Урок української літератури у 5 класі т е м а. Євген Гуцало. Оповідання



Скачати 71.13 Kb.
Дата конвертації05.03.2016
Розмір71.13 Kb.
Урок української літератури у 5 класі

Т е м а. Євген Гуцало. Оповідання «Лось». Співчуття і милосердя – шлях до перемоги добра.

М е т а: на матеріалі твору розкрити вічну проблему боротьби добра і зла; вчити учнів осмислювати вчинки героїв; розвивати уміння давати оцінку людським якостям, вчинкам, аргументовано висловлювати власні думки, спостереження, роздуми; формувати позитивний життєвий світогляд, віру у перемогу добра; виховувати доброту, співчуття, милосердя, любов до природи.

Ц і л і.


Учні знатимуть: зміст оповідання; як варто ставитися до живої природи.

Учні вмітимуть: давати поширені відповіді на запитання, підтверджуючи їх цитатами з твору; визначати і розкривати роль художніх засобів; бережливо ставитися до природи.

Т и п у р ок у. Урок формування й удосконалення вмінь та навичок.

О б л а д н а н н я: відео «Прикарпатці рятують білих лелек», підручник, «папки успіху», «Путівнички», наочний матеріал («Співчуття», «Милосердя»), ілюстративний матеріал «Лось», символічна «Чаша Добра», Похвальні листи.

М е т о д и, п р и й о м и і ф о р м и р о б о т и: бесіда, словникова робота, «Незакінчене речення», «Скринька запитань», робота з текстом, виразне читання тексту вчителем, читання за ролями, психологічна вправа «Чаша Добра», самооцінювання.



Хід уроку

I. Мотиваційний етап.

1. З'ясування емоційної готовності до уроку.

Учитель: Доброго дня, шановні гості! Доброго дня, дорогі діти! Рада бачити всіх вас такими красивими , усміхненими, весняними.

Після довгої зими та й весняної у цьому році холоднечі дочекалися ми ласкавого сонця й тепла. Можна нарешті вийти на залиті сонцем галявини, вкриті першою зеленню, де дихається на повні груди, і заспівати:

Ой весна, весна-днем красна,

Що ж ти , весно, нам принесла?

А весна запросила сьогодні до нас на урок шанованих гостей із різних куточків нашої України. Тож давайте привітаємо їх. (Діти повертаються до гостей і махають долонькам).

2. Актуалізація суб’єктного досвіду й опорних знань.

Учитель: За уявленнями наших предків, весну приносили на крилах птахи. От і цьогоріч, як і кожного року, принесли нам птахи весну, та на них чекала неприємна несподіванка. Увага на екран! (Перегляд відеоновин про цьогорічний приліт лелек у сніжному й морозному березні та про те, як їх рятували від холоду та голодної смерті небайдужі люди).)

- Які думки у вас виникли?

- Як одним словом можна охарактеризувати прагнення людей урятувати бузьків?

Учитель: Мене теж, як і вас, вразив цей сюжет. І не випадково я взяла його до уроку, бо сьогодні ми теж говоритимемо про добро. І про зло говоритимемо. Саме навколо добра і зла обертається все наше життя, а відповідно, і вся художня література, яка відображає те, як ми з вами живемо. Важлива тема…

- Скажіть, а чому добро завжди стикається зі злом?

- Пригадайте, під час вивчення яких творів нам з вами доводилося обговорювати цю важливу тему? (Діти перераховують вивчені твори: міфи і легенди «Чому буває сумне сонце?», «Про вітер», «Про вогонь»; народна казка «Про правду і кривду; літературні казки «Потерчата», «Хуха –Моховинка» (Василь Королів-Старий), «Близнята» (Іван Липа), «Цар Плаксій та Лоскотон» (Василь Симоненко); прислів’я та приказки; оповідання «Михайло-семиліток»).

Учитель: Пропоную вам звернутися до ваших «папок успіху» або (у кого їх немає) до робочих зошитів і пригадати, яким чином ми обговорювали тему добра і зла? Які види робіт виконували?(Можливі варіанти відповідей: писали есе «Що для мене добро, а що зло?», малювали своє бачення добра і зла, записували до «Скриньки мудрості» прислів’я і приказки про добро і зло).

- Озвучте свої есе , зачитайте прислів’я і приказки. (Учні озвучують).

Учитель: А тепер погляньмо, як зобразили добро і зло наші художники. Прокоментуйте, будь ласка, свої малюнки. (Учні коментують малюнки, прикріплені на дошці).

- А як у казках вирішується ця проблема? (Добро перемагає зло).

- А в житті як? Добро завжди перемагає зло? (Не завжди).

- А чому так? Від кого або від чого це залежить?



Учитель: Справді, від нас з вами залежить. Від тебе, Тетянко, від тебе, Михайлику…і від мене теж залежить, бо ж добро починається з нас.

Учитель:Тема варта, щоб ми про неї поговорили?

II. Цілевизначення і плануваня.

1.Оголошення теми уроку.

Учитель: От і тема сьогоднішнього нашого уроку «Співчуття і милосердя – шлях до перемоги добра». (Учитель спочатку проговорює тему, а потім відкриває дошку, повільно, з розстановкою ще раз озвучує її). Вслухайтеся, вчитайтеся в тему…Про що ми будемо говорити?..Про співчуття і милосердя.

а) Словникова робота.

- А як ви розумієте значення слів «співчуття» і «милосердя»? (Учні пояснюють, потім зачитують тлумачення слів, розміщених на дошці).

- А яке тлумачення подає нам словник?



- Іншими словами, якщо у житті буде співчуття і милосердя, то добро переможе?

- А як у творі, який ми вивчаємо? Поміркуємо…

б) Запис теми уроку в «Путівнички».

Учитель: Запишіть тему уроку до своїх «Путівничків».

2. Визначення цілей і узгодження плану роботи.

- Перегляньте цілі, запропоновані вам на урок у «Путівничках». Зачитайте. Обговоріть за потреби у парах. Доповніть власними цілями. Озвучте.(Учні озвучують цілі).

III. Опрацювання навчального матеріалу.

1. «Незакінчене речення».

Учитель: Ви вже знайомі зі змістом оповідання «Лось». Цікаво, а яке враження воно на вас справило? Озвучте домашнє завдання: «Прочитавши оповідання «Лось», я побачив…почув…відчув…» (Озвучення вражень).

2. Робота зі «Скринькою запитань».

Учитель: А ще ви поділилися запитаннями , які виникли у вас під час читання твору. Зі «Скриньки запитань» я вибрала, на мою думку, найцікавіші.

Учитель зачитує з дошки запитання із зазначенням їх авторів.

Учитель: Гадаю, сьогодні ми одержимо відповіді на ваші запитання в ході роботи.

3.Бесіда.

Учитель: На попередньому уроці, коли ми з вами намагалися передбачити, про що може бути твір із назвою «Лось», багато хто з вас так і передбачив: «У творі розповідається про лося». Справді, про ось такого красивого, могутнього лося. Учитель демонструє фото лося на засніженому березі річки.

- А він головний герой?(Ні.)

- Хто ж головний герой твору? Чому?

- А чому ж тоді твір називається «Лось».



Учитель: Справді, саме у ставленні до лося проявляється співчуття і милосердя головних героїв. Письменники часто використовують такий прийом, розкриваючи при цьому всю красу і багатство людської душі або навпаки її ницість.

- Коли вперше зустрічаємося з хлопчиками-підберезниками? Зачитайте відповідний уривок з тексту. (ст.204-205.)

- Які художні засоби використав автор у портреті хлопчиків? З якою метою, як гадаєте?

- На яке сприйняття дітей орієнтує нас автор?



4.Фізхвилинка.

Учитель:Ви, певне, трішки стомилися, але ж ви не проти допомогти нашим підберезникам назбирати хмизу?

Юні лісоруби йшли

І сухе гілля знайшли.

Дружно узялись збирати

І на воза укладати.

Наносили повен віз,

Вдома так потрібен хмиз.

* Продовження бесіди.

- У якому епізоді, на вашу думку, ми яскраво простежуємо вияв хлопчиками співчуття і милосердя до лося?

- «Старший майнув до саней по сокиру…» Як це майнув? Чому майнув, а не, скажімо, «побіг», «помчав»? (Майнути - стрілою полетіти, помчати, побігти).

- Зачитайте уривок «Спершу діти не знали…» до «…та по боках».

- Що нового дізналися про хлопчиків?

- «…сокира в його руках не закуняла.» Який художній засіб використав тут письменник? З якою метою?

- Молодший братик не допомагає старшому, а з чого видно, що він співпереживає?

- «Чому обидва брати і не думали про те, що весняна крига – зрадлива, що вона не зважить і на те, що вони рятівники»? (ст.206.)

- Чи усвідомлювали вони свої дії?

- Як повели себе діти після пострілу?

5. Виразне читання уривку тексту учителем.

Учитель читає уривок «Вони й не помітили…переживання». (ст.207.)

* Продовження бесіди.

- Що вразило вас у цьому епізоді? Чому?

6. Виразне читання за ролями. (Діалог між дітьми і Шпичаком від слів «Ми його з води врятували…» до «…ніби вони не чули»).

- Якими постають тут герої оповідання?

* Продовження бесіди.

- Чому дядько не сподівався, що дітям вдасться порятувати звіра? Зачитайте відповідні рядки з твору. (ст..208.)

- Чому дядько дивився на лося й хотів вірити, що він оживе? (Боявся покарання, а не того, що жахливо вчинив). (ст..208.)

- А чи згодні ви з думкою про те, що дядько пошкодував про свій вчинок? Доведіть свою думку.

- Як далі будуть розвиватися події?

Учитель: Справді, я теж згідна з вами, що дядька буде покарано, але все одно на душі неспокійно, бо лось загинув. Виходить, намагання дітей були марними? Добро не перемагає? (Учні висловлюють свої думки).

7.Психологічна вправа «Чаша Добра».

Учитель: А що потрібно для того, щоб добро перемогло? Потрібно зовсім небагато. Душа кожного з нас здатна на добро.

Перед вами «Чаша Добра», вона вщерть наповнена чистою, прозорою, доброю водою. Але зверху на ній плаває наша злість, жорстокість, ненависть…..підкажіть, ще що (жадібність, брехливість, заздрість, грубість, підлість, підступність). (На поверхні води плаває пінопласт або ялинковий дощик, що символізує зло у нашій душі). Вони не дають отій добрій воді вихлюпнутися з душі людської. Але вихід є: ось хлопчики порятували з-під криги лося, ось Марійка прихистила бездомне кошеня, а це Дмитрик пояснив однокласнику нову незрозумілу тему…підказуйте…(З кожним прикладом учитель кидає у чашу (для прикладу) мушлі, вода починає витікати за вінця, разом з нею витікає і пінопласт (дощик)).



Учитель: Подивіться, виявляється, можна позбутися всього недоброго в собі, даруючи добро іншим.

IV. Рефлексивно-оцінювальний етап.

Учитель: Отже, твір вивчено, і що?..

1. «Незакінчене речення»: «Після сьогоднішнього уроку я відчуваю…розумію…думаю…».

- Що з уроку взяли особисто для себе?



2. Самооцінювання, оцінювання роботи учнів учителем.

Учитель: Творити добро – це праця? А вчитися творити добро – праця? Ви вчилися сьогодні робити добро. Тож оцініть свою роботу на уроці у ваших «Путівничках». (Учні озвучують свої оцінки).

- Які учні, на вашу думку, найкраще працювали на уроці?

- Кого хочуть нагородити Похвальними листами наші консультанти? (Консультанти зачитують і вручають, вийшовши на клас, під аплодисменти Похвальні листи).

3. Оцінюваня учнів учителем.

Учитель: Я дякую сьогодні всім вам і собі за урок. Як на вашу думку, він вдався? Ви – молодці! Ви довели , що хочете і можете стати гарними та успішними читачами.

Такі бали сьогодні отримують…, бо…(Учитель мотивує той чи інший бал).



V. Домашнє завдання.

Обов’язкове загальне: записати поради «З чого почати робити добро».

Обов’язкове на вибір: а) дати відповіді на запитання, які залишилися на уроці відкритими; б) підготуватися до характеристики персонажів (Гронування).

За бажанням: а) намалювати портрети хлопчиків; б) знайти тлумачення слова «гуманізм».


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка