Урок української мови в 4 класі Вчитель: Соляник Марина Іванівна



Скачати 77.58 Kb.
Дата конвертації26.02.2016
Розмір77.58 Kb.
НОВОПИЛИПІВСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І – ІІІ СТУПЕНІВ

Урок


української мови

в 4 класі

Вчитель: Соляник Марина Іванівна

Тема. Прикметники-синоніми, прикметники - антоніми та прикметники-багатозначні слова
Мета: повторити і поглибити знання учнів про лексичне значення слів: близьких і протилежних за значенням, збагачувати мовлення учнів прикметниками із синонімічними та антонімічними значеннями; вчити вживати прикметники в прямому і переносному значеннях;розкривати багатозначність прикметників. Розкривати в учнів мовленнєве чуття, виховувати любов до рідної мови.
Хід уроку

І. Організація класу

Діти, ще один урок

Прийшов до вас за розкладом сьогодні,

Отож давайте зробимо ще крок

Щоб знов пірнуть у знань безодню.

Всі мерщій, сідайте рівно,

Домовляймось не шуміти,

На уроці не дрімати,

Руки вчасно підіймати

І щоб не було мороки,

Всі готові до уроку?

Тож гаразд, часу не гаєм,

І урок розпочинаєм .
ІІ. Хвилинка каліграфії.

- Кожного ранку, йдучи до школи, я милувалася дивом, яке дарувала нам зима - чарівниця . Мене переповнювало таке відчуття, ніби я опинилася в казці. Яке це диво ви дізнаєтеся, коли відгадаєте загадку :

Срібною каймою на гілках висить зимою.(Іній.)


  • Звідки ви дізналися, що це іній?

  • Що вам підказало?

  • Що означає слово „кайма”?

(Кайма – смуга на краях тканини, яка відрізняється кольором, візерунком.)

  • Якою була кайма?

Урок продовжим без зупинки

З каліграфічної хвилинки.

ою ою

срібною


  • Подивіться на ваші записи і оцініть свою роботу:

Каліграфічно – к.

Задовільно – з.

Незадовільно – н.

Поставте на полях букву – оцінку.



ІІІ. Актуалізація знань про прикметник.

- На дошці розміщені малюнки. Погляньте на них уважно і скажіть, яким може бути іній? (Срібним, білим, голубим, синім, блискучим, іскристим, сріблястим.)

- Що це ви тільки що називали? (Прикметники.)

- Дайте визначення прикметника.

- Яку роль виконує прикметник в усному і писемному мовленні? (Робить мову виразною, точною, яскравою.)

IV. Оголошення теми і мети уроку.

- Слова, неначе кольорові камінці. І мало їх назбирати в купу... треба ще й уміти викладати узори з них, а для цього треба розуміти значення слова.

- Про що саме ми будемо говорити на уроці ви дізнаєтеся, якщо дасте відповіді на такі питання:

- Які слова називаються словами – друзями, побратимами? (Синоніми.)

- Які слова називаються словами – противниками? (Антоніми.)

- Будемо спостерігати чи трапляються у мові слова – близнюки. (Багатозначні слова.)

- Сьогодні на уроці будемо вчитися добирати синоніми, антоніми, працювати над прямим і переносним значенням, багатозначністю слів. (Схема.)

Синоніми – близькі Антоніми - протилежні

за значенням: за значенням:

розумний, кмітливий, молода – стара,

тямущий білий – чорний
ПРИКМЕТНИКИ
Однозначні: Багатозначні

яблуневий.


Пряме значення: Переносне значення:

вовчий хвіст вовчий апетит


V. Робота над новим матеріалом.

1. – Дайте визначення синонімів.(Синоніми – це слова, які відносяться до однієї і тієї ж частини мови і мають близьке значення, а ряд слів, об’єднаних за однаковим або близьким значенням – синонімічним рядом.)

- Чим більше людина знає синонімів, тим багатшим стає її мовлення.

2. Гра „Згрупуй слова”.

- Подані на дошці прикметники згрупуйте в синонімічні ряди і запишіть їх.

(Сміливий, слабкий, хоробрий, рухливий, кволий, жвавий, лапатий.)

- Яке слово зайве? (Лапатий.)

- Доберіть до слова „лапатий” – синоніми. (Густий, пухнастий.)

- Складіть речення з цим синонімічним рядом.(Цілу ніч ішов лапатий, густий, пухнастий сніг.)

- Якими членами речення виступають прикметники – синоніми? (Однорідними другорядними членами речення.)

3. Робота над загадками.

Відгадайте загадки.

а) Червоний колір, приємний смак, кам’яне серце ,що це? (Вишні.)

б) У вінку золотолистім, у червоному намисті, видивляється на воду, на свою хорошу вроду.(Калина.)

в) Стоїть півень на грядках у червоних чобітках.(Буряк.)

- Який колір зустрічався в цих загадках? (Червоний.)

- Утворіть від слів – відгадок прикметники.(Вишні – вишневий, калина – калиновий, буряк – буряковий.)

- Ви тільки що назвали відтінки червоного кольору, синонімічний ряд слова червоний, але цей ряд можна продовжити. Подивіться, яка велика родина у червоного кольору.

Червоний – рубіновий, рум’яний, пурпуровий, багряний, буряковий, калиновий, малиновий, вишневий, бордовий, кривавий.

- Як назвати ці слова? (Синоніми.)

4. Гра „Добери синонім”.(Усно.)

Бадьорий – (енергійний, жвавий, веселий.)

Міцний – (могутній, дужий, сильний, дебелий.)

- Знайдіть у словнику синонімічний ряд слова:

Акуратний – (старанний, ретельний.)

- Нещодавно був конкурс „Знавців української мови”. У нашому класі перемогла Оксана. Вона сьогодні на уроці буде мовознавцем.

- Запишіть у зошити синонімічний ряд до слова „гарний”, а мовознавець цей ряд зачитає із словника:

Гарний - хороший, красивий, красний, чепурний, вродливий, гожий, пригожий, милолиций, миловидний, прегарний, прекрасний, чудовий, чарівний, розкішний, файний.

- Доповніть свій ряд ще двома новими синонімами із зачитаних.

5. Фізхвилинка.

6. Робота з антонімами.

а) – Що таке слова – антоніми?

(Антоніми – це слова, які відносяться до однієї і тієї ж частини мови і мають протилежне значення.)

б) Гра „Скажи без затримки”.

- Швидко назвати антонім до запропонованого слова:

Білий - чорний важкий – легкий великий – малий

високий - низький верхній - нижній веселий – сумний

нудний - цікавий брудний - чистий повний – порожній

в) Творча робота.

- Утворіть з опису літного заходу сонця – зимовий і запишіть.



Гаряче (холодне) сонце сховалося за горизонтом. Від легенького (сильного, поривчастого) вітру захиталися гілки дерев. Стемніло. Настала ясна (темна , літня (зимова) ніч.

- Надихне вас на написання запис звучання поривів вітру взимку.

- Зачитайте утворений опис зимового заходу сонця.

г) Самостійна робота по рівнях.

І рівень. Дібрати із словника антоніми до слів: Активний - ...(пасивний), багатий - ...(бідний).

ІІ рівень. Дібрати антоніми до слів (без словника): Білий - ...(чорний), великий - ...(малий).

ІІІ рівень. Ввести прикметники - антоніми в речення, використовуючи протиставлення ознак предметів. (Зразок. Мишка маленька, а слон великий).

IV рівень. Записати прислів”я з прикметниками – антонімами.

(Порожня бочка гучить, а повна мовчить. Не бійся розумного ворога , а бійся дурного приятеля. З маленького насіннячка виростає велике дерево. З поганої трави не буде доброго сіна. З малої іскри великий вогонь буває.)

7. Робота з багатозначними словами.

а) Погляньте на записані словосполучення і поясніть їх:

Вовчий хвіст – вовчий апетит.

М’який хліб – м’який характер.

б) Складіть словосполучення зі словами:

залізний (стілець, воля)

солодкий (життя, чай)

в прямому і переносному значенні.

- Які слова роблять наше мовлення образним: з прямим чи переносним значенням? Доведіть свою думку.

в) Знайдіть в реченні слова з переносним значенням і замініть на пряме значення.

Олег мав золоту голову, на якій було золоте волосся.(Розумну, світле)

Руки у нього були золоті. (Умілі)

8. Гра „Хто найбільше назве слів іменників до прикметника „білий” і в якому значенні вони виступають”.

(Білий сніг, пух, хата, полотно, цукор, обличчя, конвалія, сорочка, сіль...)

Із будь – яким словосполученням на вибір складіть речення.

VI. Підсумок уроку.

- Над якою темою ми сьогодні працювали?

- На якому етапі було найцікавіше працювати?

Отже, ми сьогодні спостерігали за тим, що прикметники роблять нашу мову багатшою, досконалішою, допомагають точніше висловити свою думку. Вони ніби є життєдайною силою нашої мови.

Слова, слова... Вони в собі всі різні

Тривожні й тихі, радісні й сумні.

Є терпеливі, є жорстокі й грізні,

Лукаві й чесні, мудрі і смішні.


- Перед початком уроку Зима – чарівниця махнула своїм рукавом і шпурнула трішки сніжинок до нашого класу, а на цих сніжинках написала домашнє завдання. Ви на вибір виконаєте одне з них:

1. Із словника виписати п’ять пар прикметників - антонімів.

2. Із словника виписати три синонімічних ряди прикметників.

3. Скласти загадку про зимові явища, вживаючи синоніми або антоніми.

Візьміть собі сніжинку з домашнім завданням, яка найбільше вам подобається.

Ось і пролунав дзвінок,

Закінчився наш урок.

За роботу, по заслузі,



Щиро дякую вам, друзі.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка