Урок читання 2 клас Тема. Як посолиш, так і їстимеш. Унк «Лисичка та Журавель». Мета



Скачати 120.7 Kb.
Дата конвертації19.02.2016
Розмір120.7 Kb.
Урок читання 2 клас
Тема. Як посолиш, так і їстимеш. Унк «Лисичка та Журавель».

Мета. Познайомити дітей з українською народною казкою «Лисичка та Журавель». Вчити виразно інтонувати казку, правильно читати в особах, аналізувати казкові сюжети, розкривати мотиви вчинків дійових осіб, риси їх характерів.

Розвивати зв’язне мовлення учнів, критичне мислення, збагачувати словниковий запас.

Виховувати почуття дружби, доброзичливого ставлення до людей.

Обладнання. Підручник «Читанка» 2 клас, Київ, «Освіта» 2002р.; таблиці для читання, макет казкового журналу «Як посолиш, так і їстимеш», трикутники, кружечки (сині, жовті, червоні), картки із завданнями для роботи в групах, малюнки тварин, картки з літерами шифрограми, малюнки до казки «Лисичка та Журавель».

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Організація класу.

Вчитель: Продзвенів дзвінок.

Починається урок.

З чого ж нам його почати?

Діти: Скоромовку розказати.

Вчитель: Повправляєм язички, щоб не плутались значки.

І про мишок діалог, щоб цікавим був урок.

Перший ряд вже починає – скоромовку промовляє.

Діти: Мама вчить мене читати, вчить мене читати тато.

Вчить дідусь і вчить бабуся, скоро-скоро я навчуся.



Вчитель: Другий ряд теж не дрімає і швиденько промовляє.

Діти: Начитався букварика та й малюю косарика.

Коси сіно, косарику, на своєму гектарику.



Вчитель: А тепер у класі тиша, щоб почуть розмову мишок.

Діти: Мишка мишку запитала: «Що сьогодні поробляла?»

Відказала мишка мишці: «Букву А шукала в книжці.

Буду азбуку вивчати, щоб самій казки читати».

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

- До чого нас закликають всі ці скоромовки?

- Так, ці скоромовки нас закликають читати. Читати казки, вірші, оповідання. І сьогодні на уроці читання ми будемо з вами читати, читати за особами, вибірково, вчитися точно і правильно відповідати на поставлені питання, робити висновки.

- Сьогодні до нас на урок завітала чудова гостя. А ім’я її ви дізнаєтеся, коли складете слово з цих букв: К К З А А



ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Бесіда.

  • Казок чимало є на світі – і веселих, і сумних. А чи зможемо прожити ми без них?

- Із перших днів дитинства нас супроводжують казкові герої. Казки нам читали бабусі та мами, із задоволенням ви дивитеся їх по телевізору.

- Діти, чи любите ви читати казки? Назвіть свої улюблені казки.

- А від якого слова утворилося слово казка? (від слова казати).

- Доберіть споріднені слова до слова казати (казкар, казковий, казка).

- Хто такий казкар? (людина, яка складає казки).

- А що може бути казковим? (герой, вечір, свято, подарунок, пісня).

- А яке це казкове? (дуже гарне, про яке людина може тільки мріяти).

- А що таке казка? (це оповідання про незвичайні, часом фантастичні події).

- Чим казка відрізняється від оповідання? (в казці відбуваються події, яких не може бути в житті).


  1. Інтерактивна вправа «Сенкан»

- Діти, давайте спробуємо згадати все, що ми знаємо про казку і скласти про неї сенкан. Казка

Цікава, чарівна

Виховує, навчає, захоплює

Всі діти люблять казки.

Оповідка

- Так, ця виставка книжок складається із ваших улюблених казок.



3. Гра «Впізнай героя»

- На наш урок я запросила гостей – казкових героїв, але нажаль, вони не змогли приїхати до нас, а лише надіслали телеграми. Щоправда, на телеграмах немає підписів. Я зачитаю вам їх, а ви повинні здогадатися, від кого вони.

Телеграми

1. Вчу вити гніздо, тому прилетіти не зможу.

2. Дуже хотілося б потрапити до вас, але шукаю легкого хліба.

3. Пішли до Бремена. Не встигнемо повернутися.

4. Приїхати не зможу, бо тікаю від мисливців.

5. Наїлася риби, болить живіт.

6. Ніяк не закінчимо війну, тому приїхати не зможемо.

7. Прибути до вас не змогла, бо мені відбили хвоста.

- Від кого ці телеграми?

- З якої казки? Якого народу?



ІV. Оголошення теми, мети уроку.

1. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

- Діти, зверніть увагу на дошку. Як ви розумієте ці слова?



«Як посолиш, так і їстимеш»

  • А як ви гадаєте, чому цей вираз написано на дошці? Так, це тема нашого уроку. А як називається казка і хто її герої ви здогадаєтесь згодом.

  • А щоб цікавіше було працювати на уроці, пропоную переглянути сторінки казкового журналу «Як посолиш, так і їстимеш».

  1. Інтерактивна вправа «Очікування»

  • Що ви очікуєте побачити в цьому журналі? Як ви розумієте його назву?

Можливі очікування:

Я думаю, що цей журнал про якісь страви. І як їх приготуєш, такі вони будуть й на смак.

Я вважаю, що в журналі записані рецепти певних страв. А назва застерігає, щоб дотримуватись рецептури у приготуванні їжі.

Я очікую, що в журналі ми дізнаємось щось корисне і важливе у приготуванні страв. А назва звертає нашу увагу на правильність використання інгредієнтів для кожної страви.

- Діти, мені було цікаво дізнатися про ваші очікування. Ви перевірите їх в ході нашої роботи. А зараз зверніть увагу на зміст журналу «Як посолиш, так і їстимеш»:

1 сторінка «Лисиччин медок»;

2 сторінка «Секрет нашого меню»;

3 сторінка «Читацький вінегрет»;

4 сторінка «Словникова закуска»;

5 сторінка «Рецепти страв»;

6 сторінка «Корисні поради».

V. Перевірка домашнього завдання.

1 сторінка «Лисиччин медок».

- Діти, пригадайте казку та назвіть героя, про якого можна сказати: «на язиці медок, а на думці льодок»? («Лисиця та їжак», лисиця.)

- Як характеризує цей вислів лисичку?

- Прочитайте виразно казку «Лисиця та їжак». Яке закінчення ви придумали до казки? ( Діти читають і розповідають кінець казки).

- Надзвичайно цікаво! Ви справилися із завданням.

Фізкультхвилинка

Ми з-за парт мерщій встаєм,

Лінькам волі не даєм.

Руки вгору, руки вбоки

І зроби 4 кроки.

Думки наші прилетіли,

Ми за парти тихо сіли.

VІ. Ознайомлення з новим матеріалом.

2 сторінка «Секрет нашого меню».


  1. - Щоб дізнатися «секрет нашого меню», тобто казку, яку будемо читати, розгадайте шифрограму.

На дошці в один ряд виставлені картки з літерами, нижче під кожною літерою – номер. Треба розставити літери по порядку, тоді дізнаєтесь назву казки.
А А А И И У Е Л Л С Ч К Т Ж Р В Ь

7 9 13 2 4 11 15 1 16 3 5 6 8 10 12 14 17

(«Лисичка та Журавель»)


  • Яку казку ми сьогодні будемо читати? ( «Лисичка та Журавель»)

- Чудово! Це і є «секрет нашого меню».

- І так, відкриваємо 3 сторінку «Читацький вінегрет».



  1. Гра «Перекладачі»

- Переставивши букви, прочитайте слова. Знайдіть «зайве» слово у кожному стовпчику. Чому воно «зайве»?


ледят

росока


уверальж

нисиця


(дятел)

(сорока)


(журавель)

(синиця)


рокова

зока


ликрок

силиця


(корова)

(коза)


(кролик)

(лисиця)

(«Зайве» слово журавель, тому, що це перелітний птах, лисиця, бо вона дика тварина).


  • Як ви гадаєте, чому саме ці слова були зайвими? (Бо вони герої нашої сьогоднішньої казки?)

  1. Читання скоромовки.

- Один з наших героїв пропонує скоромовку про себе.

На болоті журавель цілий день збирав щавель.

Назбирав собі на борщ, та якраз вперіщив дощ.

- Діти, спочатку прочитайте скоромовку в мене на «буксирі» повільно, а потім швидко і дуже швидко. А потім прочитайте здивовано, сумно, радісно.



4. Словотворча вправа. За зразком утворіть слова: їжак – їжаченята, вовк – вовченята, жаба - …, миша - …, заєць - …, кабан - …, лисиця - …, ведмідь - … .

- Пригадайте, у яких казках ви зустрічали цих тварин?

- Молодці! Я сподіваюся, що вам сподобався «Читацький вінегрет».

5.Словникова робота.

4 сторінка «Словникова закуска».

У «Словниковій закусці» ми повинні попрацювати зі словами, що зустрічатимуться в казці «Лисичка та Журавель».

а) Знайти пояснення до кожного слова і позначити в кружечку відповідну цифру.


1) призволяйся

2) приятелі

3) страва

4) нюшити

5) запросини

6) розгнівалася



нюхати

розсердилася

пригощайся

друзі

їжа

гостини



б) Дібрати близькі за значенням слова до даних слів:

приятелювати - … дружити, товаришувати

припрошувати - … пригощати, призволяти

пісним голосом – … невеселим

встромлює голову – … хоче просунути

облизня спіймала – … нічого не отримала

не погордуй – … не відмовляйся від їжі

- Готуємося до правильного виразного читання вголос.

в) Прочитати слова, зосереджуючи очі на лінії (разом; один учень у зворотному напрямку).



ТЕ Б Е

К А Ш К А

Л И С И Ч К А

Ж У Р А В Е Л Ь

Р О З М А З А Л А

П Р И П Р О ШУЄ


  • Дуже добре ви попрацювали на сторінці «Словникова закуска».

5 сторінка «Рецепти страв».

6. Читання казки вчителем.

- Куди запрошували лисичка та журавель один одного? (на гостини)



7. Самостійне читання казки учнями.

- Прочитайте уважно і скажіть, які страви готували приятелі один одному? Чому саме ці страви?



Інтерактивна вправа «Мікрофон»

- А тепер я перевірю, як уважно ви слухали казку. Прошу, дайте відповіді на такі питання.

- Підберіть близьке за значенням слово до слова призволяйся (їж, пригощайся).

- Чому розсердилася Лисичка на Журавля?(бо думала, що гарно поїсть).

- Як ви розумієте цей вислів «не йде голова»? (не заходить).

- Як Журавель називає Лисичку? (кумонько, любонько, люба моя).

- Як ці слова називаються? (слова - звертання).

VІІ. Робота над текстом


  1. Аналіз тексту з елементами вибіркового читання.

  • Зачитайте, як лисичка запрошувала журавля до себе в гості?

  • Як припрошувала? Прочитайте.

  • Яку посудину вибрала лисичка для частування гостя? Як ви думаєте, чому?

  • Уявіть себе на місці журавлика, як він почувався в гостях у лисички? (Ображено, негостинно)

  • Як відреагував журавлик на лисиччине частування? Прочитайте.

  • Прочитайте, яку посудину обрав журавлик? Чому?

  • Як відреагувала лисичка на журавлине частування? Прочитайте.

  • Чому вона не змогла приховати свого обурення?

  • Чи приятелюють від того часу лисичка з журавлем? Чому?

- Від чого застерігає народ у цій казці?

2. Поділ казки на частини.

- На скільки частин можна поділити казку? (На дві частини)

- Дайте назву кожній з частин. (1 частина «На запросинах у лисички»,

2 частина «Журавлева гостинність»)



3. Характеристика дійових осіб.

Робота в групах.



Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ».

- Діти, об’єднайтеся у дві групи за формою геометричних фігур. 1 група повинна створити «асоціативний кущ» до образу лисички, 2 група – до образу журавля, використовуючи слова:



нещирість, підступність, винахідливість, доброта, довірливість, щирість, хитрість, улесливість, чемність, ввічливість.

«Асоціативний кущ» до образу лисички.

нещирість підступність



хитрість Л И С И Ч К А


улесливість


«Асоціативний кущ» до образу журавля.

винахідливість доброта






довірливість Ж У Р А В Е Л Ь щирість


чемність ввічливість


4. Розвиток швидкості читання.

Інтерактивна вправа «Голосування ногами».

- Діти, станьте у дві шеренги: права шеренга – «я вважаю, що твердження правильне», ліва шеренга – «я вважаю, що твердження неправильне».

- Я читатиму речення, деколи навмисне замінивши слово чи вираз, а ви швидко шукаєте його в тексті. Якщо речення правильне, то тупотить ногами права шеренга, якщо неправильне – тупотить ліва шеренга, та зазначає правильну відповідь.


  • А лисичка наварила кашки з маслом, розмастила по тарілці та й припрошує. (Тупотить ногами ліва шеренга. Діти зачитують правильне речення.)

  • Журавель до кашки – стукав, стукав дзьобом по тарілці – нічого не вхопить.

  • Помаленьку – помаленьку – тай помив посуд.

  • Ох і розгнівалася ж лисичка!

  • Так-то їй журавлева гостинність сподобалась.

Гра «Закінчи речення»

Учитель читає початок речення, а учні шукають його і дочитують до кінця.



Гра «Рибалочка»

Учитель читає речення, допускає помилки (змінює закінчення, замінює слова), учні знаходять і називають їх.



5. Виразне читання казки учнями в особах.

- Діти, спробуйте за допомогою інтонації передати характери героїв казки «Лисичка та Журавель».



VІІ. Закріплення вивченого матеріалу.

  1. Читання казки в особах.

  2. Робота в групах.

  • Діти, об’єднайтеся в 3 групи за кольором фігур.

Завдання 1 групі.

- Розгляньте малюнки на дошці. Виберіть ті речення з тексту, які відповідають малюнкам.



Завдання 2 групі.

  • Придумайте продовження казки «Лисичка та Журавель – друзі».

Завдання 3 групі.

- Складіть прислів’я і подумайте, яке з них може бути заголовком до нашої казки.

а) зіДру напізються в дібі. ( Друзі пізнаються в біді.)

б) труПодись, габіпой а діто жев діайбо. (Потрудись, побігай, а тоді вже обідай.)

в) кЯ сополиш, кат і тиїсмеш. (Як посолиш, так і їстимеш.)

- Молодці! Дякую за роботу в групах.

Отже, прислів’я: «Як посолиш, так і їстимеш» може бути заголовком до казки «Лисичка та Журавель». Як ви будете ставитись до людей, так і вони вам відплатять, бо недарма народ помітив: як посолиш їжу, таку й їстимеш. Таким мудрим народним висловом називається і наш казковий журнал.

VІІІ. Підсумок уроку.

- Чи справдились наші очікування? (Діти роблять висновки відносно своїх очікувань.)



Остання сторінка « Корисні поради»

Діти, які б поради ви дали своїм друзям, щоб вони не потрапили у такі неприємні ситуації, як герої казки «Лисичка та Журавель»?



  • Інтерактивна вправа. Рольова гра «Репортер» (Діти беруть інтерв’ю, дають поради.)

Можливі поради: Коли гарно другові, то гарно й тобі.

Як почастуєш друга, так він і подякує.

На добро відповідати добром, а зло вміти прощати.

Пам’ятати народний вислів: «Як посолиш,так і їстимеш»



  • Я дуже захоплююсь вашими порадами. Сподіваюся, що ви всі їх взяли до уваги.

- А зараз скажіть, на якій сторінці казкового журналу вам найбільше сподобалось працювати? Де виникали труднощі? Чому? Що потрібно зробити, щоб вони не виникали?

Інтерактивна вправа «Мікрофон». Продовжіть думку:

На уроці: я вчився…

я дізнався…

я зрозумів…



я хотіла б…

ІХ. Домашнє завдання.

Дослівно переказувати казку від імені журавля чи лисички.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка