Урок до теми «Народні дитячі пісні та народні жанри»



Скачати 63.48 Kb.
Дата конвертації21.02.2016
Розмір63.48 Kb.




Алєксєйчик О.О, вчитель початкових класів

Червонокостянтинівської ЗШ І-ІІІ ступенів

Урок літературного читання у 2 класі

(за підручником В. О. Науменко)



Тема. Підсумковий урок (за розділом «Народні дитячі пісні та малі жанри»).

Мета: узагальнити і систематизувати уявлення учнів про усну одну творчість; повторити жанри усної народної творчості; перевірити знання, уміння та навички учнів;формувати в учнів предметні компетентності (учень знає, розуміє, застосовує, виявляє ставлення, оцінює); розвивати творчі здібності і мовлення учнів, інтерес до вивчення усної народної творчості; виховувати любов до рідного краю, культури рідного народу, гордість за талановитий український народ, який залишив нас багату спадщину.

Обладнання: плакат-квітка «Усна народна творчість», інтерактивна дошка, ілюстрації, фотографії народних музичних інструментів, підручник «Літературне читання» (автор Науменко В.О.), мікрофон, малюнки до загадок.

Хід уроку



І. Організація класу

- Проведімо наш урок у радісному настрої і вивчимо девіз уроку:

Ми багато читаємо,

А тому багато знаємо,

Чітко розповідаємо,

Мову розвиваємо.



ІІ. Повідомлення теми уроку. Емоційна і змістова підготовка учнів до роботи на уроці

- Якутему ми вивчали? Сьогодні в нас підсумковий урок до теми «Народні дитячі пісні та народні жанри»




Усна народна творчість

На дошці ви бачите квітку із закритими пелюстками. Протягом уроку ми повинні допомогти їй розквітнути. А для цього нам потрібно виконати завдання. Скільки пелюсток у квітки, стільки й завдань. Спробуємо?



ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Репродуктивна бесіда з метою повторення й систематизації знань учнів.

- Що означає вислів «усна народна творчість»?

- Назвіть слово-синонім до поняття «усна народна творчість».



ІV. Узагальнення та систематизація знань учнів з теми

Завдання 1.

Продовжити речення: «Пісня – душа…» (народу).



  • Важко уявити собі життя українського народу без пісні. Українці - співуча нація, і пісня супроводжує їх усе життя, збагачуючи неповторною красою мистецтво слова.

(Вчитель музики награє на музичному інструменті мелодії, а діти впізнають)

  • З’єднайте слова пісень лівого і правого стовпчиків

Пісні-забавлянки «Іди, іди, дощику»

Пісні-небилиці «Ходить гарбуз по городу»

Пісні-заклички «Два півники»

Пісні-ігри «Зайчику-зайчику»


  • Пригадайте, які ще пісеньки ви знаєте? Про що вони? От і ми зараз з вами заспіваємо дитячу пісеньку.

(Діти співають українську народну пісню «Ой на горі жито» і пританцьовують).

  • Молодці! Ви виконали перше завдання, і на квіточці відкрилася одна пелюстка.

Завдання 2

  • Прочитайте і скажіть, як називаються ці твори усної народної творчості ( читання скоромовок на інтерактивній дошці)




  • Заболіло горло в горили,

Бо горила багато говорила.


  • Невеличка перепеличка,

Під полукіпком

Розпідпадьомкалась.




Уклонилась кішці в ніжки.

Кішці – смішки,

Мишці – нітрішки.


  • Доберіть до кожної скоромовки заголовок.

  • Чим вони відрізняються від віршів? У чому їх чарівна таємниця?

  • Вимова скоромовок сприймається як весела забава, тому діти їх люблять: той, хто прагне швидко розповісти скоромовку, часто потрапляє у смішне становище, «спотикаючись» чи перекручуючи слова. Потренуйтеся у читанні скоромовок.

Гра-змагання «Не зіб’юсь» ( прочитати тричі скоромовку без помилок).

  • Молодці! Ви виконали друге завдання та розкрили ще одну пелюстку.


Фізкультхвилинка
Завдання 3

  • Як називається цей жанр усної народної творчості:

Короткий твір, в основі якого лежить цікаве, дотепне запитання, часто у віршованій формі, що потребує відповіді? (Загадка)

  • Перевіримо ваші вміння відгадувати загадки.




  • Сімсот соколят

На одній подушці сплять. (Соняшник).

  • Куди повзе – за собою хатку везе. (Равлик)

  • Дерев’яна, але не поліно,

Шість дірочок має, про все заспіває. (Сопілка)


  • А хто з вас знає, що таке сопілка? Які ще українські народні інструменти ви знаєте? (Бандура, кобза, цимбали, трембіта).

  • Пропоную вам послухати, як звучить український народний інструмент сопілка (звучить мелодія сопілки)

Робота в групах ( скласти і зачитати загадку за малюнком: ромашка, лисичка, котик).

  • Молодці! І третя пелюстка відкрилася!

Завдання 4

  • Як називаються короткі, влучні народні вислови повчального змісту часто римовані?

  • Щоб прикрасити та збагатити своє мовлення, пам'ять народним прислів’ям та приказкам, ви записували їх у саморобні книжечки і вчили напам’ять. Пропоную пограти у гру « Хто правильно закінчить прислів’я».




  • Не хвали сам себе, … (нехай тебе інші похвалять).

  • Менше обіцяй - … (більше роби).

  • Правда і в морі не тоне, … (і в вогні не горить).




  • Відгадайте прислів’я за парами слів:

Вчить – жить

Читає – знає

Не веде – виводить


  • Прислів’я часто називають «золотими зернятами народної мудрості». Чому саме?

  • Молодці! Розкриваємо наступну пелюстку!

Фізкультхвилинка
Завдання 5

  • Як називається короткий віршик, що допомагає під час гри визначити чергу учасників. (Лічилка). Лічилку промовляють в особливому ритмі, що допомагає рахувати.

Гра «Хто більше?» (лічилки, які діти знають).

Розучування лічилки зі слів учителя



  • Раз, два, три!

Раз, два, три!

Дули, дмухали вітри.

Дули, дмухали щосили

І горіхів натрусили.

Натрусили так багато,

Поспішаймо їх зібрати!

Раз, два, три!

Водиш ти!



  • Вибираємо ведучого і пограємо у гру «Подоляночка» (під музичний супровід)

  • Ось і відкрилась остання пелюстка квітки!


Скоромовки



Пісні

Лічилки

Усна народна творчість




Загадки

Приказки і прислів’я

- Крім цих жанрів усної народної творчості, існують і інші: байки, гумористичні твори, казки тощо. З ними ми ознайомимося пізніше



V. Підсумок уроку. Оцінювання

Метод «Мікрофон»



  • Що вам сподобалося на уроці?

  • Про що ви дізналися?

  • Який висновок для себе зробили?




  • Наша мова багата на твори усної народної творчості. Фольклор шліфується віками, наче каміння на морському узбережжі. Він дає сили і розум народові, є прикрасою літератури і мистецтва. Читайте книги – і ви багато дізнаєтеся із цього невичерпного джерела народної мудрості.


VІ. Домашнє завдання
Намалювати ілюстрацію до одного із вивчених творів усної народної творчості

Література:

  1. Галич О. Теорія літератури: підруч./ О. Галич, В. Назарець, Є. Васильєв; за наук. ред. Олександра Галича. – 3-тє вид., стереотип. – К.: Либідь, 2006. – 498 с.

  2. Ковальчук Н.О., Настенко А.І. Літературне читання, 2 клас. І семестр ( за підручником Науменко В.О.). – Харків: Видавнича група «Основа» 2013 р. – 110 с.

  3. Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів із навчанням українською мовою 1-4 кл. – К.: Видавничий дім «Освіта» 2012 р. – 390 с.

  4. Цимбалюк В.І. Світлиця: Народознавство: навч. посіб. для почат. кл. серед. шк. – К.: Центр пед. інновацій України. – МДП «Витоки», 1992 рік. – 127 с.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка