Урок вивчення нового матеріалу. Форма уроку. Урок-подорож



Скачати 101.68 Kb.
Дата конвертації05.03.2016
Розмір101.68 Kb.
Тема уроку. Степова зона України.

Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу.

Форма уроку. Урок-подорож

Мета та завдання уроку: поглибити знання учнів про природні зони України;

продовжувати формувати навички роботи з географічною картою, підручником і зошитом;

ознайомити з заповідниками України, зокрема з біосферним заповідником «Асканія-Нова»;

розвивати спостережливість, пізнавальний інтерес учнів;

виховувати дбайливе ставлення до природи, бажання брати участь у посильній природоохоронній діяльності.

Необхідне обладнання: підручники, зошити, фізична карта України, схеми, презентації на диску, картинки тварин і рослин, диск з фільмом «Асканія-Нова», презентація «Тварини і рослини степу», «Тварини і рослини, занесені до Червоної книги України», відеозапис фізхвилинки «То не є проблема».

 Девіз уроку :

Все що на землі, все треба берегти –

І птаха й звіра, і оту рослину,

Не чванься тим, що цар природи ти –

Бо врешті, ти його частинка.

Друже мій, люби життя,

люби людей, природу,

А кривду кинь у забуття,

Як камінь в тиху воду.

                          Б. Лепкий.

Хід уроку

І. Організація класу.

- Доброго дня. Діти, сьогодні у нас незвичний урок. Пройде він у формі телепередачі. Вітаю вас на каналі «Я і Україна».

В ефірі – передача «Природні зони» і з вами я, її ведуча, Оксана Миколаївна.

   Дозвольте представити моїх помічників. Це кореспондент-геолог – Котой Сергій, кореспондент-зоолог – Гавриленко Анна, кореспондент-метеоролог Гавриленко Єлизавета,   кореспондент-географ – Гарус Надія, кореспондент-ботанік – Данилюк Олександр.



ІІ. Підсумок фенологічних спостережень.

- Який сьогодні день? Місяць?

- Чи був вітер, коли ви йшли до школи?

- Яким був його напрямок?

- Якою є сьогодні температура повітря?

- Чи були опади?

- Які цікаві зміни ви помітили сьогодні?

Запишіть свої спостереження у календар погоди.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

1.     Діалог - рольова гра «Зозулина журба» (представляють підготовлені учні)

- Зозуле, ти куєш, а про дітей не думаєш? Чому ж така жорстока, зозуле. Чому свого гнізда не мостиш і пташенят не виводиш?

- Слухай, дитино, даремно вважають мене люди жорстокою. Як тільки зазеленіє все навкруги, вилазить із своїх лялечок гусінь. Багато її в лісі такої волохатої, великої, отруйної, ненажерливої, що ніякий птах не їсть, а я їм, щоб ліс не загинув. Поточила б гусінь листя – і лісу немає, і птахів не буде. Отже, ніколи мені пташенят виводить, треба ліс рятувати. Ку-ку-ку!

- Чому ж так жалібно співаєш?

- Сумую за своїми дітками.

- Але ж ти їх не годуєш, не виховуєш.

- Я для них ліс рятую.

- Чи згодні ви зі словами зозулі?

- У якій природній зоні живе зозуля? 

2.    Повторення вивченого матеріалу. Інтерв’ю кореспондентів.

1. Як ви розумієте назву «зона мішаних лісів»?

2.Яким кольором позначено на карті зону мішаних лісів?

3.Яку частину території України вона займає?

4.Де розташована на карті України? Покажіть!

5.Як по іншому називають зону мішаних лісів?
1. Які травоїдні звірі водяться у зоні мішаних лісів?

2.  Назвіть хижих звірів зони мішаних лісів.

3. Назвіть всеїдних тварин.

4. Які птахи є постійними мешканцями зони мішаних лісів?

5. Які птахи прилітають навесні?
1.     Що ви дізналися про рослинний світ?

2.     Охарактеризуйте пори року зони мішаних лісів.

3.     У лісі рослини ростуть ярусами.

Верхній ярус утворюють …… це: …….

Середній ярус утворюють …… це: …..

Нижній ярус утворюють …… це: ….

4. Які заповідники створено для захисту екосистеми мішаних лісів?                                                                                                                                                                                                                                     ІV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу.

1.     Оголошення теми і завдань уроку.

- Степ – це найбільша природна зона нашої України. Сьогодні ми поговоримо про неї . Побуваємо у справжньому заповіднику.



2. Робота з картою (на карті спеціальні сигнальні картки - t 0, опади, ріки, грунти і т.п.). (Розповіді учнів з доповненнями вчителя) про лісостеп.

А. Вступне слово вчителя:   

- Що далі на південь від зони мішаних лісів, то більше з’являється безлісних ділянок – ділянок степу. Перехідною зоною між зонами мішаних лісів і степу є лісостеп. Лісостепова зона займає більше 200 тис.км².

Які області розташовані в її межах? (Львівська, Тернопільська, Хмельницька, Вінницька, Харківська, Полтавська, Черкаська області).

-          Характерною рисою зони є поєднання лісу і степу.



Б. Дослідження учнів по карті ( на карті прикріплені позначки із різною інформацією, яку учні можуть використовувати під час відповідей):

-          Температура повітря -5°С - +20°С.

-          Опадів випадає мало: 400 - 500 мм на рік

-          Територію перетинають ріки: Буг, Дністер, Дніпро.

-          У зоні лісостепу переважають чорноземи та сірі лісові ґрунти.

-          Лісостепова зона багата на корисні копалини: кам’яне вугілля, буре вугілля, нафту і горючі гази.

              В. Самостійна робота учнів з контурною картою 

- Розгорніть свої контурні карти і позначте степову зону.  



3. Повідомлення учнів (індивідуальні завдання)

    А) Кореспондент - географ. Степова зона лежить на півдні України. Вона займає площу – 40% території України.  Поверхня степів зони рівнинна, з горбами, ярами й балками. Через степову зону протікає багато річок, є багато прісних і солоних озер, а також лиманів і водосховищ. 

   Б) Геолог. У зоні степів зосереджені родовища корисних копалин: залізні та марганцеві руди, кам’яне вугілля. 

В) Метеоролог.

У зоні степів сонце знаходиться вище на небосхилі, ніж у зоні мішаних лісів. Тому сонячні промені падають н а степову зону пряміше і дужче нагрівають земну поверхню.

     У степах чотири пори року.

Літо довге, сонячне, жарке.

Осінь тепла. У другій половині йдуть дощі.

Зима коротка, холодна, малосніжна.

Весна настає рано.

Бажаю вам сонячної погоди 

  Г) Кореспондент -ботанік.

Для того, щоб вижити в степу, деякі рослини мають довге коріння, дістаючи воду з нижніх шарів ґрунту. Інші, навпаки, мають поверхневе коріння, яке широко розкривається в пошуках води і поживних речовин. Через них випаровується дуже мало води. 

   Д) Кореспондент - зоолог.

Майже всі тварини набули жовто-сірого забарвлення, яке робить їх менш помітними серед пожовклої трави. Багато степових тварин, рятуючись від сонця і хижаків, пристосувались жити в норах.

- Степові птахи гніздяться на землі.

- У степах живуть плазуни. Вони селяться у норах дрібних звірів.

- У степах безліч комах: метеликів, жуків, сарани, коників.

- Звірі степів дуже дрібні, крім сайгаків.

4.  А. ПРЕЗЕНТАЦІЯ (додаток 1) рослинного і тваринного степу ( у формі заочної подорожі)

Вчитель:



  • А зараз ми будемо подорожувати СТЕПОМ України. Під час подорожі будуть зупинки, на яких ви повинні будете дати відповіді на запитання. 

Після презентації дітям пропонується послухати фонотеку із співом птахів: жайворонка, дрохви, перепілки, степового луня.

А)Завдання для учнів: впізнати птаха за його співом.

 Б) Гра «Знайди зайве слово» 

перепілка                   черепаха степова                   півники

стрепет                       ящірка прудка                       крокуси

дятел                           гадюка степова                     тюльпан

дрохва                         тушканчик                            півонії

боривітер                                                                    типчак

   VІ. Осмислення знань учнями.



1.Робота з підручником.

А) самостійне опрацювання статті «Степи» у підручнику. Б) відповіді на запитання:

-          Чому в степах дерева ростуть лише по долинах річок і в лісосмугах?

-          У яку пору року в степах буйно розростаються трави?

-          Які рослини пристосувалися до нестачі вологи у степу?

- Які тварини поширені у зоні степу?

- Які особливості їх пристосування?

-          Які заповідники створено у зоні степу?

2. Фізкультхвилинка (Музична «То не є проблема», додаток2)


  1. Колективна робота учнів у групах: побудувати ланцюги живлення (учні самостійно утворюють ланцюги живлення, а потім результати своєї роботи перевіряють із складеними на слайді)). 

Пшениця – миша – гадюка степова

Цибулини тюльпанів – ховрах – лисиця . 

Пшениця – хом’як – лунь степовий


  1. Сторінка кмітливих. 

-          Якби я був(ла) звіром, я б хотів(ла) бути …, тому що … .

-          Якби я був(ла) рослиною, я б хотів(ла) бути …, тому що … .

-          Якби я був(ла) птахом, я б хотів(ла) бути …, тому що … .

5. Відеоролик «Червона книга України». Рослини і тварини України, що занесені до Червоної книги. 

- Аукціон знань «Червона книга України» (учні називають рослини і тварини, занесені до «Червоної книги України»)

Вчитель: - Дехто вважає «Може, нічого й не трапиться, якщо я зламаю лише одну гілочку, зірву одну квітку, роздушу метелика» Ти згоден із таким міркуванням? Чому? - --ЗАПАМ’ЯТАЙ !  Якщо ти щось взяв від землі – віддай їй. Посади дерево, вичисти джерельце, підгодуй птахів. Тільки тоді природа залишиться неповторно красивою.

Підсумок цього етапу роботи: пам’ятка «Вузлики напам’ять» (дати кожному учню)

-          не зривати рослин, складати букети можна лише з рослин вирощених людиною;

-          у лісі намагатися ходити стежками;

-          не підходити до пташиних гніздечок, не торкатися їх;

-          не ловити та не приносити додому пташенят, малят звірів тощо. - Навіть дуже дорослим та серйозним людям іноді абсолютно необхідна подорож у казку. Одним із таких дивосвітів (до того ж, розташованих не за тридев’ять земель) є Асканія-Нова – фантастичний заповідник живої природи. Розмаїття барв, п’янке степове повітря, елегійні пейзажі, рідкісні та красиві мешканці – від захоплення і вражень голова гарантовано піде обертом.Місце розташування: Херсонська обл., Чаплинський р-н, смт Асканія-Нова.
6. Перегляд уривку з відеофільму «АСКАНІЯ-НОВА»

(Оцінювання учнів)

VІІ. Рефлексія

- Ось і підійшла до кінця наша телепередача « Природні зони». Я щиро дякую всім учасникам за активну і тісну співпрацю. Але перш ніж попрощатися, давайте пригадаємо, над чим ми сьогодні працювали?

– Яку тему вивчали?

– Що корисного для себе взяли на уроці?

– Що вам найбільше запам’яталося на уроці?


  • До побачення. До нових зустрічей на телеканалі « Я і Україна»

VІІІ. Домашнє завдання.

Прочитати у підручнику статтю «Степи» с. 123 – 127.



Заповнити зошит з друкованою основою с. 20.

 


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка