Урок читання у 4 класі «Поки біди не знатимеш, то й розуму не матимеш»



Скачати 79.38 Kb.
Дата конвертації03.03.2016
Розмір79.38 Kb.
Скоморохівська загальноосвітня школа I ступеня


Відкритий урок

читання у 4 класі «Поки біди не знатимеш,

то й розуму не матимеш»

За казкою Лесі Українки

«Біда навчить»

22.11. 2011 р.

Тема. Поки біди не знатимеш, то й розуму не матимеш.

За казкою Лесі Українки «Біда навчить».

Ключові компетентності ( загальнопізнавальні цілі):

  • викликати інтерес до творчості Лесі Українки на основі тих знань, які мають діти; розширити і поглибити знання учнів про поетесу;

  • розвивати уміння визначати головну думку твору;

  • вчити дітей давати характеристику дійовим особам: розвивати вміння оцінювати вчинки персонажів і визначати мотиви їх поведінки, знаходити зображувально-виражальні засоби опису героїв, робити висновки;

  • збагачувати словниковий запас дітей;

  • виховувати інтерес до народної мудрості, бажання вчитися.

Предметні компетентності (конкретизовані навчальні цілі, очікувані результати):

Початковий рівень:

  • знає назви творів Лесі Українки;

  • називає героїв казки;

  • визначає відмінність літературної казки від народної.

Середній рівень:

  • пояснює значення незрозумілих слів;

  • відповідає на запитання за змістом прочитаного;

  • розпізнає жанр твору.

Достатній рівень:

  • демонструє вміння орієнтуватися у тексті, виразно читати , інтонувати речення;

  • знаходить у реченні слова, звороти, що характеризують якості дійових осіб;

  • розташовує послідовність подій у творі.

Високий рівень:

  • визначає тему і головну думку твору;

  • характеризує головного героя за виявом поведінки і вчинків;

  • добирає риму відповідно до змісту.


ПЛАН УРОКУ

1. Привітання.

2. Емоційне налаштування на урок.

3. Технологія «Мозковий штурм».

4. Заочна мандрівка до музею Лесі Українки в с. Колодяж- не ( Презентація в Power Point « Літературно- меморіаль ний комплекс-музей Лесі Українки в с. Колодяжне».

5. Повідомлення теми і мети уроку.

6. Вправи на розвиток читацьких навичок.

7. Вправа на миттєве сприймання слів.

8. Словникова робота. Робота в парах.

9. Гра «Найшвидший шукач».

10. Рольове читання (інсценізація зустрічі горобця із совою).

11. Хвилинка відпочинку «У дитячому театрі».

12. Мовно-логічне завдання.

13. Робота над змістом твору.

14. Складання плану.

15. Гра «Закінч прислів’я».

16. Технологія «Спільний проект». Робота в групах.

17. Складання характеристики головного героя.

18. Підсумок уроку.Технологія «Дерево рішень».

Творча робота. Складання віршів.

19. Зустріч з сільським бібліотекарем.

20. Домашнє завдання.

ХІД УРОКУ



1. Привітання.

- Любі діти, у наш клас

Завітали гості щирі.

Привітайте в добрий час

Гостей усмішкою й миром.

(- Добрий день! У добрий час раді ми вітати вас.)



2. Емоційне налаштування на урок.

-На початок хочу

Побажати вам цікавого уроку,

Щоб було всім легко працювати,

Щоб вам хотілося відповідати.

Хай допомагає вміння міркувати

І дванадцять балів заробляти.

А міркуванню, розуму, мудрості навчає книга.

Хто багато читає, …(діти продовжують) той багато знає.

Хто швидко читає, …(діти продовжують) той багато зробити встигає.



3. Технологія «Мозковий штурм».

- Над творами якого розділу ми працюємо?

- Які казки називаються літературними?

- Як ще називаються літературні казки?

- Чим авторська казка відрізняється від народної?

- Над якою казкою ми працювали на попередньому уроці?

- Хто її автор?

- Які жанри усної народної творчості використала у своїй казці Леся Українка?

- Де, на вашу думку, Леся Українка – людина такого шляхетного походження – могла пізнати мову простого люду?

- Я думаю, що відповідь на це ви дасте, пройшовши стежками, якими ходила Леся.



4. Заочна мандрівка до музею Лесі Українки в с. Колодяж- не ( Презентація в Power Point « Літературно- меморіаль ний комплекс-музей Лесі Українки в с. Колодяжне».

- Ми здійснимо заочну подорож до краю, де пройшли дитячі роки письменниці, на Волинь.



5. Повідомлення теми і мети уроку.

- Сьогодні ми продовжимо працювати над казкою Лесі Українки «Біда навчить», складемо характеристику головного героя, спинимося на образах інших героїв казки і спробуємо зрозуміти, чого хотіла навчити читачів своїм твором авторка.



6. Вправи на розвиток читацьких навичок.

- Темою уроку стане та цитата із казки, яка, на ваш погляд, виражає її головну думку. На способах читання зупинятися не буду, вони вам відомі.



  • «Звеликогорозумунетяжкойзрозумузсунутися.»

  • «реПезимував нів зиум сливоащ, а на вусне жев тасв римдум робцего.»

  • «П.к. б.д. н. зна_м.ш, т.й ро_м. н. ма_м.ш. »

7. Вправа на миттєве сприймання слів.

-Щоб швидко і вправно ви могли читати на уроці, розчитаємося за допомогю карток-блискавок. Читаючи групи слів на картках-блискавках, виділіть зайве і поясніть свій вибір.



  • курка, курча, клуня, курник (клуня, бо всі інші слова є спільнокореневими);

  • завзятий, молодий, дужий, заціпило (заціпило, бо всі інші - прикметники);

  • сова, бузько, ґава, зозуля (бузько, бо інші – це слова жіночого роду);

  • скубуться, заснула, обридло, ходив (скубуться, бо інші –це дієслова у формі минулого часу).

(«Зайві» слова прикріплюються на дошку.)

8. Словникова робота. Робота в парах.

- Читаєте слова ви вправно, але я хочу переконатися, чи правильно ви розумієте їх значення.

1 пара: поясніть значення слів.

2 пара: доберіть синоніми.



9. Гра «Найшвидший шукач».

- Для подальшої роботи над твором потрібно швидко орієнтуватися в тексті. Знайдіть і дочитайте речення:



  • «Нічого він не тямив…»

  • «По дворі ходить курка…»

  • «А я тобі от що скажу…»

  • «Полетів він геть, аж…»

  • «Бачить він…»

  • «Без розуму легше…»

  • «Розум, молодче, …»

-Про зустріч із яким птахом ми не згадали? (Про зустріч горобчика із совою.)

10. Рольове читання (інсценізація зустрічі горобця із совою).

11. Хвилинка відпочинку «У дитячому театрі».

(Інсценізація казки учнями 1 класу)

12. Мовно-логічне завдання.

- Перегляд вистави дав вам можливість не лише відпочити, а й пригадати текст казки. Розмістіть зображення дійових осіб у тому порядку, в якому вони з’являлися в казці.

- За якою ознакою можна об’єднати цих героїв?

- Чому зображення курки на аркуші іншого розміру?



13. Робота над змістом твору.

- Яким був горобчик?

- Чому він почав битися?

- Хто скористався з бійки?

- Над чим замислився горобчик?

- Про що він попросив курку?

- Чи погодилась вона вчити його розуму? Чому?
- Чому зозуля теж відмовила горобчику?

- Хто був наступним?

- Що зробив бузько?

- Яку пораду отримав він від гави?

- Чию пораду довелося чекати аж до ночі? Чому?

- Чи навчила горобчика розуму мудра сова?

- Чого вчила його сорока? Чи сподобалась така наука горобцю?

-Хто був останнім, до кого він звернувся за порадою?


- Чи підійшла відразу чиясь порада горобчику?

- Яким стало його життя взимку?

- Що примусило його прийти до розуму?

- Як це відбувалося?

- Коли птахи почали поважати горобчика?

14. Складання плану.

Орієнтовний план

1. Безтурботне життя.

2. Пошук вчителя.

3. Біда навчила.

15. Гра «Закінч прислів’я».

- Знайдіть у казці прислів’я і допишіть.

«Дурні бились, а…» (розумні поживились).

«Хто дурнем вродився, той …» (дурнем і згине).

«Не на те мудра, щоб …» (дурнів розуму навчати).

«Поки біди не знатимеш, то …» (розуму не матимеш).

«Розум на дорозі…» (не валяється).

16. Технологія «Спільний проект». Робота в групах.

- У цій казці Леся Українка використала не тільки багато народних прислів’їв, а й багато образних висловів, фразеологічних зворотів. Наше завдання: дібрати для кожного героя такий фразеологічний зворот, який би найкраще характеризував його поведінкуі погляд на життя.

- З’єднайте пояснення слів, що знаходяться у правій колонці, з відповідними висловами у лівій.
Дерти носа статити розумнішим, розсудливішим
Брати, що погано бути без діла, нічого не лежить робити, лінуватися
Взятися за розум тупа, нетямуща
Бідна на розум сердитися, сварити когось
Метати громи підказати комусь, як правильно поводитись, дати пораду
Бити байдики красти, привласнювати чуже
Вивести на вірний зовсім нічого не робила

шлях
І пальцем не пово- зазнаватися, поводитись пихато

рухнула
- Кому підходить кожен зворот? Біля кожного вислову поставте правильний порядковий номер персонажа.

17. Складання характеристики головного героя.

- Як ви думаєте, горобчик є позитивним чи негативним героєм?

- Ваші думки різні. Розберемося і складемо характеристику горобчика.

1 група: добирає риси харктеру, які мав горобчик

2 група: яким він став.

(Риси характеру діти пишуть на пір’їнках, які потім прикріплюються навколо малюнка горобця, що висить на дошці.)

- Чому горобчик так змінився?



18. Підсумок уроку.Технологія «Дерево рішень».

Творча робота. Складання віршів.

- Поза нашою увагою залишився ще один персонаж казки – інший горобчик. Як ви думаєте, чи потрібна йому наша допомога?

- Дамо відповідь на запитання горобчика «Як жити?», створивши Дерево рішень. Зверніть увагу, що кожна гілочка – це певна життєва позиція, певна порада.

- Чи маємо ми право засуджувати життєву позицію іншої людини?

- Але ми можемо людині допомогти й підказати, щоб гілки Дерева рішень виправились і зазеленіли.

(Вірші надруковано на зеленому аркуші у вигляді листочка дерева. Ці вірші-поради прикріплюються на гілки Дерева рішень.)
У житті не байдикуй,

а багато ти … (працюй).

Розумом ти не хвались,

А знаннями … (поділись).


Вкрасти – значить нагрішити.

Люди! Так не можна … (жити).

Хліб й до хліба зароби,

І не матимеш … (біди).


Не хвалися ти пихатістю,

А ділися з іншим … (радістю).

Усім, хто просить, - допомагай,

І носа вверх не … (задирай).


Не будь ніколи ти байдужим,

А краще стань сміливим й … (дужим).

Якщо просять – помагай,

І правил цих … (не забувай).


- Кому ще, крім горобчика, можуть допомогти ці поради?

- Скажіть, говорячи про птахів, кого насправді мала на увазі письменниця?



- Чому навчає ця казка?

19. Зустріч із сільським бібліотекарем.

20. Домашнє завдання.

Із порад, які прикріплені на Дерево рішень вибрати одну і скласти усно невеликий твір-міркування, у якому пояснити, чому ви так думаєте.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка