Урок Тема. Своєрідність світобачення та його художнього втілення в оповіданні «Перевтілення». Грегор Замза та його родина



Скачати 65.66 Kb.
Дата конвертації05.03.2016
Розмір65.66 Kb.
Урок

Тема. Своєрідність світобачення та його художнього втілення в оповіданні «Перевтілення». Грегор Замза та його родина.

Мета: розкрити причини трагедії головного героя, дослідити внутрішню психологію героя; розвивати навички аналізу художнього твору; виховувати почуття святості родини.

Обладнання: додаток (5 слайдів): фотоматеріали, схема, таблиця; художній текст.

Тип уроку: урок аналізу художнього твору.
Хід уроку
Епіграфи: Тільки люди, яких уразила

однакова недуга, розуміють одне одного.

Франц Кафка



Людина від худоби відрізняється розумом.

Індонезійське прислів’я


І. Мотивація навчальної діяльності.

1. Слово вчителя. (Слайд 1).

Кафка страждав від самотності. Батько-деспот постійно дорікав синові за невміння влаштуватися у житті. Тому стосунки батька і сина – це протистояння вразливого, фізично слабкого і безвільного сина з ніжною душею і деспотичного вольового батька. Твори – це частинка душі письменника. Тому і герої творів Ф.Кафки безмежно самотні, вони просто приречені на страждання і муки.

Франц Кафка у своїй новелі «Перевтілення» піднімає проблему дегуманізації, бездуховності суспільства.





  1. Колективна робота. Складання асоціативного куща до слова «духовність»



ІІ. Оголошення теми, мети уроку. Робота з епіграфом. (Слайд 2).

Доброта, любов, співчуття, милосердя – це цінності людського життя. Але, мабуть, у кожного з вас була ситуація, коли ви були безпорадними та самотніми, не могли нікому відкрити свою душу, поділитися болем. Ви хотіли кричати на весь світ про свою проблему. А натомість замикалися в собі, відчували себе самотніми у цілому світі. Грегор Замза теж переживає свою самотність у жорстокому світі, в якому немає місця співчуттю та милосердю.

«Тільки люди, яких уразила однакова недуга, розуміють одне одного»,- такий запис Ф.Кафка зробив, коли йому було 20 років.


  • Що він розумів під недугою? (Самотність, невпевненість в собі, страх перед життям).

ІІІ. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.

  1. Актуалізація опорних знань.

- Що означає слово «перевтілення»? (Перетворення, метаморфози).

- Що вам відомо про метаморфози в мистецтві? (Овідій «Метаморфози» - 250 сюжетів перевтілень богів, героїв, царів, людей, комах; казки «Каліф-чорногуз», «Маленький Мук», «Карлик-Ніс» В.Гауфа, «Дикі лебеді», «Русалонька» Г.К.Андерсена, «Лускунчик» Е.Гофмана, народні казки «Царівна-жаба», «Василина Прекрасна»).



2. Слово вчителя.

Мотив перетворення на комаху також сягає своїм корінням «Метаморфоз» Овідія. Прогнівавши богиню мудрості Афіну Палладу своєю гординею, грецька ткаля Арахна перетворилась на павука. У античній літературі перетворення відбуваються за волею зовнішніх надлюдських сил. А в новелі Ф.Кафки «Перевтілення» ми бачимо не міфологічного героя, а звичайну людину, комівояжера Грегора Замзу.



3. Бесіда за змістом новели.

Початок новели приводить нас у будинок, де живе родина Грегора Замзи. Грегор відчув, що став комахою.

- Скільки б частин ви виділили в оповіданні? (3).

- Які б заголовки ви їм дали? (1 частина – «Дивне пробудження», 2 частина – «Життя під канапою», 3 частина – «Сумний кінець Грегора Замзи»)

- Які почуття і думки хвилюють Грегора, коли він відчув, що став комахою? (Страх, що він не вийде на роботу, що залишить сім’ю без грошей, що викличе гнів начальства).

- Як почуває себе Грегор Замза у новій подобі? Чи хвилюють його проблеми сім’ї?

- Чому в оточенні Грегора ми не бачимо друзів, коханої дівчини?
(Грегор постійно перебуває у поїздках. Його життя – суцільна праця, нові знайомства, нові люди, з якими ніколи довго не побудеш і не заприятелюєш.)

- У чому вбачає Грегор свій обов’язок перед батьками? (Повернути фірмі батьківський борг, забезпечити безбідне існування сім’ї.)

- На які жертви іде Грегор заради сім’ї? (Він змушений терпіти приниження на роботі, яку ненавидить, у нього немає коханої, друзів, в його житті ми не бачили ніяких подій.)

- А яка версія матері щодо восьми вільних днів Грегора. Чому, на її думку, він нікуди не виходив? («Він тільки й думає, що про фірму»).

- А ви як поясните поведінку Грегора? (Можливо, він не мав до кого піти, був втомленим, не було грошей на розваги, адже все віддавав батькам. А, можливо, він уже відчував себе самотнім і відчуженим від людей).

- А чи могла сім’я якимсь чином змінити на краще життя Грегора? (Так, батьки й сестра могли б піти працювати, могли б обійтися без служниці, змінили б квартиру на більш скромну, могли б обмежувати свої витрати, щоб полегшити працю Грегора. «І родина, і Грегор звикли до того: родина вдячно брала гроші, Грегор радо віддавав їх, але якогось особливого тепла більше не відчувалося»).

- Скільки разів Грегор з’являється в загальній кімнаті? (3 рази: спочатку з’являється на вимогу тих, хто знаходиться в кімнаті, потім, щоб допомогти матері, яка знепритомніла, і, нарешті, зачарований грою Грети на скрипці).

Тобто, у нього було три спроби зблизитися з рідними. Але родина тричі відштовхнула його. У ставленні до Грегора родина проходить теж три етапи: розгубленість; Грегор для них уже чужий, вони його просто терплять; родина відкрито вороже ставиться до Грегора.

- Який вирок винесла родина Грегорові? («Я не хочу називати цю потвору своїм братом, а кажу лише одне: треба якось здихатися її… Якби це був Грегор, то він давно вже зрозумів, що людям неможливо жити разом з такою потворою, і сам пішов би собі геть», - сказала сестра. «Вона каже щиру правду», - підтвердив батько. Мати ніяк не прокоментувала їхні слова» Після такої родинної наради Грегор переконався, що мусить зникнути).

Висновок: Отже, для Грегора найголовнішим було відчувати любов, підтримку, тепло його родини, але цього вже не було. І він почувається у жорстокому бездуховному світі «маленькою людиною», самотньою, приниженою.


  1. Колективна робота над схемою «Коло спілкування Грегора Замзи».

Методичний коментар: учні пишуть над стрілками ставлення героїв твору до Грегора та Грегора до цих героїв.

Коло спілкування Грегора Замзи (Слайд 3)


5. Робота в парах. Поставити запитання Грегорові Замзі; матері Грегора; батькові Грегора; сестрі Грегора. Дати на них відповіді, спираючись на текст новели.
6. Проблемне запитання: А що могло б змінити життя Грегора, урізноманітнити його, якби він не став комахою? (Ми бачимо, що Грегор захоплювався різьбленням лобзиком. У його життя могло ввірватися кохання: «… касирка з крамниці головних уборів, до якої він залицявся, але надто несміливо, і яку хотів сватати». У нього є почуття прекрасного (малюнок із зображенням дами ).

7. Робота в групах.

Завдання для 1 групи. Інтер’єр, що оточує Грегора. (Грегор знаходиться в одній кімнаті. Спочатку – це мебльована затишна кімната, потім – пуста, меблі і речі винесені з благородною метою, щоб Грегорові було більше місця повзати. А далі бачимо, що кімната перетворилася на звалище непотрібних предметів, ніхто більше не турбується, як почуває себе в такій кімнаті Грегор. Кімната – це замкнутий простір, який відгороджує його від всього світу. )

Завдання для групи 2. Які кольори в новелі? Чому саме цей колір застосовує Кафка? (У новелі переважає сірий колір. Сірий колір – це нудна дійсність, і про непримітну людину також говорять «сіра мишка»).

Завдання для групи 3. Яку роль відіграє мотив музики в новелі? (Спочатку Грегор не любить музику, потім зачаровано слухає. Відбувається ніби переродження людини, не дивлячись на зовнішнє потворство).

8. Тема «маленької людини» в літературі. (Слайд 4).

- Ким був Грегор до свого нещастя?

- Який це тип людини?

- Де у світовій літературі ви зустрічалися з таким типом людини? (У творах Гоголя,Чехова, Достоєвського)



ІV. Підсумок уроку.

Слово вчителя.

Життя Грегора одноманітне і сіре. Він самотній вдома і на роботі. Взаємовідносини в сім’ї Грегора - це відчуження. Після перетворення Замза надіється на увагу сім’ї. Він намагається не створювати сім’ї зайвих проблем. Комаха виявляється людянішою, ніж члени сім’ї. За мотивами новели «Перевтілення» Олександр Первак написав вірш.

Сірий світ,

сірий люд…

де ж пропав польоту зуд?

Безпросвітність темна й глупа,

крила вкрила шкаралупа.

Хоч пищи,

хоч вовком вий –

комашиний світ страшний.

Чаша виповнена вщерть,

з безвиході вихід –

смерть.

«Гляньте…ось воно



лежить зовсім дохле».

Замзи радісно

дякують Богу.


  • Який колір переважає у поезії?

  • Які засоби художньої виразності використовує автор для відтворення картини деградації людства?

V . Домашнє завдання.

Для всіх учнів.

1. Чому Кафка не закінчив новелу смертю Грегора, а продовжив оповідь далі? (Як складеться життя родини після смерті Грегора? Чи будуть вони згадувати про нього?)



2. Заповнити таблицю. (Слайд 5).

Зустрічі Грегора із сім’єю

Поведінка Грегора

Поведінка сім’ї

Наміри Грегора

Реакція сім’ї

Наслідки для Грегора

Перша зустріч
















Друга зустріч
















Третя зустріч

















Індивідуальне завдання. Довести, що «Перевтілення» - твір модерністської літератури.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка