотні. (Чотириста)

  9. Порядковий номер, який відповідає числу 50. (П’ятдесятий)


Сектор V «Швидкомовці»

Провідміняйте усно числівники.

10, 2, 8, 16, 20, 70, 35, 8, 40, 43, 100
Сектор VІ «Усі виконують письмово»


  1. Словниковий диктант.

П’ять, десять, одинадцять, п’ятсот, шістсот, дев’ятсот, сорок шість, сьомий, одинадцятий, сорок п’ятий, двісті п’ятдесят третій, шістсот шістдесят сьомий, тисяча сімсот сімдесятий.

  • Підкресліть орфограми.




  1. Тести «Шанс» (письмово)

Визначити правильні формулювання

  1. Числівник відповідає на питання скільки? Котрий? (Так; ні)

  2. Числівник має рід, число, відмінок. (Так; ні)

  3. Складні числівники пишуться: (разом; окремо).

  4. Числівники 50,60 пишуться із м’яким знаком (Так; ні)

  5. У числівниках від 50 до 80 відмінюється лише друга частина. (Так; ні)

  6. У числівниках від 200 до 900 відмінюється лише друга частина. (Так; ні)

  7. Складні порядкові числівники, що закінчуються на – тисячний, - мільйонний, - мільярдний, пишуться (як одне слово, окремо).

  8. Слово з числовим значенням подвоїти, семиденний можемо записати цифрою. (Так; ні)

  9. Ступені порівняння має (іменник; числівник; прикметник).

  10. У кількісних складених числівниках відмінюються … (усі слова; тільки останнє).

  11. Морфологічні ознаки мають слова… (щоб; одна п’ята).

  12. Краще сказати … (Котра година? Яка година?)


IV. Підсумок уроку. Оцінювання учнів

Метод «Мікрофон»



  • Що сподобалося на уроці?

  • Про яку частину мови ви узагальнили свої знання?


V. Домашнє завдання.

Зробити морфологічний розбір числівників одній другій, сьомий, сорока двох.





База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка