Урок української мови в 5 класі з теми «Значущі частини слова»



Скачати 107.67 Kb.
Дата конвертації03.03.2016
Розмір107.67 Kb.
Урок української мови

в 5 класі з теми

«Значущі частини слова»

Вчитель української мови та літератури

Кременецька Наталія Леонідівна

Тема. Значущі частини слова

Тема – девіз. Природа – це казка, яку треба читати серцем

Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів про значущі частини слова, вміння виділяти значущі частини слова і форми слова, добирати спільнокореневі слова, утворювати форми слова. Формувати ключові компетентності: комунікативну, особистісну, творчу, пізнавальну, самоосвітню, соціальну

Розвивати творче і логічне мислення, пізнавальну активність учнів, образне уявлення, уміння узагальнювати й систематизувати вивчений матеріал, здібності працювати у творчих групах

Виховувати любов до рідної природи, її краси, бережливе ставлення до неї, повагу до українських звичаїв, традицій, бажання вивчати минуле українського народу, любов до рідної мови, її краси і милозвучності

Тип уроку. Урок узагальнення та систематизації знань

Обладнання: підручник, ребуси, таблиця «Весняні свята», зошити з корекційної роботи, листівка – завдання, кросворд, грамзапис (П.Чайковський «Пори року), картки – опори, індивідуальні картки, пам’ятки «Як виконувати роботу над помилками», «Як працювати над твором»

Метод: словесний, робота в змінних групах, практичний, інтерактивні вправи «Малюнкове письмо», «Мікрофон», «Ґронування»

Хід уроку

Ι Організаційний момент


  1. Слово – вітання

День добрий, друзі,

Ще один урок

До вас прийшов за розкладом сьогодні

Отож озброймось книгою й пером,

Щоб упірнуть у мовну нам безодню.

Учитель

Діти, чи готові ви працювати? Ну ж бо, покажіть мені свій настрій.



ΙΙ Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності

  1. Перевірка домашнього завдання

Учитель

  • Діти, а яку тему ми вивчаємо?(Значущі частини слова)

  • Отож і домашнє завдання пов’язанє з цією темою. Вам було запропоновано кілька варіантів домашніх завдань, і працювали ви в творчих групах. Тож послухаймо перший варіант домашнього завдання, який підготувала група «Юних кмітливців» (Ребуси)

  • Діти, тож давайте їх швиденько розгадаємо.

(Слова – відгадки: корінь, префікс, суфікс, а все це разом – значущі частини слова)

  1. Повідомлення теми, мети, завдань уроку

Учитель

  • Сьогоднішній наш урок, діти, це урок узагальнення з теми «Значущі частини слова». На уроці ми будемо удосконалювати вміння робити розбір слів за будовою, знаходити і добирати спільнокореневі слова, визначати і утворювати форми слова, пильнувати за грамотністю письма.

  1. Корекційна роботи в зошитах

  • Група «Юних індивідумів» працювала в зошитах з корекційної роботи з текстом із ускладненим завданням

Весна

Один по одному м..нають з…мові дні, і сон..це все вище й вище підб…вається в небі. І вже не так одразу, як узимку, а повільніше й повільніше згасають в…чірні сутінки. Від теплого под…ху в…сни скрізь т…чуть квапливі струмочки, зл…ваються в гомінкий потік і мчать до річки, вище підіймають кригу, що й так ледь тр..мається берегів.



  • Ох! – зітхає крига і тріскається від берега до берега.

Учитель

  • Консультанти, чи помітили ви помилки в їх роботах?

  • А у нас діти, в корекційних зошитах є надійні помічники – словнички, і давайте ми туди запишемо ці слова і запам’ятаємо їх написання. (Весна, сонце, береги, минають, підбивається)

  • Діти, в нашому тексті зустрічається словосполучення – квапливі струмочки.

  • Що означає слово квапливі?

  • За допомогою чого ми можемо з'ясувати значення цього слова?

(За допомогою «Тлумачного словника»; квапливі – швидкі)

  1. Інформаційно – пізнавальна хвилинка

Учитель

  • Діти, ви бачите, що я і за вікном у нас … (весна)

  • І настрій у нас … (весняний)

  • І текст наш був про … (весну)

  • І ви, мабуть, теж з нетерпінням чекали її приходу?

  • І я теж разом з вами так чекала її. Нарешті вона настала.

  • Чому ж ми так любимо весну? Ви замислювалися над цим?

  • Які весняні свята ви знаєте? (Теплого Олексія, Великдень, Благовіщення)

  • А ось група «Юних пошуковців» провела невеличке дослідження весняних свят (Вивішуються на дошці, зачитуються учнями)

Весногрія(06.03)

Обертіння. Івана Предтечі(09.03)

Василя – Плаксивця(13.03)

Євдокії. Явдохи – плющихи(14.03)

Сорок святих

Теплого Олексія(30.03)

Василя Теплого(04.04)

Благовіщення(07.04)

Великдень

Юрія(06.05)

Миколи(22.05)

Вознесіння



  • Діти, ми з вами повинні знати і пам’ятати минуле нашого народу, його звичаї і обряди. У давнину прихід весни – це був початок нового року, тому навесні так багато свят, пов’язаних з пробудженням природи.

  • Діти, а сьогодні у нас теж свято. Можливо хтось знає, чи чув від дорослих, як воно називається?

  • А ось наші пошуковці скажуть нам декілька слів про це свято.

1 учень. Благовіщення Пресвятої Богородиці – одне з найбільших весняних свят

2 учень. Селяни з особливою пошаною ставилися до нього, оскільки вважали, що «Бог у цей благословляє всі рослини», відтак було великим гріхом братися за будь – яку роботу на це свято

3 учень. Існує повір'я, що начебто навіть птиця на Благовіщення собі гнізда не в'є.

4 учень. Здавна в Україні існувала традиція випускати в цей день пташок на волю

  • А ще кажуть: «Як Благовіщення проведеш, так і весь рік». Тож будемо сподіватися, що у нас все буде гаразд.

  1. Малюнкове письмо

  • Діти, ви вже помітили, що з приходом весни молодіє, прикрашається наша земля. Я сподіваюсь, що наші художники дуже уважні, і всі зміни, які вони помітили з приходом весни, відобразили в малюнках. (Вивішуються малюнки)

  • Діти, а кому ви адресуєте свій лист? (Звичайно ж, весні)

  • А ось і наш адресат.

Весна. Доброго дня всім. Дякую за такий гарний лист. Я думала, що листи тільки пишуть, а ваші ще й кольорові.

  • А можна я спробую прочитати те, що ви намалювали?

Вітаємо тебе,весно

Ми дуже раді,що ти, завітала до нас. З твоїм приходом все навколо оживає: зацвітають перші квіточки, зеленіє травичка, співають пташки. Ми дуже любимо тебе. Залишайся з нами.



Учитель

  • Дякую, весно.

  • Діти, а вам сподобалося, як Весна зрозуміла ваш лист?

  • Приємно відзначити, що ви всі творчо поставилися до виконання всіх варіантів домашнього завдання. Це є показником ваших знань і дає можливість працювати на творчому рівні і надалі.

  1. Оголошення епіграфа уроку й робота з ним

  • Справді, діти, скільки змін відбувається в природі з приходом весни: все оживає, оновлюється, пробуджується. І молодці, що ви вмієте помічати те надзвичайне, що несе з собою весна, бо природа – це казка, яку треба читати серцем.

  • Весно, зачитай нам, будь – ласка, епіграф нашого уроку.

Не може бути у природи

Невдалих днів, дощів похмурих.

Відчути весну – насолода,

Коли краса її барвисто спалахнула



  • Діти, а як ви повинні ставитися до природи?

ΙΙΙ Виконання практичних знань

Весна

  • Друзі, я дуже задоволена тим, як ви мене зустрічаєте. А прийшла я не з порожніми руками. Я принесла вам весняні листівки – завдання.

  1. Робота в групах. Різнорівневі завдання

1 група. Випишіть із вірша слова з префіксами, назвіть їх.

Як ріка зламала кригу,

В берег вдарилась з розбігу

Без вітрила, без весла

Припливла в човні весна

Місяць березень до неї

Йде в березовій алеї

Каже:


  • Вибач, що не зміг

Килим з трав прослати до ніг.

Розтопив не всі сніги

Ще й залив низькі луги…

За недогляд не свари.

Квітку проліска бери.

2 група. Випишіть слова з суфіксами. Поясніть, якого значення надають вони словам


  • Ой, весна – красна, що нам принесла

  • Ой, принесла тепло і добреє літечко

Малим діточкам побіганнячко,

Старим бабонькам на співаннячко,

А господарям на робітячко.


  • Ой, весна, весна – днем красна

  • Що ж ти нам, весно, принесла

  • Принесла я вам літечко

Ще й рожеву квіточку

Хай вродиться житечко,

І всякая пашниця.

3 група. Запишіть прислів’я. Визначте в них спільнокореневі слова і форми слова

Зацвіла верба – прийшла весна.

Де срібліє вербиця – там холодная водиця.

Верба водою живе, верба воду береже.

Тримай відерця чистенькі, а водиці повненькі.

Квітень з водою, травень з травою.

Квітнева ластівка день починає, а соловейко кінчає.

4 група. Доберіть і запишіть спільнокореневі слова так, щоб кожне нове було більшим від попереднього на одну значущу частину

Весна –


Ліс –

Вода –


Зелень –

Весна

  • А я знаю, що у нашому класі є «Олімпійський резерв». Йому я теж підготувала завдання.

Ситуація. Склалося так, що учні паралельного класу написали замітку до газети про весну. Редакцією газети були виявлені помилки у тексті й текст передали коректору. Сьогодні цю посаду займеш ти.

Завдання: відредагуйте текст

Весна була рання дружна. Сніг запав зарядив чорними латками таловини. По низинах і шляхах стояли великі сині калюжі. Удень відбивалися в них сліпучо – білі хмари а вночі променасті зорі і тонкий серп щербатого місяця. Вогкий вітер зїдав сніги але на ранок підмерзали шляхи, блискуча вода в коліях бралася плівкою а блакитнувата наморозь укривала, наче сілью горбасту землю.

Учитель


  • Весно, а я теж тобі підготувала завдання. Розгадай, будь – ласка, кросворд.






2




4




6

























1




3




5








































По вертикалі:

1.Спільнокореневе слово до слова «скошений» (знаряддя праці)

2.Спільнокореневе слово до слова «літні» (пора року)

3.Спільнокореневе слово до слова «рибалка» (істота, що живе у водоймах)

4.Спільнокореневе слово до слова «зоріти» (небесні тіла)

5.Спільнокореневе слово до слова «підніжка» (частина людського тіла)

6.Спільнокореневе слово до слова «днина» (частина доби)

По горизонталі прочитайте назву однієї із значущих частин слова. Пригадайте її визначення.

Перевірка виконання учнями завдань

Учитель


  • Весно, тобі сподобалось, як всі попрацювали, як справилися з твоїми завданнями.

Оцінювання, само оцінювання

2) Хвилинка для душі і серця

- Діти, а чи знаєте ви, як зазвичай українці зустрічали прихід весни?(Вони співали веснянки, водили хороводи, випікали жайворонків)

- А які веснянки ви знаєте?(«Благослови мати» муз. В. Філіпенка, сл. А. Навроцького, «А вже весна, а вже красна» муз. А. Кос – Анатольського, «Весняночко – паняночко» українська народна пісня)

Музична пауза


  • Тож давайте і ми заспіваємо для душі і серця.

  • Діти, а ви звернули увагу, як ніжно звучать деякі слова пісні. А що їм надає ніжності, мелодійності?( Суфікси надають словам зменшувально – пестливого значення)

3)Ауторелаксація

- Діти, сядьте всі зручненько, розслабтесь, заплющіть очі і уявіть, що вже прийшла справжня весна. А допоможе вам у цьому музика П. Чайковського «Пори року». «Весна»

- Які картини виникають у вашій уяві?

4)Ґронування

радість

сонечко дзвінкі струмочки

зеленіє Весна пісня

проліски пташиний спів

квіти


  • Давайте утворимо з нашими словами красиві словосполучення(кожен запишіть своє і зачитайте)

  • А тепер давайте введемо ці словосполучення у речення (Ліс прокидається від пташиного співу. Весело дзюрчать струмочки. Все навколо зеленіє. Весна вкрила землю зеленим вбранням)

5)Творча робота

- Діти, а я знаю, що серед вас є і юні поети, і письменники, і пошуковці, і індивідуми. Тож об'єднайтеся в групи за своїми інтересами і покажіть мені свої здібності, подивуйте мене.

- А в нас, дітки, є ще й Весна, яка буде допомагати мені давати оцінку вашій роботі.

- Тож, юні поети – складіть вірш про весну



Юні письменники – напишіть твір – мініатюру «Весна іде»

Юні пошуковці – проведіть дослідження тексту, виберіть з тексту підтекст художнього стилю

Весна


Настала весна рання, тепла, красна…

Весна – це пора року, що триває у Північній півкулі Землі від дня весняного рівнодення (20 або 21 березня) до дня літнього сонцестояння (21 або 22 червня). В побуті у нас називають весняні місяці березень, квітень і травень. Весною розцвітає земля, прибирається у зелений лист. Сади цвітуть рясно, неначе облиті молоком, обсипані пухом, й розливають пахощі весною. В густині зелені їхнього гілля пурхало безліч пташок, дзвінкі пісні й веселе щебетання яких далеко чути навкруги



Юні індивідуми попрацюють з індивідуальними картками

Картка 1


Доберіть до поданих слів споріднені слова і розберіть їх за будовою

Сад, квітка, мова, казка, ліс.

Картка 2

Запишіть схеми слів

Зразок: напишу –

Пришкільний, подорожник, пам’ятний, лісок, молодець, тихо, листки, садівник, радісно, підземний, переписує, розмовляє.

Картка 3

Запишіть слова за поданими схемами



  • І всім групам завдання: у своїх роботах використати слова з усіма значущими частинами.

  • А Весна запросить до розмови Зиму, і вони складуть діалог – суперечку Зими з Весною.

  • А наш «Олімпійський резерв» займе посаду журналіста і спробує написати екологічну рекламу

Презентація учнями творчих робіт

Оцінювання. Самооцінювання



VΙ Диференційоване домашнє завдання. Усім: вивчити§61

1.Виконайте вправу 524



2. Випишіть п’ять весняних прикмет

  • Діти, ви всі молодці, добре відповідали, творчо попрацювали. Я почула справжню, щиру українську мову. А це дуже важливо, щоб ви знали рідну мову і вміли нею користуватися у житті, бо це є шлях до формування вашої життєвої компетентності. А для того, щоб вміло користуватися рідною мовою, треба весь час поповнювати свій словниковий запас. Я гадаю, що сьогодні ми багато гарних слів сказали про весну. А ви знаєте, що у нашому класі є «Чарівна скарбничка». Ось до неї ми і покладемо наші весняні слова. Запишіть їх на листочках і опустіть до скарбнички. Ці слова будуть нам у пригоді на наступних уроках.

  • Ми сьогодні вже говорили, що в минулому прихід весни діти зустрічали веснянками, хороводами. А чим ще? (Випікали жайворонків)

  • А ми з вами домовилися не забувати звичаї і обряди українського народу. Тож давайте і ми з вами в цей святковий день зустрінемо прихід весни жайворонками. (Дітям роздають випечених жайворонків)

  • Діти, як ви почуваєте себе зараз? Чи відчули ви насолоду від приходу весни? Покажіть – но мені свій настрій.

  • Я бачу, що настрій ваш покращився. Це дуже приємно!

Урок закінчено. Успіхів вам. До зустрічі на наступному уроці.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка