Урок в 4 класі «Дієслова у веснянках, гаївках, закличках»



Скачати 56.82 Kb.
Дата конвертації21.02.2016
Розмір56.82 Kb.
Комишуватська ЗОШ І-ІІІ ступенів

Інтегрований урок в 4 класі

«Дієслова у веснянках, гаївках, закличках»

Підготувала вчитель

початкових класів

Фатєєва Н.І.



- 2010 -

Мета: закріпити вивчене про часові форми дієслова; закріпити вміння визначати рід дієслів минулого часу та неозначеної форми на основі народознавчого матеріалу з теми «Веснянки»; розширювати словниковий запас учнів, інтерес до історичного минулого, усної народної творчості; виховувати дбайливе ставлення до природи.

Обладнання: алгоритм «Дієслова»; перфокарти, ілюстрації «ластівка», «соловейко», «жайворонок»; випечені жайворонки.

Інтеграція: українська мова, читання, народознавство.
Хід уроку
І.Вправи на читання приказок

  • Вода потекла, весну принесла.

  • Грак на горі – весна на дворі.

  • Матінка-весна усім красна.



ІІ.Вправи на інтонування речень


Привітанням журавля

Я пробуджую поля,

Небеса і ручаї

Та заквітчую гаї.

І усякий мене зна…

Відгадали? Я - … (Весна).




ІІІ.Каліграфічна хвилинка

Дд двз

- Запишіть речення:

Давайте, друзі, весну віншувати! Віншувати – вітати, поздоровляти.


  • Утворити: прикметники – віншувальний; іменник –віншування.

  • Яке речення за метою висловлювання? (Спонукальне; зі звертанням).


ІV. Повідомлення теми і звдання уроку

  • визначати дієслова в текстах, час дієслів;

  • довідатись білше про веснянки;

  • познайомитись із новими словами, звичаями українського народу.


V. Опрацювання матеріалу

1. Визначити дієслова із залежними словами з тексту.

- Веснянки – це пісні, з якими люди зустрічали весну. Отже, сьогодні ми спробуємо зустріти весну так, як зустрічали її наші даоекі предки – давні українці.

Давайте ж одразу вирушимо в мандрівку на багато років назад, аж у Київську Русь.

Такі люди повністю залежали від явищ природи, але вірили в те, що вони можуть вплинути на її сили. За допомогою чого? Слова, пісні. Вірили, що й весна швидше прийде, якщо її покликатти.


2.Зміна неозначеної форми дієчлів на форму теперішнього часу.

- Насамперед викликали з вирію птахів. Виконували обряди, що сприяли приходу весни. Хазяйки випікали печиво у формі пташок.

Давайте змінимо форми дієслів на теперішній час, запишемо в зошити.

Пташок (викликати)

З теплого краю!

(Летіти), соловейки,

На нашу земельку!



(Спішити) ластівоньки,

Пасти корівоньки!

- А тепер беремо пташок і викликаємо весну, промовляючи закличку.
Фізкультхвилинка

Гра «А ми просо сіяли…»



  • А ми просо сіяли, ой, дід ладо сіяли.

  • А ми просо витопчем, витопчем…

  • Ой, чим же нам витоптать, витоптать…

  • А ми коней пустимо, пустимо…

  • А ми коней займемо, займемо…

  • А ми коней випустим, випустим…


3. Словникова робота.

Благословляє мати,

Весну закликати,

Весну закликати,

Зиму проводжати.

- Які слова протилежні за значенням? (Закликати – проводжати)

- Які слова-антоніми в прикметах?

1. Проліски й підсніжники розкривають пелюстки на гарну погоду, закривають на негоду.

2. Якщо на початку травня тепло – наприкінці буде холодно.

- Яке слово тут незвичне

Благословляє – 1) дає згоду на що-небудь, дозволяє кому-небудь;

2) хрестити кого-небудь, промовляючи при цьому молитву, побажання;

3) висловити подяку за щось.
4. Виписати слова за часовими формами із вірша П.Грабовського.

Зійшли сніги, шумить вода.

Весною повіва.

Земля квіточки викида,

Буяє травка молода;

Все мертве ожива.

Веселе сонечко блищить,

Проміння щедре ллє,

Гайок привітно шелестить,

Неначе хочить пригостить,

Струмочок виграє.


  • Яке запитання поставимо весні?

Ой, весно, весно, днем красна,

Що ж ти нам, весно, принесла? (Зіллячко, тепло, квіти)

- У народній веснянці зазначено: А вам, дівчатка, по вінку, з хрещатого барвінку.

Хрещатий – має форму хреста або окремі елементи у формі хреста.


5. Творча робота.

- А чи хотіли б ви скласти віршик про весну? Доповніть рядки.

Там, де сонце… (дієслово теп. ч.) пригріває,

Де струмочок… (дієслово теп. ч.) дзюркотить,

Де пролісок… (дієслово теп. ч.) проростає,

Туди й весна… (дієслово майб. ч.) прилетить.

- А що це там таке яскраве? (На дошці – ілюстрації Сонця, барвінку, струмочку)

- Складемо казочку про Сонце і Барвінок, використовуючи дієслова.



Прочнувся, проклюнувся, зимує, розплющив, розправив, підняв, зрадів, подякував, милується, посміхається.
VI. Підсумок уроку

Аукціон знань «Що ми знаємо про дієслова як частину мови?»

На аукціоні продається глиняний «жайворонок».

- Які нові слова та їх значення опрацювали?


VII. Домашнє завдання

Записати веснянку, проаналізувати дієслова.



ДОДАТОК




Прийшла довгождання весна


Прийшла довгождання весна

І дуже вона ясна

Діти на неї чекали

І дружно її виглядали.


Весна

Діти всену

Дозбудили від сну.

І заглянуло сонечко

У моє віконечко.

Раді весні діти

Весняне сонце яскраво світить.

Раді цьому усі діти

Цвітуть підсніжники біленьки.

Дерева стали зелененьки.
Прийшла весна

Прийшла весна,

Прийшла красна.

Раліють дуже діти.

А як їм не радіти?

Весна

Прийшла весна,

Багато зелені принесла.

Веселі потічки в річку впадають,

квіти чудові кругом розцвітають!
Весна і діти

Прийшла весна ясна,

Принесла сонечко прекрасне.

У лісі гралися діти.

Вони зривали квіти.

Та хтось сказав: «Діти!

Не рвіть ви ці ніжні квіти!»

Це була весна.

Дуже чудова вона!

І ще вона сказала:

- Якщо ви позриваєте квіти,

То не буде вам, чому радіти!

Діти рвати квіти перестали.

А навпаки за ними доглядали.



Весна

Розстанув сніг зимовий

І сонечко вже гріє.

Скрізь чути спів ранковий

І теплий вітер віє.

З’явились перші квіти.

Трава зазеленіла.

Радіють усі діти

Весні, що прилетіла.

***


Ой сонечко ясне пригріва,

А сніжок водицею підлива.

І весняні струмені у ярку,

І на полі квітонька у сніжку.

Ой, та квітка – пролісок весняний.

А над полем жайворон голосний.


***

З гір на долину

Біжу, стрибаю, рину!

Місточки збиваю,

всі гребельки зриваю,

всі гатки, всі запруди,

що загатили люди, -

бо весняна вода,



як воля молода!


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка