Урок та система уроків. Анкетні дані: Ганчарюк Наталія Іванівна, учитель української мови та літератури, вища категорія



Скачати 248.19 Kb.
Дата конвертації19.02.2016
Розмір248.19 Kb.
Номінація: «Розвивальний урок (авторський урок та система уроків).

Анкетні дані: Ганчарюк Наталія Іванівна, учитель української мови та літератури, вища категорія

Головурівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Бориспільської районної ради Київської області

Стаж роботи: 17 років

Контактні дані: телефон 0661417086, gs1-3@ukr.net

Авторські розвивальні уроки української мови у 7 класі.

Урок № 1. Тема: «Дієприкметник: загальне значення морфологічні ознаки, синтаксична роль».

Урок № 2. Тема: «Активні та пасивні дієприкметники. Творення активних та пасивних дієприкметників».

Запропоновані конспекти уроків розкривають особливості використання ІКТ на різних етапах уроку.

Ціле покладання.

Учні повинні знати:


  • значення дієприкметника, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль;

  • відмінність між активними і пасивними дієприкметниками.

Очікувані результати.

Учні повинні вміти:



  • відрізняти дієприкметники від прикметників;

  • знаходити дієприкметники в реченні;

  • визначати дієприкметники активного і пасивного стану;

  • використовувати активні і пасивні дієприкметники у власних висловлюваннях.

Література:

Єрмоленко С.Я., Сичова В.Т.Рідна мова: Підручник для 7кл. – К.: Грамота, 2007.

Нестандартні уроки з української мови та літератури. Випуск 2 / укл. К.Ю.Голобородько. –Х.: Вид.група «Основа», 2009.

Глазова О. П. Рідна мова: підручник для 7 кл. загальноосвітніх навчаотних закладів / О. П. Глазова., Ю. Б. Кузнєцов. – К. : Зодіак-ЕКО, 2007.

Пентилюк М. Сучасний урок української мови / М. Пентилюк.,Т. Онукевич. – Х. : Вид. група «Основа», 2007.

Урок № 1

ТЕМА: ДІЄПРИКМЕТНИК ЯК ОСОБЛИВА ФОРМА ДІЄСЛОВА: ЗАГАЛЬНЕ ЗНАЧЕННЯ, МОРФОЛОГІЧНІ ОЗНАКИ, СИНТАКСИЧНА РОЛЬ

Мета: ознайомити семикласників з дієприкметником як особливою формою дієслова; пояснити властиві дієприкметникові граматичні ознаки прикметника й дієслова; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити дієприкметники у реченнях, з’ясовувати їх рід, число, відмінок, синтаксичну роль; розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу, навички самостійної роботи; виховувати патріотичні почуття, почуття пошани до народних традицій.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: презентація до уроку, Єрмоленко С.Я., Сичова В.Т.Рідна мова: Підручник для 7кл. – К.: Грамота, 2007

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Учитель. У народі говорять: «Слова щирого вітання дорожчі частування». Усміхніться – і до вас прийде радісний настрій. Хочу, щоб ви були впевнені в собі й задоволені собою. А людина тільки тоді може бути задоволена, коли досягає певних успіхів, долаючи перешкоди.

Аутотренінг.

Щоб налаштувати себе на активну роботу, проведемо аутотренінг. Прошу повторювати за мною.

Я – учень.

Я – особистість творча.

Я думаю, аналізую.

Я не боюсь висловлювати свої думки.

Помилившись, міркую далі. На помилках вчаться.

Шукаю істину. Я хочу багато-багато знати.

Я сьогодні отримаю найкращу оцінку.

ІІ. Орфографічна хвилинка.

Словниковий диктант «Я знаю, що я знаю».

Зошит ділиться на 3 частини: «знаю», «не знаю», «вагаюся». Після роботи учні обмінюються зошитами, здійснюють взаємоперевірку.

Червоногрудий, білосніжний, ясночолий, південно-східний, дев’ятиповерховий, історико-філологічний, багряно-синій, народнопоетичний, п’ятирічний, сизокрилий.



ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Учитель. Хто з вас скаже, що означає жовтий колір в природі? (Жовтий колір означає «Увага»). На ваших столах лежать жовті конверти, і у вас є декілька хвилин на те, щоб розглянути питання і дати відповіді.

Отже, час жовтих конвертів.



Прийом «Я знаю, що …»

1. Дієсловом називається …

2. Дієслова мають такі граматичні ознаки: …

3. Дієслова бувають двох видів …

4. Дієслова мають такі часові форми: …

5. Дієслова поділяються на дієвідміни …

6. Розрізняють три способи дієслів: …

7. Дієслова найчастіше у реченні виконують роль …, а неозначена форма дієслова буває …

8. Дієслово має 5 основних форм: …

9. Прикметником називається …

10. Прикметники мають такі граматичні ознаки: …

11. Прикметники у реченні виконують роль …

ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів.


  1. Пояснювальний диктант. Пояснити правопис слів і розділових знаків.

Стоять замислені дуби над тихою водою.

Ніби притомилось сонечко привітне, у траві пожовклій молочай не квітне.

Запахла осінь в’ялим тютюном та яблуками, та тонким туманом.


  • Виконайте синтаксичний розбір речень.

  • Зробіть морфологічний розбір слів запахла, привітне.

  • Яким членом речення виступають слова замислені, в’ялим, пожовклій?

  • До якої частини мови відносяться слова замислені, в’ялим, пожовклій?

Учитель. Отже, ви вагаєтесь, бо кожний з вас відчуває, що набутих знань не вистачає.

V. Повідомлення теми уроку. Цілевизначення.

Прийом «Передбачення».

Учитель. Прослухайте казку. Спробуйте перебачити тему нашого уроку.

Жила-була незвичайна сім’я – Прикметник та Дієслово. Прикметник любив дивитися в дзеркало, милуватися собою і казати: «Який!» Він гордився, що мав три славні роди, міг міняти свою форму, змінюючись за числами та відмінками. Дієслово мало гордий вид, дуже багато часу і любило всім наказувати, що робити, що зробити. У цій дивній сім’ї народилася дитина, дуже схожа і на маму, і на тата. Її назвали …

Тема нашого уроку «Дієприкметник як особлива форма дієслова: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль».

Сформулювати мету сьогоднішнього заняття – до снаги кожному з вас. Спробуйте визначити мету уроку, скориставшись формулою «Сьогоднішній урок навчить нас …»


  • Давати визначення дієприкметника як особливої форми дієслова.

  • Розпізнавати дієприкметники в реченнях.

  • Визначати граматичні ознаки та синтаксичну роль дієприкметників.

Учитель. Сьогодні на уроці ми не лише вивчатимемо нову тему, а й одночасно будемо плести віночок.

Український віночок – це не просто краса. Це символ добра й чудовий оберіг нашої української культури. А ще в ньому прихована чарівна сила рідної землі.

Звичай плести віночки прийшов до нас із давнини. Здавна повелося, що традиційний український вінок має бути з 12 квіток, кожній з яких надано певного символічного змісту.

І ми будемо вплітати по одній квіточці – тим самим виконувати певні завдання, бо кожна квітка нашого віночка «ховає» різні завдання з теми.



VІ. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу.

Учитель. Вплітаємо у віночок першу квітку – деревій. А що вона означає у вінку?

Учень. Деревій – перша квітка українського віночка. Славен він тим, що має цупке стебло, проростає та цвіте всюди. Мабуть, тому і вважають його символом нескореності українського духу. Як символ нескореності, деревій посідає центральне місце у віночку.

  1. Евристична бесіда.

Визначити, чим відрізняються ознаки предмета, що виражені словами, поданими у лівій і правій колонці таблиці.

ОЛІВЕЦЬ

Довгий

Кольоровий

Гранчастий

М’який


Тупий

Затуплений

Зламаний

Підструганий

Пофарбований

Списаний





  • На які питання відповідають слова у лівій колонці?

  • Що виражають ці слова?

  • Ознака, яку виражають прикметники – постійна чи непостійна?

  • На яке питання відповідають, до якої частини мови належать?

  • Чому до прикметника?

  • На які питання відповідають слова у правій колонці?

  • Що вони виражають?

  • Чим відрізняється ознака, виражена в словах затуплений, зламаний,підструганий, пофарбований, списаний від ознаки, вираженої у словах довгий, кольоровий, гранчастий, мякий, тупий. (У прикметників ознака постійна, а у словах замислений, в’ялий, пожовкла – ознака тимчасова, створювана дією).

  • Провідміняйте слово зламаний як прикметник за родами, за числами і за відмінками (усно).

  • Спробуйте визначити час і вид слова підструганий.

Висновок: слова затуплений, зламаний,підструганий, пофарбований, списаний не є прикметниками і не є дієсловами, але мають граматичні ознаки цих частин мови. Отже, це дієприкметник.

  • Що ж означають ці слова?

  1. Робота з підручником. (Єрмоленко С.Я., Сичова В.Т.Рідна мова: Підручник для 7кл. – К.: Грамота, 2007)

  • Ознайомлення учнів із поняттям «дієприкметник» (самостійно).

Метод «Можу

У реченні вставте замість крапок пропущені слова. Дайте визначення дієприкметника.

Дієприкметник – це … форма …. , що виражає ознаку предмета за … чи… .

Наприклад: темніючий (той, що темніє), потемнілий (той, що потемнів).

Учитель. А заразом вплетемо у наш віночок другу квітку.

Учень. Барвінок – дуже шанована в українців квітка, її блакитний погляд супроводжує нас від самого народження: колись барвінок кидали в першу купіль хлопчика-немовляти, щоб ріс малюк гарним, сильним та сміливим. Тож пучечки барвінку вішали над дверима та вікнами, щоб уберегти оселю від злих сил. А вічнозелене барвінкове листя нагадувало нашим пращурам про безсмертя людської душі. Ось чому барвінок – символ життя.


  • Ми – дослідники! Робота в групах.

Поміркуйте і висловіть свою думку щодо утворення слова ДІЄПРИКМЕТНИК. (Це слово утворене від двох слів: дія і прикметник, а значить це така форма, яка поєднала у собі ознаки двох частин мови: дієслова та прикметника).

А тепер пропоную вам зробити дослідження-пошук. Скориставшись теоретичним матеріалом підручника (сторінка 70), визначте граматичні ознаки дієприкметника, за якими він подібний до прикметника (І група), до дієслова – (ІІ група).

Робота з таблицею.

ЯК ДІЄСЛОВО

ЯК ПРИКМЕТНИК

Має категорію часу: теперішній, минулий.

Указує на ознаку предмета.

Має категорію виду: доконаного, недоконаного.

Відповідає на питання: який? яка? яке? які?

Може мати залежні слова.

Змінюється за родами, числами, відмінками.

  • Вернісаж знань. Групи презентують свою роботу.

Висновок: Дієприкметник не є окремою частиною мови, це лише форма дієслова. Дієприкметник має властивості дієслова й прикметника: як дієслово він указує на дію, а як прикметник виражає ознаку предмета.

Учитель. Третя квітка в українському вінку - безсмертник.

Учень. Безсмертник у віночку дарує здоров'я, загоює найтяжчі рани. І назва у нього символічна: без смерті прожити.

VІІ. Виконання вправ на закріплення.

  1. Гра «Хто заблукав».

Підкреслити зайве слово. Вказати, хто і де заблукав.

А) обсаджений, притихлий, тихий;

Б) побілений, червоний, грізний;

В) сидячий, пробитий, зробити.



  1. Вправа «Як Попелюшка».

Виписати групами спільнокореневі слова. Підкреслити дієприкметники.

Соляний, висвітлюваний, солоний, заляканий, вирощуваний, світлий, рослий, лякливий, солонуватий, підсолений, висвітлений, вирощений, посвітлілий, порослий.



  1. Розподільне письмо.

Прослухати словосполучення. Розподілити їх у дві колонки: у першу – прикметники з іменниками, у другу – дієприкметники з іменниками. Довести правильність виконання.

Свіже повітря, посвіжіле повітря; солона капуста, посолена капуста; біла кімната, побілена кімната; жовтий колос, пожовклий колос; полохливий птах, сполоханий птах; стихаючий вітер, тихий вітер, цікава повість, прочитана повість; запашні конвалії, прив’ялі айстри; українська пісня, прослухана пісня.



Учитель. Вплітаємо у вінок цвіт вишні та яблуні.

Учень. Цвіт вишні та яблуні - це символ материнської любові. Пелюстки цих квіток збирали навесні, а потім додавали до купелі немовляти, а чай з них знімає застуду. Тому й у віночку дівочому цвіту вишні та яблуні відведено почесне місце.

Ауторелаксація «Веселка».

Ви, як я бачу, втомилися. Сядьте зручно, заплющіть очі, уявіть веселку. Вам легко, спокійно, приємно. Ви почуваєтесь затишно. А тепер встаньте, прогніться і над головою зробіть дугу веселки. Сідайте, будь ласка.



  1. Гра «Упізнай мене».

Записати речення. виписати дієприкметники. Визначити вид і час кожного.

Зразок: Яблука доспілі виснуть наді мною.

Яблука доспілі – яблука, які доспіли.

Доспілі – минулий час, доконаний вид.

Усе навколо затиха під владою чаруючої ночі.

Тополя шепоче у вікна відчинені.

На землю по зоряних сходах задуманий вечір зійшов.



Учитель. У центрі віночка було гроно калини.

Учень. Калина — символ України, символ краси та дівочої вроди. Це дерево нашого українського роду. Колись воно пов'язувалося з народженням Всесвіту і назву свою взяло від давньої назви Сонця — Коло. Червоні ягоди калини із ягідками-сердечками — то символ крові та невмирущого роду.

  1. Дослідження-відновлення.

Перепишіть, подані в дужках дієприкметники поставте в потрібній формі. Визначте рід, число, відмінок кожного з них.

Медово пахнуть (прив’ялий) трави.

На траві, (посивілий) від туману, блищать крапельки роси.

Учитель. Вплітаємо в наш віночок любисток і волошку.

Учень. У народі існує легенда, що любисток і волошка колись були птахами і вчили людей любити одне одного, бути щирими і відвертими. А коли померли ці пташки, то проросли квітами, пахучими рослинками - любистком та волошкою. У них чудові лікувальні властивості: ними миють волосся, освіжають хату, купають маленьких дітей. Тому ці квіти у віночку є символом людської відданості, уміння бути корисними.

А от ромашку вплітають у вінок як символ доброти і ніжності.



  1. Дослідження-конструювання. Робота в групах.

Сконструюйте речення. Дослідіть, яким членом речення виступає дієприкметник.

І група.


Земля, пожовклим, дихала, засніжена, біло-біло, промерзла, і, листям. (Пожовклим листям біло-біло дихала промерзла і засніжена земля).

ІІ група.

Далина, м’яким, розмита, димком. (Далина мяким димком розлита).

Висновок: У реченнях дієприкметник найчастіше є означенням, а також може виражатися присудком.

Учитель. Ніжна пелюстка маку несе в собі пам'ять роду. Дівчата, в сім'ї яких був загиблий, з любов'ю і сумом покладали на голову віночки із семи маків, присягаючи цим зберегти і продовжити рід.

Вплітали дівчата в український вінок і чорнобривці, щоб гарними на вроду були, чорнобривими. Вірили в те, що ці квіти допомагають позбутися головного болю.

Ружа, мальва та півонія символізують в оздобі українських дівчат віру, надію та любов.


  1. Вправа «Мінне поле».

Прочитати текст. Виписати дієприкметники разом із словами, до яких вони відносяться. Визначити вид, час, рід, число і відмінок дієприкметників.

Велика вереснева тиша стоїть над землею.

Село, зачароване зоряним небом, хороше синіє розкиданими хатками, біля яких пильно дивляться на схід потемнілі соняшники. Дорожнім пилом, терпкими полинами й дозрілими садами пахне ніч. Зрідка спросоння заскрипить журавель або гупне біля якогось похиленого тину яблуко, проллється шипучим соком на траву.

VІІІ. Підведення підсумків уроку.


  1. Гра «Продовж ланцюжок».

Щоб перевірити, як ви засвоїли новий матеріал, ви одне за одним відповідаєте на запитання, тобто розкриваєте зміст понять, які я показую на схемі.

  1. Робота в парах.

Складіть діалог на тему “Український вінок”, вживаючи дієприкметники.

ІХ. Рефлексія. Самооцінювання.

«Час зелених конвертів».

Що означає в природі зелений колір? (Злагода, спокій, вхід вільний).

На ваших столах лежать зелені конверти. Відкрийте їх. Ви бачите там різнокольорові пелюстки.

Оберіть ту пелюстку, яка підходить саме вам, і складіть з цих пелюсток квітку. Підніміть свою квітку вгору. Що ж, вони прекрасні.

Який колір переважає? Я сподіваюся, що наступний урок допоможе нам виростити на нашій клумбі тільки червоні квітки. А для цього необхідно гарно попрацювати вдома.

Х. Домашнє завдання.

1. Скласти речення з дієприкметниками: прочитаний, дозрілий, освітлений, сяючий.

2. Виписати з творів художньої літератури 6 речень із дієприкметниками. Зробити їх синтаксичний розбір.

Урок 2

ТЕМА: АКТИВНІ Й ПАСИВНІ ДІЄПРИКМЕТНИКИ. ТВОРЕННЯ АКТИВНИХ ТА ПАСИВНИХ ДІЄПРИКМЕТНИКІВ

Мета: поглибити знання учнів про дієприкметники, пояснити відмінність між активними й пасивними дієприкметниками, формувати вміння розрізняти активні й пасивні дієприкметники, утворювати активні та пасивні дієприкметники, розвивати творчі вміння використовувати активні й пасивні дієприкметники у власних висловлюваннях; виховувати позитивне ставлення до української мови та народної культури, викликати інтерес до їх вивчення, стимулювати бажання досліджувати мовні явища

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок на основі набутих знань

Обладнання: презентація до уроку; Єрмоленко С.Я., Сичова В.Т.Рідна мова: Підручник для 7кл. – К.: Грамота, 2007; схема

Хід уроку

І. Організаційний момент.

1. Привітання.

Всі мерщій сідайте, діти.

Домовляймось не шуміти,

На уроці не дрімати,

Руки вчасно піднімати

І щоб не було мороки.

Всі готові до уроку?

Тож гаразд, часу не гаєм

І урок розпочинаєм.

2. Прийом «Незвичайний початок».

Сядьте зручно. Усміхніться. Заплющіть очі й тихо промовте: «Я вчуся. Я хочу вчитися. Я працюю. Я готовий до праці». Налаштуємося на роботу. Покладіть долоню на серце. Відчуваєте, як воно б’ється – теж працює. Таке маленьке, а так багато працює. От і ми попрацюємо на уроці. Ви все вмієте, ви все знаєте, ви розумні, творчі. Розплющіть очі.

Сьогодні ми знову вирушимо в пізнавальну мандрівку у дивовижну країну Дієприметниковію. Українці, вирушаючи в далеку дорогу, на згадку про дім беруть із собою обереги-символи, талісмани, які допомагають у тяжку хвилину.

Серед цих оберегів – калина, тополя, хліб, лелека, барвінок, сорочка, пісня, рушник … Тож нехай ці обереги допоможуть нам у нашій подорожі.



Слайд 2.1

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Перевіримо, чи готові ви до нової подорожі. Пригадайте все, що ви знаєте про дієприкметник.



  1. Кубування.

Учні по черзі кидають кубик, усно відповідають на те питання, яке їм випало на грані.

1 – Що називається дієприкметником?

2 – Які граматичні ознаки у дієприкметника від дієслова?

3 – Що спільного у дієприкметника і прикметника?

4 – Синтаксична роль дієприкметника.

5 – Наведіть приклади дієприкметників.

6 – Визначте граматичні ознаки дієприкметника усміхнений.


  1. Орфографічна хвилинка.

Словниковий диктант «Процідіть крізь сито». Запишіть слова у дві колонки: в першу – з м’яким знаком, у другу – з апострофом.

Мудрець, сильний, чотирьох, різьбяр, яблуньці, м’язи, ад’ютант, бренькіт, тім’я, учительці, міжгір’я, людськість, пів’яблука, торф’яний.



  1. Технологія «Займи позицію».

Розподілити слова на три групи: дієслово, прикметник, дієприкметник.

Духмяний, зеленіти, зів’ялий, зелений, згоріти, покручений, згорілий, сивий, чорний, палати, перестиглий, палаючий, німіючий, дзвінкий, промоклий, дрібний, посмутнілий.



ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку та очікуваних результатів.

Тема ця хоч і не проста, та для вас цікава.

Будуть в ній нові слова, буде і забава.

І в скарбничку мовну цю, поки вивчим тему,

Мовних скарбів пребагато ми з вами зберемо.

Будуть в ній знання й уміння, правила й завдання,

Думки вашої творіння і оповідання,

І пісні, й загадки ваші, й власна ваша казка.

Тему нашого уроку запишіть, будь ласка.

Тема: Активні та пасивні дієприкметники. Творення активних і пасивних дієприкметників. Слайд 2.2

У кожного з вас на парті лежить зернятко. На ньому ви повинні написати, чого ви очікуєте від уроку.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Народознавча хвилинка.

Діти, ви ніколи не задумувались над тим, чому у веселці сім кольорів, у тижні сім днів, чому спадковість повторюється до сьомого покоління, чому є сім чудес світу? Число сім – загадкове. Кажуть, що це ідеальне число, це число Бога, який, попрацювавши шість днів, відпочивав у сьомий день після справ.

Сьогодні ми теж будемо працювати і дізнаємося багато цікавого. Отож починаймо!

Народознавча хвилинка. Слайд 2.3

Понеділок – «той, що по неділі (після неділі)» - день, яким піклується «батько» тижнів – Місяць. А через те, що Місяць непостійний – увесь час змінює свій вигляд – цього дня не варто розпочинати жодної справи. Кажуть, що в понеділок і роботи не починай, і в дорогу не вирушай

Його колір – зелений, як колір усякого початку, колір незрілості. Як зазеленіє, так і зростатиме … Тому, як розпочнеш у понеділок, так матимеш на увесь тиждень.

Понеділок – день чоловічий. Його образ – стрункий світловолосий та білолиций юнак або молодий чоловік, котрий зустрічає і проводжає, але нічого важливого не робить.

Ті, хто народилися у ніч під понеділок, мають здатність до віщування.


  1. Метод «Мозковий штурм». Розв’язання проблемно-пошукового завдання.

Запишіть речення, вкажіть в них дієприкметники. Який з дієприкметників вказує на ознаку предмета, який сам щось робить або робив, а який – на ознаку предмета, з яким щось роблять або робили.

Підхоплена хвилями шлюпка вилетіла в море.

А дрімаючій смереці лісова пожежа сниться.

На землю по зоряних сходах задуманий вечір зійшов.

Біля хати сіріли скопані грядки, від воріт до порога вела стежка.


  1. Спрямоване читання. Самостійна робота з підручником. (Єрмоленко С.Я., Сичова В.Т. Рідна мова: Підручник для 7 класу.-с.76).

Самостійно прочитайте теоретичний матеріал. Доповніть таблицю. (Додаток 1)

  1. Навчаючись – учу!

Користуючись схемою, розкажіть про активні та пасивні дієприкметники.

V. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи.

1. Впізнай мене. Слайд 2.4

Прочитайте. Визначте словосполучення, що місять активні дієприкметники, та словосполучення з пасивними дієприкметниками. Поясніть, як ви їх розпізнаєте. Запишіть у дві колонки.

Опале листя, омріяна подорож, завмираючий звук, сяюча усмішка, загублений олівець.



Народознавча хвилинка. Слайд 2.5

Вівторок – «вторий» - другий день тижня. Його космічний покровитель – планета Марс або Арес, по-давньоукраїнськи – Арей, що означає «бог – захисник воїнів».

Його колір – блакитний, а це колір небесної далечини. Тому у вівторок вигідно вирушати в далеку дорогу, бо небо сприятиме в мандрах.

Образ вівторка – зрілий чоловік, здатний до тривалої роботи або молодий воїн у шоломі, зі щитом і мечем.

Вівторок вважається днем щасливим, легким, сприятливим для початку роботи днем. Недаремно кажуть: «У вівторок початків сорок».


  1. Чарівна скринька.

Відгадайте загадки. Знайдіть у них дієприкметники. Визначте, які з них – активні, а які – пасивні.

Повернуте до сонця золоте донце. (Соняшник)

Зимою біле, весною чорне, літом зелене, восени – стрижене. (Поле)

Повна діжка жита п’ятачком накрита. (Мак)

Розстелений кожушок, на нім посіяний горошок. (Небо і зорі)


  1. Вправа «Сплю і чую».

Лежачи на парті із закритими очима, ви піднімаєте руку, якщо почуєте словосполучення із активним дієприкметником.

Граючий тренер, проспівана пісня, зів’яле листя, міцніючий організм, скошений лан, дозрілий овоч, лежачий камінь, записаний вислів.



  1. Ми – дослідники!

Дослідіть ланцюжок «народження активного дієприкметника теперішнього стану».

Працюють + юч = працюючий

В’януть + уч = в’янучий

Лежать + ач = лежачий

Свистять + яч = свистячий

Висновок: активні дієприкметники теперішнього утворюються від основи дієслова теперішнього часу за допомогою суфіксів –уч-, -юч-, -ач-, -яч-.

До дієслівної основи дієслів І дієвідміни теперішнього часу додаються суфікси –уч-, -юч-.

До дієслівної основи дієслів ІІ дієвідміни теперішнього часу додаються суфікси –ач-, –яч-.


  1. Я – вчитель.

Самостійно дослідіть ланцюжок «народження активних дієприкметників минулого часу. Зробіть висновок, поясніть іншим.

( Єрмоленко С.Я., Сичова В.Т. Рідна мова: Підручник для 7 класу.-с.75.)

Народознавча хвилинка. Слайд 2.6

Середа – середній день тижня. В давнину його ще називали «третійником», бо цей день – третій. Нею піклується Меркурій, який вважається посланцем богів, захисником мандрівників, торгівлі і мистецтв. За давньоукраїнськими звичаями цей день присвячувався богині Дані або Любаві.

Колір середи – синій, як і колір водних шляхів, якими мандрують, як і колір небес, під якими мандрують і трудяться в поті чола.

Середа – день жіночий, її образ – молода жінка з покритою головою та знаряддям ремесла в руках.



  1. Вправа «Конструкторське бюро».

  • Від поданих дієслів утворити активні дієприкметники теперішнього часу.

Червоніти, спати, любити, тремтіти, діяти, лежати, володіти, бажати.

  • Від поданих дієслів утворити активні дієприкметники минулого часу (усно).

Почорніти, змарніти, обгоріти, змокнути, згоріти, зів’янути, дозріти.

  1. Розподільний диктант.

Записати в дві колонки активні дієприкметники теперішнього і минулого часу.

Сяючий, змарнілий, стоячий, палаючий, змерзлий, спітнілий, завмираючий, застиглий, даленіючий, скислий, перемагаючий.



Фізкультхвилинка.

Руки вже за головою,

Тож дивись перед собою.

Виправляємо хребет.

Лікті зводимо вперед.

Мов метелики літаємо,

Крильця зводимо, розправляємо.

Будем вправу завершати,

Легше всім нам працювати.

Народознавча хвилинка. Слайд 2.7

Четвер – четвертий день тижня. Ним піклується Юпітер або Зевс, наймогутніші боги римлян та греків. Наші предки віддавали четвер своїм наймогутнішим богам – Перуну і Даждьбогу. Четвер – день найбільшого напруження, трудової діяльності, коли докладається максимум зусиль для завершення робіт. Тому в четвер не варто зачинати довготривалих справ, а зосереджуватись на завершенні вже розпочатих. Цьому сприятиме Бог. Бездіяльність чи надмірні веселощі цього дня – великий гріх: «Хто в четвер скаче, той у п’ятницю плаче».

Колір четверга – червоний, як символ Божественної любові до людей, котрі в поті чола роблять свою кровну справу, до якої кожного з них призначено Божим повелінням.

Четвер – день чоловічий. Його образ – сильний, зрілий чоловік робочого вигляду із знаряддям праці в руках.



V. Вивчення нового матеріалу.

  1. Самостійна робота з підручником. (Єрмоленко С.Я., Сичова В.Т. Рідна мова: Підручник для 7 класу.-с.76).

Ігровий прийом «Шпаргалка».

Завдання для учнів І варіанту: прочитати теоретичний матеріал в підручнику «Творенні пасивних дієприкметників», написати шпаргалку (це може бути схема, малюнок, короткий текст); передати шпаргалку учням ІІ варіанту. Учні, які отримали шпаргалку, повинні розкрити її зміст.

Цифровий диктант.

Завдання для учнів ІІ варіанту.

1 – активні дієприкметники.

2 – пасивні дієприкметники.

Сяючий, скривджений, думаючий, змальований, прогнилий, вихований, охриплий, лежачий, задубілий, киплячий, знайдений.



Ключ: 1, 2, 1, 2, 1, 2, 1, 1, 1, 1, 2.

Народознавча хвилинка. Слайд 2.8

П’ятниця – п’ятий день тижня. Ним піклується Венера – богиня краси і кохання. Наші предки віддавали цей день святій Параскеві-П’ятниці, котра турбувалася шлюбом, родинним і сімейним благополуччям. Тому п’ятниця повністю жіночий день. Її образ – літня жінка, в якої на обличчі задум або навіть смуток. Цей день – сумний і «пісний», бо саме в п’ятницю був розіп’ятим і помер на хресті Син Божий.

П’ятниця – день постійного посту і поминання своїх покійних родичів. Веселощі у п’ятницю – гріх духовний, який полягає в зневазі до пам’яті тих, хто пішов на вічний спочинок.

Її колір – жовтогарячий, в якому поєднався червоний колір – колір крові, пролитої Ісусом на хресті за спасіння людей, та жовтий колір – колір-символ Божественної сили і Божественної любові до людей.

І ще одне слід пам’ятати: сон, що проти п’ятниці, обов’язково збудеться

VІ. Виконання вправ на закріплення вивченого.


  1. Дослідження-конструювання. Слайд 2.9

Від дієслів утворити дієприкметники пасивного стану минулого часу, визначити вид. Суфікси виділити. До виділених слів дібрати антоніми.

Писати, написати, прочитати, робити, зробити, будувати, збудувати, рити, перерити, розбити, малювати, мити.



Народознавча хвилинка. Слайд 2.10

Субота – шостий день тижня. Його назва, вважають одні, походить від давньовавилонського слова «шаббат», що означає «спокій», бо до кінця дня завершувалась активна діяльність людей, наставав спокій і люди віддавали себе молитві, дякували Богові за його прихильність і ласку. Інші схиляються до думки, що назву дня визначило давнє словосполучення «со» і «битіє», тобто «разом буття», коли люди сходилися для спільної молитви.

Проходить субота під знаком Сатурна, який піклувався землеробством та родючістю земель. Субота – день жіночий. Її образ – гарно одягнена молода жінка або дівчина.

Її колір – фіолетовий – колір, який поєднує в собі два кольори: червоний, колір крові, та синій, колір небес.

Це останній буденний день. Ні в якому разі не можна було розпочинати важливої роботи, бо довго робитиметься. Добре було б позамітати хату, вимастити піч, зігріти води, щоб вмитися (будеш усім людям гарний), приготувати чисту білизну. Саме в цей день дячки по суботах карали своїх учнів: винних – щоб виправлялися, невинних – щоб і надалі не завинили. І називали це «давати суботки». «Субота – кінчається робота. Субота – не робота: помий, помаж та спати ляж,» - такі приказки склали наші предки про суботу.


  1. Я – дослідник! Робота в парах.

Пригадайте відомості про чергування приголосних звуків. Від дієслів утворіть пасивні дієприкметники. Дослідіть, які звуки чергуються при утворенні дієприкметників і перед якими суфіксами відбувається чергування. Зробіть висновок.

Посадити, пекти, запрягти, вразити, зносити, відпустити, виїздити.

  1. Гра «Розумне перо». Слайд 2.11

Перепишіть речення, від поданих у дужках дієслів утворіть пасивні дієприкметники. Утворені дієприкметники поставте в потрібній формі, визначте відмінок. Підкресліть літери, що позначають приголосні, які чергуються за їхнього творення. Зробити синтаксичний розбір другого речення.

Мати поклала на коліна (натрудити) руки.

Я іду по землі запашній навпростець до (покосити) нив.

Тут до міста (наїздити) путь.

Чужа сторона тугою (зорати), сльозами (засіяти).


  1. Творче конструювання. Слайд 2.12

Перепишіть речення, від поданих у дужках дієслів утворіть активні дієприкметники. Утворені дієприкметники поставте в потрібній формі, визначте відмінок.

В моїм саду кружляє лист (опадати).

І сніг припав обличчям (посиніти) до грудочок (замерзнути) землі.

Полісся встає в (чарувати) красі.

Ти піднімайся у світання, як (проростати) зерно.


  1. Вправа «Художники слова». Слайд 2.13

Розгляньте картину. Складіть і запишіть зв’язне висловлювання на тему «Пропливає осінь на хмаринці сірій …», уживаючи активні та пасивні дієприкметники.

Народознавча хвилинка. Слайд 2.14

Непомітно спливають дні, наближається кінець тижня, його останній день – неділя. Назва його походить від слів «не діло», тобто ніяких справ, ніякого діла.

Колір неділі – жовтий, золотий – сонячний колір Божественної величі.

Неділя – день жіночий, її образ молода дівчина-красуня з золотавим волоссям.

Неділя – день відпочинку. У неділю нічого не можна робити, особливо створювати щось нове. Бо цього дня і Бог відпочивав після творення світу: оглядав й оцінював плід своєї творчості. І людині неділя дана для того, аби в церкві, на службі божій вона оцінила своє життя за минулий тиждень.

VІІ. Підведення підсумків уроку.

Перевіримо, чи справдились очікувані вами результати уроку?



(Учні говорять, чого навчилися на уроці, і вішають зернятка на колосок).

Ну от і все. Ще одна подорож в країну Дієприкметниковію закінчилася. Всі завдання виконано, ви добре попрацювали. Я задоволена вашими знаннями. Давньогрецький драматург Есхіл сказав: «Мудрий не той, хто надто багато знає, а той, чиї знання корисні». Ви ж довели, що свої знання вмієте застосовувати на практиці.

Встаньте, друзі, усміхніться

І на мене подивіться.

Я подякую вам щиро

За прекрасний наш урок.

Спасибі вам, що працювали,

Що результати показали,

Що не соромились творити,

Що рідні ви мені, як діти!



VІІІ. Домашнє завдання.

1. Виконати вправи 130, 133. (Єрмоленко С.Я., Сичова В.Т. Рідна мова: Підручник для 7 класу).



2. Скласти зв’язне висловлювання про дієприкметник як особливу форму дієслова у науковому та художньому стилі.

Додаток








Вид





База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка