Урок української мови. 4 клас Тема. Числівник. Мета



Скачати 76.82 Kb.
Дата конвертації18.02.2016
Розмір76.82 Kb.
Урок української мови. 4 клас

Тема. Числівник.

Мета: дати учням поняття про числівник, його функцію в мовленні, вчити правильно ставити питання до числівників, які означають кількість предметів та порядок при лічбі, формувати навички правильного вживання числівників у власному мовленні, виховувати любов до рідної мови.

Обладнання: книга «Дванадцять місяців», малюнки казкових героїв, таблиця «Числівник», смужка з різнокольоровими кружками, картки для роботи в парах, тлумачний словник, Вашуленко М.С., Дубовик С.Г., МельничайкоО.І., Скуратівський Л.В. Рідна мова: Підручник для 4 кл. – К.: Освіта, 2003. – Ч. ІІ.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

ХІД УРОКУ



І. Організація класу.

Учитель. Знову день почався, діти!

Всі зібрались на урок.

Тож пора нам поспішати,

Кличе в подорож дзвінок.

Сьогодні у нас незвичайний урок.

У казку сьогодні ми зробимо крок.

Із казкою ми зустрічались не раз,

І знову вона завітає до нас.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

Учитель. З цієї казки до нас на урок завітали гості. Хто це? Відгадайте загадку.

Дванадцять братів один за одним ходять,

Один одного не обходять.

Учні. Дванадцять місяців.

Учитель. Так, діти. Сьогодні у нас герої казки С.Я.Маршака «Дванадцять місяців». Згадайте, про що в ній розповідається. Яких героїв ви вважаєте позитивними, а які викликають у вас негативні почуття? Чому казка нас вчить? (Відповіді дітей).

Учитель. А ось і перші три брати – зимові місяці – Грудень, Січень, Лютий (На дошці – малюнок ). Додаток 1.

- Вони допоможуть нам познайомитися з новою суворою математичною частиною мови, яка називається числівником.



ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель. Як ви вважаєте, що нового ми дізнаємося про цю частину мови?

(Можливі відповіді дітей:


  • Ми дізнаємося, для чого в нашому мовленні потрібні числівники.

  • Ми узнаємо, на які запитання вони відповідають.

  • Ми узнаємо, які бувають числівники.)

ІV. Актуалізація знань учнів.

Учитель. Першим просить слово Грудень:

Урок почнемо без зупинки

З каліграфічної хвилинки.

Учитель. Сіли рівно, відкрили зошити, зверніть увагу на написання і поєднання букв на дошці. Напишіть спочатку в повітрі, а потім у зошиті за зразком.

дця Кл

В яких числах ми зустрічаємо буквосполучення –дця-? (Відповіді дітей).

Учитель. А Січень приготував складніше завдання – диктант слів:

Зимовий, життя, працьовитий, проліски, Марянка, чотирнадцять, вогнище, пятий.



  1. Назвіть в словах вивчені орфограми;

  2. До слова вогнище доберіть слова-синоніми (багаття, полум’я);

  3. Розберіть за будовою слово проліски;

  4. Назвіть і підкресліть одною лінією іменники. Доведіть свою думку.

  5. Назвіть і підкресліть хвилястою лінією прикметники. Доведіть свою думку.

  6. Які ж слова залишились не підкресленими? Що це за слова? Доведіть свою думку.

(До класу входить учень-числівник).

Числівник. Я – числівник-мандрівник,

Рахувати все я звик:

Скільки двійок у студента,

Скільки грошей в президента.

Все потрібно рахувати

І усьому вартість знати.

7. Якщо числівник так любить рахувати, то назвіть в диктанті слова, в яких кількість букв і звуків неоднакова.

8. З яких частин мови складається назва казки? Зробіть морфологічний розбір іменника.



(12) місяців – іменник, чого?, п.ф.- місяць, неістота, загальна назва, мн., Р.в., додаток.

V. Опрацювання нової теми.

1. Бесіда.

Учитель. З якою метою в назві казки вжито слово дванадцять?

Учні. Щоб сказати, скільки було дійових осіб.

Учитель. На яке питання відповідає це слово?

Учні. Скільки?

Учитель. Наведіть свої приклади числівників, які відповідають на таке питання.

Висновок. Числівники, які відповідають на питання скільки? і називають кількість предметів називаються кількісні.

2. Відгадування загадок.

Учитель. Лютий приготував для вас загадки. Відгадайте їх і запам’ятайте числівники, які ви почули в цьому завданні.


  1. Три сови і два сичі.

Скільки всіх їх? Полічи! (П’ять).

  1. Вісімнадцять звірів вчили.

За парти їх посадили.

Це, звичайно, жарт,

Але скільки в класі парт? (Девять).

(Учні називають і записують числівники на дошці в таблицю і в зошиті. Від кількісних числівників утворюють за допомогою питань порядкові числівники).



Скільки?

Який? Котрий?

три

третій

два

другий

пять

пятий

вісімнадцять

вісімнадцятий

девять

девятий

Кількісні

Порядкові

Висновок. Числівники, які відповідають на питання який? котрий? і називають порядок предметів при лічбі називаються порядкові.

VІ. Первинне закріплення отриманих знань.

1. Вправа на вміння розрізняти кількісні і порядкові числівники.

Учитель. Подивіться на смужку і дайте відповіді на мої запитання. Поясніть, до якої групи ви віднесли ці числівники і чому.



  • Скільки всього кружечків?

  • Скільки кружечків червоного кольору?

  • Який по порядку синій кружечок? фіолетовий? тощо.

2. Робота в парах.

Учитель. Прочитайте числівники, які записані у вас на картках і запишіть:

І варіант – кількісні, ІІ варіант – порядкові числівники.



Шість, сьомий, тринадцять, сто, перший, сорок, девятнадцяте, тридцята.

Фізкультхвилинка. Встаньте, діти, посміхніться,

Землі нашій поклоніться,

І до сонця потягніться,

В різні боки нахиліться.

Раз – присядьте, два – присядьте,

І за парти тихо сядьте.

VІІ. Узагальнення і систематизація знань учнів.

Учитель. Ще зимові віхоли літають,

та весни розгін не зупинити.

І дзвінкі краплини починають

у промінні сонячнім бриніти.

Відкриваємо завісу ненароком

І знову зазирнемо в чотири пори року.

Отже, заглянемо в весну.

(На дошці – малюнок весняних місяців).

- З приходом весни відбувається багато змін в природі. Як все живе наповнюється цілющими соками і енергією, так і ми набуваємо нових знань. Давайте ж розкажемо Березню, Квітню і Травню те, що ми дізналися про числівник і складемо блок-схему.

1. Складання блок-схеми «Числівник».

ЧИСЛІВНИКИ

означають



кількість предметів порядок при лічбі

відповідають на питання



Скільки? Який? Котрий?

бувають


Кількісні Порядкові

2. Робота з підручником.

а) Знайомство з правилом на стор. 146;

б) Вправа 325. Прочитати вірш, назвати числівники, визначити, які вони. Зробити фонетичний розбір слова пять.

в) Вправа 326 (1 завдання). Утворити словосполучення і записати їх самостійно.

Взаємоперевірка.

3. Словникова робота.

Учитель. Сьогодні нове словникове слово нам принесли літні місяці – Червень, Липень, Серпень. Зустрічайте їх (На дошці – малюнок літніх місяців).

- Згадуючи про літо, ми зразу уявляємо собі забави, цікаві мандрівки, ігри, якими були насичені наші літні дні. Одна з найулюбленіших ігор у хлопчиків – гра у футбол. Що це за гра? (Відповіді дітей).

Давайте подивимося, як про це сказано в тлумачному словнику.

Учень. Футбол – спортивна гра двох команд, під час якої гравці намагаються загнати мяч у ворота суперника.

Футбол – слово, запозичене з англійської мови, утворене від foot – «ступня»і ball – «м’яч».

Учитель. а) Запишіть це слово в повітрі; в зошиті.

б) Продовжить цей ряд, відповідаючи на мої запитання:


      • Як називається гравець футбольної команди.

      • Як називається м’яч, яким грають у футбол.

      • Як називають дію, яку виконують футболісти, передаючи м’яч один одному.

      • Утворіть своє слово.

в) Поясніть, що це за слова і за допомогою чого вони утворилися.

Учні. Футбол, футболіст, футбольний, футболити, футболка.(Відповіді дітей).

г) Підберіть прикметники до слова футбол.

Учні. Футбол – (який?) цікавий, захоплюючий, український, дитячий, професійний.



VІІІ. Домашнє завдання.

Учитель. Як швидко літо проминуло!

Прийшла осінняя пора.

Немов на крилах полинуло

Кохане літечко з двора.

Садок марніє потихеньку

Пожовклі падають листки,

Вітерець не віє вже тепленько, –

Жене похмурії хмарки.

(На дошці – малюнок осінніх місяців).

- До нас прийшли осінні місяці – Вересень, Жовтень, Листопад. Вони нагадують нам, що зараз нам треба вчитися і отримувати нові знання. Тому тримайте від них домашнє завдання: стор. 146, вправа 328. Прочитайте її. У кого виникли питання?


    • Відгадайте ребуси. Додаток 2

ІХ. Підсумок уроку. Оцінювання учнів.

Учитель. Нашим гостям пора повертатися до казки і вони запитують вас на прощання:



    • З якою частиною мови ми познайомилися?

    • Що ви дізналися про неї?

    • Що найбільше сподобалось на уроці?


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка