Урок навчання грамоти в 1 класі



Скачати 82.73 Kb.
Дата конвертації20.02.2016
Розмір82.73 Kb.
Гуриненко Світлана Степанівна,

учитель-методист СНВК «Лісові дзвіночки»

Деснянського району м. Києва
Урок навчання грамоти в 1 класі

Тема. Моя стежина до Шевченка. Д. Красицький «Малий маляр». Робота з дитячою книжкою. Т.Г.Шевченко.

« Тече вода із-за гаю...”

Мета:


  • навчати сприймати зміст прочитаного на слух;

  • удосконалювати навички мовленнєвої діяльності (аудіювання - говоріння);

  • розвивати уяву, мислення, формувати читацькі інтереси;

  • продовжити ознайомлення дітей із Шевченковим словом;

  • викликати бажання глибше пізнати творчість Т.Шевченка;

  • виховувати любов і шану до народного поета.

Обладнання: портрет Т.Г.Шевченка, репродукції його картин, видання «Кобзаря», малюнки учнів до творів Т.Г.Шевченка, підручник «Читанка. 1 клас» В.О.Науменко.

Хід уроку

І.Організаційний момент

Пролунав уже дзвінок,

починається урок.

Він незвичний і цікавий,

до нас гості завітали!

IІ. Актуалізація опорних знань учнів. Мовленнєва розминка.

1. Вивчення скоромовки

Вишиванка є в Степанка,

А пошила її мама.

Шила, вишивала,

Душу вкладала.

- Як ви розумієте вислів “душу вкладала”? (вишивала з великою любов’ю до сина)

2. Гра “Швидкий шукач”(робота з пошуковими таблицями)

3.Чистомовка

- Побудьмо маленькими поетами, добиратимемо рими.

Емо-емо-емо - в Україні ми живемо.

Ай-ай-ай - дуже любим ми свій край.

На-на-на - надворі уже весна.

Но-но-но - сонце заглядає у вікно.

Гі-гі-гі - прийшли гості дорогі.

Ет-ет-ет - до нас у клас прийшов поет.

- Діти, а хто такий поет? (людина, яка пише поезії).

- Який поет завітав до нас? (Т.Г.Шевченко).



IIІ. Повідомлення теми та мети уроку.

- На уроці будемо говорити про життя Т.Г.Шевченка, його дитинство, познайомимося з оповіданням “Малий маляр” Д.Красицького, в якому розповідається про маленького Тараса. Прочитаємо один з віршів Т.Г.Шевченка - “Тече вода із-за гаю...”



IV. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.

1.Розповідь учителя про Т.Г.Шевченка.

200 років тому, 9 березня 1814 року, в с. Моринці на Черкащині у великій селянській родині народився хлопчик, якого назвали Тарасом. Згодом, коли хлопчик був ще зовсім маленьким, родина переїхала жити до с. Кирилівка. Тут і пройшло дитинство Т.Г.Шевченка.

Батьки Тараса були кріпаками. Кріпак - це людина, «закріплена» за паном. Кріпаки з ранку до ночі працювали на ланах у багатіїв. Вони виконували все, що загадували пани. За невиконання наказів пана кріпаків карали. Дуже стомленими щодня поверталися кріпаки додому, тому працювати на своєму полі в них не залишалося ні сил, ні часу.

Родина була велика: батько Григорій, мати Катерина, Тарасик, три сестрички (Катря, Ярина, Марійка), два братики (Микита, Йосип) і дідусь Іван. Усього дев’ятеро.

Гарно було в Кирилівці. Коло хати - розкішний квітник, стара крислата верба, за хатою садок, неподалік в’ється річечка. Пізніше Т.Г.Шевченко напише про своє село:

Село! І серце одпочине.

Село на нашій Україні -

Неначе писанка, село.

Зеленим гаєм поросло.

Цвітуть сади, біліють хати,

А на горі стоять палати,

Неначе диво...

Серед цієї краси зростав малий Тарас. Піклувалися про нього добра мати та старша сестра Катерина. Любив Тарас неділю, коли людей не гнали на роботу до панів, і всі були в хаті. Тоді збирались усі довкола дідуся. Слухали його розповіді про минуле, різні цікаві історії.

З любов’ю про свого дідуся Шевченко напише:

І досі сниться: під горою

Меж вербами та над водою

Біленька хаточка. Сидить

Неначе й досі сивий дід

Коло хатиночки і бавить

Хорошеє та кучеряве

Своє маленькеє внуча...

Хлопчик з малих років був дуже допитливим і розумним, мав велике бажання вчитися. Тому батько віддав його в науку до дячка.(Дяк-служитель у церкві, навчав по церковним книгам). Наука Тарасу давалася легко, але відзначався він непосидючістю та норовливістю, за що часто бував битим. Хлопчик успішно подолав науку, мужньо переносячи всі суворі кари і знущання дяка.

У маленького Тараса було захоплення: він дуже любив малювати. Малював кожної вільної хвилини, малював усе, що бачив навколо: деревце, квіточку, струмочок, качечку. І від цього отримував велике задоволення.

Саме про велике бажання маленького Тараса малювати Д. Красицький написав оповідання, яке називається «Малий маляр».

2.Опрацювання тексту оповідання Д. Красицького “Малий маляр”

а) Словникова робота

Маляр - походить від слова “малювати”; раніше малярем називали художника.

- Чи зрозуміли ви, про кого йтиметься в оповіданні?

Хто ж цей “малий маляр”?

Долівка - (від слова “долі” - унизу)- утрамбована, вирівняна та помазана глиною земля у приміщенні, служить підлогою.

Мисник - глибока миска.

Ряднина - покривало з домотканого полотна.

Вишняк - вишневий сад.

Змережив - розмалював.

Поралася - наводила порядок у хаті.

Ліг горілиць - обличчям догори.

б)Читання оповідання вчителем



  • Чому оповідання має назву “Малий маляр”?

Хто є його головними героями?

в) Бесіда за змістом оповідання.



  • Чому оповідання має назву “Малий маляр”?

Хто є його головними героями? (Тарас, мама, сестра Катря).

  • Чим і де малював малий Тарасик? (Вуглинкою на стінах, на долівці).

  • Що зобразив хлопчик на стіні? (Гілки дерев, листя, квіти; півня - у кутку).

  • Як ви думаєте, чому Тарасик малював не на папері, чому вуглинкою?

  • Хто відібрав вуглинку в хлопчика? (Мама).

- Хто поставив малого в куток? (Катря).

- Чи це зупинило Тараса, чи він перестав малювати? (Узяв іншу вуглинку й намалював у кутку півня)



  • Якого півня намалював Тарасик у кутку? (Бондаренківського, сусідського).

  • Чому хлопчик намалював сусідського півня, а не свого? (Бо він гребенястий).

  • Роздивіться ілюстрацію на с.25. Який епізод оповідання відповідає зображеному? Знайдіть і прочитайте ці рядки(с.25).

  • Знайдіть і прочитайте на с.25,.що наказала Катря братику, коли йшла на город.

Фізкультхвилинка «Україно, ми твоя надія!»

г) Аудіювання

- Чим займався Тарасик, коли повернувся на подвір’я?

грався м’ячем;

спостерігав за хмарками;

малював паличкою.



  • Чи зрозуміли ви вислів “хмарки міняли обриси”?

  • Кого нагадували хлопчику хмарки?

квіти і метеликів;

ягідки;


звірів і птахів.

  • Кого саме побачив у небі Тарасик? (Півника, який перетворився на. кицьку)

- Як ви розумієте таке речення з тексту “небо живе, крутиться”? (Це тому, що Земля обертається навколо осі та Сонця. Швидкість, з якою пливуть хмарки, міняється від сили вітру)

3.Ігри з розвитку зв’язного мовлення учнів

а) гра на розвиток уяви

- Заплющить очі, уявіть ясне погоже небо, по якому повільно пливуть хмарки...Кого вони вам нагадали?

б) гра “Компліменти”

Хмарки (які?) - легенькі, пухнасті, кучеряві, біленькі, маленькі,

Швидкі, повільні, ватні, білосніжні,...

перед дощем - темні, чорні, дощові, важкі,...

Небо (яке?) - голубе, синє, блакитне, ясне, хмарне, безхмарне, похмуре, темне, безмежне,...

в) гра “Причіп”

Хмарки пливуть.

Хмарки пливуть у небі.

Легенькі хмарки пливуть у небі.

Легенькі хмарки пливуть у ясному небі.

Легенькі хмарки повільно пливуть у ясному небі.

4. Підсумкова робота за оповіданням “Малий маляр”

- Як називається оповідання, яке ви сьогодні слухали?

- Чим воно вам сподобалось?

- Про що дізналися з оповідання?

(Т.Г.Шевченко в дитинстві дуже любив малювати, спостерігати)



V. Узагальнення та систематизація знань учнів.

1. Шевченко - художник.

У дитинстві Т.Г.Шевченко любив спостерігати за всім, що бачив навколо: за хмаркою, за пташкою, за струмочком, квіточкою. І дуже любив, заховавшись у бур’янах, всю цю красу малювати.

І.Їжакевич “Тарас - пастух”

(Ми бачимо хлопчика, що сидить під парканом. У лівому кутку картини вдалині - селянські хати, а на пагорбку, за березами, - вітряк. Хлопчик поклав на коліна клаптик паперу і малює. Так починається шлях майбутнього художника).

Т.Г Шевченко написав багато пейзажів, портретів, автопортрети. (Перегляд картин).

2. ”Кобзар” Т.Г.Шевченка

- Діти, пригадайте, як часто називають Т.Г.Шевченка? (Кобзарем).

А чому? Хто такі кобзарі?

(Колись у давнину ходили по Україні старі люди, часто вони були сліпі, співали про тяжке життя. Співаючи, вони грали на старовинному музичному інструменти - кобзі. Назва інструмента і дала їм ім’я - кобзарі).

Шевченко не грав на кобзі, не співав пісень на дорогах України. Але коли чуєш його твори, то ніби чуєш ніжну, сумну пісню про тяжке життя народу.

Чому ж такі сумні вірші писав Т.Г.Шевченко? Бо дуже любив свою Україну, свій народ, який страждав від знущань панів. Адже він і сам зазнав багато страждань, особливо, коли став сиротою. 9 років було Тарасові, як померла його мама, а тато помер, коли хлопчику було 11 років).

- Свою першу збірку віршів поет назвав “Кобзар”. Входило до неї 8 поезій. Згодом виходили нові видання “Кобзаря”, у яких вже було набагато більше поезій. (Учитель демонструє одне з видань).

3. Робота над віршем “Тече вода із-за гаю...”

- Чудовими і неповторними є Шевченкові вірші, у яких він оспівує красу рідного краю, рідну Україну.

Пропоную вам познайомитися з одним із віршів Т.Г.Шевченка - “Тече вода із-за гаю...”

а) словникова робота

гай - невеликий листяний лісок;

осока - багаторічна болотна трава (листя з гострими краями);

качур - самець качки (селезень);

ряска - багаторічна рослина (у великій кількості на поверхні водойм зі стоячою водою).

б) читання вірша вчителем

- Які картини малює ваша уява, коли ви слухаєте вірш?

- Які почуття викликав у вас вірш? (Ніжні, лагідні, чарівні)

-З якою інтонацією голосу треба читати? (Спокійно, мелодійно)

в) читання “бджілкою”(напівголосно)

С.р. - із-за попід

качаточка хлюпочуться

г) виразне читання вірша учнями

- Як розумієте вислів ”качечка розмовляє з дітками своїми?”

д) розгадування кросворда

1. Хто хлюпочеться поміж осокою? (Качаточка)

2. Тече вода із-за ...(гаю)

3. Хто виплив разом з качечкою за дітками? (Качур).

4. Хто розмовляє з своїми дітками? (Качечка).

5. Що ловить у воді качечка? (Ряску).



V. Підсумок уроку

- Кому присвячений наш урок?

- Що нового і цікавого ви дізналися?

- Чому український народ упродовж багатьох років ушановує пам’ять Кобзаря? (Народний співець, який подарував нам безцінний скарб - чудові твори, які читають не тільки в Україні, а й в усьому світі.)



- Де похований Т.Г.Шевченко?(У Каневі на Чернечій горі)


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка