Урок проект,,Подаруймо ялинці життя



Скачати 222.55 Kb.
Дата конвертації21.02.2016
Розмір222.55 Kb.
Дата : 24.12.2013 рік











вчитель початкових класів

Миронівської ЗШ I – II ст.

Рак Любов Борисівна

  1. рік

Тема : Урок – проект ,,Подаруймо ялинці життя.

Як зберегти це деревце перед новорічними святами?’

Мета:

навчальна - ознайомити з результатами проектної діяльності батьків, вчителів по темі "Захисти ялинку"; надати учням можливість долучитися до конкретних дій по збереженню вічнозелених насаджень, залучити учнів до пошуку цікавих фактів про ялинку та умови її збереження; вчити учнів здійснювати проектну діяльність на основі дослідження про ялинку; повторити та закріпити правила та прийоми аплікації, виготовити новорічну ялинку;

розвивальна - розвивати спостережливість, критичне мислення, вміння робити висновки, розвивати навички усного мовлення; вчити працювати в групах, представляти результати дослідницької роботи; виховувати дбайливе ставлення до природи, екологічну культуру; розвивати особистість школяра через підсилення творчих, моральних та соціальних основ.

виховна - виховувати у дітей бережливе ставлення до природи, інтерес до пошу­кової роботи; розвивати самостійність та відповідальність.
Проблемне питання уроку: Як захистити зелених красунь від бездумного знищення?
Дидактична характеристика проекту

Тип проекту: творчий, груповий.

Об'єкт пізнання: інформація про ялинку

Освітній продукт: виставка композицій ялинок, виставка малюнків.

Навчальні предмети: читання, курс „Я і Україна", трудове навчання.

Тривалість: два тижні.

Учасники проекту: учні 2 класу (віком 7-8 років),

Партнери проекту: учні 1,3—9 класів, учителі, батьки.

Характеристика проекту: за метою проективної діяльності - практико-орієнтований; за кількістю учасників проекту — колективний; за тривалістю виконання – середньотривалий.

Завдання проекту :

1.Формувати навички допо­моги природі, небайдуже ставлення до навколиш­нього світу.

2.Практично застосовувати засвоєні діть­ми екологічні знання та навички. 3.Розвивати дружні колективні стосунки дітей та батьків класу.

Актуальність проекту. Проект спрямований на екологічне виховання учнів. У сучасних умовах загострення проблем взаємодії людства й природи виникає необхідність виховувати молоде покоління у шанобливому ставленні до всього сущого, змінити споживацьке ставлення до природи.

Спосіб вирішення проблеми. Екскурсії, спостереження, аналіз, власна творча робота, робо­та з додатковою літературою, бесіда з батьками, практична робота.

Обладнання :малюнки про ялинку, плакати, штучна ялинка, маски казкових героїв, таблиця опитування, горщик для садіння, насіння ялинки.

Презентація проекту

I. Організаційний момент

Давайте привітаємося з гостями, які завітали до нас.

У нас сьогодні незвичайний день. Ви старанно до нього готувалися і з хвилювання чекали. З яким настроєм ми розпочнемо? (смайлики)

II. Оголошення теми.

- З посмішкою, гарним настроєм розпочнемо презентацію нашої роботи.  Почуємо відповіді на ті питання, що нас хвилювали під час підготовки проекту, підведемо підсумки вашої  дослідницької роботи, зробимо чудову новорічну ялинку. Чи цікавою буде робота? Це залежить від вашої активності, уважності, творчості.

III. Актуалізація опорних знань

1.відгадування загадки.

-А як виникла ідея нашого проекту?

Давайте пригадаємо! Про яке деревце ми будемо розмовляти ? І у цьому допоможе загадка!

Це дерево – мов їжачок Вбрання у нього з колючок.

Воно стріча щороку нас



Гірляндами рясними,

Веселим сяйвом прикрас,

Цукерками смачними.

Та всюди, в місті і в селі,

Несуть дорослі, ждуть малі

У кожному будинку



Прикрашену … (ялинку).

2. „Мозковий штурм"

- Без чого неможливе новорічне свято? ( Торт, іграшки, ялинка, радість, салют)

- Яка головна героїня свята?

І маленькі, і старенькі, 


Влітку, взимку, навесні 
Всюди вдягнені гарненько 
У зелені сукні всі. (Ялинки)

3
Ялинка

Ялинка
.,, Асоціативний кущ’’.

                                 дерево             свято               ліс 

                              пісня                                 вірш 

                               Дід Мороз        подарунки      зима 
- І так ви мабуть здогадалися про що буде йти мова на уроці. Всі ми звикли, що Новорічне свято приходить у наш дім разом із красунею ялинкою, з Дідом Морозом і подарунками. І на цьому святі веселяться всі, невесело лише одній ялинці, яку зрубали в лісі і принесли додому, щоб на декілька днів створити святкову атмосферу, а потім викинути її на смітник.

- Звісно ж , який Новий рік без запаху хвої, без гірлянд і ялинкових прикрас.

- Чому ми вирубуємо ялинки під Новий рік?

- Скільки потрібно виростити дерев , щоб у новорічну ніч кожну квартиру прикрашала ялинка?

- Скільки років потрібно рости ялинці, щоб вона була зростом хоча б із першокласника?

1. Перегляд інсценізації .

Вистава "Збережи ялинку"



Лисичка. А ти, котику, вмієш відгадувати загадки?

Котик. Найкраще від усіх!

Лисичка. Добре! Спробуй відгадай!

Дорога біла стелиться,

І краю їй нема.

Сніжок мете . Метелиця.

Прийшла до нас ( зима)

Котик. Та це...це…

Лисичка. Ех, ти, хвалько ! Діти допомагайте!

Візерунки на вікні він намалював мені,

Я по вулиці гуляю, він за ніс мене щипає.

Хто впізнає невидимку, того, хто поруч ходить взимку? (Мороз)

Танцювали зайчики у гайку,

На сніжку біленькому, на сніжку.

Вибивали лапками гопака,

Хоч мела хурделиця ще й яка.

Гарно побігайчики – стриб та скік –

Зустрічали зайчики (Новий рік)



Котик. Ой! Лишенько!Ой! Ой! Ой!

Лисичка. Та що трапилося?

Котик. Ми зовсім забули, що скоро Новий рік!

Лисичка. Я так люблю це свято! Подарунки, вогники, ялинка! Але у нас немає ялинки!

Котик. У лісі є така красуня – ялинка. Ходімо швидше до лісу!  

Зрубаємо і принесемо її додому.



Лисичка.  Ми до лісу підемо,

І ялинку там знайдем.

Виберем зелену, пишну

Та й додому принесем!

Бери, котику, сокиру та швидше йдемо до лісу!(Виходять на галявину)

Котик. Яка краса! Зрубаймо ось цю! ( Котик хоче зрубати ялинку, та на галявину вискакує Зайчик)

Зайчик. Стійте! Не рубайте!

Лисичка. Чому не можна рубати? Нам дуже потрібна ялинка на свято! Ми її  прикрасимо вогниками, іграшками, цукерками. Діти до нас на свято завітають.

Котик. Та без ялинки ніякого Нового року  не буде. Ми ж зрубаємо тільки одну ялиночку!

Зайчик. Ой! Ой! (плаче). Не можна її рубати!

Лисичка. Що ж нам робити? Що ми скажемо нашим друзям, які чекають на ялинку? І як Новий рік ми тепер зустрінемо?

Зайчик. Дітки, допоможіть! Захистіть ялинку!


  • Отже, яку проблему ми вирішимо сьогодні ? Чи актуальна вона ?

2. Вправа ,,Очікування’’.

Передбачення за ключовими словами ( ялинка, не купуємо, прикрашаємо, лісник, красуня, болісно, нищити, смітник).

- Чого чекаєте від уроку? 


- Що б хотіли побачити на уроці? 
- З ким хотіли б зустрітися під час уроку? 
- Давайте сплануємо нашу роботу: 

ЗНАЄМО 
ВМІЄМО 
ХОЧЕМО ЗНАТИ 

Людина, яка живе в єдності з природою не буде руйнувати цей світ, не стане аморальною людиною.

Тому саме уроки читання, природознавства, трудове навчання спонукали учнів класу створити спільний проект на тему,, Подаруймо ялинці життя. Як зберегти це деревце перед новорічними святами?"


  • Діти, запам’ятайте і зрозумійте ,що „новорічна ялинка "- це жива істота, збереження якої залежить від кожної людини, навіть маленького хлопчика чи дівчинки.

III. Обдумування шляхів вирішення проблеми.

Наші завдання :

1. Робота над текстами С. Носань. „Ялинка", О. Олесь. „ Ялинка."

2. Практичні завдання - дослідження. „Збережемо ялинки."

3. Презентація творчих робіт.

4. Практичні завдання „Виростіть ялинку самі ! "



IV.Формування груп для проведення дослідження.

Учні класу об'єдналися в групи і дали їм назви :

Група 1 - „ Літератори"

Група 2 - „ Народознавці"

Група 3 - „ Дослідники"

Група 4 - „ Умілі руки"



V. Реалізація проету.

Самостійна пошукова робота учнів.

Група 1. ключовим питанням, яке досліджувала група „Літератори ", було прочитати текст С.Носань „ Ялинка" і скласти своє продовження, визначити головну думку твору, переказати зміст за опорними реченнями, прочитати вірш О. Олесь „ Ялинка", уявити себе дійовими особами.

Послухайте ще оповідання С.Носаня ,,Ялинка’’.

Ось уже кілька років ми не купуємо новорічних ялинок, а прикрашаємо ту, що росте на подвір’ї біля Оленчиного вікна. Сталося це після зустрічі з Карпом Івановичем. Несли ми того вечора з базару пишне деревце. Аж тут підходить лісник.

Погомоніли ми про се, про те, а на прощання дядько Карпо й питає:



  • Скільки за цю красуню?

  • Два карбованці заплатили.

  • Жаль, - якось болісно зітхнув Карпо Іванович.

  • Що жаль? – перепитую.

  • Отаку красу нищити … І в селі, і в містах кожний неодмінно хоче придбати ялинку на свято. І навіть не подумає, що для того, аби виросла ось така, як у вас, треба щонайменше десять років чекати ! Якби моя воля, то я геть заборонив рубати й продавати ялинки.

Геть! Постоїть вона в хаті для втіхи тиждень – два – і на смітник. Хіба це по – людському? ..

Ялинка

Раз я взувся в чобітки,

Одягнувся в кожушинку,

Сам запрягся в саночки

І поїхав по ялинку.

Ледве я зрубати встиг,

Ледве став ялинку брати,

А на мене зайчик – плиг !

Став ялинку відбирати.

Я сюди, а він туди …

- Не віддам, - кричить , - нізащо!

Ти ялинку посади,

А тоді рубай, ледащо !

Не пущу, і не проси!

І цяцьками можна гратись,

Порубаєте ліси –

Ніде буде і сховатись … ( О.Олесь).

- Порівняйте оповідання і вірш. Зробіть висновок. (В оповіданні Карпо Іванович висловлює думку, що не слід вирубувати ялинок для новорічних розваг, а у вірші думку підтверджує зайчик, відбираючи у хлопчика ялинку).

- Уявіть себе тим хлопчиком, що розповідає про зустріч із зайчиком.

- Як би ви вчинили на місці хлопчика і зайчика ?

Група 2. „ Народознавці" - дізнавалася, чому саме ялинкою прикрашають оселі під час святкування Нового року .

Ми працювали над питанням „ Чи завжди було так, що Новий рік відзначався взимку і головну роль відігравала ялинка’’.

У давнину в багатьох народів рік починався з березня, коли пригрівало весняне сонечко на березу і вони наливалися солодким соком. Пізніше у період християнства Новий рік починався 1 вересня. Головну роль на святі відігравав сніп із колосів жита - „ дідух", прикрашений сухими і штучними квітами.

Цар Петро І Указом „ Про святкування Нового року" повелів роки обчислювати з 1 січня, і прикрашати домівки сосновими і ялиновими гілками. Ці зелені в будь - яку пору року гілки символізували безсмертя , вічну молодість.



Вчитель.

1.З давніх - давен оспівують в легендах, піснях, казках красу ялинки. Найбільш поширена на Україні, у Карпатах, де висота ялинки сягає до 50 метрів. Хвойні ростуть і на півночі, і в південних степах, де їх посадили українські лісівники. Високі ялини на Чернігівщині під палючим сонцем стали крислатими, приземкуватими.(слайди).

Але ялинка не втратила своєї привабливості і краси.



2. Давньослав’янська назва ялинки означає – колюча. Її листки – хвоїнки живуть

на дереві 5-7 років, а самій ялинці, щоб вирости потрібно не менше 12 років. На Україні є ялинки довгожителі, їх вік -500 років.

А ось цікавий факт. Найстарше дерево – рекордсмен, яке живе на нашій планеті  9 950 років. Це ялинка, яка росте в горах Швеції. Там знайшли ще групу ялин (20 дерев) віком більше  8000 років.

3. Хвойні ліси – легені планети. 1га ялинового лісу забезпечує річну потребу людини в кисні і понад 2500 тонн вологи. А скільки користі від хвойного   повітря, яке не дає змогу поширюватися хвороботворним мікробам.

Хвоя, гілки і шишки ялинки мають певну кормову цінність.



4.З ялини бджоли збирають пилок. Хвоя виділяє медяну росу, з якої бджолина сім’я за 1 день може зібрати до 4 кг меду.

Ялинка підгодовує і звірів, і пташок.(відео "Життя тварин") (Слайд ).

З деревини ялини виготовляють човни, музичні інструменти, меблі, папір, шовк,фанеру для літакобудування і інше.

 А з хвої, крім того, виготовляють вітамін С.


Група 3. „ Дослідники " - досліджували, як визначити вік ялинки і скільки вона може стояти у квартирі на Новий рік.

1) Ми провели дослідницьку роботу і з'ясували , що ялини ростуть у хвойному лісі. У цих дерев листочки у вигляді голочок, які називаються - хвоя. На зиму голки у хвойних дерев не опадають.

2) Провели спостереження : звідки під ялиною взялися хвоїнки, якщо дерево ніколи набуває „ голим".

Висновок. Голки оновлюються поступово, через 3-5 років, саме їх і ми бачили під деревом.

3) Відгадування загадок.

Де дозріває насіння у хвойних дерев? Назву впишіть у клітинках


Ш И Ш К А
прямая соединительная линия 10 прямая соединительная линия 9 прямая соединительная линия 8 прямая соединительная линия 7
4) Перевіримо прикмету: Багато ялинових шишок - до врожаю хліба

5) Провели дослідження.

Вік молодої ялинки можна визначити
за допомогою маленьких гілочок, які ростуть на стовбурі кільцем, утворюючи „ поверх". Щороку на дереві з'являється новий „ поверх". Підрахувати „поверхи” ялинки від верхівок до низу і до отриманої суми додали 2 - це час, необхідний для утворення самого паростка.

8 + 2 =10 ( років) - вік ялинки


Довідка. Хвойні дерева є довгожителями: вони живуть до 600 років

Висновок. Ялинка за десять років виростає у зріст першокласника, простоїть 10 днів у квартирі на Новий рік і її викинуть на смітник.
6) Розв'язання екологічної задачі.

На одній стороні вулиці є 15 будинків , а на другі - 20 будинків. Кожна сім'я вирішила поставити ялинку в будинку. Скільки потрібно ялинок?

15+20 = 35 (ялинок)

- А скільки таких будинків у селі, а скільки таких сіл, міст, то скільки потрібно таких ялинок (Дуже - дуже багато )



Фізкультхвилинка рухова (2 хв.) ( Коментар – формування здоров’язберігаючої компетентності) 
Прекрасно все на небі,( підняли руки вгору ставши навшпиньки) 
Прекрасно на землі,(присіли опустивши руки вниз) 
Прекрасно все навколо,(встали , розвели руки в боки) 
Прекрасно все в мені! (склали руки на грудях) 

Гра ,,Репортер’’.

Зразок анкети

1. Чи була у вас ялинка на Новий рік?

а) Була природна;

б) була штучна;

в) був каркас із гілками;

г) не було нічого.

2. Чи знаєш ти, звідки твоя ялинка?

а) Зрубали в лісі;

б) приніс тато (мама);

в) купили в магазині (на базарі);

г) вирощена на спеціальних плантаціях (для Нового року).

3. Чи кожного Нового року у вас у будинку буває ялинка?

а) Завжди;

б) не кожного року;

в) дуже рідко;

г) не буває взагалі.

4. Чи є у вас удома штучна ялинка?

а) Є, і ми нею користуємося щороку;

б) є, та користуємося рідко;

в) є, та ми нею не користуємося;

г) немає.

5. Які новорічні прикраси будинку ти обрав?

а) Справжня ялинка;

б) штучна ялинка;

в) композиція з гілок ялини чи сосни;

г) каркас із гілками справжньої ялинки;

д) мені все одно.

6. Чи знаєш ти, куди потрапляє ялинка після Нового року?

а) Не знаю;

б) спалюють;

в) із неї виготовляють дрова та інші корисні речі;

г) повертають у ліс;

д) вивозять на смітник.

За результатами анкетування ми зробили такі висновки:

1. Опитані учні початкових класів : (90 %) мають ялинку на новорічні свята. З них учні (60 %) мають природні ялинки.

2. У більшості учнів (7 осіб) ялинку зрубав у лісі тато (незаконно), 11 учнів придбали ялинку в лісництві або купили на базарі.


Група 4. „ Умілі руки " - працювала над проектом „ Як захистити ялинки?" : створення новорічних композицій, міні - ялинок , малюнків "Чарівна ялинка", газети ,,Лісова красуня’’.
Наша група запропонувала заходи для захисту ялинок.

1. Створити в квартирі новорічну обстановку за допомогою декількох ялинових або соснових гілочок, шишок. Прикрасити їх сріблястим дощиком, кольоровими кульками.

2. Створити новорічні композиції: настільні, настінні, підвісні, композиції на підлозі. Взяти участь у виставці-конкурсі "Замість ялинки — новорічний букет".

3. Виготовити „ сніжні букети" „покриті інеєм" гілки , міні - ялинки.

4. Виростити ялинку самим.
Завдання — практичне, природоохоронне. Виростіть ялинку самі!

1. Приготуйте квіткові горщики, землю, шнурочки, поліетиленові мішечки, камінці й насіння ялини.

2. У кожен горщик покладіть по 2 насінини, які присипте п'ятисантиметровим шаром землі.

3. Горщик накрийте поліетиленовим мішечком і обв'яжіть шнурочком, щоб земля залишалася вологою.

4. Як тільки з'являться паростки, мішечок зніміть і землю в горщику поливайте двічі на тиждень.

5. Влітку рослинку можна виставити на вулицю (балкон чи сад) або переставити на підвіконня з північної сторони.

6. Ялинку, яка підросте, можна висадити у відкритий грунт восени або навесні. Для цього необхідно викопати досить глибоку ямку, рослину висадити в ґрунт разом із шаром землі і добре полити.

Пам’ятайте.

Якщо кожен з із вас урятує маленьку сосонку або ялинку, то через десятки років це відгукнеться в нашому серці вдячним і радісним дзвоником.



5.Виготовлення штучної ялинки з паперу.




Композиції з гілочок







6. Хвилинка – міркування . Скласти твір на тему: "Чому ялинки плачуть взимку?" та "Що наснилося ялинці перед Новим роком?".

7. Робота з підручником ст.. 73 ,,Сторінка дослідника’’.



Як зберегти ялинку перед новорічними святами

Якщо вже батьки придбала новорічну ялинку, то визнач її вік.

- Скільки ярусів гілок, такий приблизно вік дерева.

- Визначити висоту дерева, довжину хвоїнок, гілок.

- Намалювати прикрашену ялинку.

- Пам’ятай про правила протипожежної безпеки.

- Де опинилася ялинка після новорічних свят?

- Чим можна замінити живу ялинку?



VII. Презентація проекту.

Виставка новорічних композицій, малюнків


VIII. Підсумок проекту.

Висновок. Всі учні класу брали активну участь у пошуках матеріалу. Опрацювали багато книг, енциклопедій, в яких вибирали основне. Діти творчо підійшли до оформлення проекту. Учні вчились оцінювати роботу інших, співвідносити свою оцінку та оцінку інших груп. В учнів з'явилося бажання виразно, швидко і свідомо читати.
Ось уже кілька років я не купую новорічну ялинку, а прикрашаємо штучну. Вона велика, гарна з безліччю шишок.

- А ви задоволені роботою на уроці?

- Що найбільше вдалося?

- Можливо ви хотіли б попрацювати ще над якимсь питанням?

- Як ви вважаєте ми змогли сьогодні захистити ялинку?

А яка ваша думка, дітки? ( Так, всі молодці.)



Котик.

Ми ялинку не зрубаєм –

збережем!

На її гілках заспівають

пташки дзвінко.

Полохливий зайчик

знайде тут хатинку.

А смачний сніданок –

веселунка – білка.

Лиска.Не рубай ялинки! Збережи!

Наша ялинка засяяла вогниками, вона вам дуже вдячна за співчуття, доброту і справжню творчість.

Література

1.Д ос як І. М. Нестандартні уроки з використанням інноваційних технологій. 1-4 класи / І. М. Досяк. - X. : Вид. група "Основа", 2007.

2.Л о п а т і н а О. О. 50 уроків про чесноти для занять з дітьми дошкільного та молодшого шкільного віку / О. О. Ло-патіна, М. В. Скребцова. - X.: Вид. група "Основа", 2009.

3.Л о п а т і н а О. О. 50 уроків про чесноти для занять із дітьми середнього шкільного віку / О. О. Лопатіна, М. В. Скребцова. - X.: Вид. група "Основа", 2008.

4.Лопатіна О. О. 600 творчих ігор для дошкільнят і школяриків / О. О. Лопатіна, М. В. Скребцова. — X.: Вид. група "Основа", 2009.

5.Лопатіна О.О. Родинне виховання. 32 уроки доброти / О. О. Лопатіна, М. В. Скребцова. - X. : Вид. група "Основа", 2008.

6Сухомлинський В. О. Чиста криниця: Казки, оповідання, етюди: Для сімейного читання / В. О. Сухо­млинський. — К. : Веселка, 1993.

7. Матеріали з Інтернет сайтів.

Додаток

ПІСНЯ ПРО ЯЛИНКУ 

У лісі, в лісі темному, 


Де ходить хитрий лис, 
Росла собі ялинонька 

І зайчик з нею ріс. 


Ой, снігу, снігу білого 
Насипала зима! 
Прибіг сховатись заїнько, 
Ялиноньки — нема. 
Ішов тим лісом Дід Мороз, 
Червоний в нього ніс. 
Він зайчика-стрибайчика 
У торбі нам приніс. 
Маленький сірий заїнько, 
Іди, іди до нас! До нас 
Дивись, твоя ялинонька 
Горить на весь палац! 
І.Нехода 

ЯЛИНКА 


Ялиночко зелененька, 
Ялиночко мила, 
Не сумуй, що ти назавжди 
Бір свій опустила. 
Станеш в хаті на покуті 
Свічечками ясна, 
Золотиста, барвомінна, 
Як князівна, щасна. 

Ми тобі заколядуєм, 


Замість вітру співу 
Про Ісусика малого, 
Про Пречисту Діву. 
Не тужи за квіточками, 
Пташками весною, 
Будуть діти, як ті квіти, 
Радіти тобою. 
На діточок глянеш. 
В їх радісні очі, 
То весело й тобі стане 
Різдвяної ночі. 
А. Лотоцький 

ЯЛИНКА У ДВОРІ 


Посадили ми ялинку у дворі, 
Підросла вона на радість дітворі, 
Простягає нам засніжені гілки: 
— Будем разом святкувати, малюки! 
На самісінькій верхівці угорі 
Причепили, ми барвисті ліхтарі, 
Запросили і звірят ми, і пташат: 
— А давайте-но ялинку прикрашать! 
Поспішала до ялинки, 
Стрекотала без зупинки 
Всім сорока про своє: 
— Сто прикрас у мене є! 
Пристрибала до ялинки 
Тиха білка-сіроспинка: 
— Подивіться, чи потрібні 
Отакі горішки срібні? 
Сів шишкарик на ялинку 
На однісіньку хвилинку. 
Почіпляв він на гілки 
Позолочені шишки. 

Скочив зайчик під ялинку, 


Розшнуровує торбинку, 
А в торбинці тій не пусто, 
В ній цукерки і... капуста. 

Ну, а хто ж це під ялинку 


Лісову приніс хатинку? 
Лис приніс її сюди 
І хвостом замів сліди... 

Дід Мороз руками сплеснув: 


— Диво з див! 
Не стрічав я ще такого, де ходив. — 
А Снігурка, наче дівчинка мала, 
У танок навкруг ялиноньки пішла. 
Біла хусточка, мов птиця у руці. 
Ой, які ж ви, малишнята, молодці! 
Від Мороза і Снігурки вам поклін! 
З Новим роком! Хай щасливим буде він! 
Т. Коломієць 

Додаток

- Традиція встановлювати різдвяні ялинки набула широкого вжитку відносно недавно – на початку 19 століття. Спочатку вічнозелені красуні з'явилися в імператорських палацах Франції, Німеччини, Англії, Норвегії, Данії і Росії. Надбанням же простого люду ялинка стала лише в другій половині 19 століття. 
- Вперше на слав’янських землях ялинка з’явилась на виконання розпорядження царя Петра І, яким він доручив прикрашати двори та оселі хвойним гіллям (не ялинками!). До цього, на території нинішньої України використовувались дідухи, що відношення до ялин чи то сосен не мають. Масово ялинки запровадились вже у радянський час
- Ялинки для новорічних потреб можуть мати три варіанти походження:

а) бути спеціально вирощеними;

б)бути отриманими внаслідок санітарних рубок та прорідження молодих насаджень ;

в)бути плодом браконьєрського промислу. 


- Дуже часто новорічні ялинки вирощують на спеціальних плантаціях. Цим займаються спеціальні підприємства і вирощування здійснюють на спеціальних ділянках, спеціально для цього виділених. 
- Ялинкові плантації, згідно з документами і цільовим призначенням, є лісами. Тобто частина лісів використовується в якості ялинкових плантацій. І таких плантацій нараховується тисячі гектарів. 
- Вирощування ялинок, фактично є використанням лісової площі в якості городу. Дерева тут ніколи не сягають кількарічного віку, тут ніколи не ростиме підлісок, інколи не зможуть нормально існувати лісові тварини і зростити лісові рослини, яких крім самої сосни чи то ялинки налічуються сотні інших видів. 
- Інколи новорічні деревця дійсно є плодом санітарних рубок.

Дійсно, таке явище є.


- В Україні дуже широкого поширення набуло ялинкове браконьєрство, тобто самовільні рубки. В одних випадках люди просто вирубають в лісі молоді деревця, в інших, коли поблизу немає молодих посадок – залазять на дорослі дерева і відпилюють їм верхівки. В особливо варварських випадках, горе-лісоруби пиляють дорослі дерева лише для того, щоб, коли вони впадуть, відчленувати від них симпатичну верхівку. 
- Для запобігання проявам браконьєрства, кожного року на передодні новорічних свят Державна екологічна інспекція в Київській області спільно з Київським обласним управлінням лісового та мисливського господарства і ГУ МВС України в Київській області проводять операцію „Новорічна ялинка”, згідно якої проводять рейди по місцях продажу новорічних ялинок. В обов'язки рейдових бригад входить затримання злодіїв і складання протоколів відносно нелегальних заготівників ялинок. 
- Треба відзначити, що торік по Україні в цілому до охорони новорічних ялинок були притягнені близько 14 тисяч чоловік, проведено 3 900 рейдів, виявлено 8,5 тис. незаконно зрубаних ялинок, затримано 874 лісопорушників, сума накладених штрафів склала 782,2 тис. грн., з яких сплачено 515 тис. грн., розмір відшкодованої шкоди досяг 1 966 тис. грн. 
- Прикро це визнати, але ялинка за останнє століття стала невід’ємним атрибутом новорічних свят. Люди протягом кількох останніх поколінь виховані на тому, що новий рік – це ялинка, Дід мороз і подарунки. Зрозуміло, що перевиховати людей, які виросли із такими звичаями, практично неможливо. Тому, пропонувати світові просто відмовитись від ялинки немає сенсу. Втім, цілком можна запропонувати кожному обрати собі альтернативу живій ялинці – зробивши добру справу для природи і при цьому не відмовитись від звичаїв. Альтернативами можуть бути як штучна ялинка, так і ялинкові букети, ялинки в горщиках та імпровізації на тему ялинки. 
- Найвідоміша альтернатива живій ялинці – штучна ялинка. Вона, звісно, коштує дорожче, ніж жива, проте вона може бути використана ще багато років і її точно ніхто не рубав. Тим більше, асортимент штучних ялинок значно більший, ніж асортимент живих. З такої ялинки не обсипається хвоя і не крапає липка смола. 
- Однією з найпопулярніших альтернатив, звісно, є ялинкові букети. Тобто використання хвойної гілочки замість цілого дерева. Таку гілочку також можна прикрасити «дощиком» і кульками. Зате дерево лишиться цілим. Під час санітарних рубок лишається багато залишків дерев, які були відсіяні лісниками як нежиттєздатні. Такі дерева не годяться на продаж або для промисловості. Проте з їх гілок цілком можна зробити новорічні прикраси. 
- Останніми роками дедалі частіше почали з’являтися оголошення про продаж не зрубаних, а живих ялинок. Головним аргументом покупки такої ялинки, ялинки «в горщику», є факт збереження ялинки живою. 
- Ще одним варіантом, який поки дуже мало поширений у нас, є оренда новорічної ялинки. Ялинка зростає у відповідній тарі у спеціальному питомнику, а на час святкування її можна орендувати і поставити в своїй оселі – справжню і живу. 
- Крім перелічених вище варіантів вирішення питання альтернативи новорічній ялинці можуть бути і інші. Зокрема, це – імпровізовані «ялинки», самотужки виготовлені з підручних матеріалів. 
- Тож, для збереження лісових ресурсів землі, давайте зробимо новорічний подарунок нашій матусі природі і захистимо ці чудові дерева, вибравши максимально зручну для себе альтернативу живій ялинці!

Література

1.Д ос як І. М. Нестандартні уроки з використанням інноваційних технологій. 1-4 класи / І. М. Досяк. - X. : Вид. група "Основа", 2007.

2.Л о п а т і н а О. О. 50 уроків про чесноти для занять з дітьми дошкільного та молодшого шкільного віку / О. О. Ло-патіна, М. В. Скребцова. - X.: Вид. група "Основа", 2009.

3.Л о п а т і н а О. О. 50 уроків про чесноти для занять із дітьми середнього шкільного віку / О. О. Лопатіна, М. В. Скреб-цова. - X.: Вид. група "Основа", 2008.

4.Лопатіна О. О. 600 творчих ігор для дошкільнят і школяриків / О. О. Лопатіна, М. В. Скребцова. — X.: Вид. група "Основа", 2009.

5.Лопатіна О.О. Родинне виховання. 32 уроки доброти / О. О. Лопатіна, М. В. Скребцова. - X. : Вид. група "Основа", 2008.

6Сухомлинський В. О. Чиста криниця: Казки, оповідання, етюди: Для сімейного читання / В. О. Сухо­млинський. — К. : Веселка, 1993.



7. Матеріали з Інтернет сайтів.






База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка