Урок реквієм присвячений героям «Небесної сотні»



Скачати 160.08 Kb.
Дата конвертації20.02.2016
Розмір160.08 Kb.
Смілянська Загальноосвітня школа І-ІІІст.№16

Смілянської міської ради Черкаської області


https://im3-tub-ua.yandex.net/i?id=2dc90546facb2e89bf7b4523c7560b23&n=33&h=190&w=285


Урок – реквієм

присвячений героям «Небесної сотні»

та АТО, які загинули за Батьківщину

у 2014 – 2015роках

«На колінах стою перед вами, сповідаю жалобу сумну…»


http://www.sakvojag.net/media/k2/items/cache/3f07d529ed8d45b0f095a158f04687ef_generic.jpg
Підготувала та провела

вчитель зарубіжної літератури,

класний керівник 8класу

М.В.Бойко

Тема. «На колінах стою перед вами, сповідаю жалобу сумну…» Урок – реквієм присвячений героям «Небесної сотні» та АТО, які загинули за Батьківщину у 2014 – 2015роках

Мета: формування в учнів патріотизму, громадянської позиції, розуміння єдності й цілісності України, єдності її багатонаціонального народу, формування національної ідеї розвитку демократичної та заможної держави на засадах незалежності, патріотизму, свободи, гордості; виховання шанобливого ставлення до Героїв Небесної сотні, воїнів, що воюють на сході країни та тих, що загинули у боротьбі за свободу та цілісність нашої держави.

Обладнання: малюнки, які відображають щасливе життя в мирний час та зображають страхіття війни, музичне оформлення, комп’ютерна презентація «Моя Україна», відео «Герої не вмирають»

Оформленя: Стіна пам’яті Небесної сотні (Прапор України, надписи «Герої не вмирають», «Сам не знаю, де погину…», список прізвищ героїв з фото), на столі вишитий рушник, ікона Божої матері, свічка, квіти з чорною стрічкою.

d:\фотографии\патріот. виховна\txlmd_8ywvs.jpg


Хід уроку

I. Організаційний момент.

II. Актуалізація опорних знань.

1.Презентація «Моя Україна»

2. Історичний екскурс.



Учениця: Україна – це краплина сонця на карті світу. Вона осяяна багатовіковими традиціями, піснями, історією. Наша земля наділена неоціненними скарбами та багатствами родючих земель та повноводних рік. Україна – наш спільний дім. Тож маємо дбати усі, щоб були в ній добробут і лад, мир і злагода, вічна краса. Усі ми повинні усвідомити: своє, рідне – не тільки хата й подвір’я, а й вулиця, село чи місто, де ти живеш, ліс і річка, степ і море , і вся розмаїта наша країна. Гірким і тернистим був шлях України у боротьбі за волю та незалежність. Україна знана і визнана.

Українці виразно відрізняються від слов’янських і неслов’янських народів. Передусім – мовою. Українська мова – одна з найпрекрасніших й найбагатших мов поміж мовами інших слов’янських, та й не тільки слов’янських народів. Її називають солов’їною.



Учитель: Найбільша цінність нашої країни – це її люди, зі своїми звичаями, трудовими здобутками, піснями, легендами, казками. Ось я вам розповім одну казку. 

Інсценізація казки про Україну.



Автор. Колись, дуже-дуже давно, роздавав Господь землі державам. Багато зібралося їх біля Божого порогу. І кожна держава сподівалася отримати свою, найкращу часточку  на планеті. А потім усі вони, отримавши що хотіли, розходилися господарювати на своїх, Богом даних, землях.

Але до загальної черги не встигла дівчина Україна. Вона була боса, одягнута у вишиванку, руса коса переплетена синьою стрічкою, на голові мала вінок із червоної калини.

Важко працювала, втомилася і, втомлена, ледве прийшла до Бога. Стала осторонь і не сміє очей підняти. Господь побачив заквітчану красуню, покликав до Себе і запитав:d:\фотографии\патріот. виховна\t8mvaquwyta.jpg

Господь. Хто ти? Чого плачеш?

Україна Я — Україна, а плачу, бо стогне моя земля від пролитої крові й пожеж. Сини мої на чужині, на чужій роботі, вороги знущаються з удів та сиріт, у своїй хаті немає правди й волі.

Господь.Ти спізнилася, Україно, поглянь – усі розійшлися зі своїми наділами. Де ти була?

Україна. Працювала, прости мені, Господи, піду я…

Автор.Поглянув Господь на дівчину-Україну, на її спрацьовані руки, на її втомлене, але таке гарне обличчя і відповів:

Господь. Знаю тебе, Україно, знаю. Знаю серце твоє вразливе та ніжне, знаю душу твою співучу і просту. Знаю, як ти спиш і прокидаєшся, як плачеш і радієш. Як працюєш важко. Як співаєш щиро. Знаю, як любиш простір і небо, волю і життя. Знаю, бо Сам сотворив тебе такою. Не йди, зачекай…

Автор.А Україна йому відповідає:

Україна. Якщо немає в Тебе, Господи, землі для мене, піду я. Не забирай ні в кого, щоб мені дати. Мені чужого не потрібно…

Господь погладив схилену голову заплаканої дівчини-України і відповів:

Господь. Не журися, Україно. Посміхнися і радій. І співай пісню гарну! Нову пісню. Тому що вподобав я тебе і не дам тобі сумувати! Є у Мене земля! Моя земля. Залишив  її Собі, щоб тішитися, але з радістю віддаю тобі! Пануй, господарюй, працюй і радій! Це земля, де перегукуються степи з небом, а зоряний простір вкриває собою тишу дерев, де гори шепочуться з ріками, а у небі співає жайвір. І сонце там особливе, і люди надзвичайні. Твої люди, Україно!

Живи і радій! А Я з цього часу буду з тобою назавжди, бо ти та земля, той край, що в Моєму серці…



Вчитель.Сподіваюся, що сподобалася вам легенда про нашу державу. Така вона – наша Україна…Україна – одна з найбільших країн Європи. Вона має прекрасні міста, архітектурні пам’ятки, природу, має свою історію, але наша країна славиться найбільше своїми волелюбними, мужніми, хоробрими людьми. Сьогодні ми будемо говорити про людей, про людей сміливих, готових до самопожертви, людей, які віддавали своє життя на Майдані, які ризикуючи своїм життям захищають країну на сході, людей, які віддають своє здоров’я, а іноді і життя, щоб ми з вами не відчували війни, не знали що таке війна. Тема уроку- реквієму «На колінах стою перед вами, сповідаю жалобу сумну…»

Вчитель: Історія будь-якого народу містить періоди, дати, які є вирішальними і доленосними в його житті. Ми повинні пам’ятати і не забувати героїчні сторінки, коли проливали кров патріоти. Адже хто не знає минулого, той не вартий майбутнього.

1Ведуча: Україна не раз піднімалася з колін. Побита і ціла в ранах, та нездоланна для ворогів своїх, вона йшла ворогу під кулі, щоб захистити всіх своїх дітей. Терновим шляхом дійшла Україна до сьогоднішніх днів.d:\фотографии\патріот. виховна\opkqvbeaw8c.jpg

Україна: Сторіччями здригався мій народ

Від ярм, від зрад й кривавих заворушень,

І мову як духовний ополот

Втирали в бруд прямісінько у душах.

Шевченко вмер. І Лесі вже нема.

Є незалежність. Є уже свобода.

І все одно ще темно від примар.

І все одно щось гірко труїть воду.



2Ведучий: Здавалось все скінчилося, давно минуло і більш ніхто не пройде шляхом тих кривавих дій. Та не так здавалось, як вже сталось. Що робиться з тобою, чому ти плачеш, Україно?

Україна: В вогні та диму страдають мої міста. Мене понищено, спалено. А найбільше серце обливається кров’ю за сотні моїх дочок і синів, які загинули від куль власної влади. Ще болять і кровоточать рани, земля захлинається від крові та сліз матерів,сестер,побратимів.d:\фотографии\патріот. виховна\qf39rffjmv8.jpg

«Небесна Сотня»…Юнаки, батьки

Їх імена мені ніколи не забути –

Вони ж за мене полягли,

Так як і ті, що захищали Крути.

Щемить у грудях, і душа болить

За долю мого рідного народу.

Але у серці іскра ще горить,

І не втрачаю віру у свободу.

Вчитель: Вищий прояв краси людини виражається в турботі про процвітання своєї Батьківщини, у готовності в будь-яку хвилину встати на її захист. Любити Батьківщину - значить пишатися її досягненнями, бути корисним для свого народу, боротися з тим, що заважає нам жити. «Для нас у ріднім краю навіть дим солодкий та коханий» писала Леся Українка. Від того, якими інтересами живе людина, як бере участь у рішенні, нехай навіть маленьких, але суспільно корисних завдань, залежить готовність до подвигу. А подвиг неможливо здійснити без любові до рідної землі.

2. Міні-диспут.

Вчитель:


  • Яких людей ви вважаєте героями?

  • Ваше розуміння героїчного вчинку?

  • Чи можна чесне виконання свого обов’язку вважати подвигом?

  • Чи обов'язково подвиг пов'язаний з ризиком для життя?

  • Що значить «бути мужнім»?

  • Подвиг – це спалах відваги, випадковість чи результат всього життя?

Учень. Нам є з кого брати приклад і в наш час – це герої «Небесної сотні», яких значно більше полягло під час акції протесту на Євромайдані у грудні 2013 та лютому 2014 роках. Саме ці герої допомогли повалити корумпований уряд Януковича та його прибічників, а ті, хто залишився живим, зараз в складі Національної гвардії та українського війська безстрашно воюють за цілісність кордонів нашої держави.

Учениця. 30 листопада у Києві на Майдан вийшли сотні молодих студентів, які всіляко підкреслювали мирний характер своєї акції. Злочинна влада вчинила замах на мирний протест і на декларовані цими молодими людьми загальноєвропейські цінності. Десятки протестувальників були по звірячому побиті спецпідрозділами міліції і у важкому стані потрапили до лікарень, а доля багатьох з них невідома і до сьогодні.

Читець 1: А сотню вже зустріли небеса..

Летіли легко, хоч Майдан ридав…

І з кров´ю перемішана сльоза….

А батько сина ще не відпускав..

Й заплакав Бог, побачивши загін:

Спереду – сотник, молодий, вродливий

І юний хлопчик в касці голубій,

І вчитель літній сивий-сивий…

І рани їхні вже не їм болять…

Жовто-блакитний стяг покрив їм тіло..

Як крила ангела, злітаючи назад,

Небесна сотня в вирій полетіла…

Демонстрація відеофрагменту «Небесна сотня»

1 Ведуча: І вже сердець немає молодих,

Що билися за волю разом з нами.

Лиш чути материнський плач за них,

Який блукає довгими ночами.


Мати: Синочку, вже тебе нема, закрилися навіки очі твої,

Душа у вічність відійшла,d:\фотографии\патріот. виховна\kgxg87xmrna.jpg

Ти так хотів добра й свободи

Й за це поклав своє життя.

А ти не гасни, нам весь час світи

Ясним вогнем, на промінь сонця схожим

Я вірю – ти серед святих

Перебуваєш там у Царстві Божім


Син: Мамо, не плач. Я повернусь весною.
У шибку пташинкою вдарюсь Твою.
Прийду на світанні в садок із росою,
А, може, дощем на поріг упаду.
Голубко, не плач. Так судилося, ненько,
Вже слово, матусю, не буде моїм.
Прийду і попрошуся в сон твій тихенько
Розкажу, як мається в домі новім.
Мені колискову ангел співає
I рана смертельна уже не болить.

Ти знаєш, матусю, й тут сумно буває


Душа за тобою, рідненька, щемить.
Мамочко, вибач за чорну хустину
За те, що віднині будеш сама.
Тебе я люблю. I люблю Україну
Вона, як і ти, була в мене одна.

Пісня «Мамо не плач»

Вчитель. 23роки Україна не знала війни. Наш народ пишався тим що у буремні 90 – ті, Україні вдалося зберегти мир. Але війна не обійшла нашу державу тепер. Ще рік тому ми з вами не знали дуже багатьох слів пов’язаних з війною,тепер же майже кожну родину так чи інакше опалило полум’я військових дій.

Класна дошка поділена на дві частини. На одній частині – яскраві кольорові малюнки з усміхненими дітьми, відображенням щасливого дитинства в мирний час, а на іншій – чорно-білі малюнки із зображенням страхіть війни, нещасних дітей та матерів.

Бесіда за малюнками.

- Уважно розгляньте ці малюнки та висловіть свою думку, про те які почуття, враження вони викликають?d:\фотографии\патріот. виховна\копия wuq0xolmpd4.jpg



(Діти висловлюють думку)

Продовження бесіди.

- Звернімо увагу на ці яскраві малюнки. Мимоволі хочеться посміхатися цим дітям у відповідь. Чому їм так радісно?

(Тому, що вони ходять до школи; у них є тато і мама; вони можуть гратися іграшками, їсти смачні страви; вони живуть в чудових будинках; вони можуть про все мріяти і мрії їхні збуваються; ніщо не турбує їхній сон)

- Що ми можемо сказати про дітей на чорно-білих малюнках? Чому вони плачуть?



(Ці діти залишились без даху над головою; дехто з них втратив батьків чи, можливо, загубився; вони голодні, налякані, бо от-от почнеться стрілянина; їм треба ховатися, вони мерзнуть, хворіють; на кожнім кроці чекає смерть)

Асоціації.

Створення асоціативного куща «Обличчя війни». (по групам)



ОБЛИЧЧЯ ВІЙНИ

Звуки

Кольори

Ознаки

Сліди

Ще рік тому ми не особливо звертали увагу на слова «слава Україні – Героям слава»,а тепер ці слова набули нового змісту.

Наразі вже точно зрозуміло, кому ці слова адресовані,і ні в кого немає сумнівів, що ці герої – хлопці що зі зброєю в руках захищають крихкий східний кордон України, лікарі які в мирний час повертають поранених в АТО з того світу,волонтери на плечах яких тримається наша армія.

Учень. Слова «Слава Україні – Героям слава» перестали бути просто вітанням це вже віддання шани найкращим,котрі у найважливіший момент нашої держави не злякалися і пожертвували собою заради своєї Батьківщини,а також є засвідченням справжнього патріотичного подвигу

Коли перед очима кадри з новин, фото поранених та загиблих героїв,дивлячись їм у вічі ,ми розуміємо,що вислів «душу й тіло ми положим за нашу свободу» став для сучасної історії української нації не просто словами з гімну, це стало станом душі.



Учень. В результаті бойових дій в Україні загинули 2905 людей (і це лише офіційні данні про тих кого вдалося ідентифікувати та захоронити),в тому числі 28 дітей. Поранення отримали 7640 людей. Солдати добровольчих загонів та регулярної армії віддали життя за кожного з нас!

Учень. Стоїть Донбас і Львів – плече в плече

І разом з ними плаче Україна.d:\фотографии\патріот. виховна\mlvhnyqe1cy.jpg

Нехай же вам, герої,віддає

Святий Петро ключі від того раю,

Де убієнний ангелом стає,

Бо він герой. Герої не вмирають.

Герої не вмирають. Просто йдуть

Із поля бою – в небо. В лицарі – зі смерті.

Пливуть човни. Пливуть човни. Пливуть….

Героям слава - вписано у серці.


Запалювання свічка памяті

Учениця.Горить свіча і пам’яті сльоза
додолу з неї краплями стікає.
Земля ридає, плачуть небеса –
Героїв Україна пам’ятає.

Вчитель. Хвилиною мовчання пом’янемо всіх героїв, що полягли під час Революції Гідності та за час проведення АТО.

Легенда про голуба «Голуб як загальний символ миру»

Учениця. З часів історії про Всесвітній потоп голуб вважається символом миру, адже саме він приніс оливкову гілку в ковчег, давши знак про те, що потоп закінчено і Бог примирився з людьми.

Є безліч легенд, згідно з якими голуби наводять ситуацію до мирного вирішення. Є стародавня грецька легенда, яка говорить, як голубка звила гніздо і вивела пташенят в шоломі Марса, бога-покровителя воєн. Щоб не турбувати їх, він змушений був відмовитися від чергової війни. З часів основоположника медицини Гіппократа жовч вважалася причиною гніву і незлагідного, злобного характеру. У ті часи вважалося, що у голуба жовчного міхура немає. 

Голуби приводять людей до згоди і єднання. З давніх часів вважалося, що душа людини відлітає на небо в образі голуба. Може не випадково їх часто називають святими птахами?

Вчитель: Сьогодні ми проведемо акцію «Голуб миру». Ми почепимо на карті України символічних голубів, які принесуть мир та спокій нашій Батьківщині, припинять кровопролиття та страждання тисячі українців. Нехай ці голубки повернуть додому батьків, синів, чоловіків та братів, щоб спокій запанував у душах та серцях людей.c:\documents and settings\марина\local settings\temporary internet files\content.word\копия wuq0xolmpd4.jpg

Пропоную вам написати слова підтримки воїнам , їх сімям, вашим одноліткам, сім’ї яких змушені були покинути свої домівки у пошуках безпеки.



Учні записують свої побажання, слова підтримки на голубах з паперу та прикріплюють їх на дошці

Вчитель: Україна потребує нашої виваженості, єдності, мудрості. Ми пишаємося нашою молоддю. Вона активна, здатна відстоювати своє майбутнє. Ми повинні поважати себе, свою державу, тоді інші країни поважатимуть нас. А рідній державі ми побажаємо:

Процвітання Миру Злагоди.

Талановитих і працьовитих українців. Щасливого майбуття

Я пропоную вам скласти звернення до всіх мешканців планети та наших сусідів з проханням припинити всі війни та жити у мирі та злагоді. Для того, щоб нас зрозуміли у кожному куточку планети ми наше звернення намалювали.



Флешмоб (беруть участь усі учні класу)

Звернення до народів світу.d:\фотографии\патріот. виховна\dihduutcaea.jpg



Учень: Ми, українські школярі,

звертаємось до всіх народів світу

від щедрої, квітучої землі.

Учениця:Скажімо разом:

Ні – війні,

так – МИРУ й сонцю в небі голубому!

Учень: МИР – це злагода, це – воля,

і рідна мова й пісня мами колискова!



Учениця: Наші серця закликають до МИРУ!

Хай буде МИР!

Хай буде людству МИР в усьому світі!

Хай буде мир у нашій рідній Україні!



Всі разом.

- Для того щоб нам вчитися — Нам потрібен мир!

- Для того щоб все узнати — Нам потрібен мир!

- Для того щ об підрости — Нам потрібен мир!

- Для того щоб в світ війти — Нам потрібен мир

Вчитель: Україна потребує нашої виваженості, єдності, мудрості. Ми пишаємося нашою молоддю. Вона активна, здатна відстоювати своє майбутнє. Ми повинні поважати себе, свою державу, тоді інші країни поважатимуть нас. А рідній державі ми побажаємо:

Процвітання

Миру

Злагоди


Талановитих і працьовитих українців

Щасливого майбуття



Вчитель: Ми сьогодні доклали свою часточку до збереження миру і єдності в нашій Батьківщині. Усі ми сподіваємося, що найзаповітніше бажання українців сьогодні - жити під мирним небом України і не допустити війни, здійсниться обов'язково.

Демонстрація відеофрагменту «Україна прекрасна».

. Творче завдання: Продовжити речення: 


Я люблю Україну тому, що… 
Я пишаюся своїм народом тому, що… 
Бути патріотом означає… 

Я бачу Україну…


d:\фотографии\мой клас уроки\cam03775.jpg

Література

1.Антонович В. Про козацькі часи на Україні / Антонович В. – К.: Дніпр, 1991. – 238 с.

2. Грушевський М.Ілюстрована історія України / Грушевський М. – К.:С.В. Кульженко, 1913. –524 с.

3.Дзвінок з минулого: Вірші, оповідання, казки, байки, загадки, приповітки / Упоряд., заг. ред., післям. Та приміт. В.І. Лучука; Передм. Я.П. Гояна – К.: Веселка, 1991. – 303 с.

4. Крила: Зб. худож. творів для учнів серед. шк. віку / Упоряд. А.М. Подолонний. – К.: Рад. шк., 1988. – 268 с.

5. Година спілкування. 8 клас / Упоряд. М.О. Володарська. – Х.: Ранок, 2011. 176 с.

6. Коваль А.П. Крилате слово / . Коваль А.П. – К.: Рад. Школа, 1983. – 222 с.

7.Ткачов С. В. Під прапором рідним вставай, Україно! : Сценарії шкільних заходів про українську національну символіку. – Харків – Тернопіль : Видавництво «Ранок», 2009. – С. 16, 29, 32, 106, 160.



8.Бондарчук Г.М, Тимочків М.М Виховні години 8 клас : на допомогу класному керівнику. – Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2007. – С. 12.




База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка