Урок теоретичного навчання І. М. Мельник викладач спецдисциплін Тема уроку -рух транспортних засобів з спеціальними сигналами. Мета уроку



Скачати 253.66 Kb.
Дата конвертації26.02.2016
Розмір253.66 Kb.
Урок теоретичного навчання

І.М.Мельник – викладач спецдисциплін

Тема уроку –Рух транспортних засобів з спеціальними сигналами.

Мета уроку:

навчальна –вивчити дії водіїв при зустрічі з транспортними засобами на яких увімкнуті проблискові маячки;

розвиваюча - розвивати в учнів логічне та свідоме мислення , відповідальність за здійснення своїх вчинків ;

виховна – виховувати сумлінність та дисциплінованість.

Метод проведення уроку - розповідь з елементами бесіди , демонстрації.

Тип уроку - урок засвоєння нових знань.

Матеріально-технічне забезпечення уроку - підручник , плакати ,макети транспортних засобів з спеціальними сигналами.

.

Хід уроку:



I.Перевірка домашнього завдання і корекція опорних знань учнів.
1.Що повинен мати водій механічного транспортного засобу?

2.Чи дозволяється передавати керування транспортним засобом іншим особам?

3.Що забороняється водіям механічних транспортних засобів?

4.Як повинен діяти водій на вимогу працівника міліції?

5.В яких випадках водій повинен надати свій транспортний засіб іншим особам?

6.Дії водія у разі причетності до ДТП?

7.Що повинен перевірити водій перед виїздом на лінію і в дорозі?
II Повідомлення теми , мети , завдання уроку і мотивація навчальної діяльності учнів .
III. Вивчення нового матеріалу.
1.Правила користування спеціальними світловими і звуковими приладами.

2.Дії водія у разі наближення транспортного засобу з увімкненим проблисковим маячком синього кольору.

3. Дії водія у разі наближення транспортного засобу з увімкненим проблисковим маячком синього і червоного або червоного кольору.

4.Супровід колони транспортних засобів.

5.Дії інших водіїв під час руху колони.

6.Увімкнення проблискових маячків оранжевого кольору.



IV.Узагальнення і систематизація знань.
Повторити пройдений матеріал.
V. Підведення підсумків уроку.
VІ. Домашнє завдання – конспект. ПДР-Стор.16

Урок теоретичного навчання

І.Мельник – викладач спецдисциплін

Тема уроку –Проїзд перехресть.

Мета уроку:

навчальна –вивчити правила проїзду перехресть;

розвиваюча - розвивати в учнів логічне та свідоме мислення , відповідальність за здійснення своїх вчинків ;

виховна - виховувати шанобливе ставлення до обраної професії.

Метод проведення уроку - розповідь з елементами бесіди , демонстрації.

Тип уроку - урок засвоєння нових знань.

Матеріально-технічне забезпечення уроку – підручник, плакати, макети перехресть, макети транспортних засобів, засоби регулювання дорожнього руху.

.

Хід уроку:



I.Перевірка домашнього завдання і корекція опорних знань учнів.
1.Де і як дозволена зупинка і стоянка транспортних засобів?

2.Які способи ставлення транспортних засобів на стоянку ви знаєте?

3.Як ставити на стоянку транспортні засоби на підйомах і спусках?

4.Де заборонена зупинка?

5.Де заборонена стоянка?

6.Чи дозволяється зупинка на трамвайних коліях?

7.Як правильно поставити транспортний засіб на стоянку?
II Повідомлення теми, мети, завдання уроку і мотивація навчальної діяльності учнів.

III. Вивчення нового матеріалу.
1.Регульовані перехрестя.

2.Нерегульовані перехрестя.

3.Дії водія при повороті праворуч або ліворуч.

4.Дії водія при наданні переваги у русі.

5.Дії водія при заторі в дорожньому русі.

6.Проїзд регульованих перехресть.

7.Переваги рейкових транспортних засобів.

8.Рух на перехрестях де рух регулюється світлофором з додатковою секцією.

9.Рух по нерівнозначних дорогах.

10.Рух по рівнозначних дорогах.

11.Обовязки водія при повороті ліворуч і розвороті.

12.Дії водія коли головна дорога змінює свій напрямок.

13.Дії водія коли неможливо визначити головну дорогу.

IV.Узагальнення і систематизація знань.

Повторити пройдений матеріал.



V. Підведення підсумків уроку.
VІ. Домашнє завдання – конспект. ПДР (офіційне видання) стор.37

Урок теоретичного навчання

І.М.Мельник – викладач спецдисциплін

Тема уроку –Перевезення пасажирів.

Мета уроку:

навчальна –вивчити правила перевезення пасажирів;

розвиваюча - розвивати в учнів логічне та свідоме мислення , відповідальність за здійснення своїх вчинків ;

виховна - виховувати шанобливе ставлення до обраної професії.

Метод проведення уроку - розповідь з елементами бесіди , демонстрації.

Тип уроку - урок засвоєння нових знань.

Матеріально-технічне забезпечення уроку – підручник, плакати, макети транспортних засобів.

.

Хід уроку:



I.Перевірка домашнього завдання і корекція опорних знань учнів.
1.Де водії можуть перетинати залізничні колії?

2.Як повинен діяти водій при наближенні до залізничного переїзду?

3.Де повинен зупинитися водій у разі наближення поїзда?

4.В яких випадках заборонено рух через залізничні переїзди?

5.Дії водія при вимушеній зупинці?

6.Як зупинити поїзд?

7. Що є сигналом загальної тривоги?

8.Як і де дозволяється переганяти стадо тварин?


II Повідомлення теми, мети, завдання уроку і мотивація навчальної діяльності учнів.

III. Вивчення нового матеріалу.
1.Кількість пасажирів що перевозиться.

2.Водіям маршрутних транспортних засобів заборонено.

3.Перевезення організованих груп дітей.

4.Вимоги до водіїв, що перевозять пасажирів.

5.Обладнання вантажних автомобілів для перевезення пасажирів.

6.Інструктаж перед початком перевезення.

7.Проїзд в кузові не обладнаного автомобіля.

8.Забороняється перевозити пасажирів.



IV.Узагальнення і систематизація знань.

Повторити пройдений матеріал.



V. Підведення підсумків уроку.

VІ. Домашнє завдання – конспект. ПДР (офіційне видання) стор.43

Урок теоретичного навчання

І.М.Мельник – викладач спецдисциплін

Тема уроку –Рух транспортних засобів у колонах.

Мета уроку:

навчальна –вивчити, як повинні рухатися транспортні засоби у колонах;

розвиваюча - розвивати в учнів логічне та свідоме мислення , відповідальність за здійснення своїх вчинків ;

виховна - виховувати шанобливе ставлення до обраної професії.

Метод проведення уроку - розповідь з елементами бесіди , демонстрації.

Тип уроку - урок засвоєння нових знань.

Матеріально-технічне забезпечення уроку – підручник, плакати, макети транспортних засобів.

.

Хід уроку:



І.Перевірка домашнього завдання і корекція опорних знань учнів.

II Повідомлення теми, мети, завдання уроку і мотивація навчальної діяльності учнів.

1.Хто повинен дати дорогу де зустрічний роз’їзд утруднено?

2.Як повинні діяти водіїв вантажних автомобілів на гірських дорогах і крутих спусках?

3.Що заборонено на гірських дорогах?



III. Вивчення нового матеріалу.
1.Позначення транспортних засобів що рухаються в колоні.

2.Порядок руху колони.

3.Швидкість руху колони.

4.Рух колони без супроводу.

5.Зупинка колони.

6.Рух інших транспортних засобів.

.

IV.Узагальнення і систематизація знань.
Повторити пройдений матеріал.
V. Підведення підсумків уроку.
VІ. Домашнє завдання – конспект. ПДР (офіційне видання) стор.47

Урок теоретичного навчання

І.М.Мельник – викладач спецдисциплін

Тема уроку –Користування зовнішніми світловими приладами.

Мета уроку:

навчальна –вивчити, як повинні правильно користуватися водії зовнішніми світловими приладами;

розвиваюча - розвивати в учнів логічне та свідоме мислення , відповідальність за здійснення своїх вчинків ;

виховна - виховувати шанобливе ставлення до обраної професії.

Метод проведення уроку - розповідь з елементами бесіди , демонстрації.

Тип уроку - урок засвоєння нових знань.

Матеріально-технічне забезпечення уроку – підручник, плакати, макети транспортних засобів.

.

Хід уроку:



І.Перевірка домашнього завдання і корекція опорних знань учнів.

1.Позначення транспортних засобів що рухаються в колоні.

2.Порядок руху колони.

3.Швидкість руху колони.

4.Рух колони без супроводу.

5.Зупинка колони.

6.Рух інших транспортних засобів.
II Повідомлення теми, мети, завдання уроку і мотивація навчальної діяльності учнів.

III. Вивчення нового матеріалу.

1.Рух механічних транспортних засобів у темну пору доби і в умовах недостатньої видимості.

2.Світлові прилади на велосипедах, мопедах і гужових транспортних засобах.

3.Світлові прилади на причепах і транспортних засобах, що буксируються.

4.В яких випадках слід дальнє світло перемкнути на ближнє.

5.Дія водія при засліпленні.

6.Дії водія під час зупинки на дорозі в темну пору доби і в умовах недостатньої видимості.

7.Правила користування протитуманними фарами.

8.Правила користування фарою - прожектором, фарою – шукачем.

9.В яких випадках вмикається розпізнавальний знак автопоїзда.

10.Правила користування заднім протитуманним ліхтарем.

.

IV.Узагальнення і систематизація знань.


Повторити пройдений матеріал.
V. Підведення підсумків уроку.
VІ. Домашнє завдання – конспект. ПДР (офіційне видання) стор.47

Урок теоретичного навчання

І.М.Мельник – викладач спецдисциплін

Тема уроку –Правильність завантаження, розміщення і кріплення вантажу.

Мета уроку:

навчальна –вивчити правила завантаження, розміщення і кріплення вантажу ;

розвиваюча - розвивати в учнів логічне та свідоме мислення , відповідальність за здійснення своїх вчинків ;

виховна - виховувати шанобливе ставлення до обраної професії.

Метод проведення уроку - розповідь з елементами бесіди , демонстрації.

Тип уроку - урок засвоєння нових знань.

Матеріально-технічне забезпечення уроку – підручник, плакати, макети транспортних засобів.

.

Хід уроку:



I.Перевірка домашнього завдання і корекція опорних знань учнів.

1.Кількість пасажирів що перевозиться.

2.Водіям маршрутних транспортних засобів заборонено.

3.Перевезення організованих груп дітей.

4.Вимоги до водіїв, що перевозять пасажирів.

5.Обладнання вантажних автомобілів для перевезення пасажирів.

6.Інструктаж перед початком перевезення.

7.Проїзд в кузові не обладнаного автомобіля.

8.Забороняється перевозити пасажирів.

II Повідомлення теми, мети, завдання уроку і мотивація навчальної діяльності учнів.

III. Вивчення нового матеріалу.
1.Вибір транспортного засобу.

2.Придатність транспортного засобу.

3.Розстановка транспортних засобів для завантаження.

4.Завантаження замовником.

5.Участь водія у завантаженні та розвантаженні.

6.Засоби механізованого завантаження (50 кг і вище 2м).

7.Вантаження навалом.

8.Розміщення і кріплення вантажу.

9.Перевезення ящиків, бочок, штучних вантажів

10.Перевезення крихких та ламких вантажів.

11.Вантаження тяжких і легких вантажів.

12.Кінець розвантаження.



IV.Узагальнення і систематизація знань.

Повторити пройдений матеріал.



V. Підведення підсумків уроку.

VІ. Домашнє завдання – конспект.

План уроку

Тема уроку. Регулювання дорожнього руху сигналами регулювальника.

Мета: 1. Вивчити сигнали регулювальника.

2. Розвивати логічне мислення.

3. Виховувати активність, самостійність творчого підходу до оволодіння знаннями.

Матеріальне забезпечення: плакати, підручник, жезл, макети автомобілів.

Тип уроку – комбінований.

Метод проведення уроку: розповідь – пояснення, бесіда.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань.

1. Тип світлофорів.

2. Сигнали світлофорів.

3. Організація дорожнього руху за допомогою світлофорів.

4.Реверсивні світлофори.

5. Світлофори для регулювання руху трамваїв.

6. Світлофори на залізничних переїздах.

7. Світлофори для регулювання руху пішоходів.



ІІ. Мотивація навчальні-пізнавальної діяльності учнів.

Повідомлення теми і мети уроку.



ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

1.Сигналу регулювальника (положення корпуса,жести руками).

2. Руки витягнуті в сторони, опущені або права рука зігнута перед грудьми.

3. Права рука витягнута вперед.

4. Рука піднята в гору.

5. Правила використання жезла.

6. Засоби і сигнали регулювальника.

7. Дії водія при заборонному сигналі.



ІV. Узагалонення і систематизація навчального матеріалу.

Самостійна робота.



V. Підсумки уроку.

VІ. Домашнє завдання.
Підручник ПДР – сторінка 27,28.

Конспект уроку




Тема. Регулювання дорожнього руху.
Сигнали регулювальника є положення його корпуса, а також жести руками, в тому числі з жезлом або диском з червоним світлоповертачем, які мають такі значення:

1.РУКИ ВИТЯГНУТІ В СТОРОНИ, ОПУЩЕНІ АБО ПРАВА РУКА ЗІГНУТА ПЕРЕД ГРУДЬМИ:

- З лівого і правого боків – дозволено рух трамвая прямо, нерейковим транспортним засобам – прямо і праворуч;

- Пішоходам дозволено переходити проїзну частину за спиною та перед грудьми регулювальника;

- З боку грудей і спини – рух усіх транспортних засобів і пішоходів заборонено;



2. ПРАВА РУКА ВИТЯГНУТА В ПЕРЕД:

- З лівого боку – дозволено рух, трамвая ліворуч, нерейковим транспортним засобам – у всіх напрямках;

- Пішоходам дозволено переходити проїзну частину за спиною регулювальника;

- З боку грудей – усім транспортним засобам дозволено рух лише праворуч;

- З правого боку та спини – рух усіх транспортних засобів заборонено;

- Пішоходам дозволено переходити проїзну частину за спини регулювальника;



3. РУКА ПІДНЯТА В ГОРУ:

- Рух усіх транспортних засобів і пішоходів заборонено у всіх напрямках.

Жезл використовується тільки працівниками підрозділів

Державтоінспекції та військової інспекції безпеки дорожнього руху.

Для привертання уваги учасників дорожнього руху використовується сигнал, поданий свистком.

Регулювальник може подавати інші сигнали, зрозумілі водіям і пішоходам.

У разі подання світлофором (крім реверсивного) або регулювальником сигналу, що забороняє рух водії повинні зупинитися перед дорожньою розміткою 1.12. (стоп-лінія), дорожнім знаком 5.62. «Місце зупинки», якщо їх не має – не ближче 10 метрів до найближчої рейки перед залізничним переїздом, перед світлофором, пішохідним переходом, а якщо і вони відсутні та в усіх інші випадках – перед перехрещуванню проїзною частиною, не створюючи перешкод для руху пішоходів.

П Л А Н У Р О К У


проведення теоретичних занять
ТЕМА УРОКУ : «ПРОЇЗД ПІШОХІДНИХ ПЕРЕХОДІВ».

МЕТА УРОКУ: навчальна – вивчити безпечні прийоми керування автомобілем під час проїзду пішохідних переходів і зупинок маршрутних ТЗ, під час руху у житловій зоні;

розвивальна – розвивати в учнів логічне та свідоме мислення;

виховна – виховувати сумлінність і дисциплінованість.

МЕТОД: Розповідь-бесіда.

ТИП УРОКУ: комбінований

МІСЦЕ ПРОВЕДЕННЯ: кабінет "ОКА і БДР".

МАТЕРІАЛЬНО-ТЕХНІЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ :

  1. Підручники: «Основи керування автомобілем і безпека руху», ПДР.

  2. Схеми перехресть і пішохідних переходів з металевою основою (магнітна дошка) і комплект фігур (моделей) з магнітними утримуваннями.

  3. Схеми або макети найбільш небезпечних перехресть та пішохідних переходів.

  4. Роздатковий дидактичний матеріал.



Х І Д У Р О К У



І. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА


  1. Перевірити наявність учнів та їх готовність до уроку.

  2. Оформити журнал обліку теоретичного навчання.


ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ


  1. Провести опитування учнів запитаннями попереднього уроку.

2.Виправити помилки і неточності, виставити в журнал і оголосити оцінки учням.

3.Підвести підсумки засвоєння вивченого матеріалу і перейти до вивчення нового навчального матеріалу.


ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Повідомити тему, мету ,час і навчальні питання уроку.

НАВЧАЛЬНІ ПИТАННЯ:

    1. Проїзд пішохідних переходів і запинок маршрутних транспортних засобів:

а) фактори, що впливають на безпеку руху під час проїзду пішохідних переходів.

б) безпечний проїзд нерегульованих пішохідних переходів.

в) безпечний проїзд регульованих пішохідних переходів.

г) безпечний проїзд місць, де можлива поява сліпих пішоходів.

г') вимоги безпеки під час руху по дорозі або переходу проїзної частини групою пішоходів.

д) проїзд повз зупинки трамваїв, автобусів і тролейбусів.

е) особливості проїзду поруч із транспортним засобом із розпізнавальним знаком "Діти", що зупинився із включеною аварійною сигналізацією.

2. Рух у житловій зоні:

а) особливості руху у житловій зоні;

б) характеристики типових небезпечних ситуацій;

в) небезпека руху повз дітей;

г) початок руху в житловій зоні;

г') обмеження в русі в житловій зоні.

3. Безпечна швидкість руху ТЗ.

4. Пріоритет транспортних засобів зі спеціальними сигналами

5. Фактори, що впливають на зниження ДТП під час проїзду пішохідних переходів і повз зупинки маршрутних транспортних засобів.


ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ-НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
ПИТАННЯ ДЛЯ ОПИТУВАННЯ:

1. Які фактори впливають на безпеку руху під час проїзду пішохідних переходів транспортними засобами ?

2. Назвіть загальні вимоги безпеки руху під час під’їзду до пішохідних переходів?

3. Які ознаки небезпеки руху під час проїзду нерегульованих пішохідних переходів?

4. Які ознаки небезпеки руху під час проїзду регульованих пішохідних переходів?

5. Назвіть ознаки небезпечних місць появи пішоходів.

6. Як здійснюється безпечне керування транспортними засобами біля тротуару?

7. Як здійснюється проїзд повз пішоходів, які не встигли закінчити перехід проїзної частини ?

8. Які заходи безпеки повинен передбачити водій для попередження ДТП в зоні:

а) зупинок маршрутних автобусів і тролейбусів ?

б) зупинок трамваїв ?

в) в місцях великого скупчення пішоходів ?

9. Назвіть загальні вимоги безпеки руху в житловій зоні.

10. В чому полягає небезпека проїзду повз дітей?

11. Що заборонено в житловій зоні?

12. Від яких факторів залежить вибір безпечної швидкості?

13. Дії водія при наближенні ТЗ із включеним проблисковим маячком синього (червоного) кольору.

14. Рішення карток з небезпечних ситуацій під час руху транспортних засобів через пішохідні переходи, повз місця великого скупчення пішоходів, під час руху в житловій і пішохідній зоні.

Відмітити активність учнів.

V.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ


  1. Вивчити безпечні прийоми руху автомобілів через пішохідні переходи і в житловій зоні, фактори вибору безпечної швидкості.

  2. Підготуватись до наступного уроку «Керування автомобілем в умовах бездоріжжя, на польових, лісних, колійних дорогах.»


VІ. РЕФЛЕКСІЯ
Конспект уроку

Проїзд пішохідних переходів і запинок маршрутних транспортних засобів

Згідно зі статистичними даними за останні п'ять років в Україні майже 45% дорожньо-транспортних пригод становлять наїзди на пішоходів. Майже половина таких пригод відбувається з вини водіїв транспортних засобів.



Пам'ятайте! 1. Пішоходи найбільш численна категорія учасників дорожнього руху, що характеризується неорганізованою поведінкою.

  1. Частина пішоходів не знає Правил дорожнього руху. Досить часто пішоходи, які знають Правила в недостатньому обсязі, свідомо порушують їх.

  2. Пішохід, що переходить дорогу і зненацька побачив транспортний засіб, як правило, втрачається і намагається повернутися назад.

  3. Люди похилого віку характеризуються малорухомістю, можуть мати поганий слух і зір і неадекватно реагувати на швидкісні можливості транспортних засобів.

  4. Група пішоходів, що очікує переходу при інтенсивному транспортному потоці, є більш небезпечною, чим одиночний пішохід.

6. Якщо біля краю проїзної частини є діти, необхідно враховувати, що вони більш нетерплячі і необачні.

7. Поле зору в дітей становить третину поля зору дорослих, тому вони досить часто неправильно оцінюють напрямок і швидкість руху транспортного засобу.

  1. Діти можуть перебігати проїзну частину безпосередньо перед автомобілем, при цьому біжать через дорогу дивлячись тільки перед собою.

  2. Використання пішоходами парасольок і наявність каптурів обмежують оглядовість, а шум дощу скрадає шум транспортного засобу.

10. Узимку пішоходи гірше чують шум транспортного засобу. Вони раптово можуть упасти на слизькій дорозі.
11. Поводження пішоходів і велосипедистів у стані алкогольного сп'яніння непередбачене, вони зненацька можуть змінити напрямок руху або впасти.


Пам'ятайте! У випадку виникнення небезпеки для руху або перешкоди, яку водій об'єктивно здатний виявити, він повинен негайно вжити заходів для зменшення швидкості аж до зупинки транспортного засобу або безпечного для інших учасників дорожнього руху об'їзду перешкоди.

Правилами дорожнього руху передбачено, що водій транспортного засобу, що наближається до нерегульованого пішохідного переходу, на якому перебувають пішоходи, повинен зменшити швидкість, а якщо буде потреба зупинитися, щоб дати дорогу пішоходам, для яких може бути створена перешкода або небезпека. Нагадаємо, що до нерегульованих пішохідних переходів відносяться переходи, позначені дорожніми знаками 5.35.1, 5.35.2 "Пішохідний перехід", дорожньою розміткою типу "зебра", і продовженням границь тротуарів на перехрестях.

Я
кщо перед нерегульованим пішохідним переходом зменшив швидкість або зупинився транспортний засіб, водії інших транспортних засобів, що рухаються по сусідніх смугах, повинні зменшити швидкість, а якщо буде потреба зупинитися, і можуть продовжити (відновити) рух лише переконавшись, що на пішохідному переході немає пішоходів, для яких може бути створена перешкода або небезпека (рис. 1.170).

Рис. 1.170. Проїзд через нерегульований перехід,

якщо перед ним зупиняється транспортний засіб

Пам'ятайте! Забороняється здійснювати об'їзд пішохода, що знаходиться на переході, а також збільшувати швидкість руху з метою "проскочити" перед пішоходом, що почав рух.

Хоча на регульованих пішохідних переходах порядок руху транспортних засобів і пішоходів особливих проблем не створює, необхідно звернути увагу на зміни сигналів світлофора або регулювальника, які дозволяють рух транспортним засобам після заборонних сигналів, а саме: на регульованих пішохідних переходах і перехрестях при сигналі світлофора або регулювальника, що дозволяє рух транспортним засобам, водій повинен дати дорогу пішоходам, які закінчують перехід проїзної частини відповідного напрямку руху і для яких може бути створена перешкода або небезпека. Це стосується, насамперед, водіїв транспортних засобів, які перебувають на правій смузі руху в умовах обмеженої оглядовості і починають рух перед переходом, а також тих, для кого включається дозволяючий сигнал світлофора в момент наближення до переходу (рис. 1.171).





Пам'ятайте ! Якщо пішоходи не встигли закінчити перехід проїзної частини і вимушено перебувають на острівці безпеки або лінії, що розділяє транспортні потоки протилежних напрямків, водії повинні дотримуватися безпечного інтервалу.

Сліпі пішоходи, що подають сигнал переходу проїзної частини витягнутою вперед білою тростиною, мають пріоритетне право на рух у будь-якому місці дороги, у тому числі і поза переходом (рис. 1.172). Водії транспортних засобів повинні пропустити їх, а по можливості і організувати їм перехід через дорогу.

Для безпечного переходу проїзної частини організованими групами дітей водії повинні зупинитися перед пішохідним переходом на вимогу членів шкільного патруля, загону юних інспекторів руху, відповідним чином екіпірованих, або осіб, що супроводжують групу дітей (рис. 1.173).

Водій транспортного засобу повинен зупинитися, щоб звільнити дорогу пішоходам, які йдуть із боку відкритих дверей до (або від) трамваю, що стоїть на зупинці, якщо посадка або висадка проводиться із проїзної частини або посадкової площадки, розміщеної на ній. Варто відмітити, що перевага пішоходів настає лише тоді, коли на позначеній трамвайній зупинці зупинився трамвай (рис. 1.174). Ця перевага діє по всій довжині посадкової площадки, а у випадку її відсутності - по довжині трамвайного складу і триває доти, поки пішоходи йдуть до трамвая або від нього.


Пам'ятайте! Продовжувати рух через трамвайну зупинку водіям нерейкових транспортних засобів дозволяються лише тоді, коли пішоходи покинуть проїзну частину і закриються двері трамвая.

Типові аварійні ситуації під час проїзду автобусних і тролейбусних зупинок визначаються тим, що маршрутні транспортні засоби, з одного боку, є об'єктами притягання для потенційних пасажирів, а з іншого боку - об'єктами, які обмежують оглядовість водіям інших транспортних засобів і пішоходам. Наїзди на пішоходів в зоні зупинок маршрутних транспортних засобів найчастіше трапляються на дорогах з однією смугою для руху в кожному напрямку, оскільки вузькість проїзної частини "провокує" пішоходів на необдумані перебіжки. Наїзд на пішохода можливий як позаду маршрутного транспортного засобу (рис. 1.175, а), так і перед ним (рис. 1.175, б).



а
б


Рис. 1.175. Небезпечні ситуації під час проїзду зупинок маршрутних транспортних засобів

Під час об'їзду маршрутних транспортних засобів водій повинен стежити за переднім і заднім звисом і у випадку появи ноги пішохода вжити заходів до зниження швидкості руху аж до повної зупинки (рис. 1.176).



Р
ис. 1.176. Контроль звису транспортного засобу


Пам'ятайте! Під'їжджаючи до зупинки маршрутних транспортних засобів, необхідно зменшити швидкість руху, збільшити бічний інтервал до транспортних засобів, що зупинились там, і бути готовим до гальмування з появою пішохода.

З метою забезпечення безпеки дорожнього руху оптимальними варіантами проїзду зупинок є випередження або обгін маршрутних транспортних засобів до їхньої зупинки або після того, як вони почнуть рух від зупинки.

Особливу увага необхідно проявляти під час проїзду поруч із транспортним засобом із розпізнавальним знаком "Діти", що зупинився із включеною аварійною сигналізацією. Водій повинен зменшити швидкість, а якщо буде потреба -зупинитися, щоб уникнути наїзду на дітей.

2. Рух у житловій зоні
Техніка керування автомобілем повинна гарантувати безпеку всіх учасників дорожнього руху незалежно від того, де здійснюється рух. Однак для кожних конкретних умов рекомендуються певні прийоми і навички, знання і виконання яких допоможе водієві навчитися правильно орієнтуватися в конкретних дорожніх умовах.

Рух у житловій і пішохідній зонах характеризується тим, що пішоходам дозволяється рухатися як по тротуарах, так і по проїзній частині, вони мають перевагу перед транспортними засобами, але не повинні створювати безпідставних перешкод для їхнього руху.


Пам'ятайте! У житлових і пішохідних зонах швидкість руху транспортних засобів не повинна перевищувати 20 км/год.
Типові небезпечні ситуації в житловій зоні визначаються тим, що під'їзди будинків є об'єктами притягання для пішоходів, а транспортні засоби, що стоять біля них, обмежують оглядовість водіям транспортних засобів, що проїжджають мимо.

Наїзди на пішоходів (зокрема дітей) трапляються досить часто на під'їзних дорогах, де стоять транспортні засоби, оскільки житлова зона "провокує" дітей на перебіжку. Наїзд на пішохода можливий як позаду (рис. 1.177, а), так і попереду (рис. 1.177, б) стоячого транспортного засобу.



Р
ис. 1.177. Небезпечна ситуація наїзду на пішохода на під'їзній дорозі

Особливу увага під час руху в житловій зоні необхідно приділяти дітям, що качаються на велосипедах, роликових ковзанах або дошках, санках і т.п. (рис. 1.178).

Водій автомобіля повинен спрогнозувати можливий наїзд на вибоїну, невміння керувати такими засобами, нездатність дитини вчасно зупинитися, щоб мати можливість зупинити автомобіль і не допустити наїзду.

Рис. 1.178. Небезпечна ситуація наїзду на пішохід у житловій зоні
П
очинаючи рух автомобілем у житловій зоні навіть після нетривалої зупинки, доцільно оглянути його з усіх боків, щоб переконатися у відсутності дітей, які можуть підійти до автомобіля за час його стоянки (рис. 1.179).

Рис. 1.179. Небезпечна ситуація наїзду на пішохід перед початком руху
У житловій зоні забороняється:

а) транзитний рух транспортних засобів;

б) стоянка транспортних засобів поза спеціально відведеними місцями і таке їхнє розташування, що затрудняє рух пішоходів і проїзд оперативних або спеціальних транспортних засобів;

в) стоянка із працюючим двигуном;

г) навчальна їзда;

г) рух вантажних автомобілів, тракторів, самохідних машин і механізмів (крім тих, які обслуговують об'єкти і громадян, виконують технологічні роботи або належать громадянам, що проживають у цій зоні).

У пішохідну зону дозволяється в'їзд лише транспортним засобам, які обслуговують громадян і підприємства, розташовані в зазначеній зоні, а також транспортним засобам, які належать громадянам, що проживають або працюють в цій зоні, або автомобілям (мотоколяскам), позначеним розпізнавальним знаком "Інвалід", якими керують водії-інваліди. Якщо до об'єктів, розташованих на цій території, є інші під'їзди, водії повинні користуватися лише ними.

Виїзд із житлової або пішохідної зони доцільно здійснювати із правим поворотом у праву крайню смугу руху і, набравши швидкість транспортного потоку, при необхідності, перестроїтися. При цьому необхідно враховувати, що, виїжджаючи з житлової або пішохідної зони, водій повинен дати дорогу іншим учасникам дорожнього руху.



3. Безпечна швидкість руху ТЗ.
Правила дорожнього руху (п. 12.1) передбачають, що під час вибору у встановлених межах безпечної швидкості руху водій повинен враховувати дорожню обстановку, а також особливості перевезеного вантажу і стан транспортного засобу, щоб мати можливість постійно контролювати його рух і безпечно керувати ним.

Межі безпечної швидкості встановлюються Правилами і засобами організації дорожнього руху і передбачають: загальні обмеження швидкості (у населених пунктах, житлових і пішохідних зонах, під час буксирування), спеціальні обмеження швидкості, які вводять обмеження для певних видів транспортних засобів, видів перевезень і категорій водіїв, і локальні обмеження, які встановлюють верхню межу швидкості за допомогою дорожніх знаків 3.29 "Обмеження максимальної швидкості" і 3.31 "Зона обмеження швидкості".

Водій постійно перебуває в контакті з елементами середовища руху, які під час руху постійно змінюються, змушуючи водія постійно приймати рішення щодо вибору безпечної швидкості руху в конкретних умовах.

Розташування вантажу значною мірою впливає на стійкість транспортного засобу. Чим вище центр ваги, тим більша відцентрова сила діє під час руху на горизонтальних кривих. Під час перевезення вантажу необхідно враховувати, що під час руху по дорогах з нерівним покриттям навіть надійний такелаж може ослабшати і зсув вантажу може досягти небезпечної величини. Це ж стосується і перевезення довгомірних вантажів, особливо коли вони виступають за межі автомобіля або причепа. У цьому випадку необхідно враховувати вибір інтервалу під час повороту.

Стійкість автомобіля різко знижується під час перевезення рідини, особливо якщо цистерна (бак, бочка і т.п.) не повністю заповнені. Рідина при гальмуванні зміщується вперед і тим самим збільшує гальмівний шлях. Під час руху на кривих зсув рідини викликає різкий зсув центра ваги і збільшення відцентрової сили.

Транспортні засоби навіть однієї моделі і за умови, що вони технічно справні, можуть відрізнятися між собою багатьма параметрами, що впливають на безпеку дорожнього руху. Тому не тільки для починаючих водіїв, але й для водіїв зі стажем доцільно після посадки в незнайомий автомобіль перевірити його динамічні і гальмівні якості.

Кожен водій прагне рухатися з максимально можливою швидкістю. Проте, у випадку виникнення небезпеки для руху або перешкоди, яку водій об'єктивно здатний виявити, він повинен негайно вжити заходів для зменшення швидкості аж до зупинки транспортного засобу або безпечного для інших учасників руху об'їзду перешкоди. У темний час доби і в умовах недостатньої видимості швидкість руху повинна бути такою, щоб водій мав можливість зупинити транспортний засіб у межах видимості дороги.
Пам'ятайте! При збільшенні швидкості руху у два рази, гальмівний шлях збільшується в чотири рази.
В основі безаварійної роботи водія лежить точне визначення безпечного діапазону швидкостей руху, який вимагають конкретні дорожні умови і транспортні ситуації. Проте, слід зазначити, що під час руху лише незначна кількість водіїв вибирає оптимальну швидкість. І підтвердженням можуть служити статистичні дані, які свідчать, що в Україні майже 40% дорожньо-транспортних пригод щорічно відбуваються через перевищення швидкості руху. Тобто спостерігається стійка тенденція "людського фактору" - нерозуміння або недооцінка небезпеки під час руху на даній швидкості.

Дослідженнями встановлено, що під час руху в умовах інтенсивного міського руху водій легкового автомобіля виконує 40-50 операцій на 1 км дороги. Це означає, що при швидкості руху 40 км/год частота операцій по керуванню становить 1,5-2,5 с, а при збільшенні швидкості до 60 км/год вона зменшиться до 1,1-1,5 с, що може стати недоступним для деяких водіїв автомобілів і, особливо, для починаючих водіїв.



Загальні рекомендації для вибору водієм безпечної швидкості руху:

швидкість руху автомобіля на сучасній автомобільній дорозі доцільно вибирати в межах 65-90 км/год;

рекомендована швидкість руху на заокругленнях дороги повинна зменшуватися до 50 км/год;

під час руху в транспортному потоці швидкість руху автомобіля не повинна бути менше швидкості транспортного потоку більш ніж на 10-15 км/год і перевищувати її більш ніж на 15-20 км/год;

випередження транспортного потоку по лівій смузі руху доцільно
здійснювати зі швидкістю на 10 км/год більше швидкості потоку;

у районах сучасного міського планування, за винятком кільцевих трас, швидкість руху доцільно вибирати в межах 50-60 км/год;

у центральних частинах міст, на вузьких вулицях швидкість руху доцільно вибирати не більше 40-45 км/год;

не перешкоджати іншим транспортним засобам, рухаючись без необхідності з дуже малою швидкістю.



4. Пріоритет транспортних засобів зі спеціальними сигналами
Безумовно, під час освоєння водіння на закритій території транспортні засоби із включеними спеціальними сигналами вам не зустрінуться. Проте, як тільки ви виїдете на дорогу, ця ситуація стає досить реальною.

У випадку наближення транспортного засобу із включеним синім проблисковим маячком і (або) спеціальним звуковим сигналом водії інших транспортних засобів, які можуть створювати йому перешкоду для руху, зобов'язані звільнити дорогу і забезпечити безперешкодний проїзд зазначеного транспортного засобу (і супроводжуваних ним транспортних засобів). Ця вимога означає, що, навіть маючи переважне право на рух, ви повинні зменшити швидкість руху, а при необхідності зупинитися, щоб звільнити дорогу такому транспортному засобу (рис. 1.180).



Рис. 1.180. Переважне право на рух транспортного засобу

із включеним проблисковим маячком синього кольору
Якщо такий транспортний засіб наближається до вас позаду, необхідно перестроїтися на праву смугу руху і зменшити швидкість руху, щоб дати дорогу такому транспортному засобу (рис. 1.181).

Якщо на спеціальному транспортному засобі включені проблискові маячки синього і червоного або лише червоного кольору (рис. 1.182), водії інших транспортних засобів зобов'язані зупинитися біля правого краю проїзної частини (на правому узбіччі). На дорозі з розділювальною смугою цю вимогу зобов'язані виконувати тільки водії транспортних засобів, що рухаються в попутному напрямку.

Наближаючись до нерухомого транспортного засобу із включеним проблисковим маячком синього або синього і червоного кольору та спеціальним звуковим сигналом (або без включеного спеціального звукового сигналу), що знаходиться на проїзній частині, водій повинен

зупинитися. Продовжувати рух можна лише з дозволу регулювальника, а при його відсутності - іншої особи, яка регулює рух.



Включення проблискового маячка оранжевого кольору на механічних транспортних засобах дорожньо-експлуатаційної служби під час виконання роботи на дорозі, на великогабаритних і великовагових транспортних засобах, а також на транспортних засобах, що перевозять небезпечні вантажі, не дає їм переваги в русі, а служить для привернення уваги і попередження про небезпеку, тобто в цьому випадку треба керуватися загальними Правилами дорожнього руху (рис. 1.183)


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка