Урок природознавства у 1 класі тема: Чим живляться тварини? Запитання до природи. Чим снідає їжачок? Мета



Скачати 111.07 Kb.
Дата конвертації03.03.2016
Розмір111.07 Kb.
Одеський навчально-виховний комплекс

«Морський ліцей – ЗОШ №24 І-ІІІ ступенів»

Одеської міської ради Одеської області

Розробка відкритого уроку природознавства для 1 класу

з розділу «Світ живої природи»

за темою «Чим живляться тварини?»
Вчитель початкових класів

Вищої категорії Одеського НВК «Морський ліцей – ЗОШ №24»

Неізвєсна Ірина Петрівна

ОДЕСА 2013Р

УРОК ПРИРОДОЗНАВСТВА У 1 КЛАСІ
ТЕМА: Чим живляться тварини? Запитання до природи. Чим снідає їжачок?

Мета: Закріпити поняття «звірі», «птахи», «риби», «комахи», «плазуни», «земноводні», формувати уявлення про поняття «рослиноїдні», «хижі», «всеїдні» тварини; розвивати вміння порівнювати, спостерігати; розкрити цінність тварин; виховувати любов до природи, бажання оберігати тварин, брати участь у їх охороні.

Обладнання: слайди за темою,малюнки різних груп тварин, зображення клавіатури мобільного телефону, презентація роботи груп, картки із зображенням тварин, енциклопедії, малюнок Мудрої Сови, металевий ланцюжок, підручник.

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

I Організаційна частина .(слайд 1)



Вчитель:  Урок природознавства

                  Розпочинаємо ми з вами

                  Гостей сьогодні маємо

                  Тож дружно привітаємо.



Діти:         Добрий день!

                  У добрий час

                  Радо ми вітаєм вас

                  З миром зустрічаємо

                  Щастя вам бажаємо.

Вчитель     Розкриємо сьогодні віконце

                   В чудовий світ природи.

                   То ж часу не втрачаємо

                   Зручнесенько сідаємо

                   І дружно до роботи приступаємо.(слайд 2)

ІІ.Мотивація навчальної діяльності.

1.     Ігровий момент.

-         Сьогодні до нас на урок завітала моя колега – вчителька з лісової школи мудра тітонька Сова. Вона дуже хоче перевірити, чи багато ви вже знаєте про природу та допомогти нам отримати ще нові знання. Тітонька Сова приготувала для вас багато цікавих завдань. Готові? Тоді вперед. (слайд 3)

2.  Закінчить вірш (слайд 4)

Ясне тепле сонце сяє,

Вітерець із листям грає,

Є трава у полі й річка,

В небі – хмарка невеличка,

Роси, гори і тумани,

Верби, сосни і тюльпани,

Риби, птахи і тварини,

І комахи і людина,

І блакитні чисті води.

Зветься це усе…..(природа)

3.  Фронтальне опитування. (питання від Мудрої Сови)

-        Діти, ми вже з вами знаємо, які об’єкти відносяться до природи, а яка

буває природа?

-         Як можна назвати все, що відноситься до живої природи? (живі організми:рослини, тварини, люди) (слайд 5)

-         Що спільного між всіма живими організмами?



(вони дихають, живляться,ростуть, розмножуються і відмирають)

-         Дуже добре, молодці! Ось і справилися з першим завданням.


ІІІ. Актуалізація опорних знань. Повідомлення теми уроку.

1. Гра «Дешифрувальник»



(зображення клавіатури мобільного телефону в учнів (слайд 6)

-         Мудра Сова приготувала наступне завдання. Якщо з поданих букв складемо слово, тоді дізнаємося, про кого йтиме мова на уроці

- Літери в нашому мобільному телефоні розташовані під цифрами на кнопках. Кожній цифрі відповідають літери, обрати треба одну. Отже, будьте уважними, розшифруйте номер 7 1 1 7 3 6 3 ТВАРИНИ

1 2 3

в а и


4 5 6

н

7 8 9

т р

0

2. Загадка



Вчитель:

Вони повзають, стрибають,

В небі високо літають,

Добре плавають у воді,

Сірі, білі і руді,

Вони гавкають, пищать,

Кукурікають, сичать,

Можуть навіть покусати,

У барліг лягають спати,

Роблять гнізда, риють нори,

Ще й залазять у комори!

І великі і малі,

Добрі й дуже-дуже злі,

Не живем без них і днини.

Ну, звичайно, це – ….тварини.
3.     Розповідь вчителя.

- Тварини – це частина живої природи. Вони живуть скрізь, де для них є їжа, схованка від ворогів і місце для влаштування житла. На землі дуже багато різних тварин. Щоб назвати їх всіх, не вистачить цілого дня. Але хоча всі вони різні, проте багато з них мають щось спільне, подібне. Тому їх об’єднали у групи. А які саме ми зараз дізнаємося.

А Мудра Сова сьогодні розповість нам, яке буває МЕНЮ у різних груп тварин.

IV Робота за темою уроку.

1.   Презентація роботи груп. Групування тварин.( Слайд 7)

- Тітонька Сова з радістю послухає, що ж ви вже дізналися про різних тварин.

А) Група «Звірі»

У більшості з  нас росте шерсть. В основному ми пересуваємося на чотирьох лапах. Ми годуємо своїх дитинчат молоком.



Діти разом: Звірі! (демонструють зображення)

Група разом: А ви знаєте що? ( «Мікрофон»)

1 дитина: Тіло у звірів вкрите шерстю і складається з голови, шиї, тулуба і чотирьох кінцівок.

2 дитина: Звірі народжують своїх малят і годують їх молоком.

3 дитина: В Україні живе 108 видів звірів.

4 дитина: Найбільший звір України – зубр. Його довжина 3 метри, а маса біля однієї тони.

5 дитина: Кажан за 15 хвилин полювання знищує біля 175 комарів.

6 дитина: Їжак може не їсти біля 200 днів, коли він у сплячці.
Б) Група «Птахи»

Наші тіла вкриті пір’ям. Ми маємо крила та хвіст. Наші малята вилуплюються з яєць із твердою шкаралупою. Ми часто мостимо гнізда.



Діти разом: Птахи! (показують зроблений колаж)

Група разом: А ви знаєте що?

1 дитина: Тіло птахів укрите пір’ям. У них є дзьоб і крила. Малят висиджують із яєць.

2 дитина: На Землі живе понад 8600 видів птахів.

3 дитина: Дятел – лісовий лікар. Він вміє розрізняти здорові дерева і трухляві.

4 дитина: Качки і гуси можуть витримати мороз у  -110 градусів.

5 дитина: У лебедів найбільша кількість пір’їн серед птахів. Лебеді не вміють співати.

В) Група «Плазуни»

Наша шкіра суха, вкрита лусочками, ми несемо яйця, як птахи, але не висиджуємо своїх малят.



Діти разом: Плазуни (демонструють зображення)

Група разом: А ви знаєте що?

1 дитина: Плазуни живуть повсюди: у воді, лісах, пустелях, степу, горах. немає їх лише там, де дуже холодно.

2 дитина: На суші вони рухаються «плазуючи», тобто тягнуть своє тіло по землі.

3 дитина: Тіло плазунів укрите сухими лусочками. У черепах ці лусочки зрослися й утворили міцний панцир.

4 дитина: Час від часу плазуни линяють, тобто скидають стару шкіру.

5 дитина: Взимку вони залягають у сплячку



Г) Група «Комахи»

У кожного з нас по шість ніг. У декого з нас є одна чи дві пари крил. Багато з нас відкладає яйця, з них вилуплюються лічинки. 



Діти разом: Комахи! (показують підготовлені зображення)

Група разом: А ви знаєте що?

1 дитина: Комахи мають шість ніг. Їх тіло поділено на ти частини: голова, груди, черевце.

2 дитина: На голові у комах є очі, рот, вусики. За допомогою вусиків комахи відчувають запах.

3 дитина: Комахи живуть всюди: у лісі, на луках, у ґрунті, у водоймах.

4 дитина: В Україні налічують більше 20 тисяч видів комах.

5 дитина: Найбільший жук в Україні – рогач. Його довжина більше 7 сантиметрів.

Д) Група «Риби»

Ми живемо  тільки у воді. У нас немає лап, але є плавці. Наша шкіра або гола, або вкрита лускою та слизом. Наші малята вилуплюються з ікринок. Діти разом: Риби.



Група разом: А ви знаєте що?

1 дитина: Тіло у риб складається з голови, тулуба, хвоста.Воно вкрите лускою.

2 дитина: Плавають риби за допомогою плавців і хвоста, а дихають зябрами.

3 дитина: Риби живуть в річках, озерах, ставках, морях і океанах. Тому вони є прісноводні і морські.

4 дитина: В нашій країні налічують більше 200 видів риб.

5 дитина: Найбільша річкова риба в Україні – сом. Найбільша хижа риба в світі – акула.

Є) Група «Земноводні»

У більшості з нас м’яка, гола, вкрита слизом шкіра. Наші дитинчата  вилуплюються з ікринок. Зовні вони неподібні до нас, їхніх батьків.



Діти разом: Земноводні.

Група разом: А ви знаєте що?

1 дитина: Частину життя земноводні проводять на суші, а частину — у воді.

2 дитина: Усі земноводні дихають киснем повітря.

3 дитина: Їхнє тіло вкрите м'якою, слизькою ,вологою шкірою.

4 дитина: У земноводних є 4 лапки з перепонками, вони вміють плавати

5 дитина: Якщо шкіра у земноводних пересохне, тварина загине


(подяка дітям за інформацію)
Фізкультхвилинка (під музичний супровід)(міжпредметні зв’язки)(слайд 8)

- Діти, ми з вами малювали тварин на уроках мистецтва, ліпили з пластиліну, співали пісеньки, читали казочки та вивчали віршики. Давайте пригадаємо віршик про зайчика та відпочинемо. (з відповідними рухами)

«Зайчикові вуха»



Сіє, віє, завива снігом завірюха,

а у зайчика, хоч плач, змерзли дуже вуха

Він і валянки узув і вдягнув кожуха,

А з під шапки, ну, хоч плач, виглядають вуха.

Ну чого ти зажуривсь – цокотять синички.

Ти б собі вдягнув на вуха теплі рукавички.
2. Спільне відкриття нових знань.

А) Бесіда з проблемним запитанням.

- Ви дуже гарно працювали, багато дізналися про світ тварин, разом з батьками зробили яскраві ілюстраціі. А наше знайомство з таким величезним царством продовжується.

Закінчи речення.

-Тварини належать до живої природи тому що…(вони народжуються, рухаються, дихають, ростуть, розмножуються та вмирають)

- А що потрібно тваринам для того, щоб рости? (відповіді )

– Так яке ж меню може бути у тварин? Спробуємо з вами про це дізнатися.

Б) Розповідь вчителя. Складання павутинки.( зображення були закриті на дошці)

- Діти, послухайте, що вам хоче розказати Їжачок Хитрячок (с.86 підручника «Природознавство»І. Грушинська , читає підготовлений учень)(слайд 9)

Вчитель: За способом живлення тварини поділяються на тих, хто живиться рослинами, їх називають РОСЛИНОЇДНІ (відкривається зображення слайду 10)

Тих, хто живиться іншими тваринами -ХИЖАКИ (відкривається зображення слайду11)

Тих, хто живиться і рослинною їжею і іншими тваринами –ВСЄЇДНІ (зображення слайду12)
ТВАРИНИ


РОСЛИНОЇДНІ ХИЖІ ВСЕЇДНІ


В) Проблемне запитання: «Чим живиться який звір. Добери і перевір
Робота групова(На партах картки з малюнками тварин , слайд 13)

- Тітонька Сова дуже просила вас попрацювати в групі та спробувати здогадатися, якому звірю що до смаку. Ось її завдання «Чим живиться який звір. Добери і перевір


Командири груп отримують конверти з картками, де зображення тварини, поміркуйте, обговоріть, прийміть рішення та представник від кожної групи розміщує ці зображення на дошці під відповідними надписами.

(Діти працюють до 3 хвилин)

Г)Презентація роботи групи. Виправлення помилок


Як результат роботи:

рослиноїдні хижі всеїдні

заєць вовк ведмідь

олень лисиця синичка

голуб сова горобець

колорадський жук орел їжак

бабка мураха

черепаха сухоп. жаба муха

товстолобик щука короп

метелик вуж,

ящірка

сонечко

окунь

сом

тритони,саламандри

крокодил

черепаха морська

- Хто згоден з таким розподілом тварин за способом живлення? Хто ні? Чому? Чи є представники кожної групи в рослиноїдних тваринах? (нема земноводних). А хижаки? (є всі групи), а всеїдні? (нема земноводних і плазунів).



- Запам’ятайте, що всі плазуни і земноводні – хижі, хоча сухопутна черепаха – рослиноїдні тварина. (слайд 14)

V. Систематизація та узагальнення знань.



1.Метод «Розумний куб.»

- Тітонька Сова приготувала для нас ще випробування. Кожна група по черзі кидає «розумний» куб і називає представників тварин тієї групи, яку вам показав кубик. Якщо випадає малюнок – назвати до якої групи належить цей звір.



(діти кидають куб та виконують завдання)

На гранях куба надписи: 1. Рослиноїдні. 2.Хижаки 3. Всеїдні 4. Олень 5. Сова 6. Ведмідь
2.     Виставка книжок.

-         Діти, як ви думаєте, де можна більше дізнатися про тварин і їхнє життя? -         Зверніть увагу на книги, у яких міститься багато цікавих відомостей про життя різних тварин. Це і наукова література, і художня, і довідкова. Всі ці книги допоможуть вам стати розумнішими, дізнатись про багато несподіваних речей.

3. Запитання до природи. Чим снідає їжачок? Гра «Нагодуй їжачка»(слайд 15)

- До нас на урок завітав ще один гість - Колючий клубочок прибіг у садочок.



(Малюнок іжачка, тарілка, зображення комах, фруктів, грибів, миши, змії, черв’яків.)

- Тітонька Сова просить вас нагодувати їжачка сніданком.

(Діти пропонують варіанти сніданка їжачку, вчитель виправляє та доповнює)

- Сніданок їжаку не потрібен, удень вони сплять, а вночі виходять на полювання: знищують шкідливих комах, воюють з мишами, отруйними зміями. Полюють на жаб, ящірок, іноді полюбляють соковиті плоди рослин. Свою їжу звірятко шукає під деревами, тому часто можна бачити, що в нього на голках листя, яблука, гриби, які він зачепив

А вчені думають, що звір навмисно чіпляє плоди, з яких витікає кислий сік на спину і виганяє паразитів. То ж їжак – всеїдна тваринка.

4. Розповідь з елементами бесіди з метою формування уявлення про взаємозв’язки у природі. (слайд 16)

А). Постановка проблеми.

—Тітонька Сова стверджую, що всі живі організми не взаємопов’язані між собою. Ви згодні? (показують + або -). Пригадайте мультфільм, який ми дивилися «Как дед великое равновесие нарушил» та екологічну казочку про Олексійка, який хотів знати, яка тварина найпотрібніша. Доведіть Сові, права вона чи ні. (відповіді дітей)

- Отже, тварини живляться рослинами, або іншими тваринами, тобто пов’язані між собою, тому вчені кажуть, що живі організми з’єднані у ланцюги живлення.(показати металевий ланцюжок) Але про них ми дізнаємося пізніше.

VІ Узагальнююча бесіда. Підсумок. (слайд 17)

-         Як живеться тваринам взимку? (Холодно і голодно). Їм не такий страшний мороз, як голод. Ми можемо їм допомогти? Як?

-         Давайте пригостимо білочку грибочками. Чим більше ви згадаєте що вивчали на уроці тим більше буде грибів у білочки. (Відповіді дітей).

-         Ви допомогли білочці, чудово. А зараз я пропоную скласти правило поведінки в природі для всіх – всіх дітей і дорослих.

Слід усім запам’ятати

Тварин треба…(захищати),

Їх оселі…(не руйнуй),

Краще взимку…(підгодуй).

- Наша тітонька Сова дуже вдячна вам за таку чудову роботу і сподівається, що ми з вами продовжимо подорож до цікавого світу природи. Дякую, всі – молодці. Наш урок закінчено. Дякую присутнім за увагу. (слайд 18)



ЕКОЛОГІЧНА КАЗКА

В одному селі жив хлопчик, звали його Олексійко. Йому минуло 8 років. Він ходив до школи, а у вихідні гуляв з татом у лісі, або біля річки недалеко від села. Часто грався у лузі за будинком. Там росла трава, було багато квітів. А скільки незвичайних мешканців жило в них! Хлопчику дуже кортіло дізнатися, про що вони дзижчать і пищать, розповідають один одному. А ще він хотів знати, навіщо в природі так багато тварин, яка з них найпотрібніша.

Одного разу Олексійко заплющив очі і побачив фею. Вона підійшла до нього і, простягнувши паличку, сказала:

-Бери, вона чарівна. Якщо ти забажаєш чого-небудь, махни тричі і все здійсниться.

Сказавши це, фея зникла. Олексійко дуже зрадів, адже тепер він може дізнатися, хто з тварин найпотрібніший.

-Піду я до річки,- подумав хлопчик. Першою, кого він побачив, була зелена жаба.

-Ось вона нікому не потрібна, - сказав хлопчик і махнув палицею. Жаби зникли, але відразу з’явилися хмари комарів. Тільки хлопчик хотів сховатися від них, як з усіх боків почали злітатися чаплі. Вони були голодні і шукали жаб.

- Виявляється, без жаб мешканці річки ніяк не можуть обійтися,- сказав Олексійко і повернув їх у водяний «будинок».

-Так,- подумав Олексійко,- виявляється, все не так просто. А ось без комарів точно нічого не трапиться, адже вони тільки докучають і кусаються. Він хмахнув паличкою, і комарів наче й не було. Але що це ? Усі жаби закричали, запищали бабки й ластівки. Хлопчик згадав, що без комарів вони загинуть – це їхній корм.

- Виходить, навіть комарі комусь потрібні!- здивовано сказав хлопчик. Хотів Олексійко піти в ліс, але передумав. Адже там все так само! Тепер він зрозумів, що в природі все важливе. Не стане когось одного, то погано стане всім: тваринам, рослинам, людям.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка