Урок української мови (читання) в 2 а класі Тема. Совість це в людині головне



Скачати 72.95 Kb.
Дата конвертації19.02.2016
Розмір72.95 Kb.
Урок української мови (читання)

в 2 – А класі

Тема. Совість – це в людині головне.

В.Сухомлинський «Горбатенька дівчинка»

Мета. Ознайомити учнів з оповіданням В.Сухомлинського «Горбатенька дівчинка». Вчити визначати головну думку твору, давати характеристику головним дійовим особам, аналізувати та оцінювати їх поведінку і вчинки, робити висновки щодо прочитаного. Поглибити знання про загальнолюдські моральні якості.

Розвивати виразне читання,мовленнєву культуру учнів, критичне та творче мислення, вміння цінувати думки товаришів, увагу, пам’ять, вміння орієнтуватися в книжці.

Виховувати доброту, чуйність, співчутливість, викликати бажання наслідувати добрі справи однолітків.

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

I Організація класу. Психологічна настанова на урок

Учні:

Роби добро усім на світі.



Від цього буде веселіше.

Всміхнись до Паші, всміхнись до Полі,

Скажи всім: «Хмуритись доволі!»

Давай стрибати, давай дружити,

Без сміху й дружби не можна нам жити.

II Перевірка домашнього завдання

Звучать голоси птахів (аудіозапис)


  • В якому оповіданні розповідається про пташку?

  1. Переказ оповідання «По волосинці».

Висновок. Петрик зрозумів, що треба працювати, а не лінуватися.

Бджола мала, а й працює.



  1. «Мозковий штурм»

Хто є автором оповідання «По волосинці»?

Які твори Сухомлинського читали?

III Повідомлення теми і мети уроку

IV Актуалізація опорних знань



  1. Робота над портретом В.О.Сухомлинського

  • Зверніть увагу на добрі, уважні, лагідні очі і високе чоло, що свідчить про великий розум, відкриту душу. Ніжна і добра посмішка завжди осявала його обличчя.

  • А що ви пам’ятаєте про життєвий шлях письменника?

  1. Біографія (розповідають учні)

  2. Інтерактивна гра «Павутинка»

  • Якою, на вашу думку, повинна бути справжня людина?

З допомогою слів – назв людських чеснот ми сплетемо «павутинку» у вигляді чарівної квітки.

Учні називають людські якості і вішають на дошку пелюстки у вигляді сердечок – створюється квітка.



  • Яка гарна квітка у нас вийшла! На уроці, за кожну правильну відповідь я даруватиму вам одну маленьку пелюсточку.

  • Сподіваюсь, що до кінця уроку ви назбираєте багато пелюсток і зможете зробити на парті свою квітку доброти. Якими кольорами ви намалювали б добро?

  1. Фізкультхвилинка (музика з мультфільму про кота Леопольда)

Доброта душі – сонця промінь,

Має людям у серця світити.

Доброті людській не прийде кінець,

Якщо будуть добрими всі діти.

Людям усміхнись, подаруй тепло –

Стане із зими літо.

Щоби на землі смутку менш було,

Добрими мають бути усі діти.

Тож давайте всім дарувать тепло,

Усмішки прості і щирі.

І на всій землі відразу зникне зло –

Будем жити в злагоді і мирі.



  1. Слово вчителя

  • Василь Олександрович Сухомлинський – учитель, учений, письменник. Разом зі своїми учнями створив «Школу радості».

Оповідання «Горбатенька дівчинка» він написав працюючи в цій школі. Отже, поринемо в цікавий і захоплюючий світ ваших ровесників. А допоможе нам в цьому казка.

Учень:


  • Сьогодні ми пофантазуєм

І разом в казку помандруєм

У чудове й гарне місто –

Добрих людей королівство

У цьому домі злагода панує,

Добро і щирість жителі шанують

Такими бути їм завжди

Допомагала квітка доброти.

V Вивчення нового матеріалу

Учитель:


  • Та ось одного разу в королівство завітали жорстокі люди. Тільки вони доторкнулися до чарівної квітки, як вона враз завмерла.

Її пелюстки стали такими, як крижинки. Засумували мешканці королівства. Зняти злі чари можуть тільки юні дитячі серденька наповнені добром, співчуттям, людяністю,милосердям, любов’ю до ближнього. Цьому і навчав своїх вихованців Василь Олександрович Сухомлинський, писав про це у своїх творах. Оповіданням «Горбатенька дівчинка» Сухомлинський хотів сказати нам, що

совість – це в людині головне. А ми з вами, прочитавши цей твір, зможемо погодитись з автором, або заперечити йому.

2.Тлумачення слова совість

Совість (за тлумачним словником) – усвідомлення й почуття моральної відповідальності за свою поведінку, свої вчинки перед самим собою, людьми. Учні добирають синоніми.



  1. Словникова робота (слова записані на картках)

/ / /

цікавість здалеку благав

/ / / /

незнайома полегшено затамував подих



/ / /

насмішки живенько перевів дух

/ / / /

горбатенька спокійний витримав іспит



/ / / /

пустотливі чорноокий очі впилися

Живенько – швидко

Очі впилися – уважно, пильно дивились

Іспит – екзамен, перевірка

Лагідно – спокійно, тихо

Затамував подих – завмер, притих

Благав – просив наполегливо, пристрасно, невідступно

Перевів дух – заспокоївся, полегшено зітхнув

Горб – випуклість на спині, на грудях людини, що утворюється внаслідок викривлення хребта або грудної клітки.



  1. Читання із передбаченням. Читає учитель

I зупинка

«…Вона була горбатенька.»



  • Кого привів у клас директор?

  • Чому усі діти звернули увагу на дівчинку?

  • Як ви думаєте, що трапилося далі?

II зупинка

«…й лагідно всміхалися.»



  • Чому хвилювався вчитель?

  • Як сприйняли діти дівчинку?

  • Як би ви поступили в такому випадку?

  • Як ви думаєте, що трапилось далі?

III зупинка

  • Як звали дівчинку?

  • Де відбуваються події?

  • Який іспит витримав клас?

  • Як ви вважаєте, чи правильно поступили діти?

  1. Повторне читання оповідання «ланцюжком».

  2. Читання по замовленню.

в класі.

  • Як учитель дивився на своїх учнів.

  • Як учні зустріли дівчинку.

  • Які почуття виникли у вчителя.

  • Яка головна думка твору? (Людина для добра приходить в світ

й покликана завжди добро творити).

  • Що хотів нам сказати автор?(не можна сміятися з чужого горя)

  • Чи вважаєте ви, що автор сказав правильно, що совість – це в людині головне?

  • Яку б ви дали назву оповіданню?

  1. Релаксаційна пауза (аудіо запис з шумом моря)

  • Коли ми говоримо про добро, то згадуємо маму, тата, рідну домівку, літо, сонечко, море, хвилі. Але сонечко зігріває не тільки нашу землю, а і наші серця.

У грудях сонечко любові засвіти.

Для себе, для родини й України.

Пильнуй вогонь добра від зла і марноти,

Бо ти на світі білому – Людина.

IV Закріплення знань

1.- Які ви знаєте прислів’я про добро?

- Яке прислів’я підходить до прочитаного оповідання?

2. Зібрати прислів’я (робота в групах)

Людяність дорожча за все.

Не смійся з лиха людського, щоб тобі не було такого.



  • Як ви розумієте ці прислів’я?

  • Людина починається з добра – про людину судять по її справах, вчинках і словах. Добре слово, як сонячне проміння зігріває взимку і дає прохолоду влітку.

3. Гра «Добери пару»

- До кого відносяться слова і словосполучення:

Схилились над зошитами

Мовив


Зайшов директор

35 пар очей впилися

Був тепер спокійний

Була горбатенька вчитель

Затамував подих

Лагідно всміхалися дівчинка

Полегшено перевів дух

Витримати іспит учні класу

4. Рефлексія. Складання сенкану

Сенкан – це вірш, що складається з п’яти рядків. Походить від французького слова «п’ять» і означає вірш у п’ять рядків.

Зразок сенкану

1Діти


2Лагідні, співчутливі

3Розуміють, поважають, дружать

4Завжди людям робити добро

5Справжні друзі

VII Підсумок уроку


  • Для чого людина приходить в світ?

  • Що покликана робити кожна людина?

Учень:

  • В небі завжди сонце світить ясно,

А в душі немає пустоти.

Світ тобі всміхається прекрасний,

Якщо є багато доброти.

Сказав мудрець:



  • Живи, добро звершай!

Та нагород за це не вимагай.

Лише в добро і вищу правду віра

Людину відрізня від мавпи і від звіра

Хай оживає істина стара

Людина починається з добра.

Любов Забашта

Учитель:


  • Кожній людині необхідні і красиві слова, і красиві вчинки. Тільки треба знати і відчувати серцем,що де потрібно сказати або зробити, що принесе саме в цю мить найбільшу радість і задоволення. Жити потрібно так, щоб можна було сказати: «Я роблю важливу справу – приношу радість людям. Я творю красу словом і вчинком».

  • Діти, у вас є можливість створити квітку доброти із пелюсток.

Учитель:

  • Урок – казка підійшов до кінця,

Наша квітка вже ожила,

І королівство знов відчує,

Що у нім добро панує.


  • Я вам вдячна за роботу

Ці квіти ви прийняли у нагороду.

Хай від вчинків злих оберігають

Людяності і добра навчають.

VIII Домашнє завдання



  • Прочитати оповідання «Горбатенька дівчинка»

  • Вміти переказувати

  • Придумати кінцівку оповідання


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка