Урок 9 підготовка вчителя ключові положення



Скачати 174.67 Kb.
Дата конвертації05.03.2016
Розмір174.67 Kb.

ЯК ПОДОЛАТИ МАРАФОН


Урок

9



ПІДГОТОВКА ВЧИТЕЛЯ

КЛЮЧОВІ ПОЛОЖЕННЯ


  1. Цей урок побудований на основі попередніх занять і підсумовує вже відому інформацію щодо батьківства для поглиблення знань та створення гнучкого плану батьківського виховання. Головна увага на попередніх заняттях приділялась вихованню дітей початкової школи і раннього підліткового віку (приблизно до тринадцяти років). Але якщо батьки дбають про майбутнє своїх дітей, вони мають готувати їх до того, з чим вони зіштовхнуться у подальшому житті. Ми можемо діяти на випередження. Давайте розглянемо модель виховання поваги, яка складається з трьох етапів, як приклад конструктивного батьківства.

  2. Ви залишаєтесь батьками для своїх дітей у будь-кому віці. Діти багато чому навчаються у пізньому підлітковому віці, але їхня духовна і емоційна сфери зміцнюються з досягненням 15 річного віку і вони мають схильність швидше іти за тими, хто веде до доброго, ніж за тими, хто може погано на них вплинути.

  3. Самодисципліна – це показник зростаючої зрілості. У немовлят вона повністю відсутня. Вона не є вродженою рисою. Для того, щоб досягти успіхів у спілкуванні і кар’єрі, дорослим необхідний певний рівень самодисципліни. Чим раніше дітей почнуть скеровувати до дисципліни, тим швидше вони стануть само-дисциплінованими. (Звичайно, є певні винятки, наприклад з дітьми, що відстають у розумовому розвитку, але й їх можливо спрямовувати і скеровувати у дисципліні, коли вони дорослішають). Дисципліна і самодисципліна – це процес навчання. Контроль і самоконтроль – складові цього процесу. Імпульсивність – це протилежність самоконтролю. Вседозволеність і надмірний контроль стримують розвиток самодисципліни.

  4. Прощення дитини дозволяє почувати себе більш впевнено у майбутньому.

  5. Для батьків зі спрямовуючим стилем виховання підлітковий вік дитини може стати найкращими роками батьківства. Батьки, які по-справжньому люблять своїх дітей, припиняють спрямовувати їх при досягненні віку, у якому вони вже самі потребують спрямування з боку дітей. Змінюється лише спосіб спрямування.

ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ


По закінченню уроку батьки зможуть:

  1. Планувати трьох етапну модель виховання поваги, визначаючи цілі для кожного етапу.

  2. Розробляти гнучкий план розширення привілеїв і відповідальності для поступового переходу від контролю до самоконтролю і від дисципліни до самодисципліни, а також уникати загроз вседозволеності і надмірного контролю.

  3. Прощати своїх дітей, коли це необхідно.

  4. Відповісти на Боже запрошення до Своєї родини і відкрити сутність оновленого життя в царині Божої милості.

МАТЕРІАЛИ І ПІДГОТОВКА

  • Папір (шпалери) довжиною від шести до дев’яти метрів.

  • Розмістіть папір на стіні або на довгому столі.

  • Принаймні шість маркерів різного кольору.

Розділіть папір на вісім рівних частин, відділивши їх чорними вертикальними лініями.

Над секторами напишіть:



  • Сектор 1: Урок 1 – Стилі батьківства

  • Сектор 2: Урок 2 – Висловлювання любові

  • Сектор 3: Урок 3 – Рефлекторне слухання

  • Сектор 4: Урок 4 – Повага і відповідальність

  • Сектор 5: Урок 5 – Виховання дисципліни

  • Сектор 6: Урок 6 – Фільм з виховання прикладом

  • Сектор 7: Урок 7 – Покарання і дисципліна

  • Сектор 8: Урок 8 – Як упоратись з гнівом


УРОК

ПОЧАТОК УРОКУ





До чого ми дійшли

20 хвилин



[Як тільки батьки зайдуть до класу, роздайте їм маркери і скеруйте до плакату на стіні або столі, та попросіть написати декілька слів в кожному секторі (або стосовно кожного уроку, який вони відвідали), що було для них найважливішим і найкориснішим з вивченого.]







[Коли вони закінчать писати, запропонуйте їм більш детально обговорити написане на плакаті з іншими батьками.

[Через десять хвилин попросіть уваги та зробіть огляд написаного, у разі необхідності просіть батьків пояснити написане.]

= 20 хвилин

ХІД УРОКУ





Три стадії поваги

10 хвилин



Цей урок побудований на матеріалі попередніх занять і передбачає, що ви застосуєте набуті знання, щоб поглибити їх і розробити гнучкий план батьківського виховання.

Головна увага на попередніх заняттях приділялась вихованню дітей початкової школи і раннього підліткового віку (приблизно до тринадцяти років). Але якщо батьки дбають про майбутнє своїх дітей, вони мають готувати їх до того, з чим вони стикнуться у подальшому житті. Ми можемо діяти на випередження. Тому розглянемо модель виховання поваги, що складається з трьох етапів, як приклад конструктивного батьківства.

Міні-лекція 1 хвилина





РОБОТА В ПАРАХ

3 хвилини

3 хвилини

3 хвилини



Перш за все, протягом трьох хвилин, розкажіть своєму сусіду кого поважають або ким захоплюються ваші діти (видатні спортсмени, кіно або літературні герої, старші брати/сестри, інші родичі, та ін.).

По-друге, розкажіть про людей яких Ви поважаєте.

Нарешті, обговоріть які спільні риси характеру мають люди яких поважаєте Ви і ваш співрозмовник. Як можна висловити одним словом або фразою за що саме Ви поважаєте цих людей.

= 30 хвилин




Модель поваги, що складається з трьох стадій

20 хвилин



[Після завершення обговорення в парах, приверніть увагу до наступної міні-лекції.]

Зараз ми розглянемо модель поваги, що складається з трьох стадій.

Міні-лекція:15 хвилин

Перша стадія – дитяча повага. Діти малі, слабкі, ними не захоплюються, їм наказують, що робити і вони відносно безсилі. Більшість дорослих і старших дітей великі, сильні, ними захоплюються, вони роблять, що хочуть. Саме тому діти мають тенденцію поважати тих, хто має те, чого вони прагнуть. Вони поважають героїв, спортсменів, телевізійних зірок, старших і більших дітей, батьків, міліцію/поліцію, вчителів і навіть розбишак.

Це дуже важливо, оскільки діти починають розглядати людей, яких вони поважають, як модель яку прагнуть наслідувати.

СТАДІЯ ПЕРША: ДИТЯЧА ПОВАГА


СТАДІЯ ДРУГА: ЗАСЛУЖЕНА ПОВАГА


Друга стадія – заслужена повага. Дорослі, хоч і з теплотою згадують героїв свого дитинства, все ж можуть відокремити якості, які вони поважають, від самої особи. Ми можемо захоплюватись певними якостями без особливої поваги до самої особи. Дорослі також можуть захоплюватись якостями особи а потім відкрити для себе саму особу, яка втілює ці якості, і майже одночасно почати поважати і її. Дорослі хочуть, щоб люди заслуговували нашої поваги і утримували її. Ми, як дорослі, часто прагнемо походити на тих людей, яких ми поважаємо.

Це важливо, оскільки наша самооцінка і ототожнення має великий вплив людей, з якими ми себе порівнюємо.

СТАДІЯ ТРЕТЯ: МУДРА ПОВАГА


Третя стадія – мудра повага. На цій стадії дорослі навчились поважати людей за те, що вони люди. Розумні дорослі продовжують поважати природу, наполегливу працю, мудрі рішення, якісну продукцію, фізичну досконалість, виняткові вироби мистецтва, то що. Але розумні дорослі також поважають гідність людей, які не завоювали поваги, в тому числі бідних, знедолених, обділених любов’ю, людей з протилежними поглядами. Розумні дорослі поважають навіть дітей.

Це важливо, тому що діти, якщо їх поважають будуть прагнути залишитися тими, ким вони є, і будуть менше бажати бути схожим на когось іншого. Вони стануть менш вразливими до різного роду спокус, що походять від різноманітних могутніх джерел.




Батьки допоможуть своїй дитині зростати, якщо будуть продовжувати вести розмови про повагу. Ось декілька питань, які Ви можете обговорити:

  1. Хто вимагає поваги до себе і чому? (Люди, яких поважають, заслуговують поваги.)

  2. Що саме поважає дитина в особі, яку вона поважає?

  3. Що може примусити дитину втратити повагу до людини, яку вона поважала?

  4. Що ще, крім людей, поважає ваша дитина? (Інституцію, власність, тварин, традиції, красоту, та ін.)

5 хвилин


Поверніться до свого сусіда з яким ви розмовляли декілька хвилин тому і додайте до переліку запитань щодо поваги свої запитання. На це п’ять хвилин.

= 50 хвилин

ПЕРЕРВА 10 ХВИЛИН

= 60 хвилин




Від дисципліни до самодисципліни

40 хвилин



Давайте трошки змінимо тему. Для цього утворіть групи з чотирьох-п’яти осіб. Якщо тут присутні чоловік і жінка, залишайтесь в одній групі. Будь ласка, утворіть із стільців зручні для груп кола.

1 хвилина

На уроці 5 ми розглядали питання дисципліни. На наступних заняттях ми додавали принципи переходу від дисципліни до самодисципліни. Сьогодні будемо відповідати на питання: «Як розробити гнучкий план розширення прав та відповідальності, для того, щоб належним чином перейти від контролю до самоконтролю, від дисципліни до самодисципліни і уникнути загрози вседозволеності і надмірного контролю».

Чи саме це ви б хотіли почути?




Ось орієнтовна картина того, що ви будете робити зі своєю дитиною в наступні п’ять років (до досягнення віку 15 років):

  1. Відповідальність

  2. Межі

Робота в групах

2 хвилини




Вашим першим завданням буде обрання того, хто буде занотовувати в групі. Коли він/вона будуть готові, помахайте мені рукою.

Упродовж двох наступних хвилин Ви маєте записати всі сфери відповідальності або обов’язки, які ваші діти мають зараз. Зробіть цей перелік якомога довшим, але включайте лише ті обов’язки, які вони мають зараз. На це – дві хвилини!

2 хвилини


Протягом наступних двох хвилин запишіть всі межі або обмеження, які Ваші діти мають зараз! Вони можуть мати певні фізичні або особисті межі – все, що стримує і обмежує дітей у прагненні жити так, як їм заманеться. Знову ж таки, складіть за ці дві хвилини якомога довший перелік, але занотовуйте лише ті обмеження, які ваші діти мають зараз. Отже, почали!

5 хвилин

Які обов’язки і обмеження природно поєднані разом? Визначте пари обов’язків і обмежень. Якщо у Вас непарна кількість, додайте обов’язків чи обмежень, щоб перелік без пари був меншим. На це завдання – п’ять хвилин.

Якщо п’ять хвилин недостатньо, додайте часу.




Групова і індивідуальна робота

5 хвилин



Коли Ви складали перелік обов’язків і обмежень, чи почули ви від інших батьків щось таке, чого немає у ваших дітей? Зараз протягом наступних 10 хвилин обговоріть ті обов’язки і обмеження, які Ви можете негайно додати для впровадження у своїй сім’ї, скажемо, наступного місяця. Коли будете обговорювати, записуйте ці обов’язки і обмеження у своїх батьківських щоденниках.




[Приверніть до себе увагу.]

Зараз я ознайомлю Вас з переліком обов’язків і обмежень, який є універсальним для батьків усього світу. Можливо Ви вже обговорювали деякі з них. Можливо, щось буде новим. Коли я буду їх читати, занотовуйте у своїх щоденниках ті, які Ви ще не обговорювали або навіть не згадували.






ОБОВ’ЯЗКИ

ОБМЕЖЕННЯ

Виконувати хатню роботу

Виконувати хатню роботу першою

Бути відповідальним у години дозвілля

Повертатися додому до встановленого часу повернення


Доцільне використання комп’ютера

Доступ до комп’ютера

Грати у безпечні ігри за відсутності батьків

Грати з встановленими обмеженнями

Дотримуватись правил безпеки руху на велосипеді

Дотримуватись встановлених обмежень

Розумно витрачати гроші

Кількість кишенькових грошей

Розбірливо ставитись до перегляду телепередач

Обмежити перегляд телепередач



5 хвилин


Що можна додати до цього переліку? Давайте попрацюємо разом і протягом п’яти хвилин продовжимо цей перелік. Представники груп, що занотовують, уважно занотовуйте думки групи.

Час вичерпано. Що нам можуть розповісти представники груп?

10 хвилин


Ви всі добре попрацювали. А зараз наступне запитання: які обов’язки і обмеження будуть для дитини у 15 років. Відповіді, що стосуються хлопчиків і дівчат можуть відрізнятись. На обговорення десять хвилин. Призначені особи, будь ласка, занотовуйте пропозиції.

10 хвилин сплинули. Отже, які обмеження і обов’язки ви встановлюєте для п’ятнадцятирічних?



РОБОТА З ЩОДЕННИКОМ

Наше останнє завдання на сьогодні. Почнемо його зараз, а якщо не вистачить часу, це буде вашим завданням над яким ви зможете працювати протягом наступних тижнів. Особливо, якщо Ваш супутник життя зараз не присутній на цьому занятті, це буде особливо цікаво обговорити.






У своїх щоденниках почніть розробляти гнучкий план розширення привілеїв і обов’язків для належного переходу від контролю до самоконтролю, від дисципліни до самодисципліни до виповнення вашій дитини 15 років. Намагайтесь уникнути загроз вседозволеності і надмірного контролю.




Деякі батьки чекають на підлітковий вік своїх дітей з побоюванням. Коли будете розробляти план для свого підлітка я попрошу Вас врахувати дві важливі речі:

Перше, Ви будете залишатися батьками своїх дітей, незважаючи на підлітковий вік, аж поки вони не почнуть забезпечувати себе самі. І хоча Ваша роль дещо змінюється, вони потребують Вашої любові, піклування і поради.

По-друге, для батьків зі спрямовуючим стилем виховання, підлітковий вік може стати найкращим періодом батьківства! Отже, сміливіше! Починаємо!

ПРОПОЗИЦІЯ НА ДЕНЬ НАРОДЖЕННЯ

Ось пропозиція, що може зацікавити декого з Вас, як батьків. Кожного року, до дня народження своєї дитини, підготуйте вітальну листівку. Напишіть в ній нові привілеї, обов’язки і обмеження, яких набуває дитина. Вкажіть у цій листівці, що Ви будете спостерігати за тим, як вона справляється зі своїми новими привілеями, обов’язками і обмеженнями для того, щоб внести певні корективи наступного року, до наступного дня народження.

10 хвилин

Готові почати? Маєте лише 10 хвилин для того, щоб Ви почали розробляти належний гнучкий план.




Коли ми спілкуємось стосовно успіхів у школі, мені дуже цікаво знати, який Ви розробили план і які проблеми стосовно самодисципліни дітей постають перед вами. Зворотний зв'язок допоможе мені покращити метод навчання і вдосконалити цей курс для наступної групи батьків.

= 100хвилин



СИЛА ПРОЩЕННЯ

10 хвилин



Я б хотіла нагадати вам ще про один важливий принцип батьківського виховання. Можливо він є найважливішим з принципів, які ми розглядали протягом цього курсу, тому що він є тим, що найкраще висловлює Вашу любов до дитини. Ви, можливо, вже застосовували цей принцип, але для багатьох батьків він складає певні труднощі, тому і заслуговує на нашу увагу. Ось він: будьте швидкими прощати дитину, навіть якщо вона вас про це не просила. Насправді це важче зробити, ніж про це прочитати, тому що ми побоюємось, що коли ми прощаємо дитину, вона може скористатися цією перевагою над нами і ніколи нічому не навчиться і не зміниться.






5 хвилин

Але прощення – це не ознака вседозволеності. Це – прояв милості. В милість або милосердя і вседозволеність – це не одне й ж.

Вседозволеність, як Ви дізналися на уроці 1, підтримує будь-яку поведінку дитини. Головує дитина, а не батьки. Дуже мало або взагалі відсутні стандарти і цінності, немає чітких наслідків. Захоплення дитиною сильне, а дисципліна відсутня.

Якщо ви батько або мати, які все дозволяють, ви не зможете навчити дитину прощати і висловити ефективно своє прощення.



Милість, у свою чергу, визнає, що діти імпульсивні і схильні до того, щоб робити те, що їм цікаво і весело. Тому милість потребує часу і сил для того, щоб донести до дитячого серця що є добрим і правильним, щоб вплинути на поведінку і відношення дитини. Батьки виховують з милістю. Милість встановлює певні стандарти, але прощає, якщо ці стандарти порушуються або забуваються, і надає дитині свободу для того, щоб виправити неналежну поведінку, змінитись і зростати. Милість – це прояв любові, тому що вірить у дитину, навіть тоді, коли вона робить щось неналежне і засмучує батьків. Результатом милості є сильна духом дитина, яка впевнена у своїх міцних стосунках з батьками. Така дитина націлена на те, щоб бути лідером, а не послідовником.



Якщо ви милосердні, ви вмієте швидко прощати, навіть якщо змушені поглинати біль прощення для того, щоб ваша дитина могла продовжувати вам довіряти. Ви достатньо піклуєтесь про те, щоб прощати.

Якщо ви не вбачаєте сенсу у прощенні, то це можливо лише тому, що ви самі не мали багато нагоди бути прощеними.

= 110хвилин





КАЯТТЯ ПРОГОЛОШУЄ ДОСКОНАЛІСТЬ КОЖНОГО РАЗУ!

5 хвилин


індивідуально, чи у сім’ї в цілому. Яким б не були намагання, немає досконалих батьків.

Дозвольте мені пояснити гасло, що висвітлює цю думку:

Каяття кожного разу проголошує досконалість.




Ваші діти досить швидко усвідомлюють, що Ви не є ідеальними батьками, навіть якщо Ви ніколи в цьому не признавались і навіть не визнавали свої помилки перед своїм супутником життя!

Прагнення прощати та бути прошеними є набагато важливішим для Ваших дітей, ніж намагання створити ілюзію досконалості.




На уроці 7 ми вели розмову про те, що і батькам, і дітям потрібна сила особистих стосунків з Ісусом для того, щоб смиренно попросити пробачення.

Багато батьків (ті, хто хочуть виховувати дітей у спрямовуючому стилі, хто прагнуть моделювати повагу і самоконтроль, і мають намір виявляти милість до своїх дітей) розуміють, що вони не мають всього необхідного для того, щоб бути такими батьками, якими вони прагнуть бути.

Такі батьки знаходять силу і наснагу в особистих стосунках з Богом через Ісуса Христа, що надає їм змогу бути такими батьками, якими вони прагнуть бути.




Для багатьох батьків дуже важко вміти пробачати свою дитину, коли вона щось скоїла, і просити пробачення, коли вони, батьки, в чомусь схибили. Багатьом з нас, пробачити дуже важко, майже неможливо, якщо ми не відчували пробачення на собі.

Християни вірять, що ми ніколи не зможемо стати смиренними і прощати людей, поки не відчуємо глибоке прощення нашого Небесного Отця.




Біблія вчить, що Бог може простити нас, тому що Його Син, Ісус Христос, поніс покарання за всіх нас на хресті і помер за всі наші гріхи кожного з нас. Якщо ми особисто приймаємо Боже прощення, то Він оселяється в нас Святим Духом, щоб ми змогли почати змінюватись із середини.

Як ви вже дізналися з попередніх занять, ми всі маємо певні слабкості, як батьки, нам не вистачає досконалого балансу підтримки і контролю. Тому нам потрібна батьківська порада нашого Небесного Отця в тих сферах, де ми відчуваємо слабкість. Бог це зробить, щойно всередині нас розпочнеться Його життя.




[Якщо бажаєте, можете додати наступне:]Якщо хтось з Вас хоче більше дізнатися про духовний вимір батьківства, я із задоволенням зустрінусь з Вами індивідуально або Вашою сімейною парою.

= 115хвилин

ЗАВЕРШЕННЯ ЗАНЯТТЯ





Підсумовуючи наш спільно проведений час, напишіть по одному-два гасла (слогани) з кожного уроку. Запишіть їх і візьміть додому. Прикріпіть їх у такому місці, де б ви їх регулярно бачили. Це буде вам нагадувати про ті заняття, які ви відвідали і підбадьорювати вас.




[Подякуйте батькам за участь та запропонуйте час від часу приходити до вас, щоб поділитися своїми успіхами у вихованні. Запросіть деяких батьків приходити на курс наступного року в якості «випускників», щоб підтримати і заохотити нову групу батьків-слухачів цього курсу. ]

= 120хвилин

ДОДАТКОВІ МАТЕРІАЛИ

ДИВИМОСЬ ГЛИБШЕ





[Напишіть на дошці наступний вірш.]




Автор Послання до Євреїв звертається до віруючих: “І уважаймо один за одним для заохоти до любові й до добрих учинків. Не кидаймо збору свого, як то звичай у деяких, але заохочуймося...”(Євреїв 10:24-25).




Давайте утворимо групи-четвірки або п’ятірки. Обговоріть в групах, які наслідки можуть бути в житті християнина, якщо він або вона проігнорують цю пораду. Наведіть якомога більше таких наслідків. Хай кожен член групи висловить свою думку. Не аналізуйте і не критикуйте думки – лише висловлюйте їх методом мозкового штурму.




[За 10 хвилин заслухайте звіти груп.]




А зараз методом мозкового штурму обговоримо інше питання. Імовірно в першому столітті деякі християни не зустрічалися регулярно з іншими віруючими. Таку ж звичку мають і деякі люди сьогодні. Я вважаю, що автор Послання до Євреїв говорив про зібрання в церкві вранці у неділю, але я також думаю, що він мав на меті і інші форми зібрання (зустрічі малими групами, відвідування інших віруючих вдома, то що).

У своїх групах, складіть перелік причин, чому деякі християни можуть не відвідувати церкву або зустрічі з іншими віруючими у неформальному оточенні. Як і до цього, хай хтось занотовує ваші думки.




[Звіти групи після 10-хвилинного обговорення.]




Обговоріть зі своїм чоловіком/дружиною (або з кимось іншим,якщо Ви прийшли один), як Ваша сім’я може стати більш послідовною у християнському спілкуванні і мотивації інших віруючих любити і чинити добро.




9-





База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка