Урок позакласного читання у 3 класі «Людина починається з добра»



Дата конвертації19.02.2016
Розмір65.8 Kb.
Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України

Відділ Новомиргородської РДА

Новомиргородська ЗШ І-ІІІ ступенів №1

Урок позакласного читання

у 3 класі

«Людина починається з добра»

(за оповіданнями В.О.Сухомлинського)

Корнійчук О.В.,

вчитель початкових класів

Новомиргород 2013

Тема. Людина починається з добра (за оповіданнями В.О.Сухомлинського)

Мета. Поглибити знання учнів про загальнолюдські моральні якості;

учити аналізувати та оцінювати поведінку дійових осіб, визначати головну думку твору ;

розвивати увагу, образне мислення, комунікативні вміння, удосконалювати читацькі навички;

виховувати людяність, милосердя, доброту, любов до книг.



Обладнання: презентація, роздруковані тексти оповідань В.О.Сухомлинського, малюнки різних життєвих ситуацій, моделі квітів.

Хід уроку
I. Організаційний момент.

В небі завжди сонце світить ясно,

А в душі немає пустоти.

Світ тобі всміхається прекрасний,

Якщо є багато доброти.
II. Повідомлення теми та мети уроку.

– Сьогодні на уроці позакласного читання ми зробимо ще один крок дорогою добра, будемо читати цікаві оповідання про справи ваших ровесників, про їхні добрі вчинки, про вміння дарувати добро іншим. Спробуємо з’ясувати, якою має бути справжня людина: доброю чи злою, жорстокою чи милосердною.

А допоможуть нам у цьому герої творів В.О.Сухомлинського.

Епіграфом до сьогоднішнього уроку будуть слова Любові Забашти:



Сказав мудрець:

Живи, добро звершай!



Та нагород за це не вимагай.

Лише в добро i вищу правду вiра

Людину відрiзня вiд мавпи і вiд звiра.

Хай оживає iстина стара

Людина починається з добра.
III. Вивчення нового матеріалу.

1. Вправа «Асоціативний кущ»

– Милосердя і доброта – це крила, на яких тримається людство. А як ви розумієте значення слова доброта?

(складання асоціативного куща)
2. Гра «Криголам».

Придумайте людські чесноти до кожної букви слова «доброта»:

Д – добросовісний, доброзичливий, допитливий

О – об’єктивний, оптимістичний

Б – благородний, благодійний

Р – ретельний, романтичний, різносторонній

О – освічений

Т – талановитий, тямущий

А - активний

- Всі ці риси характеру притаманні оцій людині. (Вивішується портрет).

- Хто це? (В.О.Сухомлинський).

- Що вам відомо про нього?

- Які оповідання ви пам’ятаєте?
3. Презентація біографії В.О.Сухомлинського
- Сьогодні ми познайомимося ще з двома оповіданнями В.О. Сухомлинського: «Важко бути людиною» та «Красиві слова і красиве діло».
4. Опрацювання оповідання «Важко бути людиною».

а) Гра «Шифрувальник»

Роз′єднайте слова і ви дізнаєтеся назву першого оповідання.



Важкобутилюдиною

б) Первинне читання вчителем.

В. Сухомлинський «Важко бути людиною».

Діти поверталися з лісу. Вони сьогодні ходили в далекий похід. Шлях додому пролягав через невеликий хутірець, що лежав у долині за кілька кілометрів до села. Втомлені, знесилені діти ледве дійшли до хутірця. Зайшли в крайню хату, попросили води. З хати вийшла жінка, за нею вибіг маленький хлопчик. Жінка витягла з колодязя води, поставила на стіл серед двору, а сама пішла до хати. Діти напилися, відпочили на траві. Де й узялися сили. Відійшли на кілометр від хутірця, Марійка тут і згадала:

— А ми ж не подякували жінці за воду.

Діти зупинилися. Справді, забули подякувати.

— Що ж... — каже Роман, — це не велика біда. Жінка вже й забула, мабуть. Хіба варто повертатися через таку дрібницю?

— Варто, — наполягає Марійка. — Хіба тобі самому не соромно перед собою, Романе?

Роман усміхнувся. Видно, що йому не соромно.

— Ви як хочете, — каже Марійка, — а я повернуся й подякую...

— Чому? Скажи, чи ж обов’язково це зробити? — питає Роман.., — Адже ми так потомилися...

— Бо ми люди... Якби ми були телята, можна було б і не вертатися...

Вона рушила до хутірця. За нею пішли всі.

Роман постояв хвилинку й, зітхнувши, теж поплівся за гуртом.

— Важко бути людиною... — сказав він.
в) Аудіювання.

1) Куди ходили діти?

А) в далекий похід;

Б) на рибалку;

В) за грибами.

2) Чого попросили діти у жінки?

А) хліба;

Б) води;

В) молока.

3) Хто перший згадав, що забули подякувати?

А) Роман;

Б) Марійка;

В) всі діти.

4) Чому діти повернулися?

А) бо їм стало страшно;

Б) вони щось там забули;

В) бо вони люди.

(Перевірка аудіювання).



г) Гра «Так чи ні».

- Прочитайте останній рядок: «Важко бути людиною».

- Хто вважає, що важко бути людиною, станьте ліворуч, а хто вважає, що ні, станьте праворуч.

- Доведіть свою думку. (Діти відповідають).

- Хто змінив своє рішення, займіть інше місце.

д) Читання на швидкість за 1 хвилину (3 рази).


5. Фізкультхвилинка.
6. Опрацювання оповідання «Красиві слова і красиве діло».

а) Метод «Передбачення».

- Як ви думаєте, про що буде йти розмова в цьому оповіданні?

б)Читання учнями частинами з передбаченням.

В. Сухомлинський «Красиві слова і красиве діло».

Серед поля стоїть маленька хатина. її побудували, щоб у негоду люди могли сховатися й пересидіти в теплі.

Одного разу серед літнього дня захмарило й пішов дощ. А в лісі в цей час було троє хлопців. Вони сховалися в хатинці й дивилися, як з неба ллє, мов з відра.

Коли це бачать: до хатини біжить ще один хлопчик. Незнайомий. Мабуть, з іншого села. Одежа на ньому була мокра, як хлющ. Він тремтів од холоду.

І ось перший із тих хлопців, які сиділи в сухому одязі, сказав:

…………………………………………………(передбачення)……………………………………………………

— Як же ти змок на дощі! Мені жаль тебе...

Другий теж промовив красиві й жалісливі слова:

………………………………………………(передбачення)………………………………………………………

— Як страшно опинитися в зливу серед поля! Я співчуваю тобі...

А третій не сказав ні слова.

…………………………………………………(передбачення)……………………………………………………

Він мовчки зняв із себе сорочку й дав її змоклому хлопчикові. Той скинув мокру сорочку й одягнув суху.

Гарні не красиві слова. Гарні — красиві діла.


б) Самостійне мовчазне читання «Бджілки».

в) Бесіда за прочитаним.

- Хто з героїв вам подобається? Чому?

- Хто не подобається? Чому?

- Доберіть інший заголовок до оповідання з одного слова.



IV. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Гра «Поповни скарбничку мудрості»

– Про доброту, добро існує багато висловів видатних людей, прислів’їв. От і ми поповнимо сьогодні нашу скарбничку мудрості новими прислів’ями.

Вам треба з’єднати частини прислів’я (робота в парах)

Від теплого слова і лід розмерзає.

Перший крок до добра – не робити зла.

Все красиве на землі – від сонця, все добре – від людини.
2. Вправа «Рюкзачок»

– Перед вами на окремих аркушах записані позитивні й негативні риси характеру людини. Виберіть позитивні, складіть їх у рюкзак і візьміть у життєву дорогу.


IV. Підсумок уроку.

1. Бесіда

- З якими оповіданнями ми познайомилися?

- Хто автор цих творів?

- Чому навчають ці твори, до чого закликають?




2. Гра «Поляна доброти»

– У кожного на парті лежать квіти різного кольору. На зворотньому боці записані людські чесноти. Виберіть ту, яку вважаєте найголовнішою. Створимо Галявину доброти. І нехай завжди над нею світить яскраве сонечко і зігріває своїми промінцями.


V. Домашнє завдання

1 група – намалювати малюнки до прочитаних оповідань.

2 група – скласти свою казку на тему «Людина починається з добра»
Ось і закінчився урок, але не скінчилася дорога добра. Вам ще, діти, жити і йти цією дорогою все своє життя. Хочеться, щоб на цій дорозі ви не загубили людяності, чесності, чуйності.

Закінчимо урок словами В.О. Сухомлинського:

«Ти живеш серед людей. Не забувай, що кожен твій вчинок, кожне твоє бажання відбивається на людях, які тебе оточують. Знай, що є межа між тим, що тобі хочеться, і тим, що можна. Перевіряй свої вчинки ... Роби все так, щоб людям, які тебе оточують, було добре».

У добру життєву путь вам усім!




i:\корнійчук\dsc03654.jpg
i:\корнійчук\dsc03658.jpg


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка