Урок позакласного читання в 4 класі Тема. Люби і знай свій рідний край Мета



Скачати 90.03 Kb.
Дата конвертації19.02.2016
Розмір90.03 Kb.
Урок позакласного читання в 4 класі

Тема. Люби і знай свій рідний край

Мета. Поглибити знання учнів про рідний край. Формувати усвідомлення своєї належності до Української держави, значення держави та рідної мови у житті кожного народу. Розвивати пізнавальні інтереси школярів, уміння виразно читати віршовані і прозові твори. Виховувати любов до рідного краю.

Обладнання. Тематична виставка книг, журналів, ілюстрацій, малюнків, відео «В моїм серці Україна», грамзапис пісні В.Симоненка «Виростеш ти, сину», карта України, збірники творів "Позакласне читання. 4 кл.»

Хід уроку

  1. Організаційний момент.

  2. Вправа «Очікування»

  • Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

II. Повідомлення теми і мети року.
1. Розгадування кросворда.

2. Бесіда.

— Що ви знаєте про дати: 24 серпня 1990 р.; 28 червня 1996 року?

3. Читання висловів, записаних на дошці



III. Робота з виставкою книг.

1. Розглядання представлених на виставці книг.



  • Якій темі присвячена виставка книг?

  • Які з книг вам знайомі?

  • Яку б книгу ви запропонували для поповнення виставки?

2. Презентація (представлення) прочитаних учнями книг за пам'яткою.

  • Назва книги.

  • Автор. Художник. Видавництво.

  • 3 анотації я дізнався ...

  • Події відбуваються ....

  • На яких сторінках читати цю книгу мені було ... (цікаво, сумно, весело, хвилююче).

  • Найбільше запам'яталося ...

  • Після прочитання книги залишиться ...

ІІІ. Усний журнал « Україно, ясен мій цвіте…»

Сторінка 1. Що таке Батьківщина

— Рідний край, Україна, Батьківщина, Вітчизна — прості, прекрасні слова.


Рідний край починається від батьківського порога, від тієї стежини, де ти зробив перші кроки, від калини біля твоїх воріт, з барвінку, який ніжно стелиться в садочку.

У всіх людей одна святиня,

Куди не глянь, де не спитай.

Рідніша їм своя пустиня,

Аніж земний казковий рай.

Їм красить все їх рідний край.

Нема без кореня рослини,

А нас, людей, - без Батьківщини.



Микола Чернявський

— Це акровірш. Знайдіть назву своєї Батьківщини в ньому.

Отже, діти, батьківщина — це найдорожче, найсвітліше, найрідніше, найкраще місце на землі, де живуть наші батьки, дідусі, бабусі, де поховані наші предки. Це — наша рідна земля, наша Україна.

Слово "Україна" згадується вперше в давньоруському літописі. Ця згадка віднесена до 1167 року. Означало це слово країну, де жили слов'яни.

Вчені вважають, що назва "Україна" означає країна, край, уділина (від "краяти"), тобто територія, яка відділяє мене (народ, плем'я, рід) від інших і є наділеною (украєною) мені як батьківщина. В народі і сьогодні, коли щось відрізають від чогось, то кажуть: "відкраяти" (хліб покраяти, нарізати).

Україна — це наша Батьківщина.



Перегляд відео « В моїм серці Україна!»

Вчитель.

Яка ж вона, наша Батьківщина?

В Україні проживає 46млн. чоловік. Поруч з українцями живуть росіяни, білоруси, поляки, молдавани, угорці та ін. За чисельністю населення вона посідає шосте місце в Європі. Площа України 603, 7 тис. км2.

Столиця України — місто Київ. Основний Закон України — Конституція. її прийнято Верховною Радою України 28 червня 1996 року. Найбільші свята нашої держави: День Незалежності — 24 серпня, День Конституції — 28 червня.

— Україна є суверенна і незалежна, демократична, соціальна, правова
держава (Стаття 1 Конституції України).

Що означає вислів "Україна — суверенна країна"? Тобто має право самостійно, без втручання інших держав вирішувати всі свої внутрішні та зовнішні справи. А ще Україна — демократична. Це означає, що влада в ній належить народові. Тільки народ може змінювати її основи — конституційний лад.



Сторінка 2. Державні символи України.

— Кожна країна світу обов'язково має три символи. А що таке символи?


Символ — це умовне позначення якогось предмета, поняття чи явища;

художній образ, що передає якусь думку, ідею.



Державний символ — це предмет, який характеризує державу, відображає її побут, традиції, господарювання, історичне минуле, прагнення народу. Символи України — Гімн, Герб, Прапор. Про це записано в Конституції (Стаття 20, розділ І): Державними символами України є Державний Прапор України, Державний Герб України, Державний Гімн України.

Розповіді дітей про символи України.

Сторінка 3. Мій край моя історія жива.

— На долю нашого народу випало багато героїчного і водночас трагічного.

Русь-Україна відома всьому світові своїми багатими землями, хлібом-сіллю, піснею, працьовитими людьми.

Здавна наша земля була ласим шматком для сусідів. Вижити, вистояти проти їхніх зазіхань було найголовнішим для українців. Стогнала наша земля під копитами татарських орд, турецьких яничар, польських феодалів, які хотіли поневолити наш народ мечем і вогнем. Російський царизм забороняв писати і друкувати українською мовою, не визнавав нашої власної історії.

Історії ж бо пишуть на столі,

ми ж пишем кров'ю на своїй землі.

Ми пишем плугом, шаблею, мечем,

піснями і невільницьким плачем.



Ліна Костенко

Народ боронився. Нашу правду і кривду, наш дух незнищенності пронесли через віки пісні, легенди і думи.

Українці жили і боролися. Патріотизмом пройняті слова Тараса Шевченка: "Наша дума, наша пісня не вмре, не загине". Він заповідав нам:

Свою Україну любіть,

любіть її во время люте,

в останню тяжкую минуту

за неї Господа моліть.

Історія України — це історія народу, який протягом багатьох століть боровся за свою незалежність. Серед тих, хто віддав своє життя за щастя народу, імена славних лицарів — Петра Сагайдачного, Івана Сірка, Богдана Хмельницького, Максима Залізняка, Івана Мазепи, Олекси Довбуша, Устима Кармелюка та інших.

За кращу долю боролись відомі всьому світу діячі культури: Тарас Шевченко, Леся Українка, Іван Франко, Марія Заньковецька, Михайло Грушевський.

Естафету боротьби перейняли кращі сини і доньки України наступних поколінь



Сторінка 4. Дубенщина у вінку України

Ми пишаємося тим, що названі імена причетні і до історії нашої славної Дубенщини. Адже на Дубенщині побували і Максим Кривонос, і Тарас Шевченко, і Григорій Сковорода, і тисячі інших славетних людей.



https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6f/dubno_rs.png https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b2/dubno_rh.png

Дити́ничі — наше рідне село на карті України, що знаходиться в Дубенському районі Рівненської області. Населення становить 489 осіб (дані за останнім переписом населення). Тут проживають добрі, роботящі та щирі люди – ваші мами, татусі, бабусі та дідусі. Тут ростете і навчаєтесь ви – маленькі українці, патріоти нашої Батьківщини

Місто Дубно древнє ( з часу першої згадки про нього минуло вже 910 років) і вічно молоде. Тут жили і творили музиканти й архітектори, ченці, співаки й композитори. Про це місто пишуть книги, пісні, малюють картини.

Сивий Дубен

Над моєю Вітчизною зайнялася зоря.

В далині за туманами оживає земля..

Понад тихою Іквою майже тисячу літ

Потопаючи в зелені, сивий Дубен стоїть.

Верби чемно вклонилися у ранковій імлі

Тим, кому не судилося спати в рідній землі.

Про козацькую доленьку свідчать злами фортець.

Що лихе заподіяно – перейшло нанівець.

Дзвони в храмах озвалися, - свято йде – Божий дар.

Навіть в бронзі замислився милий серцю Кобзар.

І щоб в світі не сталося, вже нема вороття.

Хай все буде на краще в нас, хай вирує життя.

Олексій Мачеєв

Моє Дубно…

Над рікою, над Ікрою, над широкою сагою,

Де мовчать у задумі фортеці вали,

Нам віки неповторну красу берегли.

Моє Дубно – рідне місто, тиха дума, ніжна пісня,

Барвінковий квітучий розмай, весняного, чарівного неспокою край.

Чисті води, ясні зорі, сонця далі неозорі,

Світанкові сади, і левади, й поля – у вінку України моя тут земля.

Над рікою, над Ікрою трави вкрилися росою,

Піднялися тумани в ярінь висоти, і біжать невгамовні дороги в світи.



Степан Суражський

Сторінка 5. Поетична.

1. Обговорення прочитаних творів.

а) "Слово української дитини ", Юра Шкрумеляк.



  • Чим гордиться хлопчик? Прочитати.

  • Що він говорить про свою вдачу, душу, мову? Прочитати.

  • Якими словами описано рідний край?

  • Що хлопчик вважає святим обов'язком?

б) "Наша Батьківщина", Роман Завадовий.

  • Від чийого імені ведеться розповідь у вірші?

  • Що добре знають діти? Прочитати.

  • Що діти вважають найголовнішим?

  • Як описано красу рідної землі? Прочитати.

  • Що діти повинні добре "вивчити і пізнати"?

  • До чого автор закликає дітей України?

2. Читання та обговорення творів.

З циклу "Мій край", Роман Купчинський.

а) Читання вірша учителем та учнями.

б) Читання вголос (парами).

в) Вибіркове читання.


  • Прочитати рядки вірша, в яких автор висловлює захоплення красою
    рідного краю.

  • Що сказано у вірші про Київ? Прочитати.

  • Прочитати рядки, в яких описано вдачу жителів різних частин
    України.

  • Як автор називає їх?

О. Пархоменко "Чого мені треба".

а) Читання вірша вчителем.

б) Читання "парами" вголос.

— Яка головна думка твору?



3. Читання учнями самостійно підібраних творів.

ІV. Підсумок.

  • Чи збулись ваші очікування?

  • Чому був присвячений наш урок?

  • Що було корисним для вас на уроці?

  • Твори яких авторів ви хотіли б почитати на наступних уроках?

  • Що ви розповісте батькам про урок?

Слухання грамзапису пісні В Симоненка "Виростеш ти, сину»"


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка