Урок-свято. «Просимо казку в гості до себе»



Скачати 118.55 Kb.
Дата конвертації20.02.2016
Розмір118.55 Kb.
Урок-свято. «Просимо казку в гості до себе»
Мета: поглибити знання учнів про казку як художній твір, у якому вигадка і фантазія служать засобом вираження суджень народу про життя; розвивати вміння розрізняти народну казку та літературну ; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати мудрість, кмітливість, доброту.
Хід уроку

І. Організаційний момент

Стали, діти, всі рівненько,

Посміхнулися гарненько,

Настрій на урок взяли

Й працювати почали.
Учень

Добрий день вам, люди добрі

В щасливу годину!

Роком 2014 крокує наша Україна!

Уроків попереду у нас буде ще доволі,

Та сьогодні – урок-свято у 10 школі!



ІІ. Мовленнєва розминка

а) Артикуляційна зарядка

*вдихнути повітря через ніс, видихнути через рот (губи «трубочкою»)

*дме легенький вітерець

*злизали з губ варення

*заплющили очі, уявили, що ви - біля куща троянди, вдихнули повітря, затримали його і повільно видихнули (двічі)

б) Чистомовки

Ок-ок-ок – покликав нас дзвінок

Ову-ову-ову – у подорож казкову,

Яти-яти-яти – щоб мудрість перейняти

Ати-ати-ати – і добрими нам стати.
Ок-ок-ок – прикотився …

Ша-ша-ша – мишка в гості …

Ель-ель-ель – йде у гості …

Иця-иця-иця – хитра …

Та-та-та – рибка …

Ус-ус-ус – в діда сивий …

Она-она-она - шапочка …

в) Робота над скоромовками

Колобок біжить до гаю:

-Усіх звірів налякаю!

Та не страшно там нікому.

Краще ти біжи додому,

Бо в гаю лисичка ласа -

Любить м’ясо та ковбаси.

А найбільше любить пані

Колобочка у сметані.

(прочитати напівголосно і повільно, голосно і швидко, весело,)
***

Обережний хитрий лис


До нори вечерю ніс.
Біг додому лісом лис,
Шелестів над лисом ліс.

(прочитати напівголосно і повільно, голосно і швидко, весело, сердито)

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

Вчитель

Сьогодні у нас – надзвичайний урок! 


У казку ми зробимо ще один крок
А з казкою ми зустрічались не раз! 
І знову вона завітала до нас.
Діти

 Існує книг багато на землі.

Вони цікаві, мудрі, гарні.

Та кожен з нас, дорослий чи малий,

Всяк казочку читати полюбляє.
Казка – це світ чарівний та незвичний,

Казка – це диво, сповнене краси.

Поринуть в казку, це ж бо так цікаво,

Це справді свято, радість для душі.


У казці звірі мову мають,

Дерева розмовляють, мов живі.

Добро і правда завжди зло долають,

Тому і люблять казку діти всі.


ІV. Актуалізація знань

-Давайте пригадаємо:


- Як називають художній твір, у якому обов’язково є щось чарівне, незвичайне, фантастичне, нереальне?
- Які існують дві окремі групи казок?
-Чим вони відрізняються одна від одної?
- Які види казок ми вивчали?
-Хто головні герої цих казок?
- Як вони себе поводять в казках?
V. Робота над темою уроку.
Вчитель.

А тепер давайте розгадаємо кросворд, щоб з’ясувати, кого ж не вистачає на нашому уроці. Перед вами завдання – уривки з казок. Вам потрібно пригадати назву казки і прочитати ключове слово. 

«Баба діда за сорочку, дочка бабу за торочку…» («Ріпка»).
«Уліз і ведмідь – стало семеро…» («Рукавичка»).
 «Я не пила, я не їла: тільки бігла через місточок, та вхопила кленовий листочок…» («Коза – Дереза»).
«А лисичка його гам! Та й проковтнула».(«Колобок»).
«А мишка бігла, хвостиком зачепила і розбила яєчко.» («Курочка Ряба»).

Вчитель. 

Яке слово утворилося у виділених клітинках? (Казка).
Казка

Вітаю вас, дорослі і малі,


Від всіх казок низенький вам уклін.
Я – казка мудра, хочу вам сказати,
Що кожен з вас мене повинен знати.
Бо, кажуть, казка вчить на світі жити,
Та правду й волю завжди боронити.
Я, друзі, казка добра й чарівна.
Мене ви знаєте і любите, здавна.

Дякую, що ви запросили мене на урок. Я прийшла до вас не сама, а із своїми друзями казковими героями. Ми підготували для вас виставу. Щоб потрапити на неї, потрібно пройти багато випробувань , довести, що ви любите і знаєте казки.


Вчитель

А зараз уявіть, що відому вам казку розповідає один із казкових героїв. Вам потрібно назвати героя казки, від імені якого ведеться розповідь, назву казки та вказати народна це казка чи літературна. (читають діти)



Казка 1 
«Я вирішив просто подорожувати світом і не знав, що все так станеться. Я гадав, що всі так само добрі, як мої Дідусь та Бабуся. Але виявилося, що у цьому світі мешкають і злі, і жорстокі, і хитрі…» ( Колобок , «Колобок», укр.. народна казка) 

Казка 2 
«Оце так хвіст у цієї Мишки! Не зрівняти його ані з кулаком Дідуся, ні з кулаком Бабусі. Й треба ж було цій Мишці вибігти у найнеслушніший момент. Зараз би усі дивувалися з мене. Лежало б я на видноті… » 
(Яйце , «Курочка-Ряба», укр.. народна казка) 

Казка 3 

«Я, звичайно ладна була виконати всі її побажання. Бо її чоловік врятував мені життя. Але, кінець кінцем, я зрозуміла: чим більше людині давати, тим більше вона хоче. Ось і доводиться таким людям залишатися у розбитого корита…» (Золота рибка, «Казка про рибака та рибку»О. Пушкін) 



Казка 4 
« Хоч я й маю років з сімсот і у мене довжелезна сива борода, і я найстаріший у моїй місцевості, та я зміг влаштувати собі справжній палац, зручний і розкішний. Не бракує у мене ні щербатих глеків, ні непарних черевиків, ні поламаних іграшок, ні поїдених мишами книжок…» (Гном, Захаріас Топеліус «Казка про старого гнома»


Казка 5 
«Безперечно, ми б не хотіли її підводити. Ми б могли відстати, вся ця історія закінчилася б там, на балу. Але ми не маємо права ні поспішати, ні відставати…» (Годинник, «Попелюшка» Шарль Перро, французький казкар) 

Казка 6 
«Мені приємно знаходитися на голівці цієї Дівчинки. Вона мені подобається. Завжди охайна. Мені подобається разом з нею подорожувати лісом, навідуватися до бабусі. Але є єдина вада: моя хазяйка занадто довірлива. Тому з нею трапляються різні негаразди…» 
(Червона шапочка, «Червона Шапочка» Шарль Перро, французький казкар) 

Вчитель

Наступним випробуванням для вас будуть завдання від Білосніжки



Білосніжка

Моя казка всім відома,

У семи живу я гномів.

Стан стрункий, тендітна ніжка.

Хто я, друзі? …

( Білосніжка )
Є у мене чимало героїв чарівних,
Тож ви послухайте про них.
Всі вони у нас без маски.
Ви вгадайте з якої казки.
На бал я мріяла потрапити завжди

Та шлях закритий був мені туди.

У шати одягла мене хрещена

Й подарувала туфельку для мене.

Вона блищить у сяйві кришталя.

Тож, здогадайтесь, як моє ім’я?



( Попелюшка )


Старенька бабуся у лісі жила,
Гостинці для неї онука несла.
Хто дівчинку цю по дорозі зустрів?
Як казка ця зветься? Хто б відповів?
                           («Червона Шапочка»)

На городі виростала,


Сили набирала,
Непомітно, дуже швидко,
Великою стала.
Став тут дід усіх гукати
Та красуню рвати.
А цю казку, діти ви
Встигли відгадати?
                             («Ріпка»)

Підробив він голосок,


Став малим співати.
Здогадалися вони:
Вовк – не їхня мати.
                            («Вовк і семеро козенят»)

Ой, набридло на віконці


Все на сонечку сидіть.
Я візьму і покочуся,
Щоб побачити весь світ.
                       («Колобок»)

Сидить дівчина в корзині


На ведмежій дужій спині.
А чому ж вона сховалась,
До ведмедя не призналась?
                           («Маша і Ведмідь»)

Вчитель

Телеграма від казкового героя» 
На наш урок ми запросили багато казкових героїв, але, нажаль, не всі змогли приїхати і надіслали лише телеграми. Щоправда, на телеграмах немає підписів. Давайте відгадаємо, від якого ж казкового героя прийшла телеграма.

1) - Приїхати не зможу, бо треба рибку ловити та матінку з батечком годувати. ( Івасик-Телесик) 


2) - Дуже хотілося б потрапити до вас, але соромно своєї гидкої зовнішності. ( Гидке каченя ) 
3) – Терміново викликали лікувати звірів у Африку. Не встигну повернутися. ( Лікар Айболить ) 
4) – Дуже засмучена, мишка випадково розбила яєчко, прийти не зможу. ( Курочка Ряба ) 
5) – Прибути до вас не можу. Мене викрала Лиска. ( Півник ) 
6) – Вигнав дід мене із хати, іншу я пішла шукати. ( Коза –Дереза )
Гра «Склади бутерброд»

Іван Франко Казка про рибака і

рибку

Леся Українка Горбоконик



Петро Єршов Лисичка і Журавель

О. Пушкін Казка про Оха-

чудодія


Вчитель

Останнє випробування для вас – встановити, до якої казки підходить прислів’я ? 

- Хочеш їсти калачі - не сиди на печі. (О,Пушкін «Казка про рибака та рибку»)
- Де сила не візьме, там розум допоможе. («Їжак та заєць» укр.народна казка)
- Друзі пізнаються в біді. («Ромашка» Андерсен, Данія)
- Чия відвага, того й перемога. («Бременські музиканти» Брати Грімм з Німеччини)  
Вчитель.

Діти, ви просто молодці! Казки знаєте дуже добре. Ви довели всім, що казки – це ваші добрі друзі і порадники. Вірте в казку і вона завжди житиме з вами поруч.


Прийшла, нарешті, довгождана мить:

Герої казки нас усіх вітають.

Чарівна музика тихесенько звучить,

І казка перед нами оживає.


( Лялькова вистава «Плескачик», автор Наталя Забіла)

Автор

Якось каже дід бабусі:



Дід
— Розпали вогонь в печі
Та для нашої Ганнусі
Ти плескачика спечи.

Автор
Замісила баба тісто
І плескачика спекла,
А тоді, щоб трохи вистиг,
На віконце віднесла.
От лежить пухкий плескачик
На тарілці на вікні,
Золотистий та гарячий,
Боки випнувши масні.
Десь ґуля Ганнуся, видно,
Не куштує плескача.
А йому лежать набридло,
Стриб з вікна — й навтікача!
Покотився, покотився
По траві, мов коліща.
Раптом зайчик-побігайчик
Зустрічає плескача.

Зайчик
— Ну й плескачик золотистий!
Мабуть, добрий ти на смак?

Плескачик
— Ні, мене не можна їсти,
Я уславлений співак:
Я — плескачик, я гарячий,
Загорілий в мене бік.
І від діда, і від баби,
І від внучки я утік.
Вирушаю мандрувати,
Погуляю досхочу
І від тебе, від зайчати,
Зараз, зараз утечу!

Автор
Покотився, покотився
По траві, мов коліща.
Раптом вовк іде назустріч,
Зупиняє плескача.

Вовк
— Ой плескачику хороший!
Зараз я тебе ковтну!

Плескачик
— Ні, не їж. Послухай, прошу,
Як я пісню затягну:
Я — плескачик, я гарячий,
Загорілий в мене бік.
Я від діда, баби й внучки
І від зайчика утік.
Вирушаю мандрувати,
Погуляю досхочу
І від тебе, вовк зубатий,
Зараз, зараз утечу!

Автор
Покотився, покотився
По траві, мов коліща.
Ось іде ведмідь із лісу,
Зупиняє плескача.

Ведмідь
— Ну й плескачик запашистий!
Я б тебе охоче з’їв!

Плескачик
— Ні, мене не треба їсти,
От послухай краще спів:
Я — плескачик, я гарячий,
Загорілий в мене бік.
Я від діда, баби й внучки,
Від зайчати й вовка втік!
Вирушаю мандрувати,
Погуляю досхочу
І від тебе, волохатий,
Зараз, зараз утечу!

Автор
Покотився, покотився
По траві, мов коліща.
Враз як вистрибне лисиця
З-під куща до плескача.

Лисичка
— Ну й плескачик! Що й казати!
Запашний від тебе дух…

Плескачик
— Я умію ще й співати,
В мене — голос,
В мене — слух!

Автор
І почав співать плескачик:

Плескачик
— Я гарячий, я добрячий,
Загорілий в мене бік.
Я від діда, баби, внучки,
І від вовка, і ведмедя,
І від зайчика утік.
І від тебе утечу я…

Автор
А лисичка каже враз:

Лисичка
— Щось тебе я кепсько чую,
Заспівай-но другий раз!
Ти співаєш дуже дзвінко,
В тебе й справді голос є!

Автор
А сама в цей час торбинку
З-під ялинки дістає.
Та хвалько цього не бачить,
Радий з успіху свого.
Тільки вивів:

Плескачик
— Я — плескачик… —

Автор
А лисичка — хап його!
І незчувся, як в торбинці
Опинився наш співець!
І лисичка по стежинці
В ліс побігла навпростець.
А в ліску мала Ганнуся
Недалечко від тих місць
Лісовую грушу трусить
І грушки солодкі їсть.
Загорілись в лиски очі, —
Мабуть, груші ті смачні!

Лисичка
— Ой, я дуже їсти хочу!
Дай-но, дівчинко, й мені!

Автор
Бачить дівчинка: лисиця,
Витівниця лісова!
І на спинці у торбинці
Щось ворушиться й співа.

Ганнуся

— Що ж, лисичко, зараз миттю


Натрушу тобі грушок.
Стань-но ближче та під віття
Підставляй свій лантушок!

Автор
Розв’язала лиска торбу,
А плескачик з неї — плиг!
Та як кинеться моторно
Прямо дівчинці до ніг.

Плескачик
— Ой, рятуй мене, Ганнусю!
Нагулявсь я досхочу.
Я додому повернуся,
Більш нізащо не втечу!

Автор
Засоромлена лисиця
Заховалась під кущем.
А Ганнуся до бабусі
Повернулась з плескачем.
Робота над казкою «Плескачик»

-Що сталося з Плескачиком? (утік з дому, зустрівся з тваринами, які хотіли його з'сти. Однак, лише лисичка змогла його перехитрити і поклала до себе в торбу)

-Яку народну казку нагадує «Плескачик»? («Колобок»)

-Порівняйте зміст обох казок. ( у народній казці Колобка з’їла лисичка, а у «Плескачику» головний герой повернувся додому з Ганнусею)

-Хто з героїв казки виявився найрозумнішим? (Ганнуся, їй вдалося перехитрити лисичку)

-Спробуйте інсценізувати уривок, не промовляючи жодного слова.




Казка
Чи сподобались вам казкові герої?
Тож побажаємо їм доброї долі.
Вже закінчується зустріч
Із героями казок.
Сонце браму зачиняє,
Казочку туди ховає
Та, як хочете ви знати,
Книжку треба відкривати.

Дружіть з книгою , друзі,


Казку поважайте.
У хвилини дозвілля
Багато читайте.

Бо книга - віконце у світ,


Любіть її друзі, любіть.
Будете багато читати,

Будете все на світі знати.


От і настав час повертатись мені в своє королівство, а ввечері, коли будете лягати спати, ми знову зуcтрінемось. До зустрічі!
Вчитель

- Давайте, діти, попрощаємось дружно з Казкою і переглянемо ілюстрації до казок, які ви підготували.


VІ. Підсумок уроку

Діти:


Якби не казка, хто б і знав,

Що стільки є чудес на світі.

І хто б завісу відкривав у світ,

В якому грають діти.


В країну казок підемо я і ти,

У казці всім цікаво побувати.

Там вірних друзів можемо знайти,

І з ними хочемо потанцювати.


Вчитель. 

Дорогі діти! Я вам дуже вдячна за любов до рідної мови, за уважне читання казок, за те, що ви любите і шануєте рідне слово. Бажаю вам подальших успіхів у навчанні.



Швидко спливають хвилинки,
От і прощатись пора.
Я на прощання вам зичу
Щастя, здоров’я, добра.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка