Урок Тема. Всесвіт та його складові. Людина і Всесвіт



Скачати 62.34 Kb.
Дата конвертації21.02.2016
Розмір62.34 Kb.
Урок 9. Тема. Всесвіт та його складові. Людина і Всесвіт.

Мета: сформувати поняття про Всесвіт та його складові; розкрити значення знань про Всесвіт для людини; на основі одержаних знань довести, що людина є складовою частиною Всесвіту; удосконалювати вміння, навички самостійної роботи з підручником; розширювати уяву дітей, збагачувати їх словниковий запас; формувати науковий світогляд; розвивати образне мислення, зорову пам'ять, творчу уяву; виховувати позитивне емоційно-ціннісне ставлення до природи.

Тип уроку: комбінований урок.

Обладнання: ІКТ (відео, відеослайди), Т.В. Коршевнюк, В.І. Баштовий. Природознавство: підручник для 5 класу загальноосвітніх навчальних закладів./ Т.В.Коршевнюк, В.І. Баштовий. – К.: Генеза, 2013.

Ключові поняття та терміни: Всесвіт, астрономія, світловий рік.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

  1. Розв’язування тестових завдань.

А Галактика – це:

а) мала зоряна система;

б) велетенські зорі;

в) велетенська зоряна система.

Б Нашу Галактику називають:

а) Чумацький Шлях;

б) Туманність Андромеди;

в) Велика Магелланова Хмара.

В Виберіть типи галактик:

а) еліптичні;

б) спіральні;

в) неправильні;

г) веселкові;

д) хмароподібні;

е) равликові.



Г Туманності бувають:

а) темні;

б) планетарні;

в) райдужні;

г) світні;

д) пилові;

е) слабкі.



Д Встановіть відповідність між назвою і типом галактики:

а) еліптичні 1) не мають чітко вираженого центра і симетричної будови;

б) спіральні 2) мають вигляд кругів, яскравість яких повільно зменшується від центра до краю;

в) неправильні 3) складаються із центра і кількох спіральних рукавів або гілок.

г) веселкові

Е Встановіть відповідність між туманністю та її характеристикою:

а) темна 1) до складу туманностей входять зорі;

б) світна 2) вона маленька і має правильну форму;

в) планетарна 3) туманність, у хмарах газів та пилу якої немає зірок.

г) пилові.

Є Навести назви прикладів туманностей.

За завдання А, Б – 2 бали; В, Г – 4 бали; Д, Е – 3 бали; Є – 2 бали, якщо наведені три приклади туманностей.



  1. Самоперевірка та самооцінка.

  2. Фронтальна робота.

Зачитати відповіді до завдань 1 – 3 ст. 40 – 41 та пояснити значення термінів.

  1. Оцінювання відповідей учнів.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  • Що таке Всесвіт?

  • Що входить до його складу?

ІV. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.

План уроку



  1. Всесвіт – світ небесних тіл із законами їхнього руху і розвитку.

  2. Розширення Всесвіту.

  3. Зв'язок людини і Всесвіту:

а) міфи та легенди про створення світу;

б) призначення людини у Всесвіті.



1. Вступна бесіда.

Ще в давніх людей виник інтерес до космосу. Вони помітили, що Сонце світить набагато яскравіше, ніж Місяць, що зміна дня й ночі має ритмічний характер. Уранці Сонце підіймається в певному місці, проходячи при цьому визначений шлях. Місяць циклічно змінює свою форму. У певному порядку розташовані на небі зірки. Люди вважали небесні тіла живими, схожими на себе, але фантастичними істотами, поклонялися їм, ототожнювали з божествами. Давні уявлення українців про Всесвіт були такими: зорі – це діти сонця, уособлювані в образі маленьких хлопчиків. Вони створені Богом для освітлення землі і влаштовані так, що вільно можуть переходити з одного місця на інше. Зорі – це свічки, які запалюються тоді, коли хтось народжується. Бог запалює на небі свічку у вигляді нової зорі. Звідси вислів: «Така моя планида». Вважають, що скільки душ живе на землі, стільки й зірок горить на небі. Якщо людина веде доброчинне життя, то її свіча-зоря горить на небі ясним, чистим світлом; а коли вона веде негідне життя, то її свіча-зоря дуже тьмяна, слабка. Зорі – це янголи, що сидять на сходинках неба із запаленими свічками в руках.

Сонце як верховного Бога давні українці наділяли владою безмежною. Вони уявляли його у вигляді чоловіка з ясним обличчям, що освітлює Всесвіт. Живе він на краю світу, вранці одягає золоту рясу, повну світла й тепла, і виходить на небо.

Місяць люди уявляли прекрасним і могутнім юнаком, що свій небесний двір залізом обгородив, поставив ворота із щирого золота, засіяв поле дрібними перлами.

А сьогодні ми дізнаємося, які сучасні уявлення про Всесвіт.



V. Пояснення нового матеріалу.

1. Перегляд слайд-шоу «Всесвіт» з супроводжуючим коментуванням учителя.

Всесвіт – це весь безмежний простір і все те, що його заповнює: небесні тіла (зірки, планети, метеори, комети тощо), газ, пил. Сьогодні відомо, що неозброєним оком на всій небесній сфері можна побачити близько 4000 об'єктів.

Складові Всесвіту розташовані вкрай нерівномірно. Значна частина їх зосереджена в окремих космічних сукупностях: галактиках і туманностях. Відстані між окремими об’єктами вимірюються в світлових роках, тобто відстанях, які світло долає за один рік (від Сонця до найближчої до нас зорі воно йде понад 4 роки).

Небесні тіла, з яких складається Всесвіт, вивчає наука астрономія. Вона намагається пояснити явища і процеси, що відбуваються у Всесвіті.

Він постійно розширюється. Це означає, що відстані між астрономічними об’єктами збільшуються. І це явище не має меж, принаймні наукових свідчень про обмеженість Всесвіту не існує. Отож його границі, якщо вони й існують, лежать далеко за межами сучасних спостережень. Розширення Всесвіту постійно прискорюється, і невідомо, чи зупиниться воно колись у майбутньому.

Людство завжди замислювалося над таємницею походження життя і Всесвіту. Від предків до нас дійшло багато міфів і легенд про створення світу і появу життя на Землі. Тому немає нічого дивного в тому, що вчені різних часів і наукових напрямків вивчають Всесвіт і унікальне призначення людини в ньому. Протягом багатьох століть мешканці Землі прагнуть віднайти життя ще десь у Всесвіті – на планетах Сонячної системи чи поза її межами, серед зоряних світів.

Для людини характерна тривала історія розвитку, яка є невід’ємною частиною розвитку Всесвіту. Розуміння майбутнього людини і Всесвіту є складним завданням сучасної науки.

2. Перегляд фрагментів фільму з наступним обговоренням.

VІ. Закріплення та систематизація знань.



  1. Робота за питаннями 1-3 до § 22 підручника (ст. 94).

  2. Творча робота: намалювати Всесвіт.

VІІ. Підсумок уроку.

  1. Мікрофон.

  • Із чого складається Всесвіт?

  • Які його розміри?

  • Як пов’язана людина і Всесвіт?

  1. Зачитування матеріалу рубрики «Сторінка ерудита».

VІІІ. Домашнє завдання.

Опрацювати § 22, підібрати міфи та легенди про Всесвіт.


Список використаної літератури

  1. Коршевнюк Т.В. Природознавство: підруч. для 5-го кл. загальноосвіт. навч. закл./ Т.В. Коршевнюк, В.І. Баштовий; за заг. ред. О.Г. Ярошенко. – К.: Генеза, 2013. – 256 с.

  2. Коршевнюк Т.В. Природознавство.5 кл.: робочий зошит/ Т.В. Коршев-нюк, В.І. Баштовий; за заг. ред. О.Г. Ярошенко. – К.: Генеза, 2013. – 96с. : іл..

  3. http://school.xvatit.com/index.php?title=Уявлення про Всесвіт. Повні уроки
  4. http://subject.com.ua/lesson/nature/5klas/15.html// Природознавство 5 клас - розробки уроків. Уявлення про Всесвіт. Зоряні світи - галактики. Зорі, сузір’я


  5. http://shkola.ostriv.in.ua/publication/Уявлення про Всесвіт. Всесвіт і життя людини. Дослідження Всесвіту людиною
  6. http://narodna-osvita.com.ua/Всесвіт і його складові.





База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка