Урок лекція у8класі Підготувала вчитель географії нвк «сзш i-iiiст. Днз» с. Рясне Руське Яворівського району



Скачати 172.55 Kb.
Дата конвертації05.03.2016
Розмір172.55 Kb.
Поверхневі води. Основні річкові басейни та їх характеристика. Характер гідрографії й водного режиму річок


Урок - лекція у8класі

Підготувала

вчитель географії

НВК «СЗШ I-IIIст.- ДНЗ»

с. Рясне – Руське

Яворівського району

Львівської області

Копанська М.С.

Тема:Поверхневі води. Основні річкові басейни та їх характеристика.

Характер гідрографії і водного режиму річок.
Мета: - допомогти учням усвідомити основні поняття теми уроку;


  • визначити основні особливості гідрологічного режиму річок України, їх основні басейни;

  • продовжувати формувати навички роботи з тематичними і контурними картами;

  • прищеплювати любов до природи рідного краю, прагнення берегти її;

  • виховувати інтерес до географії.


Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, атлас, мультимедійна дошка, фізичнакарта України, кліматична карта України та Львівської області (слайди), карта «Водні багатства Львівської області» та гідрологічна сітка Львівської області(слайди), роздатковий матеріал.
Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання учнів, перевірка присутності, характеристика обладнання.



ІІ. Актуалізація опорних знань, вмінь і навичок учнів

1.Назвіть види поверхневих вод.

2.Які з них, на вашу думку, є на території України?

3. Що таке річка?

4.Які ви знаєте частини річки? Дайте їм визначення?

5.Назвати і охарактеризувати типи живлення річок.

6.Що таке режим річки?

7.Які види роботи виконують річки?


ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

На попередньому уроці ми закінчили вивчення теми «Клімат», а ще раніше — теми «Рельєф». Я сподіваюся, що під час їх вивчення ви переконалися в тому, наскільки вони важливі і що вони цілком слушно включені до наших підручників.

Сьогодні ми з вами почнемо вивчення нової теми. Щоб ви спробували самі здогадатися, як вона називається, я прочитаю вам епіграф до неї. Він належить письменнику Борису Харчуку, який виріс на берегах Горині. «Є люди, які закохані в героїчну суворість гір, у таємничу тишу лісів або в безмежжя вільних степів. А я люблю життєдайність води в будь-яких її проявах: і у величній повільності рівнинних річок, і в бурхливій нестямі гірських струмків, і в чистій пісні дзвінких джерел, і в загрозливому ревінні водоспадів...»

Отже, як називається тема, яку ми починаємо вивчати? Так, наша нова тема називається «Внутрішні води України». Дехто з вас може подумати: «Але чи настільки вона важлива для нас, щоб її вивчати в школі? Дійсно, ну, що таке ця вода? Онде вона всюди навкруги нас: в річках, в озерах, в болотах, в крані, в пляшках! Та ми ж з нею стикаємося по сто разів на день: п’ємо, руки миємо, квіти поливаємо, вологе прибирання в класах робимо, один одного обливаємо. Та хіба ж вона варта цілої теми в підручнику? Що ви думаєте з цього приводу?



Людина, як і все живе, в основному складається з води (ембріон на 97 %, немовля — на 77 %, доросла людина — на 60 %) і без води існувати не може. Втрата 6—8 % води викликає погане самопочуття, 10 % — незворотні зміни в організмі, а 15—20 % — смерть. А тим часом для підтримки життєдіяльності організмові потрібно не так вже й багато: 2—2,5 літра на добу. Хоча за все життя і набирається близько 75 тисяч літрів, але це лише мала частина від того, скільки людина витрачає насправді. 
За розрахунками американських учених, структура споживання води виглядає так: 
пиття й приготування їжі — 5 %. 
змивний бачок у туалеті — 43 %. 
ванна й душ — 34 %, 
миття посуду — 6 %, 
прання — 4%. 
прибирання приміщення — 3 %, 
інші потреби — 5 %. 
Середні дані свідчать, що на господарсько-побутові потреби людині потрібно приблизно в десять разів більше води, ніж тільки для пиття й приготування їжі. 
Центральним водопостачанням на Землі користуються 1,1 млрд. людей (280 л за добу на людину), ще 0,8 млрд. беруть воду з колонок (110 л на добу), а інша частина людства використовує тільки 50—60 л на добу. Вимоги до води досить жорсткі. 
Закон говорить так: Питна вода повинна бути безпечною в епідемічному й радіаційному відношенні, нешкідливою за хімічним складом і мати сприятливі органолептичні властивості. Органолептичні властивості — це колір, смак, запах, непрозорість. Зрозуміло, природна вода (за рідкісними винятками) цим вимогам не відповідає. Тому фахівці витрачають величезні зусилля, щоб зробити її питною.

Вода відіграє велику роль у житті людей і в їх господарській діяльності. З її наявністю або відсутністю пов’язані не тільки певні види господарської діяльності людини, але й саме існування людства. Недарма всі води, які є у тій чи іншій державі, обліковуються, охороняються і називаються водними ресурсами. Слово ресурс означає запас, до якого звертаються у випадку потреби. Подивіться на карту України!

- Ви бачите, що на ній багато річок, озер, боліт. Це так звані поверхневі води. А є ще й підземні води!

- Як ви вважаєте, які особливості вод України, і чи достатньо вона забезпечена водними ресурсами?

Це питання буде головним питанням нашої теми, яка розрахована на чотири уроки, протягом яких ми ознайомимося з гідрологічними особливостями території України,а також території нашої області, поверховими і підземними водами, навчимося характеризувати річки, виконаємо практичну роботу № 4.
ІV. Вивчення нового матеріалу

1.Загальна характеристика поверхневих вод

На території країни є густа природна гідрографічна мережа: річки, озера, болота та штучні водні об’єкти: водосховища, канали, ставки. 4% загальної площі припадає на водні об’єкти – це близько 24 тис. км2.

Головним водним об’єктом є річка. Давайте ще раз подивимося на карту України.

Вона вся вкрита синіми лініями, які означають річки. На Україні їх багато, згідно з «Каталогом річок України», по її території протікає близько 71 тисяча великих і маленьких річок. На 1 км2, території припадає 250 метрів річок.

Річки використовуються практично у всіх сферах життя людини, тож не дивно, що життя наших предків було здавна пов’язане з річками. Це знайшло своє відображення і в піснях, і у звичаях нашого народу.
•  Назвіть українські пісні про річки! («Водограй», «Черемош», «Реве та стогне Дніпр широкий», «Там, де Ятрань круто в’ється»)

•  А які звичаї та обряди, що пов’язані з річками, ви знаєте? (Водохреща, Івана Купала)

•   А чи знаєте ви, що річки України дуже різні і дуже цікаві? Наприклад:

•  Найповноводніша річка України — Дніпро. Він же має найбільший річковий басейн, найбільший об’єм стоку і найбільшу дельту.

•  Найглибшою рікою України є річка Прут (місцями глибина становить 10 метрів).

•  Найкоротшою річкою України є річка Отуз завдовжки 4,5 км.

•  Річка Сліпа Турія, що на Волині, не має гирла, тобто нікуди не впадає.

•  Найкоротша назва українських річок складається з двох літер — річки Уж та Уг, а найдовша назва річки має 27 літер — це Перший Куяльник Кучурганський в Одеській області.


2.Основні річкові басейни

а) Відкрийте атлас . На карті «Поверхневі води» зображені басейни річок України.

Роздивіться уважно карту і дайте відповіді на наступні питання:

•  Басейни яких річок ви знайшли?

•  Який з них найбільший? (Дніпровський)

•  Який з них найменший? (Вісли)

б) Річки України відносяться до басейнів трьох морів:


  • Чорного моря: Дніпра(48% площі країни); Дністра(12%); Південного Бугу(10%); Дунаю(10%); частини Криму; північного Причорномор’я.

- Азовського моря: Дону – в межах України басейн Сіверського Дінця (4%); північного Приазов’я.

  • Балтійського моря: Вісли(1,6%).

в) Подивіться уважно на карту і скажіть, у які моря несуть свої води ( зі сх. на захід)

річки басейну Дону, Дніпра, Південного Бугу, Дністра, Дунаю?

г) Знайдіть басейн річки Вісли. Тут протікають річки Західний Буг і Сян.

- Чи несуть вони свої води до Чорного і Азовського морів?

- А у яке море вони несуть свої води, якщо належать до басейну річки Вісла?  

Подивіться на карту «Водні багатства Львівської області» (слайд).



  • Назвіть річки на території нашого краю.

  • До яких басейнів відносяться річки Львівської області?( До басейнівпівнічнихморів (фактично одного моря — Балтійського) відносятьсяусірічки, що є притоками Західного Бугу (Золочівка, Полтва, Рата, Солокія та інші), абоСяну (Вишня, Шкло), щовпадають уВіслу. На північтечетакожрікаСтир, але вона відноситься до басейнупівденнихморів, бовпадає у р. Прип'ять, остання в Дніпро, щонесесвої води до Чорного моря. УсірікипівденноїполовиниЛьвівськоїобластівідносяться до басейнурікиДністер, а значить і до басейнуЧорного моря).

Отже, більшість річок України належать до басейнів Чорного та Азовського морів, і лише Західний Буг і Сян — до басейну Балтійського моря.
А зараз, використовуючи атлас, заповніть таблицю у робочих картках.

Напишіть приклади річок, які належать до кожного з басейнів.



округлений прямокутник 5

стрілка вправо 6


округлений прямокутник 9стрілка вправо 8стрілка вправо 7


округлений прямокутник 11округлений прямокутник 10

Мал. 1.
Отже, річкова система України складається з річкових систем Дніпра, Дунаю, Дністра, Південного Бугу, Сіверського Донця, Західного Бугу тощо.

Густота річкової сітки не однакова в різних частинах України. Найгустіша вона у Карпатах, а найрідша — на півдні України.

• Як ви вважаєте, чому? Що впливає на густоту річкової сітки? (Клімат, рельєф, геологічна будова)

Вивчення другого питання ми завершимо невеличкою грою, яка допоможе вам закріпити і впорядкувати матеріал про річкові басейни. На кожній останній парті лежить аркуш формату А3, на якому написана назва найбільшої і найсла-ветнішої річки України — Дніпра. За моєю командою кожна парта пише назву будь-якої лівої притоки Дніпра і передає листок уперед, і так далі. Коли листок доходить до першої парти — ви починаєте передавати його назад, але написи на ньому продовжуєте робити. Притоки ви будете шукати по фізичній карті в атласі.

На виконання завдання відводиться 2 хвилини. Яка команда напише більше річок приток, та й виграла. Готові? Почали.

(Через 2 хвилини команди вивішують листки на дошці, зачитують їх. А решта учнів перевіряють правильність виконання.)

Усі річки України поділяються на гірські та рівнинні. Щоправда, є географи, які виділяють ще однин тип річок: гірсько-рівнинні. До нього вони відносять, наприклад, Дністер.Дністервитікає з хребта Розлуч недалеко від

с. Вовче, течеспочатку на північнийзахід, а потім круто повертає на північнийсхід і, перетинаючихребти Карпат (по тектонічнихрозломах), виходитьбіля м. СтарийСамбір на передкарпатськірівнини, зновуповертає до південного сходу і вжедовгозберігаєцей, паралельний до Карпат напрям. У гідрографічному рисунку басейнуДністра є та особливість, щоріки, яківитікають з Карпат, маютьдолини, щозакладені перпендикулярно до Карпат.


3.Живлення річок (слайд)

Живлення річок — це складний процес.



  • Від чого залежіть живлення?

  • Назвіть джерела живлення річок України. (Атмосферні опади).

У рівнинних річок 50–80 % припадає на талі снігові води з часткою дощового і підземного. На півдні частка снігового складає до 90% , а дощового майже зникає.

Карпатські та річки Кримських гір мають переважно дощове живлення з великою часткою снігового і меншою - підземного.

УсірічкибасейнуДністрамаютьзмішанеснігово-дощовеживлення, а тому рівневий режимзалежитьвідвипаданнядощів, особливо зливових і затяжних, сніготаненняпід час відлиг зимою та сходженнясніговогопокриву весною. Оскількидощі у Львівськійобластівипадають часто та інтенсивно, а відлиги з частковимчиповнимсходженнямсніговогопокривутеж не рідкість, то річкиЛьвівщинизавждиповноводні і маютьпульсуючий характер рівневого режиму і витрат. Такийграфікколиваннярівнів води називають «пилоподібним» і відносять до середньоєвропейського типу.
округлений прямокутник 28

стрілка вправо 29стрілка вправо 13стрілка вправо 12


округлений прямокутник 31округлений прямокутник 32округлений прямокутник 30
Мал. 2.
4. Режим річок

Визначається переважно типом живлення і кліматичними особливостями.

 Залежно від джерел живлення в річках змінюється рівень води.

•  Пригадайте, як називається цей процес.

•  Коли буває повінь на річках України? (Навесні:стрімкий підйом рівня води збільшується швидкість течії до 1 м/с)

•  Коли буває межень? (Улітку, липень — серпень, узимку)

•  Коли в Україні на річках є паводок ? (в період після повені до початку холодів, взимку більшість річок замерзає)

•  Коли замерзають річки України? Льодостав на річках починається з північного сходу на південний захід, а скресання у зворотному напрямку.

Для гірських річок характерним є паводковий режим з максимумами навесні. У Карпатах такий режим зберігається протягом року, у Кримських горах – в холодний період.


  1. Гідрографічні характеристики (слайд)

а) З режимом річок тісно пов’язана витрата води. Витрата води — об’єм води, що протікає за визначений час через поперечний переріз річки (м3/с).

· V

•  Коли бувають найбільші витрати води в річках?

•  Кількість води, яку несе річка впродовж року, становить її річний стік.

•  Річний стік залежить від клімату і коливається залежно від сезону.


Задача 1.

Визначити річний стік річки, якщо втрати води становлять 10 м3/с.

Річний стік=витрати води ·час (вимірюється в секундах). 
Якщо потрібно знайти річний стік потрібно витрати води помножити на кількість секунд у році (31536000с), тобто 10м3*31536000=315360000 (м3/с)
б) Характер течії річок можна визначити за допомогою похилу річки. Якщо він дорівнює десятку сантиметрів на кілометр, то річка рівнинна, а якщо 1000–7000 см/км — гірська. Для цього нам потрібно спочатку визначити падіння річки.

Падіння— це перевищення рівня висоти витоку річки над гирло.

П = НВ – НГ

Визначимо для прикладу падіння річки Дніпро, яка бере початок у Росії на Валдайській височині з болота Аксінінський мох. Її витік знаходиться на висоті 252 м, а гирло — на висоті рівня Чорного моря. Яка висота гирла Дніпра? (0 м над рівнем моря)

П = 252 – 0 = 252 (м)

в) Похил річки — відношення падіння (см) до її довжини (км).

Похил = П : Д,

де Д — довжина річки.

Розрахуємо похил річки Дніпро.

Похил = 25 200 см : 2201 км = = 11 см/км

Отже, річка Дніпро за цим показником — яка? (Рівнинна)

У гірських річок цей показник значно вищий — понад 1000 см/км. Річки Карпат мають показник падіння до 7000 см/км.


  1. Робота річок(слайд)

Річкивиконуютьвелику роботу: руйнують (розмивають і змивають) гірські породи, переносятьчастинкицихпорід і відкладаютьїх у виглядінаносівуздовж русла чи в гирлі. Результатом їхдовготривалоїроботи є формуваннярічкових долин і дельт.

Мал. 3.

Мал. 4.

Чим більшийпохилрічки, тимбільшуруйнівну роботу вона виконує. Процесруйнуваннярічкоюгірськихпорідназиваєтьсярічковою ерозією. У верхів'ях, де більшийпохил і швидшатечія, річкаголовним чином врізається в земнуповерхню, поглиблюючи свою долину. У середнійчастині та в пониззі, де похил і швидкістьтечіїрічкизменшуються, переважаютьвідкладанняпринесених порід, підмиванняберегів і розмиваннясхилівдолини. Внаслідокцього долина річкирозширюється. Річкапочинає «блукати» по долині, звиватися, утворюючипетлеподібнівигини — меандри (мал. 5). Вода сильно підмиваєкруті береги, а біля пологих відкладаються наноси. З них утворюютьсяпляжі - пологінамивні береги. Післятривалогопідмиванняберегіввигинирічищастаютьдедалікрутішими, а перемичкибіляїхосновизвужуються. Під час повенічи паводка вода можерозмитиперемичку, і річкаматименовевипрямлене русло. А вигин старого русла стане старицею — озером серпоподібноїформи, щопоступовоперетвориться на болото внаслідокзаростання.
Внаслідокпоглиблення долин річок водною ерозієюутворюютьсятераси — пологіділянкизісхилами-уступами (мал. 5). Вони є залишкамиколишніх днищ долини, щобулитоді, коли річка текла на вищомурівні. РічкиУкраїнимають до 7 терас, найбільшеїх — у долиніДністра та його приток — 11.


Мал. 5.

Рівниннірічкимаютьширокі (іноді до кількохкілометрів) річковідолинипереважно з пологими схилами. Русло в них звивисте, з меандрами, рукавами, протоками, островами, на заплавахбагатостариць. Для гірськихрічокхарактерніздебільшоговузькі, глибокідолини з крутимисхилами, їх русла слабозвивисті, кам'янисті, з порогами та водоспадами. На деякихділянкахрічкаможеутворюватиканьйон — вузьку, глибоку долину з майжепрямовиснимисхилами й вузьким дном. Каньйониформуються в гірських районах Криму й Карпат і на височинах, якізазналитектонічногопідняття. У каньйонахтечутьліві притоки Дністра, щоперетинають  Подільськувисочину, наприкладСмотрич.


У результатіруйнівноїроботирічкамає не тількирідкий(водний), але й твердийстік. Ним називають весь твердийматеріал, який переноситься річкою в завислому і розчиненомувигляді.   Відкількостіречовин, щомістяться в 1 м3 води, залежитьїїкаламутність. Найвищіпоказники твердого стоку і каламутності води маютьгірськірічкиУкраїнських Карпат і Криму, а такожті, щоперетинаютьвисочинилісостепу і степу. Найменшийтвердийстік у річоклісовоїзони. Твердийстікпоступововідкладається у виглядінаносівнижче за течією і виноситьсяголовнимирічками в моря чи озера. Там віннагромаджується на дніабо ж відкладається у гирлах річок у виглядіостровів, щоутворюють дельту. Дельтимаютьнайбільші річки України - Дунай і Дніпро. Річки в Україні є основнимиджерелами води для населення і господарства, транспортними шляхами, на них побудовані ГЕС. Їх береги — прекраснімісцявідпочинку.

руйнування ---- перенесення ---- накопичення або

ерозія ----------- транспортування --- акумуляція

Внаслідок цих процесів створюються річкові долини.



Базис ерозії – рівень, до якого річка може поглиблювати своє річище (нижче від цього рівня русловий потік втрачає здатність поглиблювати дно).

Більшість річок України належить до рівнинного типу, але в Карпатах та Криму є гірські річки. Гірський рельєф зумовлює значну швидкість течії води, яка проводить велику руйнівну роботу. Річища, заповнені галькою і валунами, брилами гірських порід.У місцях, де залягають стійкі гірські породи, потоки води стрімко падають вниз, утворюючи водоспади. Найбільшим з них в Українських Карпатах є водоспад Шипот, в Кримських горах — водоспад Джур-Джур.


V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Показати на карті найбільші річки України.

2. До яких басейнів належать річки України?

3. Як розподіляються по території ?

4. Закінчіть речення, що характеризують річки України (троє учнів отримують індивідуальні завдання на робочій картці -додаток):

- для більшості характерна повінь… .

- переважне живлення… .

- твердийстік -це…

- річковаерозія- …



- річкова долина -…

- меандри -….

- водніресурси -…

- повінь -…

- паводок - …

5. Обчисліть похил однієї з річок нашої місцевості (р.Верещиця).

6. Допиши речення ( 3 завдання на робочій картці).
VІ. Підсумки уроку


  • Ми розглянули…

  • Ми засвоїли...

  • Ми навчилися...


VІІ. Домашнє завдання

  1. § підручника.

  2. Підготувати додатковий матеріал про річки України.

  3. На контурну карту нанести кольором річкові басейни трьох морів.

Додаток


Робоча картка учня
Нові поняття

Падіння — це перевищення рівня витоку річки над гирлом.

Падіння = Висота витоку – Висота гирла (у метрах)

Похил — це відношення падіння річки в метрах до її довжини в кілометрах.

Похил = Падіння (см) : Довжина (км)

Річний стік — кількість води, яку несе річка впродовж року.

Витрати води — це об’єм води, що проходить через поперечний переріз річки за одиницю часу (метрів кубічних за секунду).

· V

Витрата води (Q) = Площа поперечного перерізу (F). Швидкість течії річки (V)



Допиши речення.

В Україні багато річок. Більшість з них відносяться до басейну _______________________________ та морів, і лише річки __________________ та належать до басейну Балтійського моря. Річкова сітка нерівномірна: вона густіша на __________________ країни і ____________ на півдні країни. Річки в Україні поділяються на ______________ та ______________ . Річки тісно пов’язані з рельєфом і ______________ . ______________ визначає напрям течії, падіння і _____________ річки. А клімат визначає _____________ і ___________. У річок України переважає мішане живлення. Найбільша річка України - ________________. Десна, Сула, Псел, Ворскла є ________________________

Дніпра.
Знайди відповідність.


1

Русло

А

Заглиблення, у якому тече річка

2

Притоки

Б

Початок річки

3

Басейн річки

В

Річки, що впадають в головну річку

4

Виток

Г

Місце впадіння річки

5

Гирло

Д

Територія, з якої річка та її притоки збирають воду

Правильні відповіді




1

2

3

4

5
















Запам'ятайте!
Падіннярічки - церізницяміжабсолютнимивисотамиїївитоку і гирла. Похилрічки - цевідношенняїїпадіння до довжини.
Похилрічки - це відношення падіння річки в метрах до її довжини в кілометрах.

Річнийрічковийстік - цеоб'єм води, щопротікає через поперечнийперерізрічки за рік.
Витрати води — це об’єм води, що проходить через поперечний переріз річки за одиницю часу (метрів кубічних за секунду).

· V

Твердийстік - цезавислий і розчинений у водітвердийматеріал, який переноситься річкою.
Річковаерозія - цепроцесруйнуваннярічкоюгірськихпорід.

Річкова долина –результат діяльностірічки у вигляділінійно-витягнутогозниження на поверхні суходолу відвитокурічки до її гирла.

Меандри -вигинирічища.

Водніресурси-запаси поверхневих і підземних вод, яківикористовуютьсячиможуть бути використані у господарськійдіяльності. Складаються з місцевого стоку та транзиту ( загальнийобсяг – 210 км2 , у тому числі 130км2 формуються за межами України).

Повінь – цетривалийпідйомрівня води в річці, якийвикликаєтьсяосновнимджереломїїживлення та повторюєтьсящорічно в певний сезон.

Паводок - порівнянокороткочаснепідняттярівня води, яке викликанесильнимидощамичиактивнимтаненнямснігу.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка