Урок читання в 4 класі Тема : В. О. Сухомлинський. Оповідання «Хліб то праця людська» Мета: виробляти навички виразного та свідомого читання, уміння швидко орієнтуватися в тексті; вчити слухати, розуміти і відтворювати прочитане



Скачати 88.82 Kb.
Дата конвертації19.02.2016
Розмір88.82 Kb.
Урок читання в 4 класі
Тема: В.О. Сухомлинський. Оповідання «Хліб – то праця людська»

Мета:

        • виробляти навички виразного та свідомого читання, уміння швидко орієнтуватися в тексті;

  • вчити слухати, розуміти і відтворювати прочитане;

  • збагачувати активний і пасивний словник учнів;

  • виправляти недоліки слухового сприймання;

  • розвивати творчу уяву, самостійність, вдосконалювати вміння правильно будувати висловлювання, працювати в парах;

  • виховувати чемне ставлення до хліба, праці хлібороба.


Обладнаня: малюнки хлібного поля, хліба, карти зі словами, складова таблиця, картки з прислів’ями, назвами хлібних виробів.
Тип уроку: інтерактивний урок з використанням ігрових форм навчання.

Хід уроку
І. Загальнокорекційний етап


  1. Організаційна підготовка учнів до праці.

Любі діти! У наш клас завітали гості щирі. Привітаймо в добрий час гостей посмішкою й миром.


Ми вам раді, люди добрі,

І вітаєм щиро вас,

І запрошуєм ласкаво

На урок в четвертий клас.


  1. Нервово-психологічна підготовка учнів до уроку.

Сенсорне спілкування

Пильно поглянули мені у вічі. Закріпились поглядом в моїх очах і отримали заряд позитивної енергії. Взяли від мене уважність, і ще раз уважність. Повернулись один від одного, посміхнулися, побажали один одному удачі й налаштувалися на роботу.
ІІ. Підготовка артикуляційного апарату до читання
Дихальна гімнастика


  1. Вправа «Свічка» (повільний вдих носом, швидкий сильний видих ротом).

Вправа «Їжачок» ( як сопе: швидкий короткий вдих носом, швидкий короткий видих ротом).

Вправа «Вітер» («легенький вітерець» - легенько дмухають, «сильний» - сильніше дмухають, «ураган» - дихають ще сильніше).

Після цього обов’язково відпочивають.


  1. Вправи на розширення кута зору.

Візьмемо з собою на урок увагу, рішучість, охайність, кмітливість. Бажаю успіхів у вашій роботі на уроці.


  1. Гра «Скоромовець».

Прочитай скоромовку повільно, швидко, дуже швидко.
Сонце сяє в висоті,

Спати сонце кличуть всі.


  1. Фонетична зарядка.

    • Як шумить вітер? (Шу-у-у)

    • Як співає зозуля? (Ку-ку)

    • Як шелестить листячко? (Ш-ш-ш)

    • Як розмовляють бджоли? (Ж-ж-ж)

    • Як пищить комар? (З-з-з)


ІІІ. Перевірка домашнього завдання
А. Костецький «Головна професія».

Виразне читання вірша.

Конкурс «Кращий читець».

Оцінювання


ІV. Актуалізація опорних знань



  1. Гра «Утвори пари».

До поданих слів доберіть слова - дії.




комбайном

сівалкою

трактором

ножем

лопатою

сіють

орють

ріжуть

копають

молотять




  1. Гра «Склади прислів’я».

Робота в парах.


Паляниця – хлібові сестриця.



Легкого хліба не шукай.
Хочеш їсти калачі – не лежи на печі.
- Як ви розумієте це прислів’я?

(міркування учнів)


V. Повідомлення теми, мети та очікуваних результатів
Український народ має давні родинні традиції. Вони розвивалися протягом віків. Це і шанування роду, поклоніння пам’яті предків, дбайливе ставлення до літніх людей. Ми також маємо продовжувати, розвивати, шанувати родинні традиції. Але для цього треба вивчати звичаї свого народу, його історію.

У народі є такі прислів’я: «Свій хліб краще чужого книша».

- Як ви вважаєте, про що піде мова далі? (про хліб).

Так, сьогодні мова піде про хліб. Бо хліб – це не тільки найцінніший продукт харчування, це ще й святиня нашого народу. Хліб – це символ сонця у наших пращурів: як сонце давало життя всьому живому, так і хліб – це життя.

Ми познайомимося з оповіданням В.О. Сухомлинського «Хліб – то праця людська»

Очікування:


  • Чого ви очікуєте від уроку?

  • Чи сподіваєтесь дізнатись про хліб щось нове?

  • Що саме ви б хотіли дізнатись про хліб?


VI. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу


  1. Розповідь учителя.

Хліб в усі часи був святим, тому жоден із обрядів не обходився без нього. Коли народжувалась дитина, її провідували з хлібом, на весілля йшли з хлібом, благословляли молодих також хлібом.

У кожній українській хаті на столі лежав хліб під рушником як символ гостинності.

До хліба не можна ставитися по-буденному. Скільки не минає років і століть, а він залишається святим і величним.


Певне, чули ви, малята,

Вже не раз такі слова:

«Хліб потрібно шанувати,

Хліб – усьому голова».

М. Познанська




  1. Довідкове бюро.

Знайомство із життям і творчістю В.О. Сухомлинського.


Народився Василь Сухомлинський 28 вересня 1918 року в селі Василівці Кіровоградської області в бідній селянській сім’ї. Тут минуло його дитинство й юність.

В 1938 році закінчив Полтавський педагогічний інститут і повертається в рідні місця і працює викладачем української мови і літератури в Онуфріївській середній школі.

У 1941 році під час Другої світової війни, добровольцем йде на фронт. У січні 1942 році молодший політрук Сухомлинський був важко поранений, захищаючи Москву у битві під Ржевом. Осколок снаряду залишився в його грудях назавжди.

У 1948 році Василь Сухомлинський стає директором Павлиської середньої школи і беззмінно працює протягом 23 років до кінця своїх днів.

2 вересня 1970 року Василь Олександрович Сухомлинський помирає, але його внесок у життя та його твори залишаються назавжди. В.О. Сухомлинський написав 48 монографій, понад 600 статей, 1500 оповідань і казок для дітей. Його книги виходили і виходять масовими тиражами в багатьох країнах світу (Росії, Німеччини, США, Канаді).


  1. Читання вчителем оповідання.




  • Що робить хлопчик із хлібом?




  1. Словникова робота «Читай правильно»




  • У тексті вам зустрілися нові слова. Поясніть значення слів:

похнюпився (насупився)

прадід (батько діда)


  1. Самостійне читання оповідання учнями (мовчки).




  • Що подарив дідусь онукові?

Індивідуальна робота із учнем. Читання букваря.


VIІ. Фізкультхвилинка
Встаньте, діти, посміхніться,

Хліборобам поклоніться

За хліб на нашому столі

І до сонця потягніться,

В різні боки нахиліться.

Руки в сторону та вгору – на носочки піднялись.

Підніміть голівку вверх й на долоньки подивіться.

Руки в сторони розводим, опускаєм плавно вниз.

Присідати ми почнемо, добре ноги розімнемо.

Раз присіли – руки прямо. Встали. Знову все так само.

Вправо дружно почали, нахил вліво – раз, два, три!

Повертаємося вправо, все виконуємо гарно.

Вліво, вправо повернулись. Ось розминці вже кінець.

Хто старався – молодець.


VІIІ. Корекція набутих знань


  1. Читання «ланцюжком».




  1. Гра «Ситауція».




    1. Під час перерви ви помітили, що на підлозі лежить шматочок хліба, печива… Ваші дії?

    2. Ви не доїли шматочок хліба під час їжі. Що ви зробите з ним?

    3. Продовж речення

«Коли в мене залишається хліб, який я не буду вже їсти, я…»

    1. Які поради ви можете дати щодо дбайливого ставлення до хліба?




  1. З історії хліба.




  • Спробуйте уявити собі, що на світі не існує хліба. Ні хліба, ні булочок, ні матусиних запашних пиріжечків. Правда, дивно було б? Тож недаремно кажуть: «Хліб – усьому голова!» А як ви гадаєте, скільки років тому з’явився хліб? Послухайте цікаву розповідь про історію хліба, яку підготували учні-помічники.

1-й учень. Уперше хліб з’явився на землі понад 15 тис. років тому. У пошуках їжі давні люди почали вживати колосся дикої пшениці, жита, ячменю. Згодом навчилися розтирати його між камінням і варити на вогнищі.

2-й учень. Перший хліб мав вигляд рідкої каші. Якось частина каші вилилась на вогонь і перетворилася на рум’яний корж. Своїм приємним смаком він здивував людину, і хліб почали пекти.

3-й учень. Якось у Давньому Єгипті раб, який приготував тісто для хліба, десь забарився. Тісто підкисло. Переляканий раб випік з нього хлібини. Вони вдалися пишними та смачними. Так винайшли дріжджі й почали додавати їх до тіста.

На письмі хліб позначали так само, як сонце і золото – кружечком з крапкою посередині.



Учитель. У роки війни важко було дістати борошна, було холодно. Діти сідали навколо діжки, притулялися до неї і годинами собою зігрівали тісто. Розуміли – у хлібі їх порятунок від голоду. 1/10 частина борошна була в хлібині, усе інше – різні домішки. «Не спиться – хліб сниться», - казали в народі в лихі часи.


  1. Створення «Асоціативного куща».

На дошці фіксуються відповіді дітей.



Завдання: назвати, яким буває хліб.




  1. Гра «Колосок»

Робота в групах. Діти об’єднуються в групи. Отримують картки.




роковай

(коровай)

лочбука

(булочка)













гірпи

(пиріг)

тонба

(батон)













лачак

(калач)

килбуб

(бублик)













чипево

(печиво)

ляпаниця

(паляниця)


Завдання: переставити склади так, щоб утворилися слова – назви того, що можна випекти з борошна.

Слова – відповіді фіксуються на дошці у формі «Колоска». Підсумки.




  1. Технологія «Займи позицію».

Виберіть і займіть позицію (тобто підійдіть і станьте біля плаката, де, на вашу думку, записане речення, що розкриває головну думку твору).

Висловлювання:
Хліб – то праця людська.
Бережіть і шануйте хліб, бо то праця людська.
ІХ. Підсумок уроку. Рефлексія


  • Хліб святий. Дякуємо Богові за хліб щоденний.

Пошана до хліба – повага до праці людської.

  • Добігає кінця наш урок, підіб’ємо підсумки.

  • Який твір вивчали? (відповіді учнів)

  • Як у майбутньому, ставши дорослим, вчинив онук? (відповіді учнів)

  • У яких словах висловлено головну думку оповідання? (відповіді учнів)

  • Що цікавого з історії хліба ви дізналися?

  • Яке завдання сподобалось виконувати найбільше? (відповіді учнів)

  • Чи досяг кожен із вас тієї мети, що поставив перед собою на початок уроку? (відповіді учнів)

  • Про що розкажете своїм батькам, друзям? (відповіді учнів)

  • Чого навчилися на цьому уроці. (відповіді учнів)


Ось і пролунав дзвінок –

Закінчився наш урок.

За роботу по заслузі

Щиро дякую вам, друзі!
Х. Домашнє завдання
с. 91-92, оповідання читати, переказувати.

Для допитливих. Вивчити загадки або прислів’я про хліб.




База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка