Урок-бесіда (Підготувала Шевченко С. М., кл кер. 5 класу) Тема. «Толерантність в сучасному світі». Мета



Скачати 91.78 Kb.
Дата конвертації07.03.2016
Розмір91.78 Kb.
Класна година для учнів середньої школи

Урок-бесіда

(Підготувала Шевченко С.М. , кл.кер.5 класу)
Тема. « Толерантність в сучасному світі».

Мета:


— показати дітям, що кожна людина є цінною, незалежно від статі, мови, релігії, кольору шкіри;

— виховувати почуття гідності, уміння поважати інших;

дати можливість зрозуміти, що ми всі різні, неповторні, від-

чути себе як особистість серед інших; учити встановлювати стосунки на доброзичливій, толерантній основі.



Хід уроку

На дошці написано епіграф:

«Толерантність-прийняття допущення буття іншого так само, як мого» (Б. І. Хасаи)

Учитель: Кожна дитина, підростаючи, починає цікавитися своїм родоводом. Ви запитували своїх батьків про прабабів і прадідів. Так і людство в цілому постійно задає собі запитання про власні родові коріння. Наші предки... У коленому з нас їхня частка, а тому, знайшовши свої джерела, можна довідатися все про них. Почнемо все по черзі. Як же з'явилися люди на Землі? Коли наукових знань ще не існувало, люди складали хороші легенди про це.

1-й учень: Австралійські аборигени вірять, що спочатку, «в епоху сновидінь». Земля була покрита морем. На виступаючих скелях, і у воді жили людські личинки. Коли Земля висохла, предок ящірок кам'яним ножем відокремив людські зародки один від одного, прорізав їм очі, вуха, рот, ніс, пальці. Він навчив їх добувати вогонь тертям, готовити їжу, дав їм знаряддя.

2-й учень: У Біблії — священній кнзі іудеїв і християн — говориться, що Бог, створивши мир за шість днів, під кінець створив людину «за образом Своїм, за образом Божим створив його; чоловіка й жінку створив їх».

Учитель: Таких міфів багато. Вони цікаві. Учені доводять, що людина походить від волосатої, чотириногої й хвостатої тварини. Здавалося б, що люди повинні бути всі схожими. Але чому всі люди на Землі зовні відрізняються один від одного? Люди створювали легенди.

3-й учень: Легенда північноамериканських індіанців.

Один раз боги виліпили фігурки людей із глини й поклали їх у піч обпалювати. Після випалу вони набули цегляно-червоного відтінку — це були індіанці. Наступного разу боги заговорилися й забули вчасно вийняти фігурки із грубки. Ті обвуглилися й стали чорні, як головешки. Так виникли негри. А потім уже боги, боячись перепалити глиняні статуетки, вийняли їх завчасно, і вони вийшли неприємного блідо-рожевого кольору. Так з'явилися європейці.



Учитель: Звичайно, люди не тільки створювали подібні легенди. Існує наука антропологія, що вивчає походження й зміни, фізичного типу людини. А чому люди розмовляють різними мовами?

4-й учень: За біблійною легендою всі люди колись були одним народом і говорили однією мовою. Загордившись, вони сталії будувати величезну Вавилонську вежу, по якій сподівалися потрапити на піднебесся. За це Бог розгнівався на них і розділив мови. Люди більше не могли домовитися один з одним, і будівництво вежі припинилося. Так виникли різні народи.

Учитель: Скільки зараз на. Землі народів?

(Відповіді учнів.)

Учитель: На Землі набереться щонайменше 15 тисяч, а можливо, і 20 тисяч різних народів і мов. Які народи найчисленніші у світі?

(Відповіді учнів.)

5-й учень: Наприкінці XX століття все населення планети становило ледве менше 6 млрд людей: китайці, хиндустанці, американці, бенгальці, бразильці, росіяни, японці.

6-й учень: Говорять, що будь-який народ можна порівняти з лісом, наприклад із сосновим бором. У глибині його — сосни з високими стовбурами, але чим ближче до узлісся, тим сильніше змінюється вигляд дерев: на відкритих просторах вони кряжисті й низькорослі. Однак сосна завжди залишається сосною, і ялиною ні за яких умовах не стане. А от нащадки поляків, які багато поколінь назад переселилися в Росію, можуть перетворитися в росіян, і таких випадків чимало,

Учитель: Скажіть, чим відрізняється кожний народ?

Можливі відповіді учнів:

Мова, культура, національний характер, релігія, традиції...

Учитель: А тепер подивіться, що представляє наш клас. Яка кров тече в учнях нашого класу? (Відповіді учнів.)

Учитель: У кожному з нас тече кров наших предків. А вони були людьми різних національностей. Нехай у нас буде різний колір шкіри. Нехай люди будуть розмовляти різними мовами й жити на різних континентах. А чи може бути щось спільне у всіх людей, що живуть на нашій планеті?

(Відповіді учнів.)

Учитель: Але бувають війни, і люди змушені тікати зі своєї країни. Як вони звуться? (Відповіді учнів.)

Учитель: Так, це біженці. Хто вони такі? Можливі відповіді учнів:

Люди, які змушені були покинути свою країну через загрозу їхньому здоров'ю й життю.



Учитель: Чому їм необхідно надати допомогу? Можливі відповіді учнів:

Багато хто з них не знають російської або української мов — вони не можуть порозумітися. У біженців немає даху — їм ніде жити. їм нема чого їсти, тому що в них немає грошей і вони не можуть купити собі їжу.

У них немає роботи, щоб забезпечити свою родину, їхнім дітям ніде вчитися.

Якщо зони хворі, то ніхто не може надати їм першу медичну допомогу.



Учитель: Біженці, які вони? Можливі відповіді учнів:

Такі ж люди, як і ми, у яких повинен бути свій будинок, де вони живуть зі своїми родинами.

У деяких є діти, вони іншої національності. Учитель: Чому їм необхідно надавати допомогу? Можливі відповіді учнів:

Ми повинні бути милосердні один до одного. Співчувати й надавати допомогу, якщо людина в біді.

Може трапитися так, що в нашій країні буде розруха й нам нікуди буде бігти, ніде буде сховатися від лиха. А люди з іншої країни нам допоможуть.

Учитель: Чи згодні ви з думкою, що толерантність — терпимість до чужої думки, віросповідання, поводження, культури, політичних поглядів, національності, тобто цей прояв терпимості, розуміння й поваги до особистості іншої людини незалежно від будь-яких відмінностей?

(Відповіді учнів.)

Учитель: Культура взаємин між людьми припускає доброзичливість у ставленні до навколишнього світу, уміння поважати інтереси й смаки інших людей.

У наші дні ситуація у світі дуже неспокійна: війни в Чечні, в Афганістані, в Ізраїлі... Тому дуже багато людей — мирних жителів цих країн — виявилися біженцями, змушеними переселенцями, жертвами національних конфліктів. Ці люди змушені бігти зі своєї країни, таким людям потрібна допомога. Дах для бездомних — наш борг. Зараз в Україну приїжджають біженці з Казахстану, Узбекистану, Грузії, Киргизії, Азербайджану, Афганістану, Латвії, Естонії, Чєчні, Дагестану. Ці люди — мирні жителі, і вони не винні в проведенні тієї політики, що призведе до національних війн.

Ви знаєте, що причинами війн є нетерпимість один до одного, сварки, забобони, злість, заздрість, а також гроші — бажання збагачуватися й установлювати світове панування, підкоряти більш слабкі країни й народи і експлуатувати залежних. Так завжди було в історії. Але страждає простій, ні в чому не винний народ. Сьогодні лихо торкнулося цих людей (біженці із країн, де йдуть війни). Завтра лихо може торкнутися нас. З якими труднощами зіштовхуються сьогодні біженці? (Відповіді учнів.)

Учитель: Дейл Карнегі — американський фахівець в галузі людських взаємин — говорить: Будь-який дурень може критикувати, засуджувати, виражати невдоволення — і більшість дурнів так і роблять, але для того, щоб виявити увагу й бути поблажливим, потрібен сильний характер і самовладання. Замість того, щоб засуджувати людей, виявляти до них нетерпіння, постарайтеся їх зрозуміти й прийняти».

Як ви розумієте це висловлювання? (Відповіді учнів.)



Учитель: Заратустра сказав: «Робити добро іншим — не обов'язок. Це радість, тому що поліпшує здоров'я й збільшує щастя».

Як ви розумієте це висловлювання? (Відповіді учнів.)



Учитель: Китайське прислів'я говорить: «Ароматом троянд завжди віють від руки, що їх дарує». Як ви розумієте це висловлювання? (Відповіді учнів.)

Учитель: американський письменник Теодор Драйвер захоплювався однією заповіддю Христа, заповіддю про служіння іншим: «Для того щоб Вона (людина) могла одержати хоч якусь радість на відведеному їй короткому відрізку життєвого шляху, вона повинна думати — як поліпшити становище не тільки для себе, але й для інших. Якщо ми збираємося поліпшити положення для інших, то нам треба поспішати. Час іде. Цим шляхом я пройду всього лише один раз. Так нехай я зараз зроблю будь-який гідний учинок або виявлю доброту. Нехай я не налагоджу й не пропущу нагоди це зробити, тому що цим шляхом я ніколи більше не пройду». Як ви розумієте це висловлювання? (Відповіді учнів.)

Учитель: Розділиться зараз на 3 групи і обговоріть висловлювання, які написані на дошці. Як ви їх ровумієте?

1 група


1. «Щирий жаль починається тільки тоді, коли, поставивши себе в уяві на місце страждаючого, випробовуєш дійсно жаль» (Л. Толстой)

2. «...Чим гідніша людина, тим більшій кількості істот вона співчуває» (Ф. Бекон)

3. «Жаль править світом (Давньоіндійський афоризм)

2 група

4. «Хто повний милосердя, неодмінно має мужність» (Конфуцй)

5. «Милосердя складається не тільки в речовинній допомозі, скільки в духовній підтримці ближнього. Духовна ж підтримка насамперед не в осуді ближнього, а в повазі його людського достоїнства» (Л.Толстой)

6. «Володіти собою настільки, щоб поважати інших, як самого себе, і поводитись з ними так, як ми бажаємо, щоб з нами поводились, — от що можна назвати людинолюбством» (Конфуцй)

3 група

7. «Варто лише вірити в людину більше, ніж це звичайно буває, щоб викликати назовні всі кращі сторони його характеру» (С.Смайлс)



8. «Щоб повірити в добро, треба почати його робити» (Л. Толстой)

9. «Хто шукає зла, до того воно й приходить» (Соломон)



(Відповіді учнів.)

Учитель: Давайте визначимось, якими є цінності толерантності:

(Учні говорять вголос або пишуть відповіді на дошці.)

Цінності толерантності:

— повага й визнання прав іншої людини;

— прийняття й розуміння різноманіття культур нашого світу;

— рівність всіх людей незалежно від соціальної приналежності, статі, національності, віросповідання, віку;

— визнання прав інших на життя й достоїнство; — доброзичлива свідомість присутності у своєму соціальному середовищі представників інших культур;

— визнання позитивних аспектів розмаїтності;

— уміння цінувати конкретні прояви своєрідності й розмаїтості людей.



Вчитель: В Україні проживають люди 134 національностей. Кожна має свою самобутню культуру, історію, традиції.

І в «Декларації принципів толерантності» ЮНЕСКО ми знаходимо таке визначення: «Толерантність — це гармонія в різноманітті. Толерантність — повага, прийняття й розуміння багатої розмаїтості культур світу, наших форм самовираження й способів проявів людської індивідуальності». Ви згодні з цим? (Відповіді учнів.)



Учитель: Спасибі вам за такі розумні і хороші відповіді, мої любі. І наприкінці нашого уроку я хочу нагадати вам, що Пітер Брич порадив, як легко можна зруйнувати «стіну нерозуміння»: «Треба просто посміхнутися й бути ввічливим. Я впевнений, що співрозмовник вчинить так само».


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка