Урок по темі «Тварини». Давайте ж пригадаємо, за якими ознаками ми відносимо тварин до живих організмів?



Скачати 54.99 Kb.
Дата конвертації03.03.2016
Розмір54.99 Kb.
Урок природознавства в 3 класі

Тема. Довкілля тварин. Як тварини добувають

корм. Як тварини захищаються.

Охорона тварин.

Мета: формувати поняття «довкілля тварин»,

розвивати вміння спостерігати, аналізувати, робити висновки;

виховувати бережливе ставлення до природи, бажання захищати тварин, оберігати від знищення.

Обладнання: комп’ютер, набір малюнків, фото, таблиць.

Хід уроку
І. Хвилинка спостережень.

1. Характеристика погоди на сьогоднішній день.



(Доповідь чергового)

2. Підсумок за тиждень.

3. Чого ми очікуємо на цей день за календарем?
ІІ. Перевірка вивченого матеріалу.

1.Фронтальне опитування.

- Сьогодні останній урок по темі «Тварини». Давайте ж пригадаємо, за якими ознаками ми відносимо тварин до живих організмів? (Вони дихають, ростуть, рухаються, розмножуються, живляться, відмирають).

- Але такі ж ознаки мають і рослини. У чому ж відмінність між рослинами і тваринами? (У будові організму, у русі, у живленні, у розмноженні).

- І все ж царство тварин дуже багаточисельне і різноманітне. Тому за певними істотними ознаками його поділили на кілька груп. Які ж групи тварин ми вивчаємо у 3 класі? (Комахи, риби, земноводні, плазуни, птахи, звірі).


2. Презентація «Царство тварин » (на комп’ютері).

3. Робота в групах.

- Перевіримо, як ви підготувалися до уроку. Сьогодні ми теж поділимося на 6 груп. Ваше завдання: пригадати істотні ознаки, що вирізняють з-поміж усіх тварин саме ту групу, яка вам зараз дістанеться. Пропоную звернути увагу на будову тіла і розмноження.



(Діти діляться на групи, жеребкуванням отримують завдання підготувати доповіді по одній із груп тварин).

Після обговорення в групах виступають представники кожної.


4. Тестова перевірка.

1. Яка найчисельніша група тварин?

комахи, б) птахи, в) звірі.
2. Істотна ознака комах:

а) 2 ніжки, б) 4, в) 6,


3. Ікрою розмножуються:

а) риби, б) риби і земноводні, в) земноводні,


4. Представники якої групи тварин висиджують яйця?

а) плазуни, б) птахи, в) комахи,


5. Істотні ознаки птахів:

а) дзьоб, б) крила, в) пір’я,


6. За якими ознаками ми вирізняємо звірів серед усіх тварин?

а) мають шерсть, б) мають шерсть і годують малюків молоком, в) мають шерсть і зуби.


ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

- Сьогодні ви дізнаєтесь, що таке довкілля тварин, як вони пристосувалися до добування собі корму, як захищаються від ворогів, а також що повинна робити людина, щоб зберегти тваринний світ.


ІV. Робота над новим матеріалом.

1.З’ясовування важливості довкілля для тварин.

- Як ви розумієте слово «довкілля»? (Це все, що нас оточує).

- Що ж оточує, наприклад, зайця в лісі? (Сонце, повітря, ґрунт, вода, рослини, інші тварини, іноді люди).

- З чим пов'язаний ланцюг живлення зайця? рослинами, хижими тваринами)

- Як пов'язаний він з людиною? (Людина може полювати на нього, а може і допомогти взимку)

- Чи всі фактори, що ми назвали, є необхідними для існування зайця? (Ні)

- Те, без чого він не може обійтися, є необхідними умовами для його життя.
2. Пристосування до добування корму.

- Але в цьому ж довкіллі живуть і інші тварини, для яких необхідні інші умови. І всі вони повинні пристосовуватися до життя, щоб вижити.

- Одним із головних факторів виживання є вміння добути корм.

- Ви знаєте, що за способом живлення тварини поділяються на 3 групи. Які? (Травоїдні, хижі, всеїдні)



Гра «Мікрофон».

- Перший ряд наводить приклади хижих тварин, другий – травоїдних, а третій – всеїдних.

- Без їжі тварини загинуть. Давайте разом з’ясуємо, що допомагає їм добути собі їжу.

Демонструються зображення тварин ( на комп’ютері або на фото чи малюнках):

1) Вовк (Слух, нюх, зір, швидко бігає, гострі зуби)

2) Лисиця (Те ж саме, тихо підкрадається).

3) Орел (Зір, кігті, дзьоб)

4) Дятел (Дзьоб, язик, хвіст, кігті).

5) Лелека (Довгі ноги і дзьоб)

6) Жаба (Язик)

7) Щука (Забарвлення)



Висновок: гарний слух, нюх, зір, швидкість, гострі зуби, кігті, дзьоб, язик, хвіст, забарвлення – все це допомагає тваринам добувати корм.
3. Як тварини захищаються.

Робота в парах.

- Що ж, хижі тварини пристосувались до здобуття їжі, а тварини, на яких вони полюють, пристосувалися, щоб захищатися.



На кожну парту роздано по малюнку із зображенням тварини. Діти мають зробити висновок, за допомогою чого ці тварини виживають.


  1. Лось (сильні ноги, роги).

  2. Козуля (швидка).

  3. Заєць (швидко бігає, сильні ноги, забарвлення).

  4. Їжак ( голки).

  5. Черепаха ( панцир).

  6. Ящірка ( хвіст).

  7. Гадюка (отрута).

  8. Хамелеон (міняє колір).

9) Сонечко (застерігає червоним кольором).

10) Оса (жалить).

11) Білка (швидка і легка).

12) Метелик (маскується).



Висновок: отже тварини пристосувалися захищатися від ворога. Кожний вид тварин має властиві лише йому захисні ознаки.

4. Охорона тварин.

- Все частіше ми згадуємо про те, що тваринам загрожує небезпека чи взагалі деякі види тварин зникають. Як ви думаєте, що є цьому причиною?


- Люди можуть не тільки шкодити природі, а й допомагати їй.

а) ознайомлення із «Законом про охорону й використання тваринного світу»,

б) презентація Червоної книги України,

в) ознайомлення з поняттям «заповідник».


- Чи потрібно охороняти тих, хто не занесений до Червоної книги?

- Що може статися, якщо зникне якийсь вид тварин?

- Що може робити кожен з вас, щоб допомогти природі?

- Як ви думаєте, про що хотіли б попросити нас тварини?


V. Закріплення вивченого.

1.Кругограма.

(Гра, в якій швидко даються відповіді на логічний ланцюжок питань)

По черзі демонструються фото тварин (горобець, білка, карась, крокодил, жаба, муха). Діти швидко дають відповіді на запитання за таким зразком:



Хто це? (Горобець)

Хто такий горобець? (Птах)

За якими ознаками? (Пір’я, дзьоб)
2. Гра «Так-ні»

У комахи 4 ноги. (Ні)

Павук – це комаха. (Ні)

Є птахи, що не літають. (Так)

Кит – це риба. (Ні)

Деякі звірі виводяться із яєць. (Так)

Ведмідь – всеїдна тварина. (Так)

Жаба не може дихати у воді. (Ні)

Ми – друзі тварин. (Так)
3. Хвилинка-цікавинка.

(Короткі повідомлення дітей про життя тварин)
VI. Підсумок уроку.

- Пригадаймо, що нового ми вчили на уроці?

- Що цікавого дізналися?

- Які види роботи вам сподобалися?



- Який висновок хочете зробити у кінці цього уроку?


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка