Урок для мене, це окрема сторінка життя, прожита з моїми учнями: іноді тривожна, іноді радісна. Не має сумніву, що він повинен бути цікавим, вражаючим, торкнутися своїми струнами серця кожного учня



Скачати 169.2 Kb.
Дата конвертації05.03.2016
Розмір169.2 Kb.







Використання

методу проектів

у початковій школі

Підготувала

вчитель початкових класів

Деснянської ЗОШ І-ІІІ ступенів

Козелецького району

Рябчич Ніна Федотівна



Треба вчити не думок, а думати

Е.Кант


Скільки думок, переживань стоїть перед кожним вчителем, не дивлячись на те, скільки років він попрацював. Кожний урок для мене, - це окрема сторінка життя, прожита з моїми учнями: іноді тривожна, іноді радісна. Не має сумніву, що він повинен бути цікавим, вражаючим, торкнутися своїми струнами серця кожного учня.

Як зацікавити дітей? Як зробити навчання цікавим, щоб діти успішно засвоїли навчальний матеріал? Ці питання завжди стояли переді мною. Коли зустрічаєшся з оченятами дітей, які дивляться на тебе, хто з подивом, хто з цікавістю, а хто з недовірою, ти розумієш, що вони чекають, що ти їм скажеш, куди поведеш.

Від першого вчителя залежить, як дитина буде сприймати, шкільний світ, якою вона стане в майбутньому, адже ж він перший... Цим все сказано.

Вчитель повинен душу і частинку свoгo серця вкласти в кожну дитину. Для цього необхідно продумувати кожний етап уроку, вибирати такі форми і методи, які б активізували розумову діяльність учнів, навчили використовувати свої знання на практиці, розвивали б його розумові здібності.

Тільки творчий підхід до навчання може зробити процес навчання цікавим. Творчість - це невичерпне джерело успішного засвоєння програмного матеріалу.

Без творчого вчителя не може бути, ні нової школи, ні нового суспільства, ні вільної України.(0.Захаренко)

Сприяють створенню умов для креативно-пізнавальної діяльності молодших школярів різноманітні інноваційні педагогічні технології навчання. Однією з них є

проектна діяльність, яка створює умови для розвитку ініціативи, самостійності, стимулює процес саморозвитку.

Проект - це активний метод навчання, який стимулює пізнавальну активність і самостійність учнів, посилює інтерес до навчання, розвивають творче, продуктивне мислення, вчить культурі спілкування. Він - ефективний засіб розвитку пізнавального інтересу учнів.

Участь у роботі над колективними або індивідуальними проектами сприяє формуванню у молодших школярів уміння відбирати і аналізувати інформацію, працювати з енциклопедіями, довідниками, спеціальною літературою, присвяченою різним формам життя і діяльності людини, галузям техніки, науковим відкриттям, використовувати можливості інформаційних технологій.

Виконання проекту потребує особливої підготовки як вчителя, так і учнів. Слід завчасно проаналізувати календарне планування з усіх предметів, зібрати теми близькі за змістом або метою використання, виділити провідну тему чи декілька тем, які будуть винесені на проектування, робота над якими потребує засвоєння учнями необхідних знань і формування необхідного досвіду.

Метод проектів дозволяє працювати з учнями молодшої школи з різним рівнем підготовленості. Обдаровані учні, які випереджають у своєму розвитку однолітків, можуть з успіхом розробляти довготривалі проекти.

Використовуючи проектну діяльність я переконалась, що учні краще почали аналізувати, зіставляти, виділяти головне, вміло застосовувати набуті навички на практиці, набули комунікативних навичок. У них підвищується інтерес учнів до знань.

Роботу з невеликими за об’ємом проектами на уроках української мови розпочинаю вже з другого класу. Це короткі інформаційні проекти, спрямовані на збір інформації, її аналіз та узагальнення фактів.

В 3-му, 4-му класі роботи більш ускладнюється, включаються зв’язки з іншими предметами.

Клас у постійному пошуку. Учні порівнюють, групують предмети, що вивчають, досліджують, творчо узагальнюють свої знання під час проведення уроків, свят та інших цікавих навчальних заходів.

Теми учнівських проектів дуже різноманітні:

Наприклад: «Вчать у школі, вчать у школі»,«Книга вчить, як на світі жить»,

«Школа – твій дім», «Дружбою треба дорожити», « В світі казок», «Моя сім’я», « Хліб усьому голова», « Край, де живу», « Всі професії потрібні», « Майстер на всі руки», « Золоті фарби осені», « Ось і зима настала», «Полюбуйся, весна наступає»,

«Прийди, літо красне», « Знай, люби, бережи рідну природу», «Наші друзі -птахи».

Результатом пошукової роботи може бути: випуск збірок, буклетів, презентація результатів, захист проектів, проведення свят, підсумкових уроків.

Захист проекту – кульмінація всієї дослідницької роботи. Проводиться він за участю всіх співавторів проектів. Запрошуються гості: учні інших класів, батьки, вчителі. В ході захисту проектів учні вчаться чітко і переконливо викладати інформацію, захищати свою точку зору, ставити питання, слухати один одного. Багатьом дітям такі виступи допомагають повірити у свої сили, в себе.

Постійне впровадження активних методів навчання у практику роботи початкової школи робить процес навчання цікавішим, орієнтованим на особистість учня.

Як працювати над проектом ?

Розглянемо для прикладу роботу над проектом «Калина-символ України»

(Етапи роботи над проектом показані в презентації)


Матеріали для проведення захисту

проекту «Калина-символ України»
ІУ етап. Захист проекту «Калина-символ України»
Мета. Розширити знання учнів про калину як символ України, виховувати інтерес

до вивчення рідної мови, обрядів, традицій рідного народу, сприяти

етичному,естетичному, патріотичному вихованню молодших школярів.
Обладнання.

Кетяги калини, фотознімки; сопілка,портрет Т.Г.Шевченка, малюнки

дітей, слайди,записи пісень.

Учасники: учні , вчителі, старшокласники, батьки, бібліотекар.

Форми роботи: Родинне свято, урок позакласного читання, розвитку мовлення.

Епіграф


«А ми ту. червону калину підіймемо,

А ми нашу славну Україну, гей-гей, розвеселимо!».

Вступне слово вчителя:

-У кожного з нас є Батьківщина. Це рідна ненька - Україна. А починається вона з ніжної колискової пісні матері, з доріжки біля хати, де маля робить перші кроки, з рідної оселі. А ще – з куща калини, що на багатьох подвір’ях квітує навесні та червоніє восени, та взимку.



Ведуча:

-Дай тебе любити, Україно-нене,



Ще й за ту калину, що в дворі у мене!

Вчитель:

-З покоління в покоління народ передавав любов і повагу до цієї рослини. "Кущ калини біля материної хати. Це не тільки окраса, а й глибокий сим­вол, наш духовний світ, наша спадщина. Якщо троянди й виноград, за влуч­ним висловом Максима Рильського, символізують красиве і корисне, то кущ калини, увібравши обидві ознаки, опредметшує й духовний потяг до своєї землі, свого оберега, своїх традицій" (В. Скуратівський).

Слово-символ «калина» вживається з епітетами «червона», «гірка», «зелена», «стигла».

Калина – образ вродливої, ніжної, щирої душею дівчини-українки. «Стоїть у дворі дівчинонька, як над ставом калинонька». В калині – материнська любов і мудрість. У народі кажуть: любуйся калиною, коли цвіте, а дитиною, коли росте. Її вишивали на рушниках, сорочках, скатертинах. Коли син чи дочка вирушає в дорогу, мати напуває калиновим чаєм, і дає з собою хліб з калиною, щоб нагадувала домівку, матір, рідну мову, а наречена прикріплювала до коня гілочку, що постійно символізувала для козака домівку, матір, кохану.



-Послухаємо, що діти дізналися про калину, працюючи над проектом «Калина-символ України»

І.Презентація І групи «Ой, калино, Калинонько»



(Учні розповідають про калину)

1.Червоні кетяги калини

Горять вогнями усіма

Без калини нема України,

Без народу Вкраїни нема

2. Майже в усіх народів є улюблені рослини — символи. У канадців — клен, у росіян — берізка, а в нас — верба й калина.

Правду каже прислів'я: (хором) «Без верби й калини нема України».

3.Калина — найулюбленіша в Україні рослина. Про походження куща калини розповідає народна легенда:




Це було в той час, коли на Русь нападали орди" татарські. Одного разу в одному українському селі було весілля. На нього прийшло дуже багато вродливих молодих дівчат. І коли весілля було саме в розпалі, на село напали татари. Завойовники побачили цих красунь і почали ловити їх, щоб продати в Царгороді. Дівчата, щоб не потрапити в неволю, почали тікати на болота і там потопилися.

На тому місці, де загинули українські дівчата-зірки, виросло дуже

багато кущів калини. І з того часу дівчачу вроду порівнюють з

калиною. Про цей чарівний кущ складено безліч пісень, віршів і

приказок.(В. Скуратівський)

(Виконується пісня «При долині, кущ калини»).

ІІ.Презентація ІІ групи « Калина-лікарська рослина»



(Розповіді учнів)

1. Народ цінує калину за красу та цілющі властивості. Нема села, де б біля водоймів, хвіртки чи колодязя, де не цвіла б білим цвітом та рум’яніла червоними ягодами аж до зими калина.З покоління в покоління народ передавав любов і повагу до цієї рослини.



2. Ось калина над водою

Віти стеле по воді.

Хто це щедрою рукою їй намистечко надів?

Червонясте, променисте,

Розцвітає, як вогні.

Дай хоч трішечки намиста,

Калинонько, і мені!

2.Калина любить українську землю, має всі умови для росту. З покоління в покоління народ передавав любов і повагу до цієї рослини.

На планеті – понад 200 видів калини, в Україні – 2, звичайна та цілолиста.

В кожному регіоні має своє ім’я: калина лісова, калина червона, балебара, гордина.

3.У народній медицині не було кращих ліків од застуди, ніж калиновий чай. Свіжі ягоди з медом та водою вживали при кашлях, серцевих захворюваннях, для регулювання травлення, тиску крові. Соком очищали обличчя, щоб рум´янилось.

Чи не тому так дбайливо охороняли й доглядали у народі калину?

4.Поради Н.Зубицької :

Найперше слово на зеленім тлі

Мені природа вічна дарувала:

Нема рослини, мабуть на Землі,

Яка б недуг людських не лікувала.

1.Збираючи калину, не знищуйте її кущі, не ламайте гілля. Зривайте кетяги калини обережно-тоді вони принесуть користь.



2.Як зберегти ягоди калини

В кінці осені треба зрізати кетяги калини, пересипати ягоди цукром(1:1)і зберігати в скляному посуді. Перед вами завжди будуть під рукою смачні ліки.



3.Червона калина веселить душу і лікує від хвороб

- Калина заспокоює нервову систему, лікує гіпертонічний стан, атеросклерози, спазми судин.(1 ст. ложку ягід калини перемолоти, залити склянкою кип´ятку, настояти, приймати по 1/4склянки 4 рази в день).

- Сік із плодів калини давали онкологічним хворим (2 ст. ложки сировини (квіточки, листя, ягоди)залити 2склянками кип´ятку, закутати і 3год.настояти, процідити. Пити по півсклянки 4 рази в день).

- Допоможуть калинові ліки при судомах, істериці.

- Настій плодів калини давали хворим при фурункулах, екземі, змазуючи вражені ділянки шкіри.

ІІІ.Презентація ІІІ групи



«Калина в обрядах і традиціях українського народу».

1.Вчитель:

-Наруга над калиною вкривала людину ганьбою. Дітям, щоб не рвали цвіту,

казали: «Не ламайте калину, бо накличете морози».Справді, калина цвіте на кінець весни, коли вже відходять заморозки.

2. Розповідь бібліотекаря:

-У кожній родині, де є дівчата на виданні, вивішували найбільше калинових пучків. Якщо під стріхою висіли калинові грона означало, що можна приходити зі сватами до оселі. Тому, починаючи з Пречистої (28 серпня), дівчата постійно ходили «по калину» на луги, в урочища. Біля першого куща калини водили круг нього хоровод, проводили ігри, співали пісні. З першої зламаної гілочки кожна брала по дві ягідки до рота, промовляючи: «Поможи, калинонько, бути в парі з миленьким». Потім зривали там само з інших кущів. Збігалися в гурт, обмальовували одна одну ягодами, прикрашали коси і верталися додому з піснею.

Біля оселі дівчата віддавали калинові пучки матері, яка говорила: «Будь, доню, і ти червоною, як калина! А ти, калино, будь готовою на коровай, на здоров'я людям, на добро нашому двору» Кілька гіллячок вносили до хати і підвішували до образів, а решту — під стріху.

3.Розповідь мами:

- Калина потрібна була у численних обрядах, особливо у весільному. Коли випікали коровай, неодмінно прихорошували його гілочками калини, квітчали весільний вінок молодої. Калиновим цвітом або ягодами вбирали гільце. У багатьох весільних піснях є слова про калину.

(Прослуховування уривку пісні):

Понад садом стежечка, а в саду доріжечка.

Там Маруся ходила, цвіт калини ламала.

Цвіт калини ламала, та в пучечки в'язала.

Та в пучечки в'язала, до личенька рівняла.

До личенька рівняла та в матінки пи­тала:

- Мамонько - голубонько, чи буду я такая,

- Чи буду я такая, як калинонька цяя?

4. Вчитель:

-Калина — це і пам'ять про матір, найдорожчу в світі людину.

Мамина калина росте біля хати —

Сюди прилітає зозуля кувати.

(Дівчата-старшокласниці виконують пісню «Летіла зозуля»)

Летіла зозуля з поля на долину

Та й сіла кувати на мою калину.

Зозуле, зозуле, десь горе чуєш,

Біля моєї хати на калині куєш?

Зозуля кувала, правдоньку казала,

Що моєї неньки на світі не стало.

Прибігла я в хату, стала на порозі,

Забилось серденько, закапали сльози.

Ой матінко-ненько, де тебе узяти?

Чи піти купити, чи намалювати?

їхали маляри з далекого села,

Змалювали неньку на білій оселі.

Змалювали очі, змалювали брови,

Та не змалювали щирої розмови.
5. Калина — це пам'ять про тих, хто не повернув­ся з боїв. Не повернувся юнак до рідного порога, разом з рідними сумує й калина. За традицією на могилах загиблих садили кали­ну.

6.Опустила кетяги калина,



Вся в зажурі, краще б не цвісти,

Хто її чекав, вже не прилине,

Вже йому до неї не прийти.

7. Розповідь дідуся:

- В роки Великої Вітчизняної війни біля села був бій. Воїнам довелося відступати. Двоє поранених не могли рухатись, і люди ховали їх за селом у рівчаку під кущем калини.

Схилила калина свої віти і сховала бійців, як мати діточок. Фашисти по всьому селу шукали воїнів та так і не знайшли. Поки ворог був у селі, діти непомітно носили бійцям їжу, жінки лікували, а як пішли фашисти з села, забрали поранених до хати.

Коли бійці одужали, всім селом проводжали їх на бій з ворогом. Підійшли солдати до калини і низько вклонилися їй, як рідній матері. Адже вона врятувала їм життя.

А люди посадили в своїх садочках паростки від тієї калини. Розрослися вони і дарують радість старим і малим.

ІУ.Презентація ІУ групи «Покажи свої знання»

І.Вчитель:



- Живе образ калини не тільки в піснях, ле­гендах, а й у прислів'ях та приказках, загадках. Згадайте, які загадки, прислів'я, порівняння про калину ви знаєте.

Учні розповідають прислів´я:

1.Калина хвалилась, що з медом солодка.

2. Пишна та корисна, мов червона калина.

3.Убралась в біле плаття, як калина в білий цвіт.

4.Україна, мов калина.

5.Який кущ, така й калина, яка мати, така й дитина.

6.Щоки червоні, як кетяги калинові.

7.Любуйся калиною, коли цвіте, а дитиною коли росте.

ІІ. Конкурс знавців української мови

1. Хто швидше складе прислів´я із розсипаних слів.(Робота в групах)

У лузі калина з квіточками, неначе матуся з діточками. (У , діточками, з, калина, матуся, з, лузі, квіточками, неначе, матуся, діточками)

Молода дівчина така гарна, як калина. (калина, така ,гарна, дівчина, молода)

2. «Незакінчене речення»

Стоїть у дворі дівонька, як ….(над ставом калинонька).

Запишалася калина,…..( наче красная дівчина)

Весною калина білим цвітом квітує,…( а восени червоні ягідки дарує).

Без верби і калини …(нема України).

3.Хто краще опише калину, використовуючи опорні слова і сло­восполучення.

Невисокий, але пишний кущ, вологі місця у лузі, в лісі, біля хати.

запашний цвіт, неначе дівчина у білій хустинці, важкі соковиті кетяги;

кислувато-терпкий смак; наче налиті кров'ю; цілющий сік; палахкотять мов ліхтарики.

4.Склади речення:

Калину, у, знають, лікарську, народі, рослину, як.

За, українці, її, чудову, оспівують, та, красу,

прославляють, цінні, цю, рослину, якості, та.

Оспівано, у, калину, піснях, віршах, легенда

5. Доповни словосполучення:

калинова ..., калиновий ..., калинове ..калинові ....

6.Загадки про калину (команда загадує одна одній загадки про калину)

7. Вчитель:

- Які цікаві відомості про калину ви дізналися?

8. Учень:

-Це цікаво!

Понад 100 населених пунктів України, багато прізвищ мають корінь «калин»: Лише назву Калинівка носить 70 поселень. Є ще і Калина, Калиновий міст, Калинка, Калинова балка та ін.

Це теж свідчить про шанобливе ставлення до калини.

9.Конкурс юних художників « Ми малюємо калину»

10. Підведення підсумків конкурсу.

У.Презентація У групи «Мова калинова»

1. Вчитель музики:

-З давніх-давен наш народ оспівував калину в піснях. Хто не знає відомої козацької пісні «Червона калина», де калина символізує дух боротьби за національну незалежність.(Звучить уривок пісні)



Гей, у лузі червона калина,

гей, гей, засмутилася...

А ми ж тую червону калину,

гей, гей, та піднімемо.

А ми ж свою славну Україну,

гей, гей) та розвеселимо...

2. Ведуча:

- Калина оспівана в багатьох творах наших великих поетів: Т.Шевченка, І.Франка, Л.Українки. Наш великий поет Т.Г. Шевченко дуже любив співати пісню про гірку долю матері «Ой зацвіла червона ка­лина». Мабуть, з тієї пісні народилися вірші, в яких йдеться про калину.

(Учні читають вірші про калину)

3.Зацвіла у лузі червона калина,

Ніби засміялась дівчина-дитина».

4.Тече вода з-під явора



Яром на долину,

Пишається над водою червона калина.

Пишається калинонька,

Явір молодіє,

А кругом їх верболози й лози зеленіють…

5.Три явори посадила

Сестра при долині,

А дівчина заручена —

Червону калину.

6.Ведуча:



-У «Кобзарі» Т.Шевченко вжив слово «калина» аж 365 разів.Багато віршів Т.Шевченка стали піснями.

7. Співа соловейко про сонце й хмаринку,



Про любу Вкраїну, що квітне в барвінку.

А нам наслухатись гарних пісень,

В садок під калину приходим щодень.

8.Група учнів виконує пісню «Зацвіла в долині»

9.З калини робили сопілки,колиски для немовлят, прикрашали світлиці. І часто матері колихали своїх маленьких діток, сидячи під калиною, і наспівували колискових пісень.

10. На калині мене мати колихала,



Щастя, долі в чистім полі виглядала,

Ой, калинонько червона, нахилися,

Від землі ти сили-соку наберися

11. Мама співає колискову:



Спи, дитино, бо покину,

Сама піду по калину.

Намалюю калиноньки

Та й покладу в головоньки.

А калина буде цвісти

А дитина буде рости.

12.Вчитель:

-Які вірші і твори про калину ми вивчали під час читання?

(Конкурс на кращого читця віршів про калину)



1.Вже не гріє сонечко,

Спів пташок не лине.

Тільки усміхаються

Ягідки калини..

Червоніє, достигає,

Я — країна Україна,

2.Квітне, пишається в лузі калина,



Пісня лунає в саду солов ´їна.

Осінь знов до нас прийшла

У село і в місто.

І калину одягла

В червоне намисто.

3.Не ламай калину біля хати,

Бо вона заплаче наче мати.

І впадуть на трави, на шовкові

Серця сльози калинові…

Не ламай калину, не ламай калину -

Бо вона в житті єдина. (Ю.Рибчинський)

4.Ми нащадки козацької слави

Як у лісі верба і калина,

Як у лісі могутні дуби,

Так у тебе, моя Україно,

Ростуть славнії дочки й сини.

(Із вірша «Ми нащадки козацької слави»

Локтєвої В.О., вчительки української мови та літератури Деснянської ЗОШ І-ІІІ ст.)

УІ.Презентація УІ групи «Посади калину»



Ведуча:

- Кущ калини біля материнської хати — це не тільки окраса, а й наш духовний символ, на­ша спадщина.Здавна на Україні існував звичай: хто переходив у новозбудовану хату – висаджував кущ калини за вікном.

1.Батько учня читає вірш:

Говорила мати: «Не забудься, сину,

Як збудуєш хату, посади калину.

Білий цвіт калини — радість України,

А вогняні фона — наша кров червона.

Зоря на калині і краса, і врода

Нашої країни — нашого народу».

-Пам'ятаєш, сину, що казала мати:

-«Посади калину в себе біля хати».

А щоб цвіт її не стерся,

Посадіть калину коло серця

Щоб цвіла вона в душі.

2.Завдання учням:

- Посадити калину біля дому, біля школи.

УІІ.Підсумок роботи, оцінювання результатів:

1.Нагордження учнів за активну участь у проекті.

2.Вручення призів переможцям конкурсів.



Вчитель:

- Вдумайтесь в слово «Батьківщина» і вдумайтесь в слова «Що таке Батьківщина?» (Роздуми учнів).

1. За віконцем калина,

2. Тиха казка бабусі,

3. Ніжна пісня матусі,

4. Дужі руки у тата,

5. Під тополями хата.

6. Під вербою криниця,

7. Серед лугу лелека,

8. І діброва далека.

9. І веселка над лісом,

10. І стрімкий обелісок..

Вчитель:

  • Наша свята земля, рідна оселя, солов'їна мова, невмируща пісня, червона калина і все, про що ми говорили -є нашою Батьківщиною, яка зветься Україною. То ж любімо, шануймо, бережімо її та будьмо гідними її синами та доньками.

(Діти дякують вчителям, батькам, гостям за допомогу у створенні проекту «Калина - символ України»)


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка