Урок трудового навчання, образотворчого мистецтва та позаурочний захід " віночок "



Скачати 135.28 Kb.
Дата конвертації21.03.2016
Розмір135.28 Kb.
Дата_19/09, 26/09______ Клас ___4 - В____ Харківська гімназія № 116

Урок трудового навчання, образотворчого мистецтва та позаурочний захід

“ ВІНОЧОК ”

Колективно - групова робота методом проектів. (3 години)



ДО ТИЖНЯ ДИТЯЧОЇ КНИГИ “ СВЯТО КНИГИ.”

Етап перший. Підготовчий.

Вчитель визначила тему наступного уроку трудового навчання -”Виготовлення штучних квітів.”

Вчитель пояснила учням мету проекту - виготовити книгу про квіти у віночку до “Свята книги” та подарувати бібліотеці для майбутніх першокласників. Вчитель пояснила, що необхідно провести збір інформації про квіти, чому саме вони вплітаються у віночок, підібрати пісні, вірши, загадки, легенди про квіти та віночок. Тому на урок трудового навчання треба буде принести результати досліджень , які саме квіти вплітають у віночок та їхні властивості. А на уроці дослідники зроблять доповідь, і ми виготовимо саме ці квіти з кольорового паперу. На уроці образотворчого мистецтва своїми результатами досліджень поділяться дослідники літературної спадщини. Вони прочитають нам вірші, пісні, загадки, легенди про квіти та про віночок. І ми намалюємо ілюстрації до легенд, віршів та пісень. Потім зостанемось на позаурочну годину та складемо, переплетемо нашу книжечку, прикрасивши її обгортку віночком зі штучних квітів. А також презентуємо її як результат нашої проектної діяльності.

- Чи подобається вам така пропозиція? Тоді визначимось, хто з учнів якими дослідами буде займатись.

Етап другий. Планування.

До першої групи ввійдуть шукачі пісень. До другої - віршів. До третьої -загадок. Четверта група дізнається про квіти, що вплітаються до віночка. П'ята добере відомості про цілющі властивості квітів. Шоста - знайде легенди про віночок та його квіти. А от сьомій групі дамо завдання особливе,- з'ясувати, як палітурники переплітають книжки. Вони і виконають останню стадію у виготовленні книжечки, - переплетуть її. Обговоримо, де та як ви будете проводити збір інформації.

Вирішимо, у якому вигляді буде представлена доповідь. Визначимось, коли та як проведемо консультації щодо відбору інформації.

Етап третій. Збір матеріалу.

Робота з літературою в Інтернеті, бібліотеці. Аналізування. Узагальнення зібраних матеріалів.

Етап четвертий. Практичний.

Виконання запланованих кроків.

І Урок трудового навчання. Виготовлення штучних квітів.

ІІ Урок образотворчого мистецтва. Квіти. Ілюстрації до українських пісень, віршів, загадок.



Мета: а) закріплення, збагачення і поглиблення знань, розширення загальноосвітнього світогляду, формування наукового світогляду, вироблення умінь і навичок самоосвіти; б) формування інтересів до різних галузей мистецтв, виявлення і розвиток індивідуальних творчих здібностей і нахилів;

в) організація дозвілля школярів, культурного відпочинку; г) поширення виховного впливу на учнів у різних напрямах естетичного виховання; привиття інтересу до освітньо - пізнавальної діяльністі, до занять різними видами мистецтв; д) привиття любові до народних традицій, зацікавлення у пізнанні багатогранної культури нашого народу; е) розвиток почуття взаємодопомоги, уважного ставлення до думки однокласників та творчого ставлення до розв'язання проблем.



Обладнання:папір, олівці, фломастери, кольоровий папір, ножиці, клей, словарі, збірки віршів, енциклопедії, Інтернет, мультимедійні засоби, музичні твори на DVD.

Задачі: виготовити квіти з кольорового паперу; провести дослідницьку роботу, знайти вірші, пісні, загадки, легенди про квіти у віночку, про віночок; намалювати квіти, зробити ілюстрації до віршів, пісень, легенд про квіти України, про віночок; зібрати весь підібраний та ілюстрований матеріал у книжку “Віночок”, та подарувати книжечку бібліотеці для майбутніх першокласників.

І Хід уроку трудового навчання.

1 Організація класу.

2 Мотивація навчальної діяльності.

Виступ групи дослідників з розповіддю про квіти, що вплітаються до віночка.



Квіти і трави

- Які ж квіти найбільше полюбляють в Україні? Чимало легенд, пісень, переказів зберегла пам'ять народу про цих одвічних супутників людини, які широко застосовували в обрядах, побуті чи просто як окрасу, що милує око, веселить душу.

Чи не найпоширенішою і найулюбленішою в Україні здавна вважали рожу рожеву, або мальву. Прийшла до нас мальва з Малої Азії. Ця рослина поширена також по всьому Середземномор'ю і має понад півтори тисячі видів.

Майже біля кожної хати завжди знаходилося місце і для пахучих яскравих чорнобривців, жовтогарячих нагідок, червоної рути, барвінку, любистку, м'яти і матіоли. Не перелічити нині всіх назв квітів, які прикрашають життя сучасного українця. Нині виведено багато нових сортів рослин, що увійшли в побут і звичаї народу. Проте магічну силу мають ті, що здавна прижилися в народі як священні рослини. Так, вважається, що червону руту, барвінок і любисток садять дівчата, щоб бути завжди коханими і бажаними, а молодиці — щоб була міцною родина. Півники оберігають від нечистої сили, бо півень завжди виступає рятівником — від його співу зникає всяка нечисть.

Таким же оберегом є мак. Його насінням, освяченим на свято Маковія , обсипають садибу, людей і худобу. Мак вважається добрим лікарським засобом від безсоння, виразки шлунка. Традиційні коржі з маком люблять усі. Хоча й каже народна мудрість: "Сім літ мак не родив, а голоду не було". Мак в давнину вживали в їжу з магічною метою — макові коржики широко використовувалися в обрядовості. Його вплітають у віночки дівчата, вишивають на сорочках та рушниках. Макова голівка вважається символом розуму.

У світі відомо близько 200 тисяч лікарських рослин. Із них понад 20 тисяч росте на українській землі. Тому не дивно, що наші Пращури добре знали й ефективно застосовували цілюще зілля — справжній дарунок Бога Неба і Богині Землі.



Український віночок

Вінок належать до українських національних символів-оберегів. Українські дівчата влітку ходили з непокритою головою, обвиваючи її стрічкою, а на свята надягали вінки.

Вінок у багатьох народів — це дівоча прикраса з живих або штучних квітів, колосків, кольорового пір'я тощо. Був обов'язковим у вбранні нареченої на весіллі, а також у деяких інших звичаях та обрядах (гадання на Купала, коронування на обжинках тощо), як символ українських народних пісень.

Вінки досить різноманітні. В Україні їх налічують 77 видів. Є вінок лавровий, ним уквітчували переможців. Терновий вінок був символом страждання. Є весільні, шлюбні вінки, вінки обрядові й ті, що надягають на Спаса, на Івана Купала. Є й український віночок як символ молодості,кохання, що визначає долю дівчини.

Вінок в Україні плели з живих, сухих та штучних квітів. Вінок—це своєрідний оберіг, “знахар” душі, в ньому є така чаклунська сила, що болі знімає, береже волосся.

До українського віночку вплітали різноманітні квіти, а всього в одному вінку могло бути до 12 різних квіток. Кожна квітка у віночку щось символізувала.

Найпочесніше місце належало деревію. Ці дрібненькі біленькі квіточки здалеку нагадують велику квітку, її називають у народі деревцем. Коли квіти відцвітають, вітер розносить насінини далеко-далеко. Та хоч би де проросла ця рослина, вона завжди цвіте. Тому й вплели її люди до віночка як символ нескореності.



Листя дуба - символ сили, троянда символізує кохання.

Біла лілія - символ чистоти і невинності, вважається квіткою діви Марії.

Волошка - це простота, ніжність; вереск - самітність; дзвоник польовий -вдячність; лавр - успіх, слава; мальва - краса, холодність; півонія - довголіття; ромашка - мир, ніжність, кохання.

А барвінок до людської оселі, до городу тягнеться. Взимку відвар барвінку п'ють від простуди, влітку барвінком прикрашають святковий хліб, хату, плетуть весільні букети, встелюють дорогу в останню путь. Цілий рік його шанують, вважаючи символом життя.



Безсмертник дарує здоров'я роду людському, і виразки, і ранки гоїть.

Квіт вишні й яблуні — символ материнської любові. А калина — символ краси та дівочої вроди.

( Перегляд відео презентації “Квіти України.”)



3 Оголошення теми уроку.

Виготовлення штучних квітів з паперу.

4 Практична робота.

Виконання квітів з кольорового паперу. Кожен учень виготовляє свою квітку: мак,волошку, троянду, ромашку, барвінок, мальву, деревій, півонію, м'яту, чорнобривців, дзвоника, любисток, яблуневий квіт, вишневий квіт; листя дуба, лавра, хмелю; гілку калини.

Вчитель проводить поточний інструктаж; надає необхідну допомогу.

5 Завершення уроку.

Демонстрація виконаних виробів. Обговорення. Оцінювання.

Організація “гербарію” з виготовлених штучних квітів.
ІІ Хід уроку образотворчого мистецтва.

1 Організація класу.

2 Мотивація навчальної діяльності.

Виступ дослідників літературної спадщини.



Загадки

Лист зелений і міцний, холод йому не страшний.

А коли весну стрічає, сині очі розкриває. (барвінок)
На просторах поля золотого сині зірочки тремтять

. Мов шматочок неба голубого, виграють,

виблискують, горять. (волошки)
Хто з вас, діти, нас не знає? Ми у лісі проживаєм,

дзвоном сонце зустрічаєм, маєм гарні сині очки,

називаємось ... (дзвіночки)
Наче сонце, - серединка, пелюстків біла хустинка.

Знає бджілка і мурашка, що звуть квіточку..

. (ромашка)Тонка ніжка, наче спис,

Жовта квітка, це – ( НАРЦИС ).

***

Носить атласний жупан



Лицар квітів, пан-

***


Мов із квітами візок,

Фіолетовий...

***

Звіддаля ще пахне він,



Білі квіти - це –

**

Хоч червоні, та не сальви



На стеблі розквітли...

**

Жовтий, в смужечку сміливець,



Це не джміль, а...

***


На стеблі ідилія,

В білий вбралась..

***

Наче м’ячики, бутони -



Пишні кульки, це -

***


Різний колір одежини

У прекрасної...

**

Не збирають мед комашки



З білосніжної...

Відповіді: нарцис, тюльпан, бузок, жасмин,

мальви, чорнобривець, лілія, піони, жоржини ромашки.
Пісні про віночок

А як настало сьоме літо

а білий вишні – це матери

Сплели віночок з семи квіток.

Калина тут була й цвіт вишні.

Подарував їх сам Всевишній

На знак гармонії і згоди –

Материнської любові

й дівочої вроди.

Тепер в віночок мій щоліта

Вплітається дванадцять квіток.

Довкруж зеленим бережком

Він перевитий хмелю батіжком.

По плечах стрічки струменять

І між собою гомонять:

Світло-коричнева стрічка – землиця,

Жовта – це сонце золотолице,

Світло-зелена – ліси і поля,

Блакитна – це небо, синя – моря.

За ними, мов чиста ніжна лебідка.

Стрічечка біла – радість і бідка.

На лівім кінці її вишито сонце,

На правому – місяця-охоронця.

Вона означа білий світ, де живем,

І Україною гордо зовем.

Тож на голівці віночок хай сяє

І від лихого оберігає.

Бо у віночку я дуже гарненька.

Немов мальована картинка,

Таки справжня українка!


Квіти - символи українського віночка

Квітів яскравих барвисті узори

Сяють в віночку, як вранішні зорі.

Кожна говорить до нас, промовляє,

Про свої символи розповідає.

Запашні чорнобривці – це кожен знає –

Символ Вкраїни, рідного краю.

Цвіт незабудки – пам’ять про рід

Й вірну любов – панацею від бід.

Безсмертник – здоров’я, барвінок – життя.

Ромашки – це юність і доброта.

Мак – мужність, молодість і краса.




Легенда про віночок

Український віночок — не просто краса, а й оберіг, “знахар душі” , бо в ньому є така чаклунська сила, що болі знімає, волосся береже. Впліталося до віночка багато квітів: вишні, ружі, калини, безсмертника, деревію, незабудки, чорнобривців, любистку, волошок, ромашок.

Найпочесніше місце належало деревію. Ці дрібненькі біленькі квіточки здалеку нагадують велику квітку, її називають в народі деревцем. Коли квіти перецвітають, вітер розносить насінини далеко-далеко. Та хоч би де проросла ця рослинка, вона завше цвіте. Тому й люди вплели її до віночка як символ нескореності. А барвінок – до людської оселі, до городу тягнеться. Взимку відвар барвінку п’ють од простуди, влітку барвінком прикрашають святковий хліб, хату, плетуть весільні букетики. Цілий рік його шанують, вважають символом життя. А безсмертник дарує здоров’я нашому роду людському. Чи виразки, чи вавочки - дуже гоїть, тому й співають славу цьому квітові життя.

Квіт вишні та яблуні — символ материнської любові. А калина — символ краси та дівочої вроди, символ України вродливої нашої. У народі кажуть, що Ружа колись була дуже красивою дівчиною. Вона, як її сестри — Мальва та Півонія, лікувала людей від сердечних хвороб. І прийшов якось до них лікуватися Зимовий Вітер. Постукав у двері та й питає, а чи тут дівчата-красуні живуть, що людей лікують, здоров’я дають. - Тут, – відповіла Троянда. - То впустіть до хати. - А хто ти будеш?

- Той, хто гори верне, страху наганяє, людей від сонця оберігає.

-А чи не завдаси ти нам шкоди? - Ні! Відчинила Троянда двері і влетів у хату Вітер-вітрисько.

- На що скаржишся? — спитала Мальва. - На безсилля з Морозом боротися.

- А чи добре ти щось вчинив людям? - Ні! - То за, що ж тобі співчувати?

- За те, що я хворий. - Але ми лиш добрим людям помагаємо, – відповіли дівчата. Тоді дмухнув Вітер на сестер і перетворив на квіти. А люди навесні висадили їх у квітник: мальву коло вікна ближче, півонію — до води, ружу – до сонця. Так і ростуть сестри, своєю красою людей милують. У віночку ж це символи віри, надії, любові.
3 Оголошення теми уроку.

Ілюстрації до пісень, віршів, легенд про квіти та про віночок.



4 Практична робота.

Учні виконують завдання - малюють ілюстрації за обраним сюжетом. Учні використовують у ілюстраціях різні техніки зображення за бажанням.

Вчитель надає необхідну допомогу.

5 Завершення уроку.

Демонстрація ілюстрацій та обговорення.

Організація збірки ілюстрацій.

Етап п'ятий. ЗАХИСТ ПРОЕКТУ. ПРЕЗЕНТАЦІЯ КНИЖКИ “ВІНОЧОК.”



Позаурочний захід.

Основні функції класного заходу: освітня (ознайомлення з культурною спадщиною українського народу );орієнтована (аналіз інформації та трансформація її у творчому проекті);спрямовуюча (взаємодія з однокласниками у процесі реалізації проекту).

Вирішення задач:

- створення умов для розвитку особистості учня, прояву його суб'єктності та індивідуальності;

- збагачення свідомості учня знаннями про природу, суспільство, людину;

- формування емоційно-чутливої сфери та ціннісних ставлень особистості дитини;

- засвоєння учнями знань, умінь і навичок пізнавальної і практико-створювальної діяльності;

- формування класного колективу як сприятливого середовища для розвитку та творчості.

Учні зустрічають гостей позаурочного заходу піснею про віночок. Кожен учень тримає у руках свій малюнок — ілюстрацію та штучну паперову квітку. Вчитель розповідає, які завдання були дані учням 4.В класу, з якою метою та пропонує оцінити результат їхньої проектної діяльності.

Учні по черзі демонструють свої квіточки та розповідають про них, а двоє дівчат збирають квіти та листя, “сплітають” віночок. Дівчата розповідають про віночок.



Про квіти та трави у віночку.

Любисток і васильки були колись птахами, що вчили людей любити одне одного та бути щирими у розмовах. А як померли, то проросли двома пахучими рослинками — любистком та васильком. Люди люблять їх не лише за пахощі, а й за лікарські властивості. Ними миють волосся, освіжають помешкання, купають маленьких дітей.

Тому у віночку — це символ людської відданості, уміння бути корисним. А ромашка у віночку наймолодша за своїм віком, її вплели у віночок люди, коли переконалися, що вона приносить не лише здоров’я, але й доброту та ніжність. І вплітають її разом з гронами калини та цвіту яблуні, вишні. Переплітають з батіжком хмелю – символом гнучкості й розуму. Цвіт маку додають у віночок лише ті дівчатка, у чиїх родинах хтось загинув у боротьбі з ворогами. До то ж мак є символом печалі й туги. А всього в українському віночку – 12 квіточок, і кожна – лікар, оберіг.

Плести віночки — то ціла наука і дійство. Наші прабабусі знали різні секрети; як плести і коли, як зберігати квіти у вінках. Де відшукати той рецепт, за яким квіти замочували у рослинних соках, аби довший час були свіжими?

Тепер віночків майже не плетуть з живих квітів, добирають їх зі штучних. Але й до цих віночків треба ставитися з повагою. Найпершу у віночку – посередині, в’яжуть світло-коричневу стрічку — символ землі-годувальниці. Пообіч від коричневої — жовті стрічки — символ сонця, за ними світло-зелені — символ краси і молодості. Потім голубі, сині – символи неба і води, що дають силу й здоров’я, далі в’яжуть жовтогарячу символ хліба, фіолетову — символ мудрості людини, малинову — символ душевності, щирості, рожеву – символ достатку. В’язали до строю й білу стрічечку, але тоді, коли кінці її були розшиті сріблом і золотом. На лівому кінці вишивали сонце, а на правому – місяць.

Люди вірили у силу стрічок. Стрічки — обереги волосся од чужих очей; відмірювались вони по довжині дівочої коси і відрізались трохи нижче коси, щоб її сховати.

Коли дівчинка росла сиротою, то в косу вона вплітала голубі стрічки. І люди при зустрічі обдаровували таку дівчинку подарунками, хлібом, грошима, тканиною, одежою. Бажали їй стати щасливою та багатою. Бездітні люди прохали бути їм за доньку. А дівчинка за повагу таку дарувала тим людям стрічку з віночка чи вишиту хустинку, в якій носила насіння любистку.

Починали носити віночок дівчатка – з трьох років. Перший – для трирічної дівчинки плела мама, намочувала у росах, коли на небі сонце зійде. І купала його в росах сім днів, а тоді до скрині клала. У віночок вплітали чорнобривці, незабудки, барвінок, ромашки. Кожна квіточка лікувала дитину: чорнобривці допомагали позбутися головного болю, незабудки та барвінок зір розвивали, а ромашка серце заспокоювала.

У чотири рочки плівся інший віночок. Усі кінчики пелюсток були вже розсічені, доплітався безсмертник, листочки багна чи яблуні. А для шестирічної доньки у вінок вплітали мак, що давав сон та беріг думку; крім того вплітали й волошку.

Для семирічної дівчинки плели вінок з семи квіточок. І вперше квіт яблуні вплітали.

То був цілий ритуал, коли батько торкався вінком голівки і промовляв: “Мати-яблуне, дядино моя”… та прохав у неї здоров’я і долі дитини.

У центрі було гроно калини – символ краси дівочої, далі квітки незабудки

(“Я прийшла до тебе, роде мій! Не забудь мене”); барвінку, любистку, чорнобривців чи нагідок, безсмертник.

Мак і волошки в українському віночку з’являються лише в XVI – XVII століттях. То були часи боротьби українського народу за незалежність. Кожна родина когось втрачала у тій борні і розцвіла пролита кров маковою квіткою в українському вінку… Волошка ж слугувала символом прозріння. (“Де волошка росте, там верба гине”).

Крім “вікових” віночків, що плелися відповідно до віку дитини, на Україні існували ритуальні, звичаєві, магічні вінки. Усього 77 видів вінків!
(Під час розповіді учні свої малюнки передають групі “палітурників”, які переплітають малюнки, доповіді, пісні, вірші, загадки та легенди у книжку. Сплетеним віночком прикрашають обгортку книжечки.)

Готову книгу учні передають класному керівникові та бібліотекарю.

Вчитель образотворчого мистецтва та художньої праці пропонує бібліотекарю і класному керівнику 4.В приєднатися до обговорення, просить учнів проаналізувати роботу над проектом.

Вчитель показує червону квіточку та запитує:

- Які емоції викликав у вас процес роботи над проектом?

Вчитель показує жовту квіточку і питає:

- Які переваги проектної діяльності ви відмітили?

Вчитель демонструє зелену квіточку:

- Що нового ви дізнались?

Вчитель показує білу квітку та питає:

- Що осталось для вас недослідженим?

- Чи маєте бажання займатись проектними дослідженнями у різних видах мистецтв?


Бажаю вам успішних творчих проектів.






База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка